'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:03

Hallo,

Mijn reageert nauwelijks op been, Mijn paard is jaren bereden in de western,(reining) inmiddels 20 jaar,
Kon alleen niet veel mee bereikt worden omdat haar snelheid niet voldoende was..

Ik kocht haar over, om er recratief mee te gaan rijden, alleen mijn paard is een beetje lui
Ze reageert er amper op, maakt niet uit hoe etc, maar als ik me zweep erbij haal, en zodoende een tik geeft, loopt ze even een paar passen harder,

Nu denk ik dat t aan t manier van been geven is ? is dit anders in de western ?
Ik rijd nl met sporen ( een stompje) kan ze hierdoor ook minder reageren ?
Of is een (western)spoor/wieltje wel iets krachtiger dan een stompspoortje ?

Bij der 'ouwe' eigenaar was ze ook 'lui' maar reageerde en lette t paard meer op.
Hoe kan dit ?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:17

Is het paard wel gewend aan beenhulp???Of doe je het wel goed? Wie weet reageert het beter op stem of gewicht commando's? Hoe je ook voorwaarts wilt maakt niet zoveel uit.

Ik zelf zou het combineren met een klikje, gewicht iets naar voren, handen naar voren en beenhulp. Dan moet het paard direct daarop reageren.Later kan het zelfs zonder beenhulp.
Doet het dat niet nogmaals hetzelfde met meer beenhulp. Lees: een flinke trap met de sporen. Paard zal ws vooruit schieten. DAT is wat je wilt dus ruk het dier niet meteen weer op de rem want het doet wat je zegt !!. Neem het rustig terug en probeer nogmaals. Je zult zien hoe snel ze weer voor het been zijn.
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 16-09-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:18

Zulke problemen zijn altijd een rijtechnisch probleem dat voor 100% bij de ruiter weg komt.
Kwestie van je hulpen consequent geven.
Spoor zou ik uberhaupt achterwege laten bij zo'n probleem. Paard moet aan het been zijn, niet aan het spoor.

Laat even kritisch met je meekijken of je zelf niet teveel doet zonder bedoeling, waardoor je paard afgestompt is op onbedoelde hulpen, waardoor het ook met bewuste hulpen niet meer reageert.
Been = reactie en zo niet dan direct sanctie (en kijk uit dat je dan niet uit een schrikreactie terugneemt he, je WILT immers een voorwaartse reactie dus laat maar vooruitspringen hoor). Terugval? Meteen weer correctie. En niet vandaag wel en morgen niet, maar CONSEQUENT. Dat is je toverwoordje.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:19

Reageert je paard wel op voorwaartse hulp aan de longe?
Zo ja welke hulp?

mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Re: 'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:22

Bedankt, alleen deze methode doe ik zeker al jaren, T is moeilijk om haar vooruitblijven te houden...
Paard met gebruiksaanwijzing, soms denk ik echt, koop een spaar (wiel/western) sporen en ik beleef het..


Aan de longe is zij ook niet actief, (dan eigenlijk helemaal niet )
Misschien als ik al een dolle achteraan rent, wilt ze zeker hard gaan lopen....... hmmmm

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:37

je hebt gewoon een coole rakker die niet gek te krijgen is! Zo een merrie heb ik ook en die is pas zes! Als ik haar wil opjagen in de bak om te dollen kijkt ze me aan of ze zeggen wil; doe jij even lekker normaal zeg :D
Toen ik haar net had kon ik haar ook moeilijk in haar vooruit krijgen maar nu loopt ze als een tierelier als het moet! Heb een paar keer goed les gehad en weet nu hoe het moet.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:46

Misschien een stomme vraag, maar heb je ook al eens les gehad met t paard? Het is misschien gewoon een heel klein communicatie-foutje.. Een goede western instructeur kan dat misschien meteen zien en goede tips geven :)
Mijn paard is ook ontzettend lui, maar zodra ik hem in een bepaald tempo zet dan blijft hij daar ook netjes hangen totdat ik hem weer terug neem of aandrijf. Consequentie, daar draait het om :) En ik rij gewoon zonder sporen en zweep. Wel gebruik ik af en toe de teugel om een tik mee te geven, dat kletst zo lekker zonder dat t echt pijn doet, daar schrikken ze meer van dan van een zweepje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:52

mek schreef:
Bedankt, alleen deze methode doe ik zeker al jaren, T is moeilijk om haar vooruitblijven te houden...
Paard met gebruiksaanwijzing, soms denk ik echt, koop een spaar (wiel/western) sporen en ik beleef het..


Ik zie je ook al jaren dezelfde topics plaatsen.
Zet je daar nou zelf nooit vraagtekens bij?
Bijvoorbeeld:
* heb ik wel de juiste begeleiding?
* ben ik als ruiter capabel genoeg voor een eigen paard, of zou ik bv beter af zijn met een rijtechnisch beter onderlegde bijrijder die me kan helpen het paard fijn berijdbaar te houden?
* passen de capaciteiten van het paard en mijn ambities eigenlijk wel bij elkaar?
etc?

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:58

Mijn vorige paard was ook verschrikkelijk sloom. Hij kon wel hard maar als het niet hoefde dan liever niet. Ik heb een tijd fanatiek les gehad en in die periode ging het ook zeker beter maar met het minderen van de lessen minderde hij ook zijn tempo :D. Helaas, helaas, het ligt bijna altijd aan de ruiter. Niet per definitie aan jou maar misschien is hij al 20 jaar zo bereden en dan is het best een hele klus om dat er nog uit te krijgen (als je het er al uit krijgt).

Je zou het eens met wielspoortjes kunnen proberen (waar je overigens niet mee duwt maar mee rolt) dit moet alleen niet een middel worden om hem vooruit te schoppen. In de eerste plaats is het natuurlijk wel de bedoeling dat hij gewoon naar je been luistert. Je zou dan als 'sanctie' wat spoor kunnen geven als hij niet op je been reageert, maar ik moet er bij zeggen dat ik geen deskundige ben. Het is zomeer even een "meedenk" idee.

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:01

,,better to push than to pull,,

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:03

Nog even een toevoeging:

Overigens ben ik het met dit citaat ook volledig eens:
Citaat:
* ben ik als ruiter capabel genoeg voor een eigen paard, of zou ik bv beter af zijn met een rijtechnisch beter onderlegde bijrijder die me kan helpen het paard fijn berijdbaar te houden?


Om herhaling van mijn vorige paard te voorkomen heb ik nu met dit paard een trainster die hem 3x in de week bijrijdt. 1. Omdat hij heel jong is en 2. ben ik gewoon geen talent en moet ik nog zoveel leren. Misschien kun je ook eens bij jezelf te raden gaan of je rijtechnisch kundig genoeg bent voor jouw paard. Moeilijk om voor jezelf toetegeven, maar wel zo eerlijk naar jezelf en je paard toe!

Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:07

Sonja schreef:
* ben ik als ruiter capabel genoeg voor een eigen paard, of zou ik bv beter af zijn met een rijtechnisch beter onderlegde bijrijder die me kan helpen het paard fijn berijdbaar te houden?


Sorry, ik zie nu dat ik het misschien niet helemaal helder geformuleerd heb.
Ik bedoel hiermee niet (alleen) dat het misschien loont om te kijken of je wel geschikt bent om een eigen paard te HEBBEN, maar eigenlijk meer of je als eigenaar wel geschikt bent om geheel zelfstandig en alleen een paard te trainen.

Ik zie in de dagelijkse praktijk (ik geef ook les) namelijk zeer regelmatig manegeruiters die leuk kunnen rijden en dan een eigen paard aanschaffen, maar die nog niet doorhadden dat er een heel groot verschil zit tussen kunnen "rijden" (netjes paardrijden zonder het paard te storen) en een paard "rijtechnisch op orde houden" of nog een stapje verder; een paard verbeteren.

Snappie?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:13

20 jaar is al best wel oud. en mss versleten.als je alleen recreatie rijd hoef je toch niet te scheuren ? of harder ? je wist dat ze al niet voorwaarts was.
maar mss heeft dat wel een reden. mss kan ze echt niet meer, of is er wat mis. heeft ze eenvoudig echt de energie niet.ik vind het triest.
dan kan je beter een jong paard nemen, die zijn wel voorwaartser...

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:08

spicegirl schreef:
20 jaar is al best wel oud. en mss versleten.als je alleen recreatie rijd hoef je toch niet te scheuren ? of harder ? je wist dat ze al niet voorwaarts was.
maar mss heeft dat wel een reden. mss kan ze echt niet meer, of is er wat mis. heeft ze eenvoudig echt de energie niet.ik vind het triest.
dan kan je beter een jong paard nemen, die zijn wel voorwaartser...


Dat was ook het eerste wat ik dacht. Word er een beetje treurig van. Wat wil je dan van een paard van minstens 20 jaar ;(

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:13

ElCamino schreef:
Doet het dat niet nogmaals hetzelfde met meer beenhulp. Lees: een flinke trap met de sporen.


Ik kan hier eigenlijk niets zinnigs over zeggen behalve dat ik hoop dat TS deze tip niet opvolgt. Doe normaal zeg...!

Beest is verdorie minimaal 20 jaar. Heeft jarenlang haar best gedaan. En dan moet ze nu nog even flink getrapt worden met sporen? :(
Weet jij hoe haar lijf er vanbinnen uitziet?

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:15

laat iemand meekijken naar wat je doet neem eens les bij iemand die meerdere manieren van westernrijden doet. misschien vindt zij dat wel leuk om te doen (ga uitzoeken wat zij echt leuk vindt om te doen). Handig is ook om haar benen na te laten kijken op artrose of spat. Ze zijn soms te hard voor zichzelf (hellaas) en laten dan weinig merken. Of misschien zit er ergens anders wat vast.

Anders leer er mee omgaan. sukkel door en misschien is het wel tijd voor haar pensioen als ze niet meer geniet van een ritje.

Spicegirl en Roosje een paard van 20 dat netjes gereden wordt en niet lichamelijks mankeerd kan ook gewoon vlotjes lopen. (en is echt nog niet zielig) Hier alleen maar jonkie's in de wei maar mijn eerste bijrijdpaardje was 21 toen ik er op ging rijden en dat was een race eend.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:16

Natuurlijk ga ik dan uit van een fysiek gezond paard! Als ze ziek is heeft de TS daar vast al aan gewerkt. Natuurlijk doe je dat niet bij een ziek dier of wat niet fit is.
Een beetje paardenmens kijkt hier dus doorheen !!! niet zo kortzichtig jij !!!

Paard kán gewoon lui zijn hoor.....of lui gereden zijn.
En ik bedoel niet dwars door midden schoppen maar de meeste mensen zijn gewoon niet consequent genoeg en dénken dat ze streng zijn.

Gelukkig begrijpt de TS wel wat ik bedoel, en Sonja ook !!!

Enne mijn paard is ook 22 en heeft zeker nog zijn turbo erop en reageert ook meteen als ik wat vraag. Meestal gewoon kwestie van opvoeden

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:30

ElCamino schreef:
Natuurlijk ga ik dan uit van een fysiek gezond paard! Als ze ziek is heeft de TS daar vast al aan gewerkt. Natuurlijk doe je dat niet bij een ziek dier of wat niet fit is.
Een beetje paardenmens kijkt hier dus doorheen !!! niet zo kortzichtig jij !!!

Enne mijn paard is ook 22 en heeft zeker nog zijn turbo erop en reageert ook meteen als ik wat vraag. Meestal gewoon kwestie van opvoeden


Meestal, maar gezien alle berichten van TS en de tijd dat het rijden al niet wil vlotten (sinds ze haar heeft) heb ik niet het idee dat er onderzoek is gedaan naar de lichamelijke gesteldheid van dit paard.

Bovendien, als je het genuanceerd bedoelt, zet het dan ook zo neer want er zijn nu eenmaal heel veel mensen die zo een bericht lezen en dat misschien wel heel letterlijk nemen. En niet zo schreeuwen jij. Eén uitroepteken is meer dan voldoende.

momo_lover schreef:
Spicegirl en Roosje een paard van 20 dat netjes gereden wordt en niet lichamelijks mankeerd kan ook gewoon vlotjes lopen. (en is echt nog niet zielig) Hier alleen maar jonkie's in de wei maar mijn eerste bijrijdpaardje was 21 toen ik er op ging rijden en dat was een race eend.


Dat geloof ik, maar zie hierboven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:38

Roosje1987 schreef:
Wat wil je dan van een paard van minstens 20 jaar ;(


Mogen we er niet vanuit gaan dat lichamelijke klachten reeds uitgesloten zijn???
Kom op zeg, een gezond paard van 20 kan nog een aardig tijdje mee hoor. Het gaat hier over de BASIS, het been = reactie-principe...

:O

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: 'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:46

sommige mensen denken nu eenmaal anders Sonja, gelukkig heeft de TS er wel wat aan gehad.

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:46

Sonja schreef:
Roosje1987 schreef:
Wat wil je dan van een paard van minstens 20 jaar ;(


Mogen we er niet vanuit gaan dat lichamelijke klachten reeds uitgesloten zijn???
Kom op zeg, een gezond paard van 20 kan nog een aardig tijdje mee hoor. Het gaat hier over de BASIS, het been = reactie-principe...

:O


Die hoef je er naar mijn mening niet in te TRAPPEN. Vind jij van wel? Als een paard op die leeftijd niet vooruit wil, is er een reële kans dat het ergens niet lekker zit. En ik ga er helaas niet vanuit dat er al onderzoek naar is gedaan. Kan het mis hebben, in dat geval, excuus. Maar dan nog, er is meer wat je kan doen om een paard voorwaarts te krijgen dan een trap met een spoor.

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:48

ElCamino schreef:
sommige mensen denken nu eenmaal anders Sonja, gelukkig heeft de TS er wel wat aan gehad.


Hoe weet je dat :P Is het paard nu voorwaartser?

En ja, sommige mensen denken nu eenmaal anders. Al zou ik zeggen; meningen verschillen. Want het kan zomaar zijn dat jij 'anders' denkt in plaats van ik. En in beide gevallen is daar niets mis mee natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:54

Roosje1987 schreef:
Die hoef je er naar mijn mening niet in te TRAPPEN. Vind jij van wel? Als een paard op die leeftijd niet vooruit wil, is er een reële kans dat het ergens niet lekker zit. En ik ga er helaas niet vanuit dat er al onderzoek naar is gedaan. Kan het mis hebben, in dat geval, excuus. Maar dan nog, er is meer wat je kan doen om een paard voorwaarts te krijgen dan een trap met een spoor.


Maakt me niet uit, een rotschop of een kledder op z'n reet. Effect is hetzelfde. Been = reactie. En zo niet, dan sanctie.
Als je dat goed doet, hoef je 't niet vaak te doen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden als het om zulke simpele basisregels gaat. En dan krijg je dus van die vervelende trapzakken zoals TS momenteel heeft.

Gezien de andere topics van TS zoek ik de "schuldvraag" bij de ruiter, niet bij de gezondheid van het paard.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: 'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:57

ik bedoel alleen maar dat ze de tips leest en erover nadenkt, ze heeft dit blijkbaar al geprobeerd.
Echter, als ik lees dat er meerdere topics lopen zal het in deze niet aan het paard liggen...

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:58

20 is oud.hoe je het ook wend of keert. en een reiner heeft veel meer lichamelijk te verduren gehad als b.v. een pleasure paard.