Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:48

(Sorry ik wist niet waar ik het plaatsen moest)

Mijn paard schrikt op het moment óveral van. Een blaadje, een takje etc. Erg vervelend. Hij schiet er dan vandoor waardoor ik schrik en verkramp. Ik word onzeker en bang en stap er dan het liefst nog vanaf.
Het vertrouwen kelderd bij met de keer, terwijl het zo'n fijn en leuk paard is!
Hij schrikt dan bijv. in elke hoek van de bak, dan maak ik een volte en dan heeft hij er geen zin in en wijkt dus giga voor het been. Wel leuk dat hij dat kan, maar het is niet de bedoeling!

Wat kan ik hier tegen doen? Hoe krijg ik mijzelf overtuigd en mijn paard ook?
Straks durf ik echt niet meer..

Grondwerk etc. ben ik al mee bezig geweest. Het is echt dat overwachte, schrikkerige waar ik bang voor wordt (En dat wil ik niet!!)

Moet ik hem straffen?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:51

Ik ken het, mijn paard doet hetzelfde. Bij mij is er dan ook nog de angst er echt af te knallen, want dat is al een keer gebeurd en daar blijf ik angstig van. Toch geef ik mezelf opdracht om dóór te rijden, desnoods met extra veel druk. Heb een tijdje alleen met iemand erbij gereden, die me kon helpen, daarna ben ik het zelf gaan doen met de stem van die persoon in mijn achterhoofd.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:52

BP aantrekken, werkt bij mi psychisch altijd heel goed. Dan durf ik er aan te rijden en is er niks meer aan de hand :). Want dan heb je met vallen gewoon minder kans om ernstige schade op te lopen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:53

Wat je ook doet, niet straffen! Dit zal waarschijnlijk de paniek/angst alleen maar vergroten....! Veel paarden zijn wat drukker bij dit windige weer...Tja, of werken aan jouw zelfvertrouwen zodat je jouw paard kan helpen met zijn zelfvertrouwen, of niet rijden bij windig weer...
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-09-10 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:53

Van wat schieten en schrik val je er nog niet vanaf hoor ;-) zeker niet als je je ontspant....

Vervelend maar dit zit toch echt tussen jouw oortjes, dus de oplossing is:
Verman jezelf en zeg tegen jezelf ik kan alles, ik durf alles er gebeurd niets.....

Als je onzeker en bang bent wordt je paard dat nl ook...helaas maar waar :(:)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:56

OEH! herkenbaar! en ik heb dan nog wel een binnenbak tot beschikking! haha!

Gisteren begeleiding gekregen van dinnetje toen ik de tweede keer op bijrijdpoown zat. Had ik niet met haar afgesproken, was ik allang afgestapt.

Ik ben ook zo'n anti-held... zeker op schrikkerige paarden. Nu begint eindelijk het besef te komen dat hij wel kijkt, wel schrikkerig doet, maar feitelijk niet gaat bokken of rennen. Maar ik moet mezelf daar nog even van overtuigen. Het is gewoon een té leuk dier dat zo graag wilt werken. Dus ik moet gewoon dapperder worden....

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:57

wat in elk geval wel helpt is een liedje zingen!
:D
kijk als je stressed dan houd je je adem in en dat voelen paarden perfect!

dus op het moment dat je merkt dat je gespannen raakt dan ga je een liedje zingen...maakt niet uit wat als je het maar wel doet!
je ademhaling word dan normaal, en je paard ontspant dan beter..

mijn pony kan ook soms van hele domme dingen schrikken. tegenwoordig hoef ik niet meer te zingen gelukkig,maar ik laat hem altijd wel even kijken naar hetgeen waar hij van schrok.
afgezien van je liejde even gewoon helemaal negeren wat er gebeurd en blijf maar even staan tot je paard ook ontspant.
dan kun je weer verder.

merk toch wel dat dat het beste werkt

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:58

Je geeft zelf al een beetje het antwoord...paard schrikt...jij schrikt en wordt onzeker...paard wordt onzeker en zo gaat dat verder.

Heb je niet de mogelijkheid om je paard goed te longeren voordat je gaat rijden?Als de "zakcentjes" eruit zijn dan is het schrikken al een stuk minder ;)
Zet je paard verschrikkelijk aan het werk zodat hij zich daarop kan concentreren en vergeet niet zelf af en toe diep te zuchten om te ontspannen.
Verder zul je aan jezelf moeten werken,weer meer vertrouwen krijgen als je wilt rijden.De herfst is nog maar net begonnen vrees ik :\
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 15-09-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:58

Abeltje77 schreef:
OEH! herkenbaar! en ik heb dan nog wel een binnenbak tot beschikking! haha!

Gisteren begeleiding gekregen van dinnetje toen ik de tweede keer op bijrijdpoown zat. Had ik niet met haar afgesproken, was ik allang afgestapt.

Ik ben ook zo'n anti-held... zeker op schrikkerige paarden. Nu begint eindelijk het besef te komen dat hij wel kijkt, wel schrikkerig doet, maar feitelijk niet gaat bokken of rennen. Maar ik moet mezelf daar nog even van overtuigen. Het is gewoon een té leuk dier dat zo graag wilt werken. Dus ik moet gewoon dapperder worden....


Je zou ook om te beginnen heel veel afwisseling in je training kunnen bouwen...Dit doe ik vaker bij jonge, nog wat schrikkerige paarden: Veel afwisseling, goed letten om aanleuning, been eraan houden etc. Enorm inspannend en vergt veel concentratie, maar ook van het paard die dan vaak geen tijd meer heeft om naar andere dingen te kijken waar hij mogelijk bang van gaat worden :P ;)

pony33
Berichten: 693
Geregistreerd: 26-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:59

Met dit weer niet gaan rijden maar alleen wandelen?
Verder probeer ontspannen op/ bij je paard te zijn. Ga een dom liedje zingen of vertel een mop aan jezelf :+ Dan gan je vanzelf meer ontspannen en bouw je niet alleen maar spanning op.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:59

weet je wat ik een hele tijd gedaan heb

durf het bijna niet te zeggen

dat stukje 'gezongen' uit Anky d'r kur.
nananaananaaaananaaananana weten jullie wat ik bedoel?

En ik begin altijd als een domme gans te kletsen tegen paardlief. 'goedzoooo! prima! zullen we dat nog eens doen? nou wat knap van jou! goed hoor! ja het valt ook allemaal niet mee he?'

enzenzenz

ik sta ook al bekend als 'die ene die zoveel tegen haar paard praat' hahahaha!

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:01

Dit ligt echt aan het weer. Met veel wind zijn paard schrikkerig. Je er bij neer leggen en gewoon wat anders gaan doen. Morgen weer een dag, je moet het lot niet tarten.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:02

Mijn vorige paard zag ook overal spoken :o
Die longeerde ik eigenlijk altijd standaard voor het rijden zodat er wat 'beginspanning' af was en hij, en daardoor ook ik, het makkelijker konden laten vloeien.

Ik heb nog wel een aanrader voor je, laat een karakteranalyse doen door superroos@bokt, je zal versteld staan van wat erin staat en begrijpen waarom sommige dingen gaan zoals ze gaan. Ook geeft zij tips over hoe je het beste met bepaalde situaties om moet gaan ;)

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:28

Ik longeer hem ook van te voren, anders is het een bommetje. Ik ben zo erg onzeker op hem, het slaat gewoon nergens op maar ik krop dan alle spanning op. Straffen doe ik ook niet, ben veel te bang dat hij er vandoor springt. :o
Ja ik ben een regelrechte schijterd!

Ik zal proberen te zingen. := ik moet gewoon zekerder van mijzelf zijn, maar dat word steeds moeilijker omdat ik het vertrouwen steeds meer kwijtraak.. Bah bah!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:04

Ga lekker schriktraining (in het begin aan de hand, nog niet erop) met hem doen zodat hij moediger wordt. Het is heel logisch dat paarden wat schrikkeriger zijn met dit weer, in de natuur zijn ze dat ook met wind want dan kunnen ze de roofdieren minder goed zien die op de loer liggen want alles beweegt.
Als het niet waait zijn ze rustiger want dan beweegt alleen het gras waar het roofdier zit..... ;)

Dus ga zoveel mogelijk lekker met m aan de slag met enge dingen zodat zijn vluchtreflex wat minder heftig wordt. Hij moet leren dat niet alles eng is en dat hij eerst moet kijken voordat hij wegrent.
En ga daarbij lekker zingen dat ontspant inderdaad.

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:16

Das vervelend, maar ik denk grotendeels door jezelf veroorzaakt/verergerd.
Je bent niet zeker en bangig. Dit breng je over op je paard.
Elk paard verschilt en je hebt duidelijk een paardje wat niet zelfverzekerd is en op jouw steunt.
En omdat jij angstig bent (ook al probeer je dat te verbergen voor je paard) vererger je de onzekerheid van je paard.

Daar moet je dan ook aan gaan werken. Jij bent degene die de leider van je paard hoort te zijn, het vertrouwen geven dat het oke is en er niets aan de hand is. Als jij angstig bent, ben je geen leider. Je brengt in feite over dat het paard "in gevaar is"
Je paard heeft duidelijk een leider nodig waar die op kan bouwen.

En zeker niet je paard straffen! Dat werkt alleen maar avarechts.

Zeg dit wel zo, maar ik ben ook geen held hoor! :+
Ik weet mijn tekortkomingen en een niet zelfverzekerd groot paard zou voor mij dan ook echt niet geschikt zijn. :D

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:28

Longeren op de plek waar hij schrikt volgens jou, kun je zien dat dat best mee valt.
Verder werkt het voor jezelf goed als je kilometers maakt (veel rijden), en juist die enge dingen opzoeken.
Paard neemt jou angst vaak over, en schrikt dan inderdaad sneller, waardoor jij nog banger wordt.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:32

Ik heb dit probleem ook :o
In de bak dan welteverstaan, want buiten op rit is het véél minder!
Terwijl ik er in de bak nog niet ben afgekukeld en buiten al te vaak :+

Het enige wat werkt bij mij is het paard écht flínk aan het werk zetten. Maar daar is soms het moment niet naar (veel andere ruiters in de bak bijvoorbeeld, of gewoon een keer geen zin om hard te werken). Dan ga ik mezelf en mijn paard niet kwellen, maar ga ik wat anders doen, of niets..

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:37

Paarden schrikken niet zomaar en gaan er niet vandoor omdat ze dat zogenaamd leuk vinden.. Ik weet het heb ook zon merrie... Het probleem wat ik moeilik vond te onderkennen was dus dat ik geen goede begeleiding gaf. Ik en jij waarschijnlijk ook heb een onzeker paardje wat echt begeleiding nodig heeft. Ik ben begonnen met parelli. Je band versterken op de grond en dat werkt door naar als je erop zit. Het vertrouwens is er nu wat meer, en hierdoor is ze minder schirkkerig. Ik ben nooit bang geweest op mijn paard maar ik was iemand die niet opletten, met mijn hoofd ergens anders was en niet op de rug van mijn paard. En dat probeer ik nu wel, en dus kan ik haar beter leiden en begeleiden. Ik denk dat jij vooral over je angst heen moet komen, zolang je dat niet kunt zal het ook niet overgaan bij je paard. Ik zou inderdaad veel grondwerken verbeter je band vanaf de grond dat komt je ook ten goede wanneer je erop zit. Je mist vertrouwen in je paard en andersom.. Is niks om je voor te schamen maar een proces waar je aan kunt werken. En dan zul je zien dat alles wat je met je paard doet veel leuker wordt! En misschien helpt een liedje zingen idd als je wat gespannen bent..

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:43

Ik zou iemand zoeken die je erdoorheen kan helpen.
Iemand die op jouw kan inpraten als jij zelf gespannen gaat zitten.

Ik heb het zelf ook gehad. Ik werd steeds banger.
Mijn vriend begreep het niet en die zei dat ik niet moest miepen en door moest rijden. (vervolgens ging hij in de bak takken van een boom afbreken)
Op een gegeven moment ging ik de raarste dingen bedenken om niet te hoeven rijden.

Een stalgenoot heeft mij toen geholpen. We zijn aan de longeerlijn begonnen en steeds verder gegaan.
Eerst deden we ook longeren voor het rijden, maar langzaam maar zeker hebben we dat afgebouwd.
Toen ben ik een instructrice gaan zoeken om mij verder te helpen.

Dit is ondertussen 3 jaar geleden.
Vorige maand heb ik een politieschriktraining met haar gereden. Ik durf weer te rijden met winderig weer. (Waar ik voorheen bij windkracht 4 al de kriebels kreeg, rij ik nu gewoon met windkracht 7 mijn rondjes)

Mijn tip is dus: Zoek hulp.
En ga eerst aan je eigen zekerheid werken.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:45

ik ken het alleen dit paard had het ook midden in de zomer ;)
ik kreeg een hele waslijst mee toen we de eerste dag dat ik er was gelijk naar buiten gingen met dit en een ander paard...

Ze was overal bang voor, en ze vertelde me de meeste situatie's niet om te kijken hoe ik erop reageerde.. nja daar ik er zelfverzekerd op zat en vooral heel kalm was was tot haar grote verbazing de enige reactie van het paard (toen ze bv langs een tuin kwam waar de hond altijd ging blaffen en zij als de dood voor was) dat ze alleen wat alerter werd maar liep verder gewoon rustig met losse teugels door.(dit is 1 van de vele dingen waar ze opeens rustiger was dan normaal)

1 van de eerste stappen die echt veel zullen uitmaken, is zelf proberen kalm te blijven, niet denken van oooeee dalijk schrikt hij weer enc enc, nee gewoon denken ach jong stel je niet aan er zijn echt geen monsters in de buurt!

ik zie t vaak bij een vriendin met dr arabiertje...ooooeeee een blikje op de weg nee nee daar gaan we dalijk weer en HUPPA daar ging ze idd weer. Paard denk dan ..o nee! er is idd iets engs want zij voelt het ook..

nou goed tis zo makkelijk je angst perongelijk over te brengen naar je paard (dieren int algemeen) maar het is bijna net zo makkelijk om rust over te brengen. Als je zelf meer vertrouwen hebt en kalmer bent..kun je ook beter gaan bekijken waarom je paard nu buiten jou ergens van schrikt.. idd veel langs dingen gaan wat hij eng vind, laten zien dat er helemaal niks aan de hand is enc enc.. zoals hierboven al gezegt word, een paard schrikt/vlucht nooit zomaar, er is altijd een rede en met goede begeleiding word het vanzelf al een heel stuk minder

Ik wens je iig onwijs veel succes!

jemmen

Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:56

Het kan zijn dat je paard iets opzoekt om van te schrikken. Als jij je niet zeker voelt durf je hem mogelijk niet aan te pakken. Wat je zou kunnen doen is je paard een tijdje laten berijden door iemand die zich zeker voelt op je paard. Zodra je paard zich weer "normaal" gedraagt ga je er zelf weer op.

Succes

Mayflower_ schreef:
(Sorry ik wist niet waar ik het plaatsen moest)

Mijn paard schrikt op het moment óveral van. Een blaadje, een takje etc. Erg vervelend. Hij schiet er dan vandoor waardoor ik schrik en verkramp. Ik word onzeker en bang en stap er dan het liefst nog vanaf.
Het vertrouwen kelderd bij met de keer, terwijl het zo'n fijn en leuk paard is!
Hij schrikt dan bijv. in elke hoek van de bak, dan maak ik een volte en dan heeft hij er geen zin in en wijkt dus giga voor het been. Wel leuk dat hij dat kan, maar het is niet de bedoeling!

Wat kan ik hier tegen doen? Hoe krijg ik mijzelf overtuigd en mijn paard ook?
Straks durf ik echt niet meer..

Grondwerk etc. ben ik al mee bezig geweest. Het is echt dat overwachte, schrikkerige waar ik bang voor wordt (En dat wil ik niet!!)

Moet ik hem straffen?

Skingraphx
Berichten: 166
Geregistreerd: 27-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:58

Ik snap het probleem maar eigenlijk ben ik wel verbaasd dat zoveel mensen met dit probleem kampen.
Mijn paardje is inderdaad met wind en onstuimig weer ook wel wat scherper en wil wel eens schrikken en ervandoor gaan maar hoort dat ook niet een beetje bij paardrijden? Het is een vluchtdier, geen machine.

Om het probleem te kunnen oplossen denk ik toch dat je het paard meer aan het werk moet zetten waardoor vooral jijzelf minder bezig bent met het schrikken en meer met het rijden, daarom helpt dat zingen ook :D . Ik ben er net als sommige anderen van overtuigd dat jouw reactie het gedrag alleen maar versterkt waardoor het rondje na rondje moeilijker wordt. Niet meer rijden zie ik niet als een oplossing want daarmee doorbreek je het probleem niet. Daarbij kun je altijd dingen tegenkomen in het rijden waar je niet op rekent maar die je wel moet oplossen.

Als hij schrikt zou ik trouwens helemaal geen reactie geven, niet straffen maar ook niet geruststellen, gewoon doorrijden alsof je niets in de gaten hebt, dit werkt over het algemeen het best.

Veel succes!!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:01

Irritant he.

Gewoon doorgaan met het rijden, dan ben je van dat gedoe het snelste af.

Ik rijd gewoon met dit weer lekker een buitenrit met mijn arabier, gewoon niets van aantrekken, dan gaat het prima.

Het probleem is dat je echt niet bang moet zijn en ontspannen moet zijn, als dat niet lukt omdat je te bang bent en het te eng vind, dan blijft paard wel zo doen.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:06

Hier nog eentje ..
Bij het rijden en longeren doet hij wel een beetje alsof, maar daar krijg ik hem gelukkig makkelijk door dmv afleiding en hem écht aan het werk te zetten.

Bij ons wordt het pas vervelend als we de binnenpiste langs buiten moeten verlaten (meestal is het dan ook al donker) en dan onze stalgang in moeten waarvan de deur op een klein kiertje staat die ik dus eerst moet openen :roll: Zo had ik vandeweek mijn paard ook in m'n nek bij het binnen gaan van de stal. Heb hem toch een dreun gegeven }> , hij liep me gewoon omver en dat pik ik écht niet, hij is wel beter opgevoed! Ook met poetsen en opzadelen loopt hij nu de hele tijd te stressen, bah. Is het al bijna zomer ? :+

Edit: vergeet ik nog bijna te zeggen dat het heel goed helpt om je tijdens het rijden écht te focussen op je zit. Ga lang genoeg in stap, en laat je volledig zakken in het zadel. Ga goed op je kont zitten en laat je benen als natte vodden naast je paard hangen. Mijn paard is soms redelijk stressy (en ik ook :+ ) maar alsi k dit doe relaxt hij echt gelijk. Hij voelt dat ik niet naar voren ga leunen en m'n benen optrek - wat dus net averechts werkt.