Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:13

Stel je even voor..

Je staat op het punt om een bepaalde keuze te maken.
Een keuze die je rationeel goed tegen elkaar hebt afgewogen, maar ook een beslissing die je deels gevoelsmatig en met je hart hebt gemaakt.

Je wil je keuze graag delen met de mensen die dicht om je heen staan, terwijl je daardoor tot de conclusie komt, dat jij de enigste bent die jouw keuze volledig accepteert en het ook een goed plan vindt.

Zou de wetenschap dat niemand jouw plan op een positieve manier stimuleert en deelt, jou weerhouden van die keuze? Of zou je op je eigen gevoel varen, en niet meegaan met de stroom?

Ik ben benieuwd hoe andere Bokkers hier over denken, aangezien dat vaak toch een stukje 'groepsdruk' is. Zou jij je daarvan los kunnen weken, en je eigen koers kunnen varen, als jijzelf compleet achter jouw keuze staat? Of hecht je toch veel waarde aan de meningen en standpunten van andere mensen, en weerhoudt deze groep jou van je ideeën? :)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Je maakt een keuze, maar bent de enigste die erachter staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:14

Als de argumenten van anderen in mijn ogen hout snijden, zou ik nog eens over mijn keuze nadenken, nog eens bekijken of alle redenaties wel kloppen in mijn verhaal. Dat wil niet zeggen dat ik mijn keuze zou veranderen, maar misschien zou ik er nog weleens over na kunnen denken.
Verder is het toch jouw leven en zul je dat moeten leiden op de manier die bij jou past.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:17

Hmm, ik ben wel heel gevoelig voor bevesiging van buitenaf, hoor graag dat ik op de juiste koers zit. Maar als ik zelf echt zeker weet dat mijn beslissing de juiste is, dan kun je banketstaaf als brugman tegen me, dan ga ik toch wel :) Het hangt ook een beetje van de impact van de beslissing af.. Toen ik na 4 jaar fulltime werken besloot weer naar school te gaan en dus mijn inkomen in te leveren, was ik héél blij dat ik m'n ouders en vriend achter me had staan.. Toen vriendlief en ik besloten een hond in huis te nemen deed het me eigenlijk niet veel dat mijn ouders het daar niet mee eens waren..

bij grote impact ben ik dus veel gevoeliger voor bevestiging van buitenaf :j Denk dat ik verder hetzelfde zou reageren als blue_eyes, als de argumenten logisch klinken, nog een keer alles op een rij zetten :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:19

Ik zou goed luisteren naar anderen, en ook kijken naar vroegere gebeurtenissen (of ze eerder ook vaak gelijk hebben gehad, of te snel conclussies trekken) en dan toch gewoon mijn gevoel volgen :j
Ik zou nooit een keuze maken die anderen willen dat ik maak, maar waar ik zelf totaal niet achter sta. Daar krijg je waarschijnlijk spijt van later.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:22

Ik zou er voor gaan, ook al zeggen stemmen in je omgeving (of in je eigen hoofd dat je het niet moet doen). Als het lukt is het geweldig, ga je op je bek moet je wel de kracht hebben om weer overeind te komen. Maar als het echt is wat jij wilt, mag je je niet door anderen ervan laten weerhouden om te doen wat JIJ wilt. Het is JOU leven, jij wilt het succesvol hebben, jij wilt aan het eind met plezier erop terugkijken.

Je kunt maar beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan.

Er is maar een maar: bereid je goed voor. Als je je niet goed voorbereid, dan is je plan gedoemd om te mislukken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:24

Ik volg mijn eigen koers. Ik kan stronteigenwijs zijn :')
Wie niet waagt wie niet wint.
Of zoals Loesje zegt: wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver. :D

En gaat het fout, ach.. dan leer ik daar weer van. :D

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:31

Het hangt af van de argumenten die die mensen dan aandragen. Ik ben koppig, doe graag mijn eigen ding en dat is al vaker tegen het idee van andere mensen in geweest. Maar ik sta wel open voor goede tegenargumenten en probeer dan nogmaals goed af te wegen, misschien dat daar mijn keuze wel door veranderd, misschien ook niet.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:35

Ik luister totaal niet naar anderen. Veel mensen denken dat veel dingen niet mogelijk of slim zijn. Door nooit naar ze te luisteren heb ik heel veel mooie dingen gevonden en meegemaakt, waaronder m'n man :D
Dus nee, die bevestiging heb ik niet nodig :n Je kunt toch zelf nadenken?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:39

phormicola schreef:
Ik luister totaal niet naar anderen. Veel mensen denken dat veel dingen niet mogelijk of slim zijn. Door nooit naar ze te luisteren heb ik heel veel mooie dingen gevonden en meegemaakt, waaronder m'n man :D
Dus nee, die bevestiging heb ik niet nodig :n Je kunt toch zelf nadenken?


Natuurlijk kan iemand zelf nadenken.

Maar onze gedachtens zijn subjectief, en niet rationeel.
Daar komt gevoel bij kijken, en dat maakt het beeld wat jij hebt, vaak compleet anders dan dat van iemand die vanaf een ander perspectief naar datzelfde beeld kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:40

Cassidy schreef:
Het is JOU leven


Als je iets in hoofdletters typt, spel het dan iig goed :D (jouw leven)

Ik denk dat ik weet waar dit over gaat & ik zou écht luisteren naar bijv je adviseur. Als zij het een goed plan vond maar niet voor NU, wacht dan gewoon even... Dan heb je denk ik een grotere kans dat het ook loopt zoals jij dat gepland had :)

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:44

Een beetje bevestiging is wel fijn, helemaal bij grote beslissingen...
En zou dus argumenten van anderen meenemen, overdenken en dan wel/niet mijn keuze aanpassen.

Maar ja, ik weet ook van mezelf, als ik écht iets wil... Kan ik ook best eigenwijs zijn O:)

Voor de rest kan ik me ook vinden in de post van Suze. Soms moet je eerst een foute keuze maken, voordat je de goede maakt.
En van goede keuzes leer je over het algemeen weinig, dus af en toe een foute kan vast geen kwaad :')

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:46

Ik heb ervaren dat de meningen van anderen, bij sleutelbeslissingen in m'n leven, van weinig waarde waren. Jij staat in jouw leven en bent dus ook de enige die alles goed kan overzien.

Maar ik hou nu op, want ik val van m'n geloof :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:47

Ik spiegel ideeën niet voor niets bij een aantal mensen die dicht bij me staan. Ik doe ook iets met die uitkomst.
Ik volg hun ideeën niet blindelings, maar doe er wel wat mee. Al is het maar nogmaals diep nadenken vóór ik weer eens wat stoms doe :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:49

Sonja schreef:
Al is het maar nogmaals diep nadenken vóór ik weer eens wat stoms doe :D


herkenbaar :D

Soms leer ik ook niet van fouten :+ . Dan denkt mijn hart, ja máár.. deze situatie/keuze is toch weer nét anders dan die vorige.. en het voelt goed en wie weeeet gaat dit dan wél goed :))

Bienotje

Berichten: 10868
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:50

Ligt er totaal aan wat het die keuze dan wel niet is en wat de consequenties kunnen zijn :) En stiekem telt ook mee wíe het advies geeft. Het zou me zeker wel aan het nadenken zetten en een reden om niet halsoverkop beslissingen te gaan nemen. ;)

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:54

suze_ schreef:
Sonja schreef:
Al is het maar nogmaals diep nadenken vóór ik weer eens wat stoms doe :D


herkenbaar :D

Soms leer ik ook niet van fouten :+ . Dan denkt mijn hart, ja máár.. deze situatie/keuze is toch weer nét anders dan die vorige.. en het voelt goed en wie weeeet gaat dit dan wél goed :))


Zeker herkenbaar.. en dan tóch doen he? :')

Anoniem

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:00

Uiteraard. :D
Vallen en opstaan, in beide ben ik goed :D

Ik kan wel de veilige weg kiezen.. maar dat past niet zo bij mij.
Na niet zo goede keuzes of wendingen ben ik even genezen.. maar daarna komt de impulsiviteit gewoon weer opzetten :+
Of doorzettingsvermogen, zo kan je het ook zien :D

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:11

Ik heb de mazzel dat wat ik bedenk eigenlijk altijd wordt gesteund door een aantal mensen. Dus in principe doe ik altijd wat ik zelf wil of beslis.

In het verleden heb ik me laten vertellen wat de 'goede' keuzes voor mij waren, dat heeft me meer narigheid gebracht dan goeds.

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:13

het ligt eraan, sommige mensen zijn zodanig belangrijk voor me dat ik best naar hun zou luisteren, of het in elk geval in acht zou nemen :j

gaat dit over het paard/leasepaard?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:49

Ik beslis zelf wat ik doe en heb daar eigenlijk geen bevestiging van buiten af voor nodig. Juist als men er niet achter staat, wil ik er voor gaan om te bewijzen dat ik het wel kan of dat het wel gaat.

Wel zal je er denk ik onbewust over na denken, maar dat zal niet direct mijn keus veranderen. Zeker niet als ik er van te voren al goed over nagedacht heb. :)

Fenn

Berichten: 6137
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:29

Het ligt inderdaad net aan de keuze waarom het gaat. Soms kan het bij mij alleen maar averechts werken als iedereen vindt dat het anders moet. Dan ga ik juist nog meer redenen verzinnen om wel te doen waar ik voor koos.

Maar gevoelig voor commentaar ben ik wel, maar dan liever voor ik in mijn hoofd een keuze heb gemaakt. Als de keuze eenmaal gemaakt is dan wil ik niet meer twijfelen ook.

Dat kan overigens groter zijn: stoppen met mijn studie en naar Azië gaan, of kleiner: gaan stappen als het niet het aller verstandigste is.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:18

Als er veel mensen op tegen zijn, zou ik toch in ieder geval vragen wát dan precies hun probleem is. Misschien zien ze dingen waar ikzelf nog niet over had nagedacht. Dan zal ik dat meenemen in mijn uiteindelijke beslissing die ik zelf maak :)
Ik vind bevestiging wel belangrijk... zéker van de mensen in mijn directe omgeving.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Zou jij je eigen koers varen, of je mee laten varen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:26

Zonder voldoende achtergrond informatie kan ik hier niet echt een antwoord op geven. Om maar een voorbeeld te geven kan iemand in een relatie met een loverboy zitten en dit zelf helemaal niet doorhebben. Wil degene dan met die vriend gaan samenwonen komen er negative reacties van de mensen eromheen, omdat die meestal eerder door hebben dat de relatie niet gelijkwaardig is. Maar degene die wil samenwonen zal dat vast anders zien.

Ik zou wel naar de argumenten van anderen luisteren en erover nadenken en te proberen ze te laten zien dat hun argumenten niet kloppen en daar de reden voor geven. Als je hun argumenten niet kunt weerleggen zou ik nog een keer heel goed nadenken over mijn keuze.