maisland naar grasland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

maisland naar grasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 08:09

Hallo allemaal,

we hebben een nieuw huis gekocht en daar zit zo'n 1,1 hectare maisland bij. Nu willen wij onze paarden daar straks op zetten, maar dan willen we graag dat
al die grond, grasland is. Hoe krijg je grasland van maisland?
Iemand ideeen of tips? Dus alle mais moet er af, en dan grasland maken van de grond.

(als het verkeerd staat, sorry)

Alvast bedankt ;)


Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:13

omploegen, rechttrekken en inzaaien
Nu is het de perfecte tijd daarvoor
vanaf voorjaar een keer maaien of schapen erop en klaar is je weiland


mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:19

toen wij ons huis kochten stond ook alles in de mais.

er werd geadviseerd om te ploegen,roteren spuiten en in het voorjaar in te zaaien.
ik was eigenwijs en heb in oktober nog ingezaaid.

in het voorjaar gekunstmest,hooi van getrokken en een kudde schapen erop.
in juli liepen mijn paarden er al op en ik heb nog steeds een prima wei.

Elmyh
Berichten: 163
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: yn it griene gers yn e greide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:21

Wij zijn in precies dezelfde situatie gestart. De mais zal straks wel geoogst kunnen worden, ik weet niet wie het erin gezaaid heeft en of diegene het nog wil oogsten?
Daarna ploegen, vrezen en inzaaien. ( liefst met een paardengrasmengsel, zodat het niet van dat vette engels raaigras wordt)
Houdt er rekening mee dat voordat je paarden erop kunnen er wel een goede grasmat/zode moet liggen.
Wij hebben het het eerste jaar alleen maar gemaaid en gekuild, geen paarden erop, wel in de winter schapen die het kort hielden en mooit intrapten.
( Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel jaren er al mais in gestaan heeft, en of je grond een beetje hoog ligt, en wat voor grondsoort het is, met zandgrond zal het minder snel vertrapt worden, wij zitten op lage veengrond helaas)
Nu het zo nat is , trappen de beide paarden nu alsnog de hele zode aan gort, die is nog steeds niet vast en dicht genoeg helaas)
Succes!

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: maisland naar grasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:25

Ik heb zandgrond en is in oktober mais afgehaald paar jaar geleden, en erna ingezaaid,Rond mei was het goed genoeg om te maaien en erna konden ze op de wei

oktober is net te laat eigenlijk, september zou betere zijn
Najaar is altijd beter dan het voorjaar met inzaaien is mij verteld

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: maisland naar grasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 14:27

oke.. bedankt! Jammer genoeg is de oplevering van het huis en de grond pas in november, dus dat
is te laat neem ik aan ;)
Maar voor die tijd gaat de mais er al wel af, dus misschien kunnen we als nog snel
zaaien e.d. :D

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:59

Lotte_Wessel schreef:
oke.. bedankt! Jammer genoeg is de oplevering van het huis en de grond pas in november, dus dat
is te laat neem ik aan ;)
Maar voor die tijd gaat de mais er al wel af, dus misschien kunnen we als nog snel
zaaien e.d. :D

Uitvinden wie die mais er haalt en informeren of die er meteen gras achteraan kan zaaien.

Informeer ook bij je gemeente wat het bestemmingsplan voor het stuk grond is. Mais zijn geen paarden, dus kan best dat dat volgens de regels niet mag.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 15:15

tamary schreef:
Lotte_Wessel schreef:
oke.. bedankt! Jammer genoeg is de oplevering van het huis en de grond pas in november, dus dat
is te laat neem ik aan ;)
Maar voor die tijd gaat de mais er al wel af, dus misschien kunnen we als nog snel
zaaien e.d. :D

Uitvinden wie die mais er haalt en informeren of die er meteen gras achteraan kan zaaien.

Informeer ook bij je gemeente wat het bestemmingsplan voor het stuk grond is. Mais zijn geen paarden, dus kan best dat dat volgens de regels niet mag.


ja, we hebben al geinformeerd. Er mag gras groeien en er mogen paarden op.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 17:20

hihi.. kregen net te horen dat het 1,6 hectare is *\o/*

maar het mais wordt er af gehaalt door hun. Maar mijn vader is nu druk bezig met het regelen over
trekkers en over mensen die kunnen komen inzaaien en omploegen e.d. voor als het zover is. Het mais
staat er nu namelijk nog volop op..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, Geralda1994, Googlebot, GrapeshotBot, YandexBot en 35 bezoekers