Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:00

Ik ben mijzelf voorzichtig aan het orienteren op de markt om dit jaar of ergens begin volgend jaar mijn eerste eigen westernpaardje te kopen.
Ik wil graag of een hengst veulen of een groene 2 jarige hengst, reining of allround gefokt.
Het liefst een mooie appaloosa of paint, maar een quarter met een mooie aparte kleur is ook zeer gewenst.

Ik zoek echt een westernpaardje voor de recreatie. Ik heb geen wedstrijd ambitie en hoef dus ook geen paard met (super) papier.
De bedoeling is om reining te gaan rijden
Verder moet hij ook niet te klein van formaat zijn, ik zoek echt een flinke kerel met lekkere billen :D

Wie kan mij betrouwbare adressen geven waar ze fijne paarden verkopen in de normale prijsklasse? Bij voorkeur binnen NL.
En hoe liggen de prijzen op dit moment voor een type paard als hier boven genoemd?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Andere nuttige tips zijn uiteraard ook welkom.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:40

Hangt ervan af wat je verstaat onder 'normale prijsklasse' natuurlijk.
Over het algemeen ga je dan beter bij een particulier, want professionele fokkers zijn meestal iets duurder. Maar bij een fokker wordt je wel beter geïnformeerd, mocht je nog weinig kennen van deze rassen/bloedlijnen.

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:46

Wij hebben nog heel veel leuks lopen. En ik geloof dat we wel bekend staan om onze makkelijke paarden. We hebben al jaren de fokkerij, en hebben menig paarden verkocht. We komen geregeld nog paarden tegen op shows en hier op bokt :D
Fokkerij of particulieren zit niet zoveel prijsverschil tussen. Sommige partulieren vragen de hoofdprijs voor hun dier omdat ze een emotionele band met hun paard hebben.
Wij hebben ook een band met een paard, ik bedoel je bent toch bij elke geboorte. En je tut ermee om in de stal en op het land. Maar als je een fokkerij hebt, dan heb je toch een doel met het fokken.
Maar er is niets leukers dan mensen blij maken met onze paarden. We zoeken toch altijd wel de juiste koper voor het juiste paard. Vaak houden de nieuwe eigenaren ook contact met ons en mailen foto's en verhalen. Dat is natuurlijk super om te horen en te zien hoe goed ze het daar doen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:57

waarom perse een hengst als je recreatie wil rijden?
ik vind je verhaal ook een beetje vaag eerlijk gezegt....
reining of allaround
paint of app of quarter
veulen of 2 jarig
recreatie en reining

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:40

Ik kan je aanraden om op marktplaats te kijken. Er staat zat te koop op het moment. Als ik het goed heb gezien kun je qua prijzen op het moment rekenen voor een hengstveulen vanaf 2000 euro (dan hebben we het pakweg over een solid vos paint met een weinig opmerkelijke bloedlijn) en daarboven komen de populairdere kleuren en betere bloedlijnen. Appies heb ik niet zo'n goed beeld van. Ligt er denk ik ook of je een volle amerikaan wilt of een NAS, die laatste is volgens mij aardig goedkoper.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:47

In belgie liggen de prijzen vanaf 1250 euro voor een hengst veulen solid paint.
En een 17oo voor hengsten veulen quarter.
Hangt er net vanaf wat je zin is en je budget

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:14

Wauw wat een reacties. Bedankt allemaal. Ik zal iedereen hier onder persoonlijk beantwoorden.

@ Jaycee: ik heb een budget tot max. 4000 euro. Dus al ik hiervoor een beleerd paardje (max 5 jaar) kan kopen is het natuurlijk ook prima. Ik ben verder helemaal niet bekend in bloedlijnen e.d. Het word echt mijn eerste eigen westernpaardje.

@ Woldhoeve: ik heb eens op je site zitten neuzen. Leuk! Ik ga je adres zeker bewaren. Helaas krijg ik op de Te Koop pagina een error. Hoe liggen de prijzen bij jullie? Paint, app of quarter, alle 3 westernrassen die ik leuk vind. Het is maar net wat er op mijn pad komt wat ik en leuk vind, kan betalen en de klik heeft.

@ QuarterH: Ik zie niet in wat er vaag is aan mijn verhaal. Mss beter lezen?
Waarom een hengst? Omdat ik geen merrie wil. De hengst word tzt geruind. Reining of allround. Tja met een allround gefokt paard kun je ook reining rijden. Veulen of 2 jaar is afhankelijk van of de prijs binnen mijn budget valt. Reining/ recreatie - ooit gehoord van mensen die puur voor de hobby reining rijden en niet de sport in willen? Dat noemt men recreatie.

@ Troi: bloedlijn is voor mij niet van belang. Ik vind het westernrijden gewoon leuk en wil daar een geschikt paard voor hebben omdat mijn huidige paard (fries) wel een beetje mee kan komen, maar nooit het echte western kan omdat hij hier niet voor gemaakt is. Dus wil ik er een paardje bij. Ik ga geen wedstrijden rijden, gewoon lekker voor mezelf oefenen en lessen. Dus dat kan prima op een paard met 'minder' papier. Is een NAS ook geschikt voor mijn doel?

@ savath: In belgie zijn de prijzen dus beduidend lager. Ik heb een budget van max 4000 euro. Dus ik zoek een paard wat hier binnen valt. Mag ook al beleerd zijn, maar zo ie zo niet ouder dan 5 jaar.

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:16

Voor 4000 euro kun je makkelijk een ApHC paardje voor krijgen. Tenminste bij ons wel.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:31

In welke leeftijds categorie?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:35

Volgens mij kun je voor dat bedrag ook wel een beleerde quarter of paint krijgen.

Mbt NAS: dat zijn volgens mij vooral paarden met een appaloosa kleurtje en redelijk veel regulier warmbloed erin. Niet echt westerntypisch dus. Maar wie weet zitten ze er wel tussen (dat zal woldhoeve beter weten :D )

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:59

ok je verhaal is me nu wat duidelijker na je verdere uitleg.
ind at geval denk ik ook dat je voor je budget best een gereden ruin moet kunnen krijgen die voldoet aan je verwachtingen.
zeker als het je eerste westernpaardje is zou ik dat ook aanraden, zelf een paard gaan aanrijden in een stijl die je nog meester bent is niet het allerhandigste....en heb in training zetten daarvoor kost je dan ook weer geld.

kijk op marktplaats, of op westernhorsesforsale.nl bv.
succes!

Dodgejr
Berichten: 430
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:10

het lijkt me zowiezo handig om hoe dan ook ooit te gaan westernlessen.....als je een veulen koopt en je bent zelf de westernmanier van rijden niet meester zul je dat ook je paard nooit aan kunnen leren, maar bv een 5-jarige die wel western beleerd is, ook daar zul je mee moeten lessen, een goeie stop rijden is veel meer dan alleen je paard op de rem zetten :D

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:12

Niet ieder paard wat western bereden/gefokt is is ook geschikt voor de reining, ze moeten er wel de bouw voor hebben.
Natuurlijk kun je wel met elk paard een spin/draai maken maar de snelheid ontbreekt bij veel rassen omdat ze simpelweg de schouder er niet voor hebben om snel te kunnen draaien.
Als je dus puur de reining wilt trainen dan zou ik toch voor een reining gefokte quarter/paint/appie gaan.
De markt ligt op dit moment op zn gat dus met jouw budget kun je al een heel leuk paardje kopen als je goed rondkijkt.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:43

@ troi: ik zal mezelf eens wat meer gaan verdiepen in dit type paard. Ik wil het liefst wel een echt western gefokt paard. Dan heb ik toch meer mogelijkheden voor mijn gevoel. Westernrijden doe je op een westernpaard.

@ quarterH: de genoemde sites heb ik al bekeken, en wat ik leuk vind kan ik helaas niet betalen. Ik heb jammer genoeg een vrij dure smaak heb ik ontdekt ;-)
Het lijkt mij leuk om met mijn eerste paardje samen de kneepjes van het vak te gaan leren met behulp van een trainer (of Koomans of WNL wil ik gaan lessen), maar een paard wat alles al wat kan is voor mij natuurlijk ook erg makkelijk omdat ik daar weer van kan leren. Het is maar net waar ik tegn aan ga lopen. Ik houd alle opties open en heb alle tijd voor het vinden van HET paard voor mij.

@ Ryann: Ik heb al westernles op een echte quarter. 1x per 2 weken een uur. Met mijn toekomstige paard wil ik ook zeker gaan lessen, omdat ik het gewoonweg alleen niet kan leren. Ik wil bij Koomans of WNL gaan lessen. beiden zitten hier in de buurt en staan goed bekend. En mocht ik toch kiezen voor een jong groen paard word deze mbv een trainer ingereden en kunnen we samen de kneepjes van het vak leren.

@ Cissy: dat van die schouder wist ik dus niet. Dit is dus info waar ik wat aan heb. Zou je me dit nog wat nader willen uitleggen? Bijv. waar op te letten? Mocht ik een echt leuk paard gevonden hebben ga ik nog wel opzoek naar iemand met kennis van het ras die met me mee zou willen ter beoordeling. Want die kennis ontbreekt mij dus.
Het is waar dat de markt flink op zijn gat ligt, al heb ik dus wel het idee dat het bij de western paarden wel mee valt. Als ik die prijzen vergelijk tegen de huidige prijzen welke er voor engelse sportpaarden gevraagt worden....
Ik heb ook zeker geen haast met het vinden van een paard. Ik moet gewoon tegen mijn paard aanlopen en het gevoel hebben van dit is hem.

Dodgejr
Berichten: 430
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:59

Denk ook dat je veel moet kijken naar paarden, dus bezoek wedstrijden en kijk op wat voor type Quarter/Paint/Appie je valt, verdiep je in de bouw voor de div onderdelen. Ga dan 's kijken wat er te koop staat en filter daar het type van jouw keuze uit, als je dan gaat kijken met je trainer oid dan kom je er uiteindelijk wel uit denk ik.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:07

Ik ben mezelf ook heel erg in alles aan het verdiepen. Veel lezen, zoeken en praten met mensen. En idd dan pas ga ik daadwerkelijk kijken. het kan dus best zijn dat we pas begin volgend jaar actief gaan kijken.
Mijn type heb ik al duidelijk voor ogen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:10

Wat die schouder betreft, kijk eens goed naar een reining paard wat goed kan spinnen, je zult zien dat die een brede schouder heeft met een flinke spierpartij tussen de voorbenen. Kijk dan eens naar een om het even ander goed bewegend paard en dan naar de spierpartij tussen de schouders en de vorm van de borst.
Je zult zien dat een reiner een V borst heeft en de andere een U borst. De reiner heeft een V zodat hij zn benen langs elkaar kan plaatsen en liever nog iets naar achteren stapt zodat zijn ene been om zn andere been kan stappen en hij daarvoor niet veel moeite hoeft te doen. De U borst paarden stappen vaak met hun been naar voren en opzij ipv naar achteren en opzij, dan kunnen ze dus nooit hun been goed om de andere heen krijgen waardoor ze wel draaien maar niet spinnen, ook kunnen deze paarden geen snelheid maken omdat ze met hun pootjes in de knoop komen :+
Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd, er zijn ook 'handige' paarden maar de V paarden hebben hun bouw al mee. Er zijn ook haflingers die redelijk tot goed kunnen spinnen maar dat zijn er maar erg weinig.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:16

Helemaal duidelijk Cissy. Ik zal hier eens extra op gaan letten. bedankt voor je uitleg.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:20

let ook eens op het verschil in uitsteken van het borstbeen bij een quarter en bijv een KWPN-er, ook daarom kan een KWPNer niet spinnen omdat zn borstbeen te ver uitsteekt :D

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:22

cissy dat ben ik niet helemaal met je eens hoor.
een te brede borst en vooral de voorbenen te ver uit elkaar hebben staan kan juist een nadeel zijn voor het spinnen omdat ze dan niet goed kunne noverkruizen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:24

klopt, een halterpaard zal niet best kunnen spinnen :) ik zeg toch ook niet dat ze persé een brede borst moeten hebben? Ik zeg alleen let op de vorm van de borst....

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Aankoop veulen of 2-jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:28

Ik zal dit weekend eens borsten gaan bekijken en vergelijken.

Echt super dat ik van iedereen zoveel info krijg, zowel hier in het topic als via pb. Super bedankt allemaal, hier ben ik echt heel blij mee.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:40

Kaspar schreef:
Het is waar dat de markt flink op zijn gat ligt, al heb ik dus wel het idee dat het bij de western paarden wel mee valt. Als ik die prijzen vergelijk tegen de huidige prijzen welke er voor engelse sportpaarden gevraagt worden....


Ik denk persoonlijk dat dit komt omdat er een 'overschot' is aan engelse sportpaarden en in Nederland nog niet zoveel westernpaarden zijn als engelse paarden. Terwijl western juist wel upcoming is zeg maar. Dus mensen raken hun westernpaarden makkelijker kwijt dan engelse paarden. Het hele vraag en aanbod principe zeg maar... Goh toch nog wat aan mijn middelbare school economie ;)

Ik hoop dat je wat leuks vind, en miss komen we elkaar dan nog wel tegen aangezien we best bij elkaar in de buurt zitten. Ik wil mijn kleine ook bij WNL laten trainen als ze groot genoeg is, miss kunnen we dan eens samen recreatief reinen ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:58

ga jij maar lekker borsten kijken.... _O- :wow:

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:43

troi schreef:
Volgens mij kun je voor dat bedrag ook wel een beleerde quarter of paint krijgen.

Mbt NAS: dat zijn volgens mij vooral paarden met een appaloosa kleurtje en redelijk veel regulier warmbloed erin. Niet echt westerntypisch dus. Maar wie weet zitten ze er wel tussen (dat zal woldhoeve beter weten :D )


Onze NAS paarden zijn vaak wel 3/4 ApHC :D
Je moet gewoon even langs komen en door onze weilanden lopen. We hebben er genoeg.