waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:56

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, anders svp verplaatsen.

Sinds een aantal lessen gaat mijn andalusier ruin (7j, 1 jaar ohz) af en toe ongevraagd in de spaanse pas.
Ik zou nog niet eens weten welke hulpen ik daarvoor moet geven (dat komt nog wel). We zijn er ook
nog niet aan toe. Waarom doet hij dat?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:57

Als hij het ooit geleerd heeft waarschijnlijk omdat je zonder het te weten toch die hulpen geeft. :)
Of gewoon omdat hij heet is/energie kwijt moet?
Wat zegt je lesgever er van?

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:58

Hij heeft het niet geleerd. Ik heb hem gekocht toen hij net zadelmak was. Ben me niet bewust dat ik hulpen geef daarvoor. Welke zijn dat dan?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:40

In principe zijn de spaanse pas kruislingse teugel en been hulpen. Je drijft met je linkerbeen en tilt je rechterhand op voor spaanse pas met het rechterbeen, en andersom voor het linkerbeen.
Hoe weet je zo zeker dat hij het niet geleerd heeft? Kan je niet eens navraag doen bij de persoon waar je hem van gekocht hebt?

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:45

Mijn ervaring is dat als een PRE/andalusier iets moeilijk vind om te doen hij spaanse pas gaat doen. Die van mij doet dit ook als ik bijvoorbeeld net iets meer verzameling of oprichting vraag.
Hij gaat dan zijn trukkendoos openen om onder het werk zeg maar uit te komen. Ik heb al vele andalusiers gereden en de meeste deden het als ze het moeilijk vonden.
Het zal mij ook niks verbazen als hij het inderdaad wel al geleerd heeft en jij onbewust de hulpen geeft trouwens.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:08

Dat bovenste kan zeker kloppen. Het Iberische paard is van nature een paard die het van snelle wendingen om de achterhand en van gevechtstechnieken zoals de levade, de capriool, de courbette etc. moest hebben om in het milieu van katachtige roofdieren te kunnen overleven. In tegenstelling bijvoorbeeld tot andere rassen die vluchten en dus veel sneller zijn, of bijzonder sterk.

Daarnaast hebben de mensen hier ook op doorgefokt, het waren de beste paarden in oorlogstijd voor het gevechtswerk. Het is een Spanjaard dus aangeboren trucjes uit de kast te halen.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:10

Herkenbaar, mijn Adorno kan dit ook nog weleens doen.
Vaak merk ik dan op dat ik ook net mijn zit een beetje teveel aanhoudt.
Zorg er voor dat je zelf echt goed onstpannen bent, ook in je benen en armen.

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:39

Ik herken dit ook, soms uit verveling (dan duurt het uitstappen te lang naar zijn zin) of omdat iets moeilijk is (want voor de spaanse pas krijg ik altijd een belonend woord of applaus vanaf de bakrand).
Misschien is het dan tijd om even een andere oefening te doen wat hem wat makkelijker af gaat, om het daarna een keer opnieuw te vragen?

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:35

Ik werk met Lusitano's en ik ken ook een aantal paarden die dit doen, bijvoorbeeld op het moment dat ze erg heet zijn en hun energie kwijt moeten of zich vervelen.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:03

Kan veel oorzaken hebben.
Vaak leren ze een paard de spaanse pas zonder een goede basis te hebben dus als hij even iets niet snapt hup dan maar spaanse pas.
Ook heb je weleens dat het paard heeft geleerd een spaanse pas te doen als het "gewone werk" klaar is en gaat het paard het doen denkend snel klaar te zijn.
Kan zijn dat je je paard de verkeerde hulp geeft misschien je benen te ver naar voren dus dan denkt hij dat hij de spaanse pas moet doen.
Uit stress, nerveusiteit kan hij het ook doen.
Een spaanse pas goed uitgevoerd is niet alleen maar even het beentje optillen , been optillen en schrapen is geen spaanse pas !

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:22

Jee, het kan dus meerdere oorzaken hebben. Ik heb het op film en zal het nog eens goed bekijken wat er precies gebeurt.
1 x begon hij ermee toen we met hand veranderen bijna op de hoefslag waren. Geen idee wat de trigger was.
Wat ik wel zeker weet is dat het hem niet geleerd is. Er is nog contact met de fokker. Hij was nog maar net zadelmak toen ik hem kocht en nog niet helemaal goed aan de basishulpen, zeg maar. Of hij het doet omdat het moeilijk is, betwijfel ik eigenlijk. We zijn bijvoorbeeld bezig met wending om de voorhand. Dat vindt hij nog moeilijk en dan doet hij het niet. Hij doet het trouwens in de draf, begint hij ineens te gooien met zijn benen. En gaan we schouderbinnenwaarts doet hij het ook niet, terwijl hij dat ook moeilijk vindt (vond).
Mijn man zegt er trouwens spaanse pas tegen.

Nu valt me wel in, dat hij het doet sinds hij op meer krachtvoer staat, geen haver hoor. Dus meer energie, zou kunnen.
Ik hoop alleen niet dat het nadelig is, voor het geval ik het hem wel ga aanleren.

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:31

Enamorado schreef:
Mijn ervaring is dat als een PRE/andalusier iets moeilijk vind om te doen hij spaanse pas gaat doen. Die van mij doet dit ook als ik bijvoorbeeld net iets meer verzameling of oprichting vraag.
Hij gaat dan zijn trukkendoos openen om onder het werk zeg maar uit te komen. Ik heb al vele andalusiers gereden en de meeste deden het als ze het moeilijk vonden.
Het zal mij ook niks verbazen als hij het inderdaad wel al geleerd heeft en jij onbewust de hulpen geeft trouwens.


Dit zou trouwens wel kunnen. Ik ben nl. ook bezig meer verzameling en oprichting te vragen. Tot nu toe waren we alleen vwnw bezig.
Geleerd heeft hij het zeker niet en de echte spaanse pas zal het ook wel niet zijn. Het is meer gooi- en smijtwerk zeg maar. Het voelt dan wel alsof hij achter ineens kreupel is, zo'n enorme werking in zijn rug.
Misschien omschrijf ik het beter dat het lijkt alsof hij bang is om zijn voorbenen te raken met zijn achterhoeven. Hoop dat jullie het nog snappen.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:10

Ga helemaal mee met de rest, dat ze het nog wel eens willen doen als ze iets moeilijk vinden of als ze zich vervelen.

Maar ben ik nou een van de weinige die het vreemd vindt dat een paard een spaanse pas doet zonder dat het aangeleerd is? Ben wel erg benieuwd naar het beeldmateriaal, wat je precies bedoeld..

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:03

O jee, dat wordt moeilijk. Daar kan ik helaas niets van. Wij hebben op onze computer niet het goede programma om onze camera aan te sluiten. Ik moet me daar toch eens meer in verdiepen.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:48

Heb je het paard al sinds veulen ? Kan zijn dat het is aangeleerd op de grond , is inderdaad raar met een filmpje kunnen we een beter zicht hebben op het probleem.

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 01:10

Nee, ik heb hem vorig jaar gekocht op 6-jarige leeftijd.
Spaanse pas zal het ook niet echt zijn. Wat hij doet is zijn benen heel ver naar voren gooien met zijn hoofd tot aan zijn knieƫn. Ziet er vreemd uit en voelt alsof hij achter kreupel raakt.
Beter kan ik het niet omschrijven.
Zal proberen of ik film op bokt krijg.

BrankaZ

Berichten: 3873
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:52

Ik ga mee met voorgaande reacties. Aanvulling: het kan ook onduidelijkheid/te streng inwerken van jouw hulpen zijn. Iberische paarden zijn erg slim en vindingrijk en gaan zoeken wat je vraagt. Als ik b.v. halt houd en te lang een ophouding geef blijft mijn paard dribbelen en zoeken wat ik eigenlijk bedoel. Blijkt dat ik op 1 teugel iets meer druk heb gaat hij ineens zijwaarts. Als ik kritisch naar mijzelf kijk en analyseer wat ik doe en wat er voor reactie bij hem vandaan komt blijkt dat het vrijwel altijd iets is dat ik (meestal onbewust) doe.

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:28

Denk echt wel dat iemand het hem geleerd heeft, of het nu onder het zadel of aan de hand..
Veelal zie je ook paarden die nog niet beleerd zijn maar wel zulke dingen kunnen.. Dus echt niet raar van staan te kijken als hij het doet..

En ik met voorgaande reakties mee.. Vaak ook als ze zich er gemakkelijk van af willen maken, zo van dan ben ik wel klaar..

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:10

Jesser schreef:
En ik met voorgaande reacties mee.. Vaak ook als ze zich er gemakkelijk van af willen maken, zo van dan ben ik wel klaar..



OF: Kijk eens, kijk eens. Dit kan ik veeeeel beter. Is veel leuker om te doen en al die beginnende saaie dingen zijn veel minder interessant dan de pasjes die ik al kan.
Want ik ben het mooiste en vooral knapste paard van de HELE omgeving!

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:23

hahaha.. dat kan ook!

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:30

Ja, het kan allemaal, maar hoe reageer ik hier dan het beste op?

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:48

Als je dat niet wil, daar duidelijk in zijn. Opletten en bewust zijn van de hulpen/signalen die je geeft..

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:35

en misschien eens een keer een lesje volgen of een paar op een hogeschool PRE. Er zijn een aantal adressen waar je dat kan doen in nederland.
dat je even leert zeg maar waar knopjes zouden kunnen zitten.
Bij een PRE is mijn ervaring dan is dit soms toch net even anders en wat gevoeliger dan bij andere paarden.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: waarom gaat mijn Andalusier ongevraagd in de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:13

hmm geen idee maar die van mij doet het soms als ze boos is of erg opgewonden, heeft het nu al een heel tijd niet gedaan, maar als ze erg moeilijk was en een hengstenketting om kreeg werd ze boos op de ketting en deed als het ware naar de ketting toe spaanse pas.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:19

immii_clarr schreef:
maar als ze erg moeilijk was en een hengstenketting om kreeg werd ze boos op de ketting en deed als het ware naar de ketting toe spaanse pas.


Aii daar hebben we denk ik de verklaring, dit hoef ik bij mijn paardje (PRE merrie) ook niet te doen. Rij sinds kort met een pelham met een kinketting eraan natuurlijk en mevrouw ging toch steeds schudden met haar hoofd en ook met haar voorbenen naar haar mond met haar voorbenen "Spaanse pas" doen. Nu ik de kinketting veel losser doe is het zo goed als opgelost.
Vergeet niet deze paarden zijn super gevoelig en laten je dit meestal ook wel merken als iets niet "goed" is/zit.
Mag ik vragen waarom je een hengstenketting om doet??