Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:40

Ik word er onderhand een beetje moe van...

Ik heb een jaarling, en hij word continue opgejaagd en getreiterd door een paard uit de kudde.
Zodra ik me paard het land uit wil halen gaat hij mijn paard opjagen en word mijn paard zo bang van hem dat hij met al zijn kracht uit mijn handen schiet en er keihard van door gaat.
Dit vind ik zo link, omdat hij dan echt op dat moment niet te houden is gaat hij met halstertouw en al.
Wat moet ik hier nu aan doen? Dat paard is zó hoog in rang en zo uitdagend dat hij er echt bang van is als hij dreigend aan komt galopperen.

Zweep of touw is geen optie, daar word mijn jaarling ook nerveus van en krijgen we hetzelfde effect.
Ik heb er geen zin in om steeds samen met iemand me paard uit het land te halen, want alleen gaat altijd fout omdat ik ook rekening moet houden met een jong paard en dus niet abrupte bewegingen kan maken om hem weg te sturen.
Wat te doen?

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:54

optie 1: probeer een andere kudde te vinden :+
optie 2: gooi dat nare paard uit de kudde :+

Wanneer dat niet lukt lijkt het me handig dat je jou paard leert wennen aan een longeerzweep oid. Parelli heeft daar bijvoorbeeld de friendly game voor.
Dat je paard jong is hoeft niet te betekenen dat hij overal maar bang voor moet zijn ;)
Het feit dat hij het touw uit je handen gerukt heeft werkt nou ook niet bepaald mee aan een gedegen opvoeding :+ dus er moet snel een oplossing komen.

Het nare paard zou ik gewoon een keer flink raken, dan krijgt hij er wel respect voor. Tevens moet je goed op je lichaamshouding letten, wanneer jij ineengedoken staat zal het nare paard zo over je heen lopen. wanneer je een wat arrogantere houding aanneemt zal het nare paard zich eerst wel even twee keer achter zijn oren krabben ;)

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:57

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn jaarling.
Die staat ook bij een dominante in de kudde maar heb gewoon 1 keer een longeerzweep meegenomen.
Ook mijn jaarling vond het toen niet zo leuk maar die is er inmiddels aan gewend dat het niet voor hem bedoeld is.

Tevens keur ik het niet goed dat hij al zijn kracht gebruikt om ook bij jou weg te komen.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:06

Die zweep is helemaal niet eng zolang je intentie maar klopt. ;)

Grondwerken kan daar zeker aan bijdragen.
(en dan hoeft grondwerk helemaal niet uitgebreid of intensief, maar de basis leggen is niet verkeerd)

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:17

Grondwerk ga ik morgen al mee beginnen :)
Aan de opvoeding zal het deels zeker liggen, maar ook deels aan dat paard.
Ik maak me dus al best groot en 'arrogant', en zodra hij ook maar aanstalten maakt krijgt hij eerst een grote mond, werkt dat niet moet ik wel gaan bewegen, resultaat: hij aan de kletter, mijn paard aan de kletter, en vervolgens de hele kudde :+

Dit is al de 2e keer dat hij al zijn kracht gebruikt.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:23

oei, hij is al 2 keer los gekomen?
Dan moet je nog flink aan de slag om dat weer recht te breien :+

Leer je paard dat het niet eng is wanneer jij met een longeerzweep zwaait, en circel de zweep boven jullie hoofd wanneer je hem eruit haalt, wanneer hij in jullie cirkel komt krijg die nare een mep. Eigen schuld, dikke bult :P

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:46

vluchten is op dat belangrijker het zijn niet voor niets vluchtdieren. Kan hij niet ergens apart? ik zou toch die zweep meenemen na een tijdje snapt hij misschien dat je hem verdedigd

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:59

Ja ik weet dat het vluchtdieren zijn, maar het moet niet zo zijn dat hij als hij iets eng vind telkens maar vind dat hij moet vluchten!
Een beetje vertrouwen in mij zou niet verkeerd zijn, ik ben zijn leider en hij niet de mijne, dacht ik zo.

Ik zat net een beetje te kijken bij grondwerk oefeningen en lijkt me verstandig om samen enge dingen te doen? Paraplu's, vlaggetjes enz.
Zodat hij qua ''enge dingen'' wat meer vertrouwen in mij krijgt.
Maar, we hebben geen paddock en de bak is ook een open bak zonder hek.. is het dan wel verstandig?

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:23

Precies, en dat jij de leider bent, moet je eerst bewijzen, en dat kan prima door grondwerk.

Ken je de werkwijze van Parelli? Of ben je bekend met clickertrianing? Met die methodes kan je het paard hier vrij makkelijk aan laten wennen.
Dan heb je ook helemaal geen hek nodig.
Dus eerst je leiderschap bevestigen, en daarna bezig met enge dingen, desensibilseren heet dat. Let er wel op dat je dit onder begeleiding van iemand doet die hier ervaring mee heeft! anders kan je er meer mee stuk maken dan je lief is ;)

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:28

Ja ik heb me aardig verdiept in Parelli en heb al de beginsels van grondwerk geleerd zoals the 7 games en leiden, volgen etc.
Ik zit nog een beetje in dubio met wel of geen snoepjes :P ben er zelf best op tegen omdat ik vind dat een paard een aai ook als ''beloning'' ziet, maar ik lees ook weer dat een paard een snoepje ook als beloning ziet als de timing goed is.

Dus eerst leiderschap bevestigen, en dan desensibilseren (wat een deftig word ook haha).

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:31

Doet hij het echt alleen als je jouw paard uit de weide haalt?
Hoe is dat paard in de omgang?

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:33

geen snoepjes ;)
Het laten vallen van druk is al een beloning op zich. Evt. een aai erachter aan kan nooit kwaad natuurlijk maar probeer het zo clean mogelijk te houden (dus vragen, geen reactie, iets meer druk geen reactie, meer druk enz. enz.), niet teveel poespas erom heen. dat kan later nog wel, een oplossing voor je probleem lijkt me een wat hogere prioriteit te hebben nu.
Een snoepje kan wel een beloning zijn, maar dan heb je een bridge nodig, je kan een snoepje nooit op een honderste van een seconde timen, met bijvoorbeeld een clicker kan dat wel. Daarmee heb je een bridge naar het snoepje ('click' dít wil ik zien, daarna een snoepje begrijpt je paard wanneer je deze hebt ingeclickerd :) )

Desensibiliseren is een deftig woord, maar geloof ook niet dat er iets simpelers voor is :+

Heb je de beginselen in de praktijk geleerd, of vanaf papier/internet/pakket? Maakt behoorlijk wat verschil namelijk. Wanneer je het in de praktijk nog nooit gedaan hebt zou ik er begeleiding bij nemen, al is het maar 1 keer.

Laatste tip; wees consequent! Zowel in het belonen, maar ook met je lichaamstaal ;)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:43

Leslie90 schreef:
Ja ik heb me aardig verdiept in Parelli en heb al de beginsels van grondwerk geleerd zoals the 7 games en leiden, volgen etc.
Ik zit nog een beetje in dubio met wel of geen snoepjes :P ben er zelf best op tegen omdat ik vind dat een paard een aai ook als ''beloning'' ziet, maar ik lees ook weer dat een paard een snoepje ook als beloning ziet als de timing goed is.

Dus eerst leiderschap bevestigen, en dan desensibilseren (wat een deftig word ook haha).

Precies, je jaarling moet eerst goed weten dat hij moet blijven staan als jij dat zegt, achterwaarts, meelopen, keertwending om de voorhand enz, allemaal dingen die van pas komen als die naarling in de buurt komt.
Neem bij het grondwerken een dressuurzweep mee, aai hem over zijn lijf, zwaai het heen en weer enz.
Een longeerzweep zou ik niet aan beginnen, daar kun je in zo'n situatie niet nauwkeurig mee zijn en loop je kans dat je je eigen paard onbewust ook een tik meegeeft en dat werkt dus averechts.

Over dat belonen; een paard ziet een aai als beloning als je hem dat geleerd hebt. Zoiets kun je heel snel en makkelijk leren, het is vergelijkbaar met clickertraining; geef hem een aai en tegelijkertijd een snoepje, dat doe je een aantal keer achter elkaar en hij associeert jouw aai met een snoepje. Op die manier kun je hem ook leren dat 'Braaf' ook een beloning kan zijn en dat kun je nog beter leren aangezien je niet altijd een hand vrij hebt maar je mond wel altijd kunt gebruiken.

Wat doe jij als je in de weide bent? Je haalt je jaarling en dan? Komt hij dan direkt al op je af of pas als je wegloopt? En wat doe jij als hij achter je aan komt? Blijf je staan, loop je nog harder, ga je achter je jaarling of juist ervoor?

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:48

Leslie90 schreef:
Ja ik weet dat het vluchtdieren zijn, maar het moet niet zo zijn dat hij als hij iets eng vind telkens maar vind dat hij moet vluchten!
Een beetje vertrouwen in mij zou niet verkeerd zijn, ik ben zijn leider en hij niet de mijne, dacht ik zo.

Ik zat net een beetje te kijken bij grondwerk oefeningen en lijkt me verstandig om samen enge dingen te doen? Paraplu's, vlaggetjes enz.
Zodat hij qua ''enge dingen'' wat meer vertrouwen in mij krijgt.
Maar, we hebben geen paddock en de bak is ook een open bak zonder hek.. is het dan wel verstandig?


Ja maar hoe kan hij nou vertrouwen in jou krijgen als jij helemaal niks met dat paard doet die aan komt stormen, het enige wat hij kan doen is vluchten anders krijgt hij een flinke bijt of schop. Ik zou als ik jou was toch echt het paard zelf aan de kant schoppen of toch echt een zweep meenemen jou jaarling went daar vanzelf aan.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:51

anneliesdj schreef:
Leslie90 schreef:
Ja ik heb me aardig verdiept in Parelli en heb al de beginsels van grondwerk geleerd zoals the 7 games en leiden, volgen etc.
Ik zit nog een beetje in dubio met wel of geen snoepjes :P ben er zelf best op tegen omdat ik vind dat een paard een aai ook als ''beloning'' ziet, maar ik lees ook weer dat een paard een snoepje ook als beloning ziet als de timing goed is.

Dus eerst leiderschap bevestigen, en dan desensibilseren (wat een deftig word ook haha).

Precies, je jaarling moet eerst goed weten dat hij moet blijven staan als jij dat zegt, achterwaarts, meelopen, keertwending om de voorhand enz, allemaal dingen die van pas komen als die naarling in de buurt komt.
Neem bij het grondwerken een dressuurzweep mee, aai hem over zijn lijf, zwaai het heen en weer enz.
Een longeerzweep zou ik niet aan beginnen, daar kun je in zo'n situatie niet nauwkeurig mee zijn en loop je kans dat je je eigen paard onbewust ook een tik meegeeft en dat werkt dus averechts.

(....)

Wat doe jij als je in de weide bent? Je haalt je jaarling en dan? Komt hij dan direkt al op je af of pas als je wegloopt? En wat doe jij als hij achter je aan komt? Blijf je staan, loop je nog harder, ga je achter je jaarling of juist ervoor?


Ik schrijf longeerzweep maar ben gek op m'n stick, maar ga ervan uit dat TS die niet heeft (vooroordeeltje :o )
een dressuurzweep lijkt me zo kort om dat nare paard weg te jagen...

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:57

Een dressuurzweep is lang genoeg om een goede tik mee uit te delen maar niet te lang dat het onhandig is. Als je een snelle mep uit moet delen lukt je dat niet met een longeerzweep, bovendien heb je weinig controle over de slag.
Een dressuurzweep zou ruim voldoende moeten zijn, als dat nare paard zo link is dat het niet vertrouwd is hem zo dicht bij je te laten komen moet je de wei niet in gaan.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 00:00

Eciara schreef:
Leslie90 schreef:
Ja ik weet dat het vluchtdieren zijn, maar het moet niet zo zijn dat hij als hij iets eng vind telkens maar vind dat hij moet vluchten!
Een beetje vertrouwen in mij zou niet verkeerd zijn, ik ben zijn leider en hij niet de mijne, dacht ik zo.

Ik zat net een beetje te kijken bij grondwerk oefeningen en lijkt me verstandig om samen enge dingen te doen? Paraplu's, vlaggetjes enz.
Zodat hij qua ''enge dingen'' wat meer vertrouwen in mij krijgt.
Maar, we hebben geen paddock en de bak is ook een open bak zonder hek.. is het dan wel verstandig?


Ja maar hoe kan hij nou vertrouwen in jou krijgen als jij helemaal niks met dat paard doet die aan komt stormen, het enige wat hij kan doen is vluchten anders krijgt hij een flinke bijt of schop. Ik zou als ik jou was toch echt het paard zelf aan de kant schoppen of toch echt een zweep meenemen jou jaarling went daar vanzelf aan.

Ik schreef toch dat als ik hem vast heb en met een longeerzweep of halstertouw ga zwaaien naar het paard die hem opjaagt dat mijn jaarling dan ook nerveus word en gewoon met één keiharde ruk uit mijn handen schiet?
Daarmee geef ik toch aan dat ik het heb geprobeerd om met dat paard wat te doen? Lijkt me toch een zaak om aan het vertrouwen tussen ons te gaan werken om te voorkomen dat hij steeds weer er van door holt ;)
Anders beland ik met m'n jaarling in een soort cirkeltje waar we niet uitkomen omdat ik zo stug vol blijf houden 'hij went er wel aan' terwijl hij geen vertrouwen in mij heeft, laat hem liever in alle rust aan iets wennen.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 00:08

Als ik hem in de weide gaat halen komt hij al op me af zodra ik hem roep of hij mij ziet. Als hij komt blijf ik staan en went me een beetje van hem af, en komt hij achter me staan en geef ik hem een klopje op z'n hals en kan ik hem in alle rust pakken. Hij loopt altijd netjes achter me, tot het paard er aan komt die hem altijd opjaagt. Ik heb het al vrij snel door omdat hij dan al in een stap/draf/stap tempo naast me gaat lopen en wat haastiger word. Ik negeer hem gewoon en zeg geen woord, maar als het paard er eenmaal is geef ik wel een grote mond tegen dat paard, wat amper helpt die gaat gewoon vrolijk verder. Gevolg dat hij rondjes om mij heen gaat draaien, paard komt dichterbij en gaat tegen hem dreigen, mijn paard rukt zich los en gaat er keihard vandoor en dat paard gaat achter mijn paard aan net zolang tot hij zijn bui heeft gehad.

Het paard zelf is tegen mensen gewoon een echte goedsul en voor mij echt niet gevaarlijk. Ik ben ook niet bang van hem, omdat ik weet dat hij geen vlieg kwaad zal doen. Ik heb hem een keer het land uit gehaald en het is echt een lieverd tegen mensen. Alleen paarden is hij zo dominant tegen dat ik soms gillend me paard wil pakken omdat ik vaak al weet hoe we gaan eindigen := 1 keer is het goed gegaan, maar voor de rest gaat het altijd zo. Ik weet niet wat het met hem is.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:10

TS, ik snap dat je het niet leuk en handig vindt om je jaarling met z'n 2en uit de wei te halen, maar in dit geval zou ik je het toch zeker aanraden. Het levert anders teveel rottige situaties op voor zowel jou als je jaarling. Ik zou voor veiligheid kiezen :D.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:25

Leslie90 schreef:
Als ik hem in de weide gaat halen komt hij al op me af zodra ik hem roep of hij mij ziet. Als hij komt blijf ik staan en went me een beetje van hem af, en komt hij achter me staan en geef ik hem een klopje op z'n hals en kan ik hem in alle rust pakken. Hij loopt altijd netjes achter me, tot het paard er aan komt die hem altijd opjaagt. Ik heb het al vrij snel door omdat hij dan al in een stap/draf/stap tempo naast me gaat lopen en wat haastiger word. Ik negeer hem gewoon en zeg geen woord, maar als het paard er eenmaal is geef ik wel een grote mond tegen dat paard, wat amper helpt die gaat gewoon vrolijk verder. Gevolg dat hij rondjes om mij heen gaat draaien, paard komt dichterbij en gaat tegen hem dreigen, mijn paard rukt zich los en gaat er keihard vandoor en dat paard gaat achter mijn paard aan net zolang tot hij zijn bui heeft gehad.

Op welk moment komt dat andere paard? Komt hij ook al op je af voor je bij je jaarling bent of echt pas als je hem aan het touw hebt?

Probeer eens om gewoon te blijven staan zodra het andere paard op je af komt. Dus als je merkt dat jouw jaarling druk wordt draai je je om en richt je je op het andere paard, zorg dat je jaarling achter je staat. Maak jezelf groot en blijf stug staan, probeert het paard om je heen te lopen dan stap je opzij en blijf je er dus tussen, zet een grote mond op als hij doorgaat.
Op die manier houd je hem op afstand, geeft hij op en loopt hij weg dan wacht je tot hij op redelijke afstand is en vervolg je je weg de wei uit.

Voor het andere paard is het waarschijnlijk jaloezie en het feit dat je wegloopt maakt het voor hem juist intressanter.
Probeer hem dus gewoon af te bluffen en niet opzij te gaan.
Dat is overigens wel gebaseerd op dat hij een 'goedsul' is zoals je het noemt, als hij over je heen walst om jou paard te pakken te nemen is het niet verstandig en moet je gewoon een zweep meenemen.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:33

Dit klink heel mooi, anneliesdj, heb je weleens vol in de kudde gestaan. Nee dus.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 01:52

Hoe bedoel je dat setteke??

anneliesdj, Ik zal het morgen proberen, hopelijk gaat het lukken.
Hij komt eigenlijk al rustig aan gelopen als ik hem wil pakken, blijft even staan, en zodra we naar het hek lopen komt hij aan gegaloppeerd met zijn oren in zijn nek en echt dreigen en happen in mijn paard z'n kont.
Het is inderdaad een goedsul en hij heeft nog niet geprobeerd om over mij heen te lopen. Hij heeft het trouwens nooit op mij gericht maar echt op mijn paardje.
Er zijn trouwens meer pony's in de kudde die aan zijn pesterijen moeten geloven, het is dus niet specifiek alleen mijn paard.

Gelukkig krijgt me paard wel meer lef en zag ik dat hij vanmiddag een trap terug gaf toen hij weer begon met zieken.

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 02:05

Om te beginnen zal ik eens serieus gaan overleggen of de samenstelling in de kudde niet anders kan, want als meerder paarden het moeten ontgelden is dat geen stabiele groep. Daarnaast geeft het ook voor het dreigende paard een hoop stress en onrust. Iemand trouwens enig idee waarom een paard zoiets zou doen? Als het alleen is wanneer een paard eruit gaat, probeerd hij zijn kudde zo wanhopig bij zich te houden?

Verder zou ik hetzelfde doen als wat AnneliesDJ zegt. En als je het durft zelfs op het paard aflopen. Maar dit vergt wel wat zelfverzekerheid tegenover het paard. Je moet hem dan niet wegjagen, maar je eigen ruimte wel weer opeisen. Mits, zoals je schrijft, hij goed opgevoed is. Zorg wel dat het geen spelletje wordt wie het stoerste is, zodra hij weg gaat ontspan jij weer. Maar probeer eerst het omdraaien maar, kijken hoever je daarbij komt.

Nog en vraagje, maar niet direct met dit paard te maken. Staat je paard op een pensionstal of in de opfok? Wellicht een idee om toch te verhuizen naar een opfok als het op een pensionstal niet gaat...

setteke schreef:
Dit klink heel mooi, anneliesdj, heb je weleens vol in de kudde gestaan. Nee dus.


Ik heb zo het idee dat ze dat wel eens gedaan heeft. In mijn ogen is dit ook juiste een hele goede manier om hem eens duidelijk te maken dat achtervolgens niet oke is. Wat betreft kudde, is niet echt van toepassing als alleen deze heer achter haar aan komt.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 02:18

Het is geen pensionstal of opfok, is gewoon een boerderij met een 'kudde' van ongeveer 8 paarden. Waarvan nog een jaarling, waar m'n paard veel aan hangt en lekker mee kan spelen, zijn maatje :) ben wel blij dat hij die in iedergeval heeft!

De kudde anders samen stellen... ik ben bang dat dat niet kan! Er zijn maar 2 weilanden, en ik denk dat er wel een goede reden is dat er 5 andere paarden apart van deze kudde staan. Maar ik zal het eens bespreken.
Wat ik zo raar vind, is dat als ik hun 2 observeer, hoe ze zich gedragen zonder dat er iemand in het land loopt, weer heel anders is. Dan staan ze gewoon naast elkaar te grazen en is er niets aan de hand.

Op hem aflopen durf ik wel, al lijkt het me wel verstandig als er iemand op afstand met een zweepje klaar staat mocht hij opeens wel onverwachts over mij heen willen denderen om mijn paard te grazen te nemen, toch? Of misschien zelf een kort zweepje mee nemen?

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 02:23

In dat geval zou ik gewoon een dressuurzweep meenemen zodat je hem desnoods op afstand kan houden. Misschien ook handig om de jaarling niet aan een touwtje mee te nemen. Gewoon doen alsof je hem op haalt, evt wel halster om doen en 'meenemen'. Dan gewoon wachten op de ander en kijken wat hij doet. Mocht jouw paard dan schrikken, dan trekt hij zich niet los maar loopt alleen bij jou weg. Kans is wel weer dat je dan de 'aanvaller' ook direct kwijt bent dus misschien niet zo handig als ik eerst dacht. Hmm.

Kan de boosdoener niet bij die andere 5 paarden?