Bitloos dus opnieuw beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Bitloos dus opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:21

ik heb nu 2x bitloos gereden met mijn sensibele merrie en ze reageert er super op!! Is relaxeder dan ooit!!
Nu is het even weer zoeken naar wat wel en niet mag, ze trekt me bv helemaal uit het zadel als ik haar lang laat worden en de rem is een beetje zoek haha! Is dit normaal als je net begint met bitloos?? Dat je weer er samen uit moet komen hoe het wel en niet mag??

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:25

Lijkt mij niet. Als een paard correct ingereden is en je normaal vooral op je zit rijdt, maakt het weinig uit. Als je paard niet te stoppen is en de teugels uit je handen trekt is er iets mis met de basisopvoeding.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:25

Wat voor hoofdstel heb je aangeschaft?

Remmen doe je natuurlijk voornamelijk met je lichaam, maar ik voel geen verschil in met of zonder bit.
Enige puntje wat wat vaker gebeurd is dat hij gaat hangen, maar dat is snel op te lossen door voorwaarts te gaan. Dat hebben ze ook snel genoeg door.

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: Bitloos dus opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:44

ze trekt niet zozeer de teugels uit mijn handen maar gaat gewoon echt als ze haar hals wil en mag strekken gewoon heel diep , met kracht. Weet niet hoe ik het uit moet leggen. dit deed ze met bit in niet als ze haar hals strekte.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:48

De rem zit níet in je handen! Het is een kwestie van anders leren rijden (voornamelijk vanuit je gevoel, je lichaamstaal en je zit en op basis van samenwerken met je paard i.p.v. door te dwingen), maar imo had je ook zo moeten rijden mét bit ;).

En als je uit het zadel wordt getrokken door je paard dan zit je niet in balans. Lees bijvoorbeeld deze pagina eens: http://www.spirithorses.be/zitles.html

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Bitloos dus opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:09

Bitloos is niet iets dat direct bij Naturals hoort. Gezien de vraag betrekking heeft op rijden verplaats ik dit topic van NA naar RT-P.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:16

Bij het ene paard had ik het wel, bij de ander niet.
Nummer 1 heeft een paar keer wat geintjes uitgeprobeerd, wat ze met bit absoluut niet doet.
Dus links waar ik rechts wil en dat soort ongein.

Dat was na een paar keer rijden zonder bit over.
Ik ben dus van mening dat een paard wel degelijk kan gaan uitproberen zo de eerste keren zonder bit.

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: Bitloos dus opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:24

dankjewel moonfish 13!

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Bitloos dus opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:27

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat voor bitloze optoming je hebt? Het kan inderdaad dat ze bij het halsstrekken denkt 'he, ik kan nu lekker verder naar beneden', omdat ze eerder het bit tegenkwam. Dat bit is nu weg en je ziet soms dat ze dan door gaan duwen. Je kunt ook eventjes vanaf de grond oefenen met je bitloze optoming. Wijken voor druk even weer vanaf de basis oppakken. Kan heel goed met dubbele lange lijnen.
En inderdaad goede zitlessen nemen en haar daarop gaan rijden.
Succes!

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Bitloos dus opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:56

Je paard moet natuurlijk wel wennen. Je paard moet leren wat het precies betekend allemaal.
Maar uit jouw post te lezen lijkt het ook een deel uitproberen, en dat moet je vanaf het begin gewoon consequent behandelen.

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: Bitloos dus opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:54

jep,mijn tolientje is er 1 van grenzen verleggen. Maar het gaat nu goed, vind het prima perfect zelfs dat ze haar hals strekt maar accepteer het niet dat ze mij daarbij uit het zadel trekt. Heb vandaag trouwens gewoon met bit erin gereden omdat we een heerlijk buitenritje gingen doen , en daar reageerde ze ook beter op!! Ik heb een hoofdstel die druk op haar neus uitoefent, dus kruislings onder haar kin gaat.