het is een appaloosa merrie geworden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

het is een appaloosa merrie geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 13:08

het is een appaloosa merrie geworden het is wel een kruising maar dat kun je bijna niet zien gelijk toen ik haar zag dacht ik ja dat lijkt me wel wat toch eerst nog wat andere paarden bekeken maar ik vond deze toch het liefste .
haar naam staat nog niet helemaal vast maar het word wel een met betekenis.

groetjes sanna en de nieuwe Haha!
Laatst bijgewerkt door sanna op 08-06-02 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:15

Ik denk dat je, als je het aan de liefhebbers van een van de drie rassen vraagt, altijd het antwoord zult krijgen dat hun ras het leukste, liefste en beste is.

Als je gaat voor een Paint of een Appaloosa, en als hij vlekken heeft, heb je wel een heel apart paardje waar je altijd mee opvalt. Kies je een vertegenwoordiger van dit ras zonder de tekening op de huid, ben je over het algemeen goedkoper uit dan met tekening.

Maar je moet ook een ding bedenken: omdat er vroeger hoofdzakelijk met deze rassen op kleur is gefokt en minder naar het character is gekeken, zijn er paarden voor de fok gebruikt die daar misschien niet hadden thuisgehoord. Er kunnen vreselijke lastpakken tussen zitten.

Persoonlijk denk ik dat je het meest aan een Quarter hebt. (Natuurlijk ben ik bevooroordeeld omdat ik er zelf een heb) Daar is de keus in Nederland toch nog het grootste in, en er zijn wat meer officiele wedstrijden uitgeschreven voor dit ras. Ook bij de Quarters heb je minder makkelijke paarden, maar het gros is heel zoet, heel rustig, en makkelijk in omgang.

Je moet goed bedenken wat je wilt: een opvallend getekende Paint of Appaloosa, of een solid versie ervan, of een Quarter.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-05-02 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:22

Inderdaad het is heel moeilijk om voor een ander te kiezen want,iedereen heeft een eigen mening voor een ras van paard.
En wat voor karakter hij of zij heeft.
Anders zouden we allemaal dezelfde paarden hebben !

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 15:18

Onbetwist een Appaloosa! Zoals de mijne zou ik er graag nog 10 bij willen.
Niks “appaloosers” maar lieve, aanhankelijke, mooie, en bovenal coole dieren Cool . Maar misschien heb ik een uitzonderlijk exemplaar…Ik heb ook een Paint gehad en die had een wat minder karakter. Was wel mooi en super gangen maar voordat je er eens opzat…Die gaf ook echt niet op, dus altijd maar vechten…
Je hebt er natuurlijk ook hele goeie bij, net zoals bij Quarters natuurlijk. Maar geloof niet in het fabeltje dat alle Quarters cool zijn…..Ik heb er wat rotzakken tussen zien lopen… Frusty .

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 15:27

Jac schreef:
Onbetwist een Appaloosa! Zoals de mijne zou ik er graag nog 10 bij willen.
Niks “appaloosers” maar lieve, aanhankelijke, mooie, en bovenal coole dieren Cool . Maar misschien heb ik een uitzonderlijk exemplaar…

Even een gemeen vraagje tussendoor Knipoog : hoeveel quarterbloed zit er in je appie Haha!

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:04

Daar heb je me SM Haha!
Hij is van Amazing Blue.....heb me er verder niet zo in verdiept, maar ik denk dat er in de achterste regionen wel wat quarterbloed in zit. (moet ook wel met zo'n kont! Pling )

Maarre...het is een poepie hoor! Alleen is het net een toverbal, was ie eerst grijs met bruin en stippels, is ie nu zowat wit! Verward

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:09

Jac schreef:
Daar heb je me SM Haha!
Hij is van Amazing Blue.....
Alleen is het net een toverbal, was ie eerst grijs met bruin en stippels, is ie nu zowat wit! Verward

Haha! Haha!
Misschien is het interessant om eens te kijken of van de quartervoorouders er geen gray inzit. Dan verdwijnen de stippels als sneeuw voor de zon Verdrietig
Kan ook door het zonnige weer komen, appies verbleken erg snel als zo 'roanig' zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:13

Apaloosa's zijn toverballen. Ook zonder gray als kleur bij de voorouders in de stamboom. Ik ken Apaloosa's met stippen die ze op de duur kwijt raakten, en ik ken appaloosa's met vlekken die solid zijn geboren.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:28

Laatst zei iemand tegen me dat quarters in principe liever zijn dan paints, omdat er inderdaad op kleur gefokt werd en volgens haar hadden ze daarom meer volbloedbloed (wat een rotwoord haha *LOL* ) en zijn ze daarom vaak wat drukker. Maar of dat waar is weet ik niet ik heb niet zoveel ervaring met paints. Ik denk dat je gewoon maar moet kijken, in elk ras zijn wel lieve en vervelende paarden, je moet het gewoon treffen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:56

steeffie schreef:
Maar of dat waar is weet ik niet ik heb niet zoveel ervaring met paints. Ik denk dat je gewoon maar moet kijken, in elk ras zijn wel lieve en vervelende paarden, je moet het gewoon treffen.


Nee, het is niet waar Cool Ik heb zelf dus een Paint, en uiteraard ook bevooroordeeld, en wellicht is de mijne een uitzondering, maar liever dan die van mij heb je ze haast niet Lovers

Kijk inderdaad niet teveel naar het ras, maar naar het karakter. Wil je echt verder komen in de westernsport (en nu zeg ik niet dat het met een ander ras niet kan) dan heb je grotere kans te slagen met een quarter, paint of appie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:31

Ik heb ook een appaloosa en die zou ik niet meer kwijt willen. Bedenk ook goed of je wedstrijden wilt rijden en wat voor wedstrijden. Er zijn bv in nl elk jaar een aantal puntenwedstrijden. Met een quarter kan je hier leuk terecht, paints zijn er ook nog wel maar appaloosa klassen gaan vaak niet door of je staat maar met 2 a 3 man in de ring.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:07

Citaat:
Nee, het is niet waar Ik heb zelf dus een Paint, en uiteraard ook bevooroordeeld, en wellicht is de mijne een uitzondering, maar liever dan die van mij heb je ze haast niet


*LOL* Jawel hoor, mijn Quartertje! Haha! En ontzettend cool tussen de oren hoor: als-ie schrikt doet-ie 3 passen opzij en kijkt dan nog effe om te zien waar hij van schrok...'t watje Lovers

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:27

cornelie schreef:
appaloosa klassen gaan vaak niet door of je staat maar met 2 a 3 man in de ring.


en als dus iederen om die reden geen appie koopt wordt het nooit drukker. trouwens het is altijd een kwestie van smaak en een goed paard heeft geen kleur...... Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 23:18

Ik denkt gewoon dat het heel erg per paard verschilt, ik heb ruim 10 jaar ervaring met Paints, maar daar zit idd erg veel Quarter bloed in (vaak helemaal crop-out bloed!) en ben er erg over te spreken. Tussen de Quarters en Paints zijn denk ik niet erg veel verschillen qua karakter.

Maar er zijn altijd uitzonderingen.

Ook kan het aan de Lijn liggen. Impressive's staan erom bekend dat ze wat 'meer karakter' hebben, dus wat moeilijker kunnen zijn, Sonny Dee Bar's zijn weer veel rustiger en cooler enz.

Ga gewoon op zoek naar het paard dat bij JOU past, als het je niks uitmaakt of ie gekleurd is (App of Paint of Quarter)...

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 23:25

jeddah schreef:
Ook kan het aan de Lijn liggen. Impressive's staan erom bekend dat ze wat 'meer karakter' hebben, dus wat moeilijker kunnen zijn...

Oh dus dat heet karakter Verward , ik dacht dat Sugar dat drakige van mij had... Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 23:29

mis sugar Haha!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:02

steeffie schreef:
Laatst zei iemand tegen me dat quarters in principe liever zijn dan paints, omdat er inderdaad op kleur gefokt werd en volgens haar hadden ze daarom meer volbloedbloed (wat een rotwoord haha *LOL* ) en zijn ze daarom vaak wat drukker. Maar of dat waar is weet ik niet ik heb niet zoveel ervaring met paints.


Meer volbloedbloed omdat er op kleur gefokt werd ? Verward ?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Goede westernpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:19

De meeste goede sportpaarden moeten een beetje "heet" zijn. Veel reininglijnen zit veelal het nodige "bloed" in en geven niet van die dooie dagdieven. Maar bloed betekent niet per definitie heet en/of gek. En wat is er zo erg aan een beetje "bloed", als je met gevoel kunt rijden, is er niets aan de hand en kan het ook voor je werken. Mensen maken paarden zelf vaak ook (te) heet, daar kan je het paard niet de schuld van geven. En bloed geeft vaak de nodige athletische bekwaamheden (elasticiteit), wat vooral voor een reiner van belang is. In principe zijn alle westernrassen "hotbloods", want ze gaan allen terug op Arabisch, Berbers en Turks bloed.
Je moet paarden als individuen bekijken en er geen label op willen plakken (b.v. omdat die en die ouder voorkomt in de bloedlijn) en wat goed of slecht is, is heel afhankelijk van de ruiter en waarvoor hij/zij het paard gebruiken wil. "Goede" en minder "goede" paarden vind je in ieder ras, maar nogmaals: smaken verschillen (gelukkig) en de een wil een heel cool, kalm, flegmatisch paard en de ander wil liever een wat dynamischer paard hebben. Veel paarden worden helaas door mensen verpest, hun gedrag is dan niet inherent aan erfelijkheid.

Toevoeging:
Throughout the world there remain in existence between 150 and 200 distinct horse breeds and types. Equine anthropologists generally agree that all modern light horses are derived from two prepotent breeds of Middle Eastern and North African coast origin,

· the Arabian, which many regard as the origin of all modern horses, and

· the Barb, which may in fact have a derivation from the Arabian.

The Andalusian, also known as the Spanish Horse, is the primary stock from which native American breeds grew. The Andalusian was derived from breeding native stock of primitive Tarpan origin, the Sorraia Pony, with Barbs brought over the Straight of Gibraltar. These three breeds in varying mix contributed to the Thoroughbred and to many other distinct European breeds. Most Napoleonic period heavy cavalry horses of Western and Central European origin have a substantial Barb influence, frequently with Andalusian blood. Their light cavalry counterparts usually have a pronounced Arabian influence. Only the Central Asian stock, such as the Don, were uninfluenced by Barb blood during the Napoleonic period (but no longer so).

The Arabian and Barb are considered hot blooded. Blooding is a human invention to classify horses based upon observable characteristics. Hot blooded refers to lightness, agility and responsiveness, and a volatile temperament. It was coined because of the heat of the desert environment in which these horses evolved. Cold blooded, however, refers to large boned, strong bodied and calm temperament horses such as the native Northern European stock -- cold because of the moderate clime and winter of their environment. Warmblooded horses, such as the prominent Napoleonic heavy cavalry mounts are a mixture of native cold bloods and the Barb, Arab and/or Spanish. Warmbloods are supposed to inherit the reliability and docility of the coldblood and the firey courage of the hotblood.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 28-05-02 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Re: Goede westernpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:33

Himyar schreef:
Veel paarden worden helaas door mensen verpest, hun gedrag is dan niet inherent aan erfelijkheid.


How true Verdrietig !

sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 10:38

allemaal bedankt voor jullie reactie en ik weet wel dat bij elk ras uitzonderingen zijn .
en de kleur maakt mij ook niet uit als het maar klikt.
en met mijn vorige pony[ haflinger] nou dat was ook geen gemakkelijke hoor dus ik ben wel wat gewend.
maar ik neem ook gewoon de tijd om naar eeen ander paardje te gaan kijken en ik probeer zo veel mogelijk de verschillende rassen te proberen .
en zie wel wat het wordt.

groetjes sanna

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:16

sanna schreef:
allemaal bedankt voor jullie reactie en ik weet wel dat bij elk ras uitzonderingen zijn .
en de kleur maakt mij ook niet uit als het maar klikt.
en met mijn vorige pony[ haflinger] nou dat was ook geen gemakkelijke hoor dus ik ben wel wat gewend.
maar ik neem ook gewoon de tijd om naar eeen ander paardje te gaan kijken en ik probeer zo veel mogelijk de verschillende rassen te proberen .
en zie wel wat het wordt.

groetjes sanna

Ik ben blij dat je er zo tegenaan kijkt! Het is inderdaad het beste om gewoon te kijken naar een paardje wat bij je past, zeker als je er geen wedstrijden mee wilt rijden, en gewoon een stukje wilt recreëeren Knipoog Haha! Houd je ons wel een beetje op de hoogte? Wat het uiteindelijk geworden is?

sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 11:01

natuurlijk hoe ik jullie op de hoogte wat het wordt .
ik heb wel het idee dat het nog wel even gaat duren voor ik wat geschikts vind maar dat is niet zo erg.
als iemand nog een leuk paardje weet???

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:16

Zoek je een grote pony ? Wat moet ongeveer de leeftijd zijn?
Moet het een pittig paardje zijn of juist een zeer cool en braaf paardje?
Heb je nog een voorkeur van kleur of moet hij gewoon gezond zijn ???

Groetjes Miss Texas

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:45

Cl@udi@ die hier ook wel eens komt heeft volgens mij nog een jonge haf staan die ze wil gaan verkopen. Misschien kun je haar eens pb-en.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:49

Paintje"]
[quote="steeffie schreef:
Laatst zei iemand tegen me dat quarters in principe liever zijn dan paints, omdat er inderdaad op kleur gefokt werd en volgens haar hadden ze daarom meer volbloedbloed (wat een rotwoord haha *LOL* ) en zijn ze daarom vaak wat drukker. Maar of dat waar is weet ik niet ik heb niet zoveel ervaring met paints.


Meer volbloedbloed omdat er op kleur gefokt werd ? Verward ?
[/quote]

ja diegene zei dat de paarden met kleur meestal paarden waren met meer volbloedbloed, k vond het ook vaag maar goed ik ben niet echt een expert dus ik dacht dat het wel zou kloppen. Lips are sealed