na 2 maand nog eens uitproberen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

na 2 maand nog eens uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:11

Hoi,

Ik rijd sinds 2 maanden een fjordje van 6 die 3 jaar heeft stil gestaan.
In het begin niets aan de hand, de nageefelijke stap en draf en een klein galopje kwam al in ons woordenboek voor.
Maar nu wordt het opeens een drama.
Sinds kort heb ik les, en gaan we echt aan het werk, buiging, stelling ect.
Nu heeft mw bedacht als ik linksom rijd om opeens keihard naar rechts te gaan en net andersom.
Nu is het dus de kunst om haar voor te zijn en zodra ik voel dat ze me weg wil glippen om haar om te draaien aangezien ze wanneer ze eenmaal gaat en haar nek der opzet er niets meer aan te doen is en je kunt wachten tot ze stopt.
(met haar krachten spelen)
Nu ben ik haar steeds voor en doet ze het ook alleen nog maar op de rechterhand maar ze blijft het maar proberen, proberen en proberen.
Wie o wie heeft tips

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:29

Een fjord van 6 die drie jaar stilstaat? Hoe oud is het beestje ingereen? Zoal je het beschrijft speelt ze een spelletje met je. Misschien goed om rijden af te wisselen met grondwerk en daardoor een band en respect op te bouwen. Bij het rijden concequent en duidelijk blijven. Probeer haar te slim af te blijven en voorkom dat het een krachtmeting wordt. Jij rijdt, dus jij bepaalt.

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:42

Ze is eigelijks ingereden, wat doorgereden en dat was het. ( ze wordt dit jaar nog 7)
Ja idd, probeer haar nu ook steedsslim voor te zijn alleen ze blijft het gewoon proberen

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: na 2 maand nog eens uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:21

Mijn paard van 5 deed zoiets ook altijd, hij brak altijd uit op cirkels. ik ben dan overgegaan op draw reins die gaan van singel naar bit naar je handen toen had ik iets meer te zeggen en een tijdje heeft mijn instructrise hem op een longe gepakt als ik ging galloperen en kon dan helpen als hij uitbrak , ik moest eerst proberen hem tegen te houden en als het niet lukte gaf zij een snuk aan de longe om hem op de cirkel te houden en dan zo steeds minder hulp en op het einde zonder longe en zij in het midden 1 cirkel rijden en dan zo voor een paar weken volgehouden en nu doet hij niet meer

ismy

Berichten: 3949
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:22

tjaaa dit zijn nou echt typisch fjorden streken! ze willen je echt proberen en omdat je hard aan het werk gaat willen ze er onderuit proberen te glippen. rustig aan opbouwen en afwisseling voor je fjordje!

ik heb verschillende paarden gereden waaronder ook een fjord. en fjorden hebben altijd een streek. de een draait pirouettes de ander galoppeerd keihard 1 kant op en weer een anders is te sloom en bokt.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: na 2 maand nog eens uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:43

niet te lang rijden, geef je fjord de tijd om sterker te worden zodat de oefeningen gemakkelijker voor hem worden.
Vaak gaan ze uitbreken en proberen onder het werk uit te komen als het ze te moeilijk wordt. De kans is groot dat gewoon op de volte rijden al zwaar is voor hem na zo'n tijd niet te hebben gereden.
Verder veel afwisselen wat je doet, niet te lang op de volte, niet de lang achter elkaar stelling vragen enz.... zodat je paard niet weet wat er van hem gevraagd gaat worden.

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:53

Bedankt voor de tips allemaal, zal het ook nog een betekenis hebben dat ze het vooral op de rechterhand doet (moeilijke kant?)
In draf kan ik haar nu ook wel soms voor zijn alleen in de galop vraag ik nog niet eens echt specifiek stelling etc maar dan peerd ze hem ook de andere kant op de volte.
Zo doet ze het de ene dag ook niet, en de andere dag is er niets aan te beginnen

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: na 2 maand nog eens uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:14

Bij mij was het ook dat hij één kant pakte waar hij het vooral op deed maar hij was wel constant dus echt elke dag deed hij het

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:53

ok en hoe heb je dit aangepakt?

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:13

jah, het kan goed zijn dat dat zijn zwakkere kant is en dus meer moeite kost. Dat hij het de ene dag niet en de andere dag wel doet kan ook spierpijn zijn...
Jij gaat ook als je spierpijn in je benen hebt niet hardlopen (als het goed is)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:44

ismy schreef:
tjaaa dit zijn nou echt typisch fjorden streken! ze willen je echt proberen en omdat je hard aan het werk gaat willen ze er onderuit proberen te glippen. rustig aan opbouwen en afwisseling voor je fjordje!

ik heb verschillende paarden gereden waaronder ook een fjord. en fjorden hebben altijd een streek. de een draait pirouettes de ander galoppeerd keihard 1 kant op en weer een anders is te sloom en bokt.


huh?? vooroordelen :+ , aangezien dit volgens mij niet rastypisch is, maar gewoon paards..

Mijn zwarte (echt geen fjord..) kan het ook, nu gaat het beter, specialiteit was echter uitbreken op rechts,
terwijl je links om gaat en keihard naar contralaterale hoek galoperen.
Oplossing hier was, meneer zijn kop erbij houden, voor blijven.
Binnenbeen eraan, hoofd in het afvoer putje, buiten kant begrenzen, zweepje op buitenschouder.
Probleem was voor namelijk de traagheid van de ruiter (ikke :o ) en de snelheid van zwartje.

Maar ja, ik kan vanaf hier niet zien, waarom de jouwe het doet, kan heel andere oorzaak hebben,
de mijne is een tourist (ziet alles en reageert erop) en ahum, had door dat mens hier geen antwoord op had.
Wat zegt je instr?

Hoe lang is het paardje al die jaren geleden nou echt doorgereden?