Handen in het haar! Hoef problemen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Handen in het haar! Hoef problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:39

Hallo bokkers,

Ik heb hier een kleine 1,5 jaar geleden al een topic over gepost, daar heb ik wat mee gedaan en het alle tijd gegeven, maar ik zie geen verbetering.

Ik heb een 19 jarige IJslander ruin genaamd Sölvi.

Sölvi hebben mijn ouders als 11 jarige voor mij gekocht en ik was helemaal verliefd! Hij heeft altijd op ijzers gelopen, rentelgang wedstrijden gelopen, ponykampen ed. Hij is door dit alles goed verpest geweest. Inmiddels heb ik er een dijk van een paard aan en zijn we twee handen op één buik. Er is echter 1 probleem, zijn voorhoeven.

Toen ik in de zomer van 2001 op ponykamp ging en hem reed, was er niks aan de hand, de winter van 2001 kwam ik weer en hij was stokkreupel. Het verhaal was dat de hoefsmid zijn voorhoeven verkl**t had. Mei 2002 namen wij hem over omdat het bedrijf opgedoekt werd, het werd beter, maar hij kon (volgens de vorige eigenaren en onze toenmalige hoefsmid) nog niet zonder ijzers. Na 1,5 jaar (2003/2004) toch de ijzers eronderuit gehaald, de hoefjes zagen er oké uit en hij was verder gezond.

Natuurlijk houdt een paard een hele tijd gevoelige voeten als hij altijd op ijzers gestaan heeft, daarom heb ik een poos niet met hem over de weg gereden, maar zelfs van alleen in de wei staan (24/7 en alleen gras, geen verhardingen) sleten zijn hoeven af. Wij vroegen ons dus al af hoe dat zou moeten als ik weer met hem naar buiten zouden gaan.

Na nog een aantal maanden toch maar een geprobeerd en het was gewoon bijna horror! Na een ritje van een half uurtje door de berm met hier en daar een betegelde oprit waren zijn hoeven 1cm(!!) afgesleten! En hij had al korte hoefjes. Zoals verwacht dus, niet rat na de rit. Dus weer een aantal maanden niet buiten gereden (je komt overal straat tegen, waar je ook heen gaat). Het werd heel langzaam ietsje beter, maar er zat geen schot in de zaak. Dus aan de smid gevraagd, zijn enige antwoord was "laten wennen, dit heeft tijd nodig". Dus wij, laten wennen.

Voorjaar 2007, nog steeds geen verbetering, voor mij was het dus:
-hoeflengte sparen (2-3 weken)
-buitenritje (-0.7-1cm hoeflengte)
-hoeflengte sparen
etc. etc.

Wij wouden er toch hoe dan ook geen ijzers meer onder. Toen heb ik op bokt om advies gevraagd, gezien de DA en de smid beiden geen oplossing wisten. Ik heb voedings supplementen geprobeerd, honing, smeerseltjes, vrijwel alles, maar ons heeft niks geholpen.

Winter 2008: hoefschoenen aangeschaft van Easyboot.
Dit was een echte uitkomst! Eindelijk konden we fatsoenlijk buiten rijden, maar het zat me gewoon dwars. Ik wil geen ijzer onder mijn paard, maar die hoefschoenen vond ik ook niet je van het. Vanwege risico's etc.

Het is in de loop van de tijd wel beter geworden, maar we zijn er bij lange na nog niet, ik zou kunnen zeggen dat we in zo'n 7/8 jaar tijd er 35% op vooruit zijn gegaan.

Ik zit nu echt met mijn handen in het haar. Ik wil absoluut geen ijzers! Hoefschoenen, liefst ook niet en zeker niet als permanente oplossing, maar ik wil wel een paard dat blootsvoets lekker met mij naar buiten kan 3x in de week (bak-rijden doen wij niet aan).

voeding
's winters: 24/7 gras, 1 plak hooi en afhankelijk van de hoeveelheid gras een pavo summerfit koek.
's zomers: 1-5 uur gras, 1-2 plakken hooi en 1 pavo summerfit koek ('s zomers moet hij op dieet, ik wil geen bevangen paard)

Ik merk geen verschil tussen de hoeven in de zomer of winter, hij loopt altijd buiten in de wei en heeft een schuilstal.
Wij hebben nog 3 paarden staan (arabier, lusitano en een fjord) die hebben geen van allen last van hoef problemen en de fjord geniet het zelfde voedingspatroon..

Wat kan ik eraan doen om zijn hoeven "normaal" te krijgen?

Als het van enig nut is ben ik bereid foto's van de hoeven te maken.

NB: ik zou het op prijs stellen als er in dit topic niet gediscussieerd gaat worden over zijn voedingspatroon, tenzij het betrekking heeft op mijn vraag.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Handen in het haar! Hoef problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:45

Goh, moeilijk hoor.. Ik heb zelf wel goede ervaringen gehad met Kerabol. Maar dat moet je wel minstens een half jaar geven voordat je verbetering begint te merken.

tinkerSophia
Berichten: 332
Geregistreerd: 01-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:47

Mag ik vragen waarom je zo tegen ijzers bent?

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Handen in het haar! Hoef problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:51

Daar zijn zoveel redenen voor.

Schokdemping, hoefnagels door hoeven, glijd partijen, spelende paarden, ijzers maken over het algemeen zwakke hoeven en da's nou net niet de bedoeling etc.

tinkerSophia
Berichten: 332
Geregistreerd: 01-12-09

Re: Handen in het haar! Hoef problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:55

Oke, Persoonlijk ben ik van mening, dat als je alleen buiten wilt rijden, het misschien wel verstandig is om ijzers te gebruiken. de hoeveelheid die slijt vind ik extreem, daar weet ik geen oplossing voor, alleen zou ik voor mijn eigen plezier en voor het paard wel kiezen voor ijzers..
mijn paard staat nu verplicht op ijzers.. en ik vind het wel ideaal, hoef niet bang te zijn om buiten te rijden enz.

verder weet ik gene oplossig.. met de voeding lijkt me niets mis..

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:57

Shahazai schreef:
Daar zijn zoveel redenen voor.

Schokdemping, hoefnagels door hoeven, glijd partijen, spelende paarden, ijzers maken over het algemeen zwakke hoeven en da's nou net niet de bedoeling etc.


Als ik het goed begrijp liep de pony op ijzers goed?

Sinds ze eronder uit zijn niet meer?

Je pony heeft dus nu zo'n 5/6 jaar pijn omdat zijn baas geen ijzers wil.

Ik zal verder maar niet zeggen wat ik daar van denk.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:59

ik denk ook dat je inderdaad aan de ijzers of hoefschoenen moet.
ik geloof dat er hoefsmeden zijn die ook ijzers (al dan niet kunststof) plakken, mss is dat wel een optie?

@ sporter: er staat nergens dat de pony pijn heeft, er staat dat zijn hoeven te vlug slijten als er over asfalt gereden wordt, als mijn paard haar hoeven wat korter zijn loopt ze ook gevoelig over grind en zelfs asfalt, maar in de wei heeft ze daar niks van last van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:01

TS ik ben zwaar anti - deken maar mijn paard staat nu al met een deken op simpelweg omdat ze niet zonder kan.

Wordt tijd om de tekortkomingen van je paard te accepteren.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:01

sporter schreef:
Shahazai schreef:
Daar zijn zoveel redenen voor.

Schokdemping, hoefnagels door hoeven, glijd partijen, spelende paarden, ijzers maken over het algemeen zwakke hoeven en da's nou net niet de bedoeling etc.


Als ik het goed begrijp liep de pony op ijzers goed?

Sinds ze eronder uit zijn niet meer?

Je pony heeft dus nu zo'n 5/6 jaar pijn omdat zijn baas geen ijzers wil.

Ik zal verder maar niet zeggen wat ik daar van denk.


amen :o

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:02

Ik vrees dat je na zolang en heel veel geprobeerd te hebben moet accepteren dat zijn hoeven zo zijn. Ik denk dat je toch gewoon een ijzer onder moet gaan leggen. Onze fjordjes zijn ook alleen voor beslagen vanwege het slijten, tja het is niet anders. Beter een goed ijzer eronder dan steeds de hoeven af laten slijten want dat is ook niet bevoordelijk voor de spieren.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:03

Duhelo schreef:
ik denk ook dat je inderdaad aan de ijzers of hoefschoenen moet.
ik geloof dat er hoefsmeden zijn die ook ijzers (al dan niet kunststof) plakken, mss is dat wel een optie?

@ sporter: er staat nergens dat de pony pijn heeft, er staat dat zijn hoeven te vlug slijten als er over asfalt gereden wordt, als mijn paard haar hoeven wat korter zijn loopt ze ook gevoelig over grind en zelfs asfalt, maar in de wei heeft ze daar niks van last van...


Als ze in 5 min 1 cm slijten en je pony daarna niet rat loopt heeft hij pijn!

Misschien zelf ook even goed lezen.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:05

Ik denk dat je maar 1 keuze hebt, of niet meer rijden of je paardje in ieder geval voor op ijzers.
Ik heb ook een paard gehad met hele moeilijke en zachte hoeven, ze groeiden heel langzaam en sleten erg snel af, daarnaast brokkelden ze in de zomer heel erg.
Van alles geprobeerd en handen vol geld eraan uitgegeven.
Uiteindelijk met een hoornzuil in de kliniek in Emmeloord terecht gekomen.
Kan niet anders zeggen dan super geholpen zonder allerhande toestanden wat handen vol geld kost, nee gewoon goed bekappen en een ijzertje er voor onder, probleem opgelost en paard en ik helemaal blij.
Nooit meer dure suplementen e.d. hoeven aanschaffen.
Kom er ondertussen al zo'n 15 jaar, nu met mijn andere paard en nog steeds tot volle tevredenheid.

P.S. vraag anders eens om advies, de smid heet v. Mourik
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 15-09-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:05

eigenlijk is het vrij logisch dat de hoeven zich niet aan harde ondergronden aanpassen als je bekijkt dat het paard minimaal 23/7 op zachte weidegrond gehuisvest staat en dan gemiddeld één uurtje over het asfalt moet gaan rijden.

ook moet je me eens uitleggen hoe er überhaupt 1cm kan afslijten van de hoeven. dan zijn ze echt al stukken te lang en is het ook logisch dat dit te lange deel zwak en breekbaar blijft.

ik heb de ervaring dat de hoefwand gewoon gelijk slijt met de zool en dat je vanaf dan best de balans erin houdt. dus niet weer hoefwand sparen, maar gewoon elke dag 15 min over het verharde gaan stappen om te beginnen bv (ipv in één keer een hele wandeling) of (nog veel beter) een stuk verharding maken in de weide waar je op voert...

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 17:06

Sporter, ik zal maar niet zeggen wat ik denk van jouw reactie :o

Hij heeft 1x pijn gehad, zoals ik aangaf.
Hij slijt niet in 5 minuten 1cm af, maar in een hele buitenrit (2-4 uur).

Ik ben zeker niet van plan er weer ijzers onder te laten slaan, daarvoor heb ik nu hoefschoenen die ik ook gebruik en die ik ook zal blijven gebruiken tot er een oplossing is, vandaar dat ik nu om advies vraag.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:06

Soms moet je je mening gewoon bij stellen.
Het welzijn van je pony staat toch altijd voorop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:07

Johanna59 schreef:
Soms moet je je mening gewoon bij stellen.
Het welzijn van je pony staat toch altijd voorop?

dat lijkt mij van wel daarom heeft mijn paard een stal en een deken op terwijl ik dat echt niet wil.
Waarom accepteer je dit niet gewoon TS?

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 17:08

Mensen, ijzers komen er bij mij NIET in omdat ze NIET nodig zijn!! Ik zou ze alleen nodig hebben voor op de weg en daar heb ik hoefschoenen voor! Einde discussie.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 17:09

kynshiri schreef:
ik heb de ervaring dat de hoefwand gewoon gelijk slijt met de zool en dat je vanaf dan best de balans erin houdt. dus niet weer hoefwand sparen, maar gewoon elke dag 15 min over het verharde gaan stappen om te beginnen bv (ipv in één keer een hele wandeling) of (nog veel beter) een stuk verharding maken in de weide waar je op voert...


Dit heb ik ook geprobeerd, met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Re: Handen in het haar! Hoef problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:12

Blijkbaar heb je ze wel nodig anders had je dit topic niet geopend.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:12

Shahazai schreef:
Mensen, ijzers komen er bij mij NIET in omdat ze NIET nodig zijn!! Ik zou ze alleen nodig hebben voor op de weg en daar heb ik hoefschoenen voor! Einde discussie.

Ze zijn wel nodig anders had je dit hele probleem niet ;) Hoefschoenen maken de hoeven 9/10 x alleen maar verder kapot, welke gebruik je? Wat voor een sluiting hebben die? Ik vind hoefschoenen helemaal niks, de wonden en kapotte hoeven die ik daardoor heb zien ontstaan brrrr echt te erg! Heb je al eens een 2nd opinion van een andere hoefsmid gevraagd?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:13

sporter schreef:
Duhelo schreef:
ik denk ook dat je inderdaad aan de ijzers of hoefschoenen moet.
ik geloof dat er hoefsmeden zijn die ook ijzers (al dan niet kunststof) plakken, mss is dat wel een optie?

@ sporter: er staat nergens dat de pony pijn heeft, er staat dat zijn hoeven te vlug slijten als er over asfalt gereden wordt, als mijn paard haar hoeven wat korter zijn loopt ze ook gevoelig over grind en zelfs asfalt, maar in de wei heeft ze daar niks van last van...


Als ze in 5 min 1 cm slijten en je pony daarna niet rat loopt heeft hij pijn!

Misschien zelf ook even goed lezen.

Ik lees zelf goed hoor, het paardje liep niet RAD (een RAT is nog altijd een dier) na een hele buitenrit.
de TS vraagt oplossingen om de hoefgroei te stimuleren, er staat nergens dat het dier mankt of pijn heeft, wel dat ze geen lange buitenritten kan doen omdat de hoeven dan te snel slijten.
Waar de TS al haar voorzorgen voor genomen heeft en (dure!) hoefschoenen aangeschaft heeft, ja, echt, wat een dierenbeul he }:0

Misschien zou jij best een cursus begrijpend lezen volgen, en dan eens opnieuw reageren, het is namelijk niet echt netjes om iemand te verwijten dat hij niet goed voor zijn paard zorgt als je de hele situatie niet kent en gezien hebt ;)

Wendy15

Berichten: 11096
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:14

Shahazai schreef:
Sporter, ik zal maar niet zeggen wat ik denk van jouw reactie :o

Hij heeft 1x pijn gehad, zoals ik aangaf.
Hij slijt niet in 5 minuten 1cm af, maar in een hele buitenrit (2-4 uur).

Ik ben zeker niet van plan er weer ijzers onder te laten slaan, daarvoor heb ik nu hoefschoenen die ik ook gebruik en die ik ook zal blijven gebruiken tot er een oplossing is, vandaar dat ik nu om advies vraag.

Maar ipv eens in de zoveel tijd meteen een buitenrit van 4 uur maken, waarom begin je niet met dagelijks 5 minuten stappen op het harde? En dan opbouwen, 10 minuten, kwartiertje. Tot je een buitenritje van een uurtje kunt maken. Het is niet een kwestie van 4 uur gaan rijden, afgesleten hoeven, paard een maand het land in knallen zodat de hoeven kunnen groeien en dan weer een lange buitenrit waarbij ze afslijten. Je paard went aan lopen op het harde door het dagelijks met kleine beetjes op te bouwen...

oelewapper
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:14

wat kynshiri zei ben ik het ook wel mee eens.
heb je al eens geprobeerd om de hoeven rustig aan een harde ondergrond te laten wennen door dagelijks te stappen op het harde?
of door in de wei/oaddock een stuk te verharden,bijvoorbeeld bij de voerplaats of drinkbak?
daar worden (als het goed is) de hoeven alleen maar sterker van.
ook denk ik dat het belangrijk is om de hoefwand niet te lang te laten worden.
juist doordat het paard alleen op het zachte land loopt,en dan in 1x een tijd over het harde (wat de hoeven dus niet gewend zijn) slijten de hoeven sneller,waarschijnlijk (In normale gevallen,heb jouw paard niet gezien natuurlijk) slijt alleen het stuk hoefwand wat te lang is af.
dat zou dan een kwestie zijn van de hoefwand korter houden en het paard laten wennen aan het lopen over harde ondergrond.
ik ben toch wel erg benieuwd naar foto's,misschien heb je foto's van hoe de hoeven er voor en na het rijden over het verharde uitzien?

edit: ik lees net dat je zoiets al eens geprobeerd hebt,maar hoe lang heb je dat geprobeerd?de hoeven hebben wel de tijd nodig om zich aan te passen.
Laatst bijgewerkt door oelewapper op 15-09-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 17:15

Easyboots http://www.naturalhorsetrim.com/Easy_Boot_Epic2_sm.gif

Dus geen contact met de kroonrand, bewust op uitgekozen.

Ik heb tot noch toe geen problemen ondervonden (ik gebruik ze nu 3 jaar).

En nee, ik heb geen ijzers nodig want ik heb hoefschoenen voor de momenten dat ander mijn ijzers van nut zouden zijn.

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:16

Shahazai schreef:
Mensen, ijzers komen er bij mij NIET in omdat ze NIET nodig zijn!! Ik zou ze alleen nodig hebben voor op de weg en daar heb ik hoefschoenen voor! Einde discussie.

Shahazai schreef:
Natuurlijk houdt een paard een hele tijd gevoelige voeten als hij altijd op ijzers gestaan heeft, daarom heb ik een poos niet met hem over de weg gereden, maar zelfs van alleen in de wei staan (24/7 en alleen gras, geen verhardingen) sleten zijn hoeven af. Wij vroegen ons dus al af hoe dat zou moeten als ik weer met hem naar buiten zouden gaan.

dit vind ik dan toch wel een beetje tegenstrijdig...