Bokt probleem paard Uriana op HE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 10:17

Hierbij mij verslag van de clinic van monty roberts NL afgelopen vrijdag.

Om half 8 in de ochtend zijn we vertrokken richting Deurne. Uriana was mooi rustig, stapte direct de trailer in en we konden dus zonder enige opwinding op weg.
Rond half 11 kwamen we in Deurne aan, Esther ( een medewerker van monty roberts NL ) Heeft ons naar het terrein geleidt met de bus zodat we haar konden uitladen op het terrein naast de stallen.
Enigzins gespannen liep Uriana richting stallen, eenmaal in de stal kon ze alleen nog maar heen en weer bewegen en rondjes draaien, ze voelde zich totaal niet op haar gemak.
Naast de stallen ontmoetten we Annemarie, Dan en Karel. Ze stelden ons enige vragen, vroegen wat het precieze probleem was en ook vroegen ze wat wij het liefst opgelost zagen worden in de ring. ( hier kozen we voor de paraplu, omdat je deze angst vaak tegenkomt )
Ondertussen hoorden we annemarie al tegen Dan zeggen, haar ene oog is vast lager als het andere, dan sta je toch even te kijken van, grapje zeker.
Vervolgens zijn we naar de stal gelopen omdat ze het paard toch graag even wouden zien, en wat blijkt, het verschil in ogen zat er inderdaad.
Het schijnt dus vaker zo te zijn dat wanneer de ogen verschillen paarden problemen hebben met angst, ik vind het gewoon ongelovelijk.
Ze nemen het paard zelf mee richting de piste en in de round pen ( cirkel van metalen hekken uitgezet in de bak)

Om half 12 ben ik met Annemarie de baan in gegaan om het publiek uit te leggen hoe de selectie is gegaan, wat voor paard Uriana is en wat voor problemen ze heeft. Ondertussen werd de round pen opgebouwd.
Toen kwam Karel met Uriana binnen, hij zei later al dat ze zo sterk was, dat hij haar amper houden kon. Zo angstig was ze, ze kwam ook op de punten van de hoeven binnengelopen.



Vervolgens heeft Karel haar de Round pen in gestuurd, en is Dan met haar een Join up gaan doen. Binnen een paar minuten ging het hoofd naar beneden. Met zn lichaam kon hij haar met zn handen alle kanten opsturen. Als hij zijn hand opstak met zijn vingers wijd ging ze harden, en als hij zijn hand tot een vuist maakte ging ze zachter.
Toen hij zich omdraaide met zijn rug naar haar toe, volgde ze hem als een mak schaap. Ze moest hem als leider gaan zien, zodat hij haar kon leiden in haar confrontatie met de paraplu.
Daarna zijn ze bezig gegaan met de paraplu. De eerste keer dat Annemarie hem open klapte stormde ze ervoor weg, ze zijn dan ook begonnen met een kleinere paraplu.
Ze gaan naast haar staan op een manier dat ze de paraplu niet kon zien, en leggen hem dan op haar lichaam, dan wordt hij steeds een stukje meer open geklapt en stappen ze iets opzij zodat ze hem bekijken kan.
Zo doorgaand stond ze op een gegeven moment met een opengeklapte kleine paraplu op haar rug, waar ze weinig mee deed.
Toen volgde de grotere paraplu op precies dezelfde manier, met hetzelfde eindpunt.
Op het einde keek ze even naar de grotere paraplu maar trok zich er verder niks meer van aan.
Dan heeft haar daarna de piste weer uitgeleidt, en ze liep lekker rustig met hem mee.
Een totaal ander verschil met hoe ze binnen kwam.

Ik vind het erg speciaal dat ik dit voor mijn ogen heb zien gebeuren.
Omdat ik weet hoe ze kan zijn.
Het is super geregeld dat ik nu een week met haar naar Annemarie toe kan, zodat ik haar thuis ook meer vastigheid kan bieden en haar hopelijk meer stres en angst kan ontnemen.

Na afloop in de bokt lounge was ik nog helemaal perplex over wat ik gezien had.
Zo werd me gevraagd of ik er iets over kwijt wou, maar ik had er helemaal geen woorden voor.
Zo vreemd om dat paard waar je al zolang problemen mee hebt zo te zien veranderen.

Tegen de tijd dat we richting huis gingen, moest ze nog naar de trailer geleidt worden, mijn vader liep met haar en ze was weer vervuld van angst.
Maar met alle hulp van Annemarie en haar team konden we een stuk rustiger richting trailer.
Om kwart voor 7 zijn we vertrokken, 10 uur waren we thuis.

Nouja, en zo is het verhaal misschien groot voor anderen, maar al die kleine dingen zijn gewoon niet te beschrijven. Je ziet zoveel kleine dingen die als je ze net even anders doet, gewoon veranderen.

Vragen staan dan natuurlijk vrij, ik ben vast nog wel wat vergeten.
Omdat ik een beetje problemen heb met de foto's op bokt te krijgen, volgen die nog.

Nogmaals bedankt aan iedereen die op Uriana gestemd heeft, en haar daarmee een kans heeft gegeven te kunnen ontspannen!


Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 10:32

Is er iemand die uitleggen kan hoe ik die foto's erop krijg?

Ik kan ze namelijk ook al niet om mijnalbum krijgen, er zijn te weinig pixels ofzo?

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:39

Leuk verslag Mirjam, je hebt een fantastisch paard!
Wat betreft de foto's: als de pixels te weinig zijn voor mijnalbum, dan zijn het hele kleine plaatjes... Een gewoon formaat foto's moet je daar volgens mij wel kunnen uploaden!

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:44

Jeetje, dat klinkt interessant! Wel heel gaaf dat je het zo hebt zien gebeuren. Dat kan je zelf natuurlijk ook toepassen met andere dingen!

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

AkechetaJarig

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:47

Dat is een superervaring geweest zeg! Wat ongelofelijk fijn dat je met je paard mee hebt mogen doen, en dan met zo'n resultaat!

rust zacht lief zusje van me, 2011

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 10:52

Het was inderdaad een super ervaring.
Zelf heb je het natuurlijk helemaal niet onder de knie.
Hoop er wat van mee te pikken in die week, maar ook ik kan geen wonderen verrichten.

Ga er gewoon samen met Uriana aan verder werken, de start is al gemaakt.

Wat betreft mijnalbum,
Ik kreeg foto's gestuurd via PB en heb die opgeslagen op mijn eigen pc, dan zullen ze inderdaad wel te klein zijn.

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:40


BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:24

Leuk hoor die foto's!

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:54

Leuke foto's hoor, maar geen verslagje?
Verslagje staat hier boven, raar kwam gelijk bij het bericht met foto's..

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

cornalijn

Berichten: 307
Geregistreerd: 09-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:15

Mooi verhaal, ze zijn inderdaad super. Mijn paard is er 3 weken geweest om zadelmak gemaakt te worden. Een heel ander paard al na 1,5 week. nu thuis kunnen we ook fijn doorwerken. Dat ze zo het gedrag van je paard of z'on paardvriendelijke manier kunnen veranderen toppie toch!

[color=#FF0000]Cornalijn en Morion nu samen zie die mooie sterren aan hemel !
Burberry L+10

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 16:15

Bedankt voor alle leuke reacties!

@cornalijn, het is inderdaad prachtig dat je het gedrag op die manier veranderen kunt.
En je leert het niet voor een paard, maar je kunt het op alle toepassen.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:48

ben blij dat ik op je paard heb gestemd!....fijn om er een verslag van te lezen!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:53

heb je er thuis nu wat aan?

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:20

Wat een mooi paard, en super dat je dit zo hebt mogen meemaken :)

Wat ik me afvraag: ik zie helemaal niet dat het ene oog lager is dan het andere? Hoe kun je dat zien? :o

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

hanoz
Berichten: 47
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:47

Wat een leuk verhaal! Super om op deze manier je paard meer duidelijkheid en vertrouwen te geven.
En waarschijnlijk ga je die week echt zelf ook heel veel leren!
Veel plezier!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:01

wat een intressant verslag.... wat me trouwens opvalt aan de foto's is dat ze je paard compleet negeren terwijl je jou paard zo ziet kijken van t is zooooo spannend..
en totaal niet naar dr kijken of oogcontact maken en dat ook hun houding zo rustig lijkt...
ook fijn dat je verder geholpen word en dat je contact mag opzoeken... wat ik natuurlijk ook nog wel wil weten is hoe zien hun dat dat de ogen scheef staan


essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:53

dat is ook DE truc buster4ever, ten alle tijden rustig blijven en alles met je lichaamstaal doen :)
erg mooi om te zien, nog mooier om te doen!
erg leuk verslag hoor

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:54

Ik heb je paard gezien op HE! wat een bonk spanning kwam daar binnen denderen zeg! Je zag gewoon dat die man haar bijna niet kon houden. En wat een verschil met die paraplu... Ik heb met verwondering zitten kijken.
Hopelijk doet de trainingsweek de rest en heb je er daarna een superpaard aan, dat is wat je verdient!

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:20

Wat een super leuk paard op de foto's, ze ziet er op de laatste foto's ook niet meer doodsbang uit. Wat is het toch fijn dat je met dit soort problemen geholpen kunt worden :) Succes!

sheilarianne

Berichten: 687
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Zwolle

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:38

Ik zie geen fotos helaas.... komen ze er nog op?

Never Fade Away! Stars aren't so Bright... When Youre not Here!!
MC/Vocaliste Lady Rio Check out my WEBSITE
[/color]

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 19:45

Mirrrriii schreef:
Hierbij de foto's.
Foto's zijn gemaakt door Annique hier op bokt.
En de foto's zijn bewerkt door gooya hier op bokt.

De link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=GR3XUINN



De foto's staan in een link

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 19:55

Bedankt voor de reacties weer vandaag!

Het verschil in de ogen, is natuurlijk helemaal niet groot.
Als je voor haar hoofd gaat staan, dan zie je een verschil van een heel klein beetje.
Misschien een millimeter van 1 of 2.

Het is nu niet zo dat het hele probleem weg is, ik moet haar gaan leren dat ik de leider ben, en dan kan ik haar in spannende situaties laten zien dat er niks engs is. Zo kan ze meer vertrouwen krijgen in situaties.
Je kunt al wel zien dat ze meer vertrouwen heeft in bijvoorbeeld die paraplu.

@judith,
ja ongelovelijk wat een verschil het was als je kijkt naar hoe ze binnenkwam, en hoe ze weg ging he.
Ik vind het nog onvoorstelbaar, speel het hele verhaal ook nog elke dag weer in mijn hoofd af.
Ja hij kon haar bijna niet meer houden, dat zei hij later ook tegen ons.
Maar ik weet wat hij bedoeld, heb er zelf ook wel eens zo meegelopen, dan is ze net te sterk voor mij.
Dat ik haar liever even aan een ander geef, om te voorkomen dat ze los komt.

Ook niet helemaal goed misschien.

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 10:11

Misschien een kleine, maar toch wel leuke update.

Ben gister zelf met haar aan de slag geweest.
Langs plekken gelopen die ze hartstikke eng vind, en we normaal problemen tegen komen.
Annemarie heeft toen uitgelegd hoe je haar meeneemt aan de hand, op terugweg naar de trailer.
En we zijn uiteindelijk rustig stappend langs alle plekken gekomen.

Echt vooruit gang dus!

Chernique

Berichten: 3661
Geregistreerd: 16-10-08

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:03

Fijn om te horen :)
Ik heb op Horse Event naar jullie gekeken, en ik vond het echt een prachtig paard!

Succes nog samen, jullie komen er wel!

CherniqueFotografie || Paardenfotografie *-:)
Like hier mijn facebook-pagina!

Eknowledge
Berichten: 956
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Belgie

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:55

Heel erg leuk!
Ik heb ook nog foto's van je paardje! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers