Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:08

Nou de titel zegt het al :D

Ik ben opzoek naar mooie, bruine teugels voor bij mijn barebackpad en touwhalster.
Nou vraag ik mij af, wat jullie ervaringen zijn, en waar jullie bij Zweren. :+
Dus bijvoorbeeld, waar heb je ze gekocht, los of bij je halster.. Zijn ze van leer of een ander materiaal.

Het is wel de bedoeling dat ik er mee ga dressuren!

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen in mijn keus! :o

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:14


Lorrelei

Berichten: 966
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:59

ik rij ook met een touwhalster en gebruik gewoon m'n leadrope. Vind het gewicht erg fijn, lekker zwaar dus snel en makkelijk 'op te pakken'. Door de dikte wel erg grof, ik rij western maar voor dressuur lijken me platte touwteugels erg fijn. ik heb met die dunne leren teugeltjes altijd een beetje het idee dat ik niks in handen heb. :o

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 08:53

@tinekehorses Dat trainingshalster is wel mooi, ik wil alleen perse alles in het bruin.. :Y)

@lorrelei, hoe maak je dan die leadrope goed vast? Ik rijd inderdaad liever met een iets lichter en dunner gewicht in m'n handen, ik heb dat ook met dubbele lijnen bijvoorbeeld.. Sommige mensen gebruiken daar ook die dikke voor, vind dat helemaal niks, ik gebruik een dubbele lijn van Willy ten hage en die is echt dun! Heel fijn.

Maar nu nog fijne dunne, en eigenlijk ook lange en bruine teugels voor aan m'n leadrope.

Anoniem

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:55

Ik zou iig zorgen voor leren teugels :j
Ik had ook touwgeknoopte & heb daar meerdere keren m'n handen hélemaal mee kapot gekregen (brand als een gek & is superglad)

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:56


Anoniem

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:57

Die had ik dus ook (daar zaten gratis blaren bij, keer op keer)

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:27

Touw kan inderdaad flinke blaren geven. Net als halstertouwen en leadropes, maar dan zou het touw wel flink langs de huid ge- trokken/schoven moeten zijn. Maar dan zullen lederen teugels ook flink zeer doen.

Ik rij al jaren met touwteugels en leadropes en nog nooit last van blaren gehad.

Anoniem

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:30

klopt! Teugels zouden in de bak wel geschikt zijn, maar voor buitenritten vind ik ze echt te glad & te gevaarlijk...

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:34

Daar heb ik persoonlijk ook geen last van gehad, maar kan mij wel voorstellen dat als de teugels flink door je handen getrokken worden dit goed zeer kan doen.

Maar dit had ik met lederen dressuurteugels juist, vooral als het regende zodat ze glad werden. Dan had ik totaal geen houvast meer, touwteugels zijn nat minder glad als leer is mijn ervaring.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:49

Ik denk niet dat het uitmaakt met welke teugels je rijdt, is puur een kwestie van voorkeur en ik vind er geen verschil in zitten of je met een touwhalster of een ander hoofdstel rijdt. :)

Ik rijd graag met split reins, Westernteugels dus, touwteugels zijn ook ok.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:52

ik heb katoenen touw als teugels, dat brandt niet ;)

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:12

Ik irijd er eigenlijk nog maar zelden mee, maar ik gebruikte altijd mijn rondgevlochten leren teugels. Ik wil niets met zware clips of heel zwaar touw, dat halster werkt al scherp genoeg in zonder dat er gewicht aan hangt. :)

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 14:31

Ja dat vind ik nu ook, gister weer gereden met touwhalster, en wil eigenlijk een bontje op de neus doen.. (ik rij wel dressuur matig, dus niet met een los slinger touwtje) Ik wil eigenlijk het liefste leer, ik weet niet waarom, en wel graag met clips.

@ elanor, hoe bevestig jij je leren teugels dan aan je halster? gewoon met gespen?

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:46

Ik ben echt enorm fan van de teugels (en het andere spul wat dat betreft) van lovelance.
In de regen blijf ik goede grip houden en van blaren heb ik echt nooit last gehad.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:59

Ik ben ook wel blij met mijn teugel van Lovelance :j
Heeft ook een mooie lengte om mee te grondwerken als je slechts één kant vast maakt aan het touw halster.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:28

Navanja schreef:
Ja dat vind ik nu ook, gister weer gereden met touwhalster, en wil eigenlijk een bontje op de neus doen.. (ik rij wel dressuur matig, dus niet met een los slinger touwtje) Ik wil eigenlijk het liefste leer, ik weet niet waarom, en wel graag met clips.

@ elanor, hoe bevestig jij je leren teugels dan aan je halster? gewoon met gespen?



Ik vind een touwhalster geen geschikte optoming voor een constante aanleuning.
Waarom kies je voor een touwhalster, en niet voor bijvoorbeeld, een sidepull? :)

Wellicht zijn snaps een idee voor aan je leren teugels.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 04:12

dat gedeelte had ik overheen gelezen maar ga helemaal met TurdusMerula mee dat een touwhalster niet geschikt is als dressuur matige optoming :n
Een sidepull of anders kaakgekruisd systeem van leer is veel geschikter.

Kijk eens op www.bitloos.nl bij optomingen, daar staat het per systeem uitgelegd.

Ik heb overigens aan al mijn teugels clips (carabijnhaken volgens mij) zodat ik ze makkelijk kan wisselen en daarmee kan je ze makkelijk aan het halster bevestigen.

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:17

Bedankt voor het advies, maar ik bepaal zelf wel met wat ik rij. Ik rij er af en toe mee, en mijn pony is zeer licht en goed afgericht, en loopt prima op het touwhalster. Ik rijd gewoon met bit. Dus het is niet voor altijd ;)

Ik heb besloten eerst touw teugels aan te schaffen van lovelance... :D bij mij op stal doen we met meer een bestelling, dus dat komt goed uit.
Een vriendin van mij wilde wel een keer leren teugels voor mij maken, maar ik wil graag bruin en op het moment heeft ze alleen zwart leer. Dus dat is eerst even afwachten.

Bedankt voor het advies in ieder geval :)
Ik zal trouwens wat foto's plaatsen van mijn poown aant dressuuren aan het touwhalster plus teugels. Als ik ze heb :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:22

Natuurlijk moet je het zelf weten, maar het is een welgemeend advies, het is er gewoon niet voor gemaakt.

Als je niet bang bent voor lange teugels dan kun je ook Westernteugels kopen, evt. nog inkorten, die zijn altijd bruin.

Succes met je touwteugels!

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:25

Ja dat zag ik, alleen dan zitten ze los van elkaar toch?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:34

Ik hang er zelf altijd gewoon twee halstertouwtjes aan, maar voor de dressuur zijn platte dunne teugels idd prettiger. Toen ik er nog geen dressuur mee reed had ik er altijd een prima aanleuning mee. Hoe scherp iets inwerkt hangt af van jezelf, ik had 0,0 gewicht in mijn handen en deed verder alles op mijn zit, dus dan zie ik er geen probleem in.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:37

Ja, Westernteugels zitten los van elkaar, je hebt twee lange losse teugels. Je hebt ook wel die bij elkaar komen, maar die zie je amper en zullen ook flink oplopen in prijs.

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:38

Ik doe ook alles op m'n zit. Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Het is voor een paard heel anders als een gewoon hoofdstel. Maar ik gebruik het gewoon af en toe als ik daar zin in heb. En zo hard dressuren als dat ze doet onder het zadel hoeft dan niet. Dan gaan we echt puur voor de ontspanning.

@turdus merula: Ik rijd noooit met twee losse teugels.. Haha :D dus dat word vast een heel zooitje.. ( rijd ook veel lang laag enzo) Denk je niet?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Welke teugels bij rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:18

Ik verplaats dit topic van NH naar HAR omdat het daar beter op zijn plek staat.