Voor- en nadelen jong paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:15

Hoi,

Ik ben op zoek naar een paard. Ik heb al een eigen paard gehad, een 5 jarige toen ik hem kocht die alleen de basis kon, maar nooit verder mee gekomen door een ernstige blessure/ziekte.
Nu was ik ook aan het kijken naar een 4 jarige.
Heb wel paarden zadelmak gemaakt, maar nooit doorgereden. Maar heb een zeer goede instructrice, dus wel begeleiding. Ben niet bang aangelegd.
Maar nu vroeg ik me af wat zijn nu de voor- en nadelen van een jong paard.

Tuurlijk kan ik wel wat dingen verzinnen, maar hoor het ook graag van mensen die ervaring hiermee hebben.
Wat kan ik met rijden verwachten? wat kan een 4 jarige precies aan? Hoelang duurt het voor die meer aankan?
En is de kans groot dat hij/zij zal gaan uitproberen in de zin van bokken/steigeren e.d.? Of zijn er ook genoeg 4 jarige die gewoon braaf blijven?

Twijfel namelijk nog of ik aan een 4 jarige wil beginnen. Of dat ik voor een 5/6 jarige wil gaan die B/L loopt, een <10 jarige die zeker M loopt, om van te leren en gelijk intensiever mee aan de slag kan.

Ik hoor het graag wat ik kan verwachten :) En wat de voor en nadelen zijn.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:24

Ik vind er eigenlijk meer voor dan nadelen aan zitten.
Je kunt ze alles aanleren zoals jij dat graag wilt. Ze leren snel, nemen vaak makkelijk wat aan.
Nadelen kunnen zijn dat je ze ook snel wat verkeerd aan leert maar met behulp van een ervaren begeleider moet het vast goedkomen. En dat je niet te gek moet doen en rustig op moet bouwen.
Als ik het zo hoor zou je het best kunnen doen, je schrijft dat je ook begeleiding hierbij kunt krijgen dus waarom niet? Maar je kunt bijvoorbeeld ook een 4 jarige kopen waar al een stap, draf, galop knop op zit en je de rest zelf nog uit zult moeten vogelen :Y).
Na een tijdje zul je ook zeker wel eens vervelende uitspattingen kunnen verwachten want uitproberen dat doen ze allemaal wel rond die leeftijd, dus probeer dan niet meteen op te geven en je er op voor te bereiden :). Succes met je keuze.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:31

Ik zie als voordelen. Jong dier is nog relatief onbedorven, leert sneller, alles wat je bereikt (of niet bereikt) is jouw verdienste.
Nadeel, je weet niet precies wat er inzit qua talent en je hebt zo te lezen wat onzekerheid of je het zelf wel kan.
Denk dat je heel eerlijk bij jezelf moet nagaan of je de kwaliteiten in huis hebt om hem goed op te leiden. Goede begeleiding is leuk maar die staat er niet altijd naast. Verkeerde dingen zijn ook nogal snel aangeleerd meestal.

De vragen die je stelt roepen bij mij wel vragen op. Het is namelijk zo afhankelijk van het karakter van je paard. Sommige zullen sneller een bok geven of een steiger dan een ander. Je hebt er vaak wel invloed op op de manier waarop je hem opleid maar niet altijd. Het lijkt of je zelf niet heel veel vertrouwen hebt in je kunnen en dan kun je misschien beter doorzoeken naar een leuke wat meer ervaren knollie.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:42

Indien je voldoende begeleiding hebt zie ik aan een jong paard alleen maar voordelen! ;)

Lolali
Berichten: 124
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:50

Hoi,
Ik heb altijd oudere, maar wel moeilijkere paarden gekocht. Toen ik ging studeren heb ik een tijdje bijgereden en kwam er toen achter dat zoveel paarden zo slecht bereden zijn/worden. Ik wilde graag weer een eigen paard, maar omdat ik een paard naar 'mijn eigen hand' wilde rijden (en dus niet een paard dat al hard in de mond is etc) heb ik bewust een jong paard gekocht dat net een maand onder het zadel was. Ik heb haar nu doorgereden en het is echt het meest fantastische paard dat er is. Ze was inderdaad erg gevoelig en leert supersnel. Nu moet ik wel zeggen dat (zoals al eerder opgemerkt het karakter van een paard echt ontzettend belangrijk is) mijn merrie heel erg lief is en nooit een stap verkeerd heeft gezet. Ik ben zelfs heel snel al met haar alleen naar het bos gegaan en stap vaak langs drukke wegen etc. Ik vind het fantastisch om een paard helemaal op mijn manier door te rijden en zou dit zo weer voor een jong paard gaan.
Wel hoor ik vaak van mensen die vaak jongere paarden hebben gehad en die wedstrijden rijden dat ze graag een ouder, ervarener paard willen, zodat ze direct hoger kunnen starten of sneller de B, L en M door zijn.
Succes!

ps niet geheel onbelangrijk: ik heb inderdaad wekelijks les van een grand prix amazone die mijn paardje ook tijdens mijn vakantie rijdt. Dergelijke begeleiding heb je zeker nodig omdat foutjes of gewoonten er snel in sluipen zonder dat je het zelf merkt na een tijdje. Ook hebben zij altijd oplossingen als je ergens tegen aan loopt.
Laatst bijgewerkt door Lolali op 12-09-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:52

Piezze, m'n instructrice kwam met het idee een 4 jarige te kopen. Maar ja ik kan niet zo goed oordelen of ik dat kan, want heb t nooit gedaan.
Dus vandaar de vraag wat ik kan verwachten e.d.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:59

Lolali, ja precies Ik wil ook buitenrijden, stalling is aan de veluwe. Maar moet wel een weg oversteken waar regelmatig groot verkeer rijd. Dat moet dan ook allemaal geleerd worden/wennen. Zijn ook dingen waar ik over nadenk.

Paard wat ik gezien heb is 4 jaar, en maand onder het zadel. Kent wel stap, draf galop. Maar stuur nog niet zo goed, rechtuit vind ze nog lastig, nageeflijkheid is begin er beetje. Wel is ze volgens mij nuchter van karakter, met nieuwe dingen.

Ik ga niet direct wedstrijden rijden, misschien in de toekomst. Ik weet wel dat ik niet van een paard houd, waar je op stap en als een automaat doet wat je vraagt. Moet wel wat uitdaging in zitten. Ook als ik een wat ouder paard zou kiezen.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:16

Pivanti schreef:
Lolali, ja precies Ik wil ook buitenrijden, stalling is aan de veluwe. Maar moet wel een weg oversteken waar regelmatig groot verkeer rijd. Dat moet dan ook allemaal geleerd worden/wennen. Zijn ook dingen waar ik over nadenk.

Paard wat ik gezien heb is 4 jaar, en maand onder het zadel. Kent wel stap, draf galop. Maar stuur nog niet zo goed, rechtuit vind ze nog lastig, nageeflijkheid is begin er beetje. Wel is ze volgens mij nuchter van karakter, met nieuwe dingen.

Ik ga niet direct wedstrijden rijden, misschien in de toekomst. Ik weet wel dat ik niet van een paard houd, waar je op stap en als een automaat doet wat je vraagt. Moet wel wat uitdaging in zitten. Ook als ik een wat ouder paard zou kiezen.


NOu ik weet niet maar zulke paarden heb ik nog nooit meegemaakt eigenlijk, bestaan die?
Elk paard zal misbruik maken van de kansen die je hem biedt dus het meeste heb je zelf in de hand. Het punt is alleen dat de meeste mensen dat niet weten (dat ze zelf hun eigen paard aan het verkl*ten zijn). De pest is dat je meestal alleen uit eigen ervaringen leert dus vanuit dat oogpunt moet je zeker een jong paard kopen. Daar leer je zelf het meeste van.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:20

nou ja "automaat" tussen aanhalingsteken bedoel ik natuurlijk. Bedoel geen extreem braaf paard... maar een met wat pit/ uitdaging Bijv. m'n paardje was enorm gevoelig en echt niet de makkelijkste.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:36

Ik zou ook voor een jonger paard gaan.
Verkeersmak maken moet natuurlijk gewoon kunnen en je kunt hem precies naar je eigen hand zetten (enorm voordeel). :D
En al heb je een goede instructrice, heb je geen ouder paard nodig om van te leren.

Zo'n halve dooie is ook niet leuk, inderdaad, maar die ben ik (buiten manege's om) nog nooit tegengekomen :D

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:39

Voor mijzelf vind ik de voordelen dat je niet het risico loopt een verpest paard te kopen.
Voor iemand die nog nooit een paard heeft ingereden heeft het vooral nadelen en voor het paard al helemaal. Mocht je het toch doen, haal er dan altijd iemand bij die het wel kan en al vaker (niet 1 keertje) heeft gedaan. Anders maak je zoveel beginnersfouten die later weer gecorrigeerd moeten worden.

IndezzW
Berichten: 273
Geregistreerd: 06-12-05

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:45

Ik heb zelf toen ik 16 was een 2 jarige gekocht, ik had toen al meerdere malen andere paarden ingereden en dacht dat ik dit ook wel even zou doen.

Ik ben in de afgelopen jaren echter flink op mijn plaats gezet. Doordat mijn paard een dominant karakter heeft en de anderen die ik ingereden had dit niet hadden, heb ik heel lang getobt.

Hij is nu 7 jaar en begint eindelijk een beetje respect te tonen.
Ik heb mezelf door de jaren heen heel vaak afgevraagd waarom ik niet gewoon een wat ouder paard heb gekocht.

Of ik het nu weer zou doen weet ik niet. Misschien wel, want het is een heel leuk om je paard zelf alles te leren. Misschien niet, omdat het echt heel veel energie vraagt.

Misschien zou ik eerder een paard kopen dat al ingereden is, dan is hij wel jong, maar is het karakter van het paard al wel bekend.

Verder de voordelen die men noemt: inderdaad, ze zijn nog niet verpest. Dat was ook mijn motivatie. Maar, niet ieder paard dat is ingereden, is verpest. En het voordeel van een ingereden paard, is dat je kunt uitproberen.

IndezzW
Berichten: 273
Geregistreerd: 06-12-05

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:48

Oja, verder heeft mijn paard nooit veel gebokt en gesteigerd toen hij 4 was, het was vooral de bak uitrennen, uit de volte breken, zich lostrekken met longeren en staken.
Het bokken kwam pas toen hij 6 was.
Maar, dat is voor ieder paard verschillend natuurlijk.

Dressagegirl

Berichten: 1187
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:50

ahaa! Ik heb ook een jong paard! :)). Eerst zag ik het niet zitten! :n, en wou ik een ouder door gereden paard maar uiteindelijk toch voor een jong paard gekozen!
De klik was er meteen en dat gaf natuurlijk al gelijk veel vertrouwen! :).

Voordelen: Je kan ze naar eigen hand zetten, ze zijn nog niet ver beleerd dus weinig kans dat ze al verreden zijn, ze zijn nog in de groei dus je kan ook een paard van bijv 1.65 kopen wat doorgroeid naar een lengte van 1.67/1.68.

Nadelen: Ze wisselen hun tanden dit is 1 jaar waar je dan wel en dan niet kan rijden, ze kunnen wat vervelender worden, ze moeten aan veel dingen wennen.

Maar het leukste is, is dat je uiteindelijk kan zeggen dit heb ik allemaal toch wel zelf gedaan! :).
''natuurlijk met behulp van je lesgeefster''

Dus ik zeg DOEN! *D.

Succes met je zoektoch! :)

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:19

Ik vind er meer na delen aan zitten dan voordelen. Ik zou er zelf niet snel/ nooit meer voor kiezen, die van mij is inmiddels 3,5 heb hem vanaf 7maanden :) Ik wil niet zeggen dat ik er spijt van heb, maar mocht ik het over doen was ik voor een paardje gegaan met een leeftijd tussen de 6 en de 8 jaar ofzo :)

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 23:19

shettie, maar voor zooo jong ga ik sowieso niet. Ieder geval 4 jaar die sowieso zadelmak is.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:54

qt_shetties schreef:
Ik vind er meer na delen aan zitten dan voordelen. Ik zou er zelf niet snel/ nooit meer voor kiezen, die van mij is inmiddels 3,5 heb hem vanaf 7maanden :) Ik wil niet zeggen dat ik er spijt van heb, maar mocht ik het over doen was ik voor een paardje gegaan met een leeftijd tussen de 6 en de 8 jaar ofzo :)


Daar ga ik zeker in mee.
Ik zou zelf dan gaan voor een goed ingereden en doorgereden paard zodat je lekker aan de slag kan.
Een jong paard moet nog veel leren ook als ze nog doorgereden moeten worden en ja weet niet zou er nu niet meer voor kiezen hoor.
Ligt ook wel aan je eigen ambitie en kunnen. En zeker ook deels aan het paard. Het ene paard heeft dingen sneller door en de andere duurt het een stuk langer voordat iets echt bevestigd is.
Maar ik zou dus voor een ervaren paard gaan mocht ik nog eens een andere kopen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:08

Hangt af van de handigheid van de ruiter én van de paarden an sich.
Persoonlijk vind ik jonge paarden heel prettig, omdat ze lekker los zijn en ik ze los kan houden en ze leren snel.
Echter als je nog niet zo handig bent, dan werken ze snel tegen je, omdat het paard sneller leert dan de ruiter en je dus constant bezig bent met problemen oplossen.

Nadeel van een jong paard = dat je paard ook de tijd nodig heeft voor de ontwikkeling en je sneller de sport in kan met een ouder paard (mits hij goed gereden is) Vind de "opleiding geven" aan een jong paard soms ook wel saai :o

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:12

het ligt er een heel eind aan hoe het paardje is.... niet elke 3 of 4 jarige probeerd echt uit als steigeren en mega bokken.
mijne was 3 weken onder het zadel, 4 jaar en eigenlijk schaap mak, maar niet elk paard is het zelfde
als ik nu wer moet kiezen zou ik weer hetzelfde doen, je leert je paard alles zelf,
das toch een heerlijk gevoell!

maar als je snel de sport in wil en zo hoog mogelijk wilt komen, dan is inderdaad een iets oudere een betere optie. en van een ouder paard kan je erg veel leren!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:14

Ik hoef niet snel de sport in, dat scheelt.

En hoe is jullie ervaring met verkeersmak maken? Voor het eerst naar het bos gaan?

Lolali
Berichten: 124
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:26

Bij mij ging verkeersmak maken prima. Ik heb eerst met haar aan de hand enkele malen op de dijk/straat gewandeld. Daarna ben ik (toen ik haar 2 weken had, en ze dus 6 weken onder het zadel was) met haar alleen over een dijk gereden en naar het bos gegaan. Tuurlijk vindt ze dingen spannend, en vrachtwagens vond ze doodeng, maar als jij zelf koel bent en niet onder de indruk bent van als ze wegspringt oid dan gaat t goed (uiteraard moet je ook vertrouwen hebben in je paard dat hij geen hele gekke dingen doet die voor gevaarlijke situaties zorgen, maar dat heb je gauw genoeg door).
Je moet echt geluk hebben met het karakter van het paard en zelf durven.

Ik geniet nog elke dag van mijn jonge paard en vind het juist fijn dat ze zo groen is en dat we samen alles moeten leren.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:32

Ik heb een jong paard gekocht vorig jaar december.
Ik zocht dus een braaf goed ingereden paard, was helemaal niet op zoek naar zo'n jong ding. (ik ben niet zo'n grote held)
Maar ik stapte op en wist gewoon, dit is 'm. Hij was net een paar maanden onder het zadel, basis zat erop. Net geruint.
Alles waar ik dus in eerste instantie NEE tegen gezegd zou hebben.
Maar wat is hij geweldig!! En het leuke is, dat je inderdaad samen verder gaat leren. Jij leert van je paard, en je paard weer van jou. Moet er wel bij zeggen dat ik er wel goede begeleiding bij heb. Mijn dochter gaat in oktober de eerste wedstrijd met hem starten. En ik geniet met volle teugen van de bosritjes. Natuurlijk speelt ook het karakter van het paard mee, nu is die van mij lekker cool in zijn koppie, maar geen automatische piloot hoor! Een hete bliksem is niks voor mij.
Mijn eerste paard was 7, en had al een verleden en gebruiksaanwijzing, maar ik heb echt heel veel jaren plezier van hem gehad
Mijn tweede paard was 13, en had haar eigen karakter en dingen en achteraf bleken we geen goede combinatie te zijn.
Mijn derde paardje is dus nu 5, en het voelt alsof ik hem door en door ken, alsof we al jaaaaren bij elkaar zijn.

paschja

Berichten: 298
Geregistreerd: 26-03-08
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:39

Voor mij zou het allergrootste voordeel van een jong paard zijn: het samen groeien en de band die je samen kunt ontwikkelen :j

Maar andere kant is er wat mij betreft ook niets mis met een ouder paard, zolang de klik er maar is. Het scheelt je in ieder geval een hoop werk aan opleiding etc. (indien dit natuurlijk door eerdere eigenaren naar behoren gedaan is!).

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:41

Om antwoord te geven op een van je vragen, mijn jonge paard, heeft nooit gesteigerd. Weleens een bokje of een spring getrokken zonder dat we dat afgesproken hadden, maar hij is superbraaf en geeft nooit problemen. Ik heb tot nu toe alleen maar jonge paarden en pons gehad, nooit gezeur, nooit problemen. Bij ons lopen ze wel veel buiten, denk dat dat ook zeker invloed heeft op hun gedrag.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Voor- en nadelen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:43

ik zou kiezen voor een ouder paard waar je veel van kan leren.

dan is het in het vervolg veel makkelijker om een jong paard iets aan te leren, zolang jij weet hoe een bepaalde oefening of verzameling of rechtgerichtheid moet voelen.
anders tast je in het duister, ondanks de goede begeleiding.