eigen paard, geld lijstje.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poons
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: enschede

eigen paard, geld lijstje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:57

he, ik ben al een tijd aan het asen naar een plekje in het hart van mijn ouders voor een eigen paard.
mijn moeder heeft eindelijk gezegt dat ik eerst maar eens een lijstje moest maken van hoeduur een paard eigenlijk is en dat daarna de kans groter is, hierbij zoek ik hulp van jullie.
als ik dingen in het lijstje ben vergeten moet je het zeggen:

aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: €...

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): €...

zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: €...

dierenarts: €...

hoefsmid: €...

wormenkuur: €...

rijlesgeld: €...

verzekering: €...

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): €...


ben ik vergeten er iets bij te zetten? zeg het dan even.

zouden jullie ook het totaal PER JAAR of PER MAAND erbij willen zetten? daar kan ik namelijk meer mee uit de voeten.

xxx en alvast bedankt!

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: eigen paard, geld lijstje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:59

Gebruik even de zoekmachine, er zijn al heel veel topics met dit onderwerp :)

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:01

[YRT] Eigen paard?

Daar staan meerdere links in met andere topics hierover

edit, je hebt hier al een topic over lopen en 2 dezelfde is niet toegestaan, ik heb getemd

poons
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:07

oh sorry, ja dat andere topic kon ik niet meer bij om dingen te wijzigen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:08

Wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Kosten

[PP] Paard kopen?
[VSW] Paard onderhouden per maand
xLyss @ [VSW] onderhouds kosten paard
ismy @ [VSW] begroting wat een paard ongeveer kost?
lindeee_ @ [PP] Alle kosten eigen paard per maand?
[TAO] Kan ik een paard betalen?
[VSW] kosten

poons schreef:
oh sorry, ja dat andere topic kon ik niet meer bij om dingen te wijzigen.


Misschien handig om de Help: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help en de Regels: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels even door te lezen, zie dat je nieuw bent op Bokt. ;) Je hebt 3 kwartier de tijd om je bericht te wijzigen, daarna zal je de moderator van de juiste fora moeten benaderen voor het eventueel aanpassen van je bericht.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:17

En daar is mijn allombekende lijstje weer

Citaat:
Stalling: €240,- euro per maand, jaar rond = €2880,- jaarlijks
Hoefsmid, iedere 8 weken à €25,- euro (alleen bekappen) = €150,- jaarlijks
Dierenarts, inenten en gebit, 1x per jaar = €80,- jaarlijks
Potje voor eventuele ziekte: €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Potje voor vervangen van kapotte spullen = €600,- jaarlijks
Wormenkuren 1x per jaar €50,- = €40,-
Les 1x per week €30,- euro = €1560,-
Huur van de trailer 2x per jaar een dag (om wat voor reden dan ook) €10,- per keer = €20,- jaarlijks
Muesli €12,- per maand = €144 per jaar
Wortelen ’s winters, appels zomers €3,- per week = €156,-
Anti-jeuk shampoo, cremé etc (en ja, ik dacht ook dat ik een jeukvrij paard kocht) €20,- per maand, voorjaar en zomers = €150,-

Maakt in totaal: €6390,- per jaar
€6390,- / 12 = €532,5- per maand

En dan heb ik een sober paard. Geen dekens, geen dure supplementen, geen ijzers, geen wedstrijd outfit, geen startkaart, geen benzine kosten voor het heen en weer rijden naar wedstrijd, geen trailer huur iedere week/aanschaf. Als je dat wel wilt, ben je duurder uit.


aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: €Afhankelijk van leeftijd, ouders, wat ze gedaan hebben op de keuring, vraag en aanbod, geslacht etc etc etc.

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): €Afhankelijk van de omgeving, plaats in Nederland, maat van de stal, aangeboden faciliteiten etc etc etc

zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: €Afhankelijk van merk, kwaliteit, winkel, service, rug van je paard, hoeveelheid bling etc.

dierenarts: €Afhankelijk van omgeving, of hij alleen moet enten of dat je paard ziek is, of je paard thuis behandeld kan worden of op de kliniek, of er met enten meerdere paarden tegelijk gaan etc etc etc

hoefsmid: €Afhankelijk van de hoefsmid zelf, of er alleen bekapt wordt of ook ijzers onder moeten, of er speciale ijzers onder moeten, tijd dat hij eraan kwijt is etc etc etc.

wormenkuur: €afhankelijk van waar je ze koopt, hoeveel je er per jaar moet geven etc etc etc

rijlesgeld: €afhankelijk van bij wie je lest, of je priveles neemt of in een groep, of ze naar je toe moeten reizen of niet etc etc etc

verzekering: €afhankelijk van wat je allemaal verzekerd wilt hebben en of je wel wilt verzekeren etc etc etc

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): €afhankelijk van welk merk je wilt dragen, welke pasvorm je wilt, of je de hele outfit wilt of dat alleen de broek genoeg is, of je het nieuw of tweedehands koopt, hoeveel je rijdt etc etc etc

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:21

Je lijstje doet bijna pijn aan de ogen Vjesta Girl! Maar het is idd (de harde) waarheid en dan te bedenken dat ik wél een wedstrijdpaard heb dus ik nog meer kosten maak..

Zorg dat je zelf financieel verantwoordelijk kan zijn voor je paard ipv je ouders over te halen! Ik moet er ook hard voor werken maar ik betaal alles zelf (en ik ben nog student) en daardoor is mijn paard nog specialer!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:24

PercyLeen schreef:
Je lijstje doet bijna pijn aan de ogen Vjesta Girl! Maar het is idd (de harde) waarheid en dan te bedenken dat ik wél een wedstrijdpaard heb dus ik nog meer kosten maak..

Zorg dat je zelf financieel verantwoordelijk kan zijn voor je paard ipv je ouders over te halen! Ik moet er ook hard voor werken maar ik betaal alles zelf (en ik ben nog student) en daardoor is mijn paard nog specialer!


HAHAHA het doet pijn aan mijn ogen. Maar het is waar. En dan bedenken dat ik rijkleding tweedehands koop, met dekjes jaaaaaaaaaaaaren doe, geen nieuwe zadels of dergelijk koop. Het enige wat ik weleens koop zijn hoofdstellen en halsters, omdat ik dat leuk vind. Maar ja...

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:25

Vjestagirl ik was al bang dat ik de enige was die zo veel aan zn sobere paardje uitgeeft... Ik heb het maar niet meer berekend, maar met alle therapeutische kosten van de laatste tijd zit ik waarschijnlijk nog een heel stuk hoger :+
Ja, ik wilde al een pony toen ik 12 was, en nee, dat mocht niet. Moest eerst maar eens sparen. Dat heb ik gelukkig gedaan, want het is uiteindelijk toch duurder dan je van tevoren had ingeschat.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:29

je hebt hier al een zelfde topic lopen:
[EA-OV] eigen paard, geld lijstje.
dit topic heb je zelf gesloten zo te zien.

in dat topic heb ik al gemeld dat je in de wiki, en de zoekfunctie alle info kunt vinden.
Daarnaast zijn er in dat topic al verschillende mensen die een lijst hebben ingevuld.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:37

poons schreef:
he, ik ben al een tijd aan het asen naar een plekje in het hart van mijn ouders voor een eigen paard.
mijn moeder heeft eindelijk gezegt dat ik eerst maar eens een lijstje moest maken van hoeduur een paard eigenlijk is en dat daarna de kans groter is, hierbij zoek ik hulp van jullie.
als ik dingen in het lijstje ben vergeten moet je het zeggen:

aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: €dat is een moeilijk bedrag, een hengstveulen kun je vanaf 500 euro kopen, en de prijzen kunnen makkelijk oplopen tot 5000 euro ...

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): [b]€varieert per stal, ikzelf sta heel goedkoop, betaal het voer en hoefsmid voor mijn paard en hun paard, en in ruil staat mijn paard daar in de weide, op een manege betaal je al gauw 250 euro, bij particulieren varieert het tussen de 75-200 euro, afhankelijk van de faciliteiten, als we de manege/pensionstal nemen met binnen en buitenpiste zit je aan pakweg 250 (vaak zitten hier dan wel 1 les per week in, dus kun je mss die lesgelden laten vallen)
kom je op 3000 euro per jaar


zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: €zadel is ook moeilijk, een boomlooszadel ergens rond de 500 (compleet tweedehands) voor een merk boomzadel tweedehands reken je ook maar op 500-600 euro minimum + kosten van de zadelmaker om het aan te passen (100-200 euro) reken nog 500 euro bij voor hoofdstel, zeetdeken en alle kleine hebbedingetjes, pakweg 1000 euro in totaal

dierenarts: € reken op +- 100 euro per jaar, indien hij enkel komt om te enten ed

hoefsmid: €ik betaal 40 euro per paard om te bekappen (met travaille) dus 240 euro per jaar(beslaan is een heel stuk duurder!)

wormenkuur: €3 * 10 euro voor de gewone kuren, 1 * 30 euro tegen lintworm = 60 euro per jaar
rijlesgeld: €varieert hoeveel les je wilt nemen, ik les wekelijks voor 15/halfuur, dus 720 euro / jaar

verzekering: €ik betaal 50 euro per jaar voor mijn eigen verzekering

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): €pakweg 100 euro per jaar, dan kom je wel toe denk ik
[/b]

ben ik vergeten er iets bij te zetten? zeg het dan even.

zouden jullie ook het totaal PER JAAR of PER MAAND erbij willen zetten? daar kan ik namelijk meer mee uit de voeten.

xxx en alvast bedankt!

dus reken op een goede 1000 euro voor je beginmateriaal + aankoop van je paard, stel ook 2500 euro, dan kun je al een redelijk paardje hebben
vaste kosten per jaar kom je op ongeveer 4220 euro, dit als alles goed gaat en je niet teveel moet vervangen (ik zet mijn paard onder dekens, lig aan ongeveer 150 euro voor het kopen van twee dekens, na een week had ze er een van gemold, 60 euro reparatiekosten erbij, een maand later was de andere gemold, nog eens 50 euro voor een nieuwe deken, lag ik aan ruim 250 euro aan dekens, die maar een seizoen meegegaan zijn (na het seizoen allemaal geschuur en vies en vuil, komen er nog eens 100 euro cleaning en reparatie bij, kun je beter nieuwe dekens kopen) dus als je paard wilt scheren en onder dekens zetten lig je aan ruim 200 euro per jaar aan dekens.
als je je paard particulier staan hebt heb je een zware auto en trailer nodig om hem te vervoeren, reken nog maar es 3000 euro voor een trailer, plus jaarlijkse keuringskosten, herstellingen etc.
indien je paard gevoelig is voor iets (zomerexceem, gevoelig aan eiwit of suiker) moet je bv al supplementen of speciaal voer gaan geven, in een pensionstal is dit niet inbegrepen in de prijs.
als je paard minder goede hoeven heeft, ben je al gauw 150 euro per twee maand kwijt aan speciaal beslag, ipv de gebruikelijke 25-30 euro om te bekappen, etc.

ikzelf heb idd mijn veulen gekocht, en verzorg nog drie paarden bij, een van die paarden heb ik geen kosten aan (behalve hebbedingetjes als een halster oid)
het groot paard heb ik zelf een zadel voor gekocht, betaal ik het krachtvoer etc, en de lessen, daar ben ik een 100 euro per maand aan kwijt (zonder men benzine)

het vriendje van men veulen betaal ik het voer en de hoefsmid,en wormenkuren, plus heb ik ook een hoofdstel voor gekocht, daar ben ik rond de 50 euro per maand voor kwijt,
en het materiaal voor mijn veulen (nu nog niet veel) ,voer hoefsmid en wormenkuren, is ook 50 euro per maand (zonder materiaal)
dus ik betaal 100 euro per maand stalling voor mijn veulen, en 100 euro voor men groot paard, komt dus op 200 euro per maand voor de basisverzorging en lessen, dit zonder dierenarts en onvoorziene kosten.

je kunt het dus zo duur en goedkoop maken als je wil, maar reken toch maar op 2000 -3000 euro per jaar, mits je goedkope stalling hebt

poons
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:39

kehdra schreef:
je hebt hier al een zelfde topic lopen:
[EA-OV] eigen paard, geld lijstje.
dit topic heb je zelf gesloten zo te zien.

ja ik kon daar niet meer bij maar hij was nog niet gesloten dus heb ik hem maar gesloten

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:42

poons schreef:
kehdra schreef:
je hebt hier al een zelfde topic lopen:
[EA-OV] eigen paard, geld lijstje.
dit topic heb je zelf gesloten zo te zien.

ja ik kon daar niet meer bij maar hij was nog niet gesloten dus heb ik hem maar gesloten



Je kan altijd nog gewoon posten in een topic.
hij stond daar niet op de juiste plaats, en het is niet de bedoeling dat je hem sluit, en ergens anders maar hetzelfde opent.

Heb je al in de wiki gekeken? en de zoekfunctie gebruikt?Welke informatie mis je nog?
Misschien is het ook handig om even de help door te lezen.

poons
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:43

dank je, Vjestagirl schiet ik al een eind mee op (het 1e stuk) en duhelo heeft me ook al geholpen.
(ik kan ineens de topic niet meer wijzigen)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:49

poons schreef:
dank je, Vjestagirl schiet ik al een eind mee op (het 1e stuk) en duhelo heeft me ook al geholpen.
(ik kan ineens de topic niet meer wijzigen)



Ik zei toch al dat je 3 kwartier hebt om je eerste bericht te wijzigen? ;)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:55

Ik raad je aan om in de buurt langs te gaan bij stallen waar jij je paardje zou willen neerzetten, zodat jij echte prijzen hebt. Btw kunnen die prijzen ook ineens wat stijgen, als de oogst van stro of hooi slecht is geweest etc
Ook dierenartsen kun je bellen, want er is veel verschil in prijzen maar een fijne(goede) D.A is ook belangrijk ;)

Aankoop van een paard = iets waar je niet op moet bezuinigen.
Je ziet hier voorbeelden hoeveel het onderhoud kost en dan moet je wel een fijn (passend bij jouw wensen) paard hebben, anders zijn die kosten veelste hoog. Kijk ook naar de toekomst. Allround paarden zijn het duurst, máár kan uiteindelijk wel goedkoper zijn omdat je jezelf kan blijven ontwikkelen. Veel mensen die beginnen aan een eerste eigen paard, beginnen met recreatie. Echter zijn er ook veel mensen die uiteindelijk toch meer willen dan dat en dan is het fijn als je paard dat ook aan kan.

Ook lessen zijn vooral in het begin heel nodig. Ook die zorgen ervoor dat je hobby leuk is en blijft. Prive-les is erg aan te raden en vind in de meeste gevallen groepsles zonde van je geld.De kosten daarvan zijn heel verschillend per instructeur.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: eigen paard, geld lijstje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:03

ik raad je aan als je echt 11 aar bent zoals je profiel zegt, nog even te wachten met het denken aan een eigen paard.

staat er niet een leuk paard om te verzorgen in de buurt ? huizen langs geweest ? marktplaats geadverteerd en hier op bokt ? :)

evt een leuk lease paard van de manege ? of evt particulier ?


ik vindt 11 jaar zonder echte ouders die geven om de sport erg jong.

ik heb mijn eigen paard gekocht dat ik 16 was,, en achteraf spijt gehad,, mijn ouders hebben niets met mijn hobby.
En echt begeleiding had ik dus niet..
ik zou lekker nog even oor gaan leren, op de manege of hoe dan ook..
en dan als je een jaar of 18 bent weer eens verder kijken :)

Anoniem

Re: eigen paard, geld lijstje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:10

Tat_jana, ik denk niet dat wij dat vanachter de computer kunnen beoordelen? Ik was iets ouder dan de TS toen ik mijn eerste paard kreeg, zonder ouders die in de paardensport zaten, maar wel met manegehouders, vrienden en kennisen met verstand van paarden die mij geholpen hebben. Ik vind niet dat wij alleen maar op de leeftijd kunnen beoordelen zolang wij de rest van de situatie kunnen beoordelen? Ik heb al jaren lang eigen paarden en betaal ze nu sinds mijn 17de ook helemaal zelf, nooit problemen of spijt gehad.

Verder is het lijstje van Vjestagirl een goede richtlijn. Zoveel dingen zijn afhankelijk van het paard, het doel, de omgeving ect. Heeft je paard goeden hoeven en wordt hij niet ziek? Dan zullen de DA en hoefsmid kosten veel lager uit vallen dan wanneer hij ijzer en DA behandelingen nodig heeft.
Aanschaf, een gezonder verkeersmakke haflinger rond de €2000,- is niet raar, lager en hoger zijn er ook. Hangt af van de ouders wel of geen stamboek/keuring ect.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:13

ik vind ook dat je beter kunt wachten vaak is het nu allemaal super leuk maar er verandert straks sowieso heel veel in je leven! Ik vind het dus ook onverantwoord als je ouders niet zelf ook wat hebben met paardrijden dat ze je een paard kopen... idd veel kijken er uiteindelijk ondanks dat ze het nooit verwacht hadden naar om, met studeren geen tijd meer, vriendje, als je door studeert en/of werkt word het weer lastiger enc enc....

ik zou ook nog ff wachten, weet hoe het voelt :P met 7 kon ik al niet meer wachten..en hier is het dus alleen erger geworden :D ben nu 22 word gek zonder maar ooit komt hij!

denk er ook aan als er toch een paard komt, dat t niet allemaal even makkelijk is en je bij de dierarst heel snel heel veel geld kwijt kan zijn... je hebt ja geen garantie dat je diertje nooit koliek krijgt, eens kreupel loopt enc enc.

qua prijzen is het idd erg verschillend, manier van houden, voeding, wat wil je zelf? hoe duur is de grond en voer bij jou in de buurt enc enc enc... beste wat je idd kan doen is veel lezen, orienteren en vooral navragen in je buurt wat je zo kwijt bent...

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:14

Stalgeld paardlief: 235 euro all in pensionstal
Wedstrijden: 18 euro per maand
Lidgeld LRV: 100 euro per jaar
Lessen: gemiddeld 80 euro per maand
Hoefsmid: 65 euro per 6 weken, dus neem het op 550 euro per jaar
Inenting (griep etc): 100 euro per jaar
Wormpasta: 45 euro per jaar
Tandarts en osteopaat: 150 per jaar
Dekens wassen: 5 keer in de winter aan 9 euro, dus 45 euro
Scheerbeurt: 30 euro per keer (doe ik niet trouwens)
Ik kom zo al op een kleine 5000 euro per jaar
Dan zwijg ik over materiaal, extra medicatie (sederen voor tandarts, mokzalf) snoepjes, appels en wortelen, solariumgebruik, consumpties op stal, benzineverbruik (al schat ik dat dat niet voor TS geldt), supplementen (likstenen, lijnzaadolie) EN dan is paard nog niet eens ziek geweest of het paspoort in orde gemaakt (kost ook makkelijk 50 euro)
Oh ja TS, zeker niet besparen op aankoopkeuring (130 euro alleen klinisch, foto' s kosten nog meer), neem iemand mee met verstand van zaken om iets te kopen en misschien is kijken op de paardenmelkerij wel wat, daar hebben ze fijne haffies voor de recreant!

Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:20

€ 1.800,- Stalling, hooi, weidegang (12 x 150 €)
€ 520,- Stro (13 x 40 €)
€ 300,- Krachtvoer, lekkers (12 x 25 €)
€ 420,- Verzekering ziektekosten, dood (12 x 35 €)
€ 400,- Hoefsmid vierkant beslagen (5 x 80 €)
€ 60,- Wormkuur (3 x 20 €)
€ 500,- Onderhoud, reparatie, vervanging
€ 200,- Aanvulling stalapotheek (mok, shampoo, anti-vlieg, immaverol, etc)
€ 120,- Dierenarts (2x per jaar griepspuit, algehele controle)
€ 60,- Tandarts (1x per jaar)
€ 420,- Rijlessen, 2x per maand, € 17,50 per les
€ 500,- Onvoorzien 10%

Ca. € 5.300,- per jaar
Ca. € 450,-Kosten per maand

Rijkleding heb ik niet (ik rijd gewoon in de kleren die ik ook op kantoor draag --> jeans & bergschoenen ;)
Wedstrijden rijd ik niet. Ik volg wel veel cursussen en clinics, maar die heb ik er niet bijgeteld.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:21

poons schreef:
he, ik ben al een tijd aan het asen naar een plekje in het hart van mijn ouders voor een eigen paard.
mijn moeder heeft eindelijk gezegt dat ik eerst maar eens een lijstje moest maken van hoeduur een paard eigenlijk is en dat daarna de kans groter is, hierbij zoek ik hulp van jullie.
als ik dingen in het lijstje ben vergeten moet je het zeggen:

aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: € 2500 ongv.

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): €200-500 per maand (ligt aan de locatie, faciliteiten etc)

zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: zadel; vanaf 500-3000,- hoofdstel; 25-200,- bit: ca. 25,- halster; 15,- (maar koop altijd reserve!!) deken; LET OP! je hebt meerdere dekens nodig, wil je een deken voor de winter ? dan moet je verschillende grams, maar ook nagedacht over een zweetdeken, vliegendeken etc? Kijk in een webshop naar prijzen. Longeersingel; 40,- etc. etc.

dierenarts: € 25-10.000,- in ieder geval de jaarlijkse enting, maar wat dacht je van wondverzorging, koliek? andere dingen? Ik zat in 1 jaar aan 5000,-

hoefsmid: wil je ijzers? Heeft je paard dat nodig? Of enkel bekapt? En hoevaak bekapt ? €30,- (enkel bekappen) tot ca. 100,- ijzers rondom (ligt aan de snelheid dat je pony slijt, gemiddeld per 8 weken)

wormenkuur: € 8-25,-

rijlesgeld: €15,- per halfuur (verschilt per instructeur)

verzekering: €... ligt puur aan wat je wil laten verzekeren en hoeveel

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): €... reken hier toch maar op zo'n 250,- per jaar minstens


ben ik vergeten er iets bij te zetten? zeg het dan even.

zouden jullie ook het totaal PER JAAR of PER MAAND erbij willen zetten? daar kan ik namelijk meer mee uit de voeten.

xxx en alvast bedankt!

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:26

aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: € 2000

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): € 250

zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: € 2000 ?

dierenarts: € hangt van je paard af ga uit van ongeveer 200 per jaar als hij gewoon gezond is :)

hoefsmid: €30 per bekappen en ong 90 voor ijzers.

wormenkuur: € mestonerzoek en kur 30,-

rijlesgeld: € 25 tot 35 uero per uur prive les

verzekering: € geen idee

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): € 2e hans ongeveer 25 euro voor een rijbroek :)


ik ben per jaar voor mijn paard zo een 5000 euro per jaar kwijt.
en dan reken ik mijn les geld niet mee omdat ik die dit jaar niet heb gehad ivm zwangerschap :)
maar dan zou er dus nog 30,- per week bij komen dat keer het aantal weken in een jaar en dat nog bovenop de 5000 euro :j

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:29

aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: ligt aan de leeftijd, gebreken etc. maar denk ong. vanaf €1500,-

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): bij mij ± €200,-

zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: ± €1700,-

dierenarts: weet ik niet precies, tot nu toe alleen de keuring toen ik dr kreeg

hoefsmid: helaas door de witte lijn ziekte iedere 6 weken € 125,- (achter bekappen voor ijzers en aan 1 kant een 2 componenten siliconen pack.)

wormenkuur: €9,- p/st

rijlesgeld: €uhmm.. volgens mij bij ons ongeveer €90,- per maand

verzekering: hebben we nog niet.

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): Zou het eerlijk gezegd niet weten, ligt aan welk merk, met of zonder zitvlak etc.

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:47

stalling+ voer+ hooi en stro: €180 per maand.
zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort Hier kan ik geen vaste prijs voor geven, wil je kwaliteit? dan betaal je daar ook voor.
hoefsmid: €9 per maand.
wormenkuur: €5 per maand.
rijlesgeld: €80 per maand.
verzekering: Ik zit bij een onderlinge verzekering dus heb geen vast bedrag per maand
vervanging van rijkleding: €10 per maand.
enting en tandarts:€7 per maand.


Heb alle jaar prijzen gedeeld door maand prijzen vandaar de gekke bedragen bij bijv. hoefsmid.
ben dus ongeveer 300 euro per maand kwijt aan vaste lasten.
Maar ik red het nooit met 300 euro, er komen altijd nog wat extra dingen bij.

Ik denk dat ik rond de 400-500 per maand kwijt ben.