welk zand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:54

Hoi,

Onze bak krijgt een opknap-beurt.
We kiezen voor een lange kokosvezel. Maar voordat deze daarin verwerkt kan worden moet er eerst zand bijgevuld worden.
Maar welk zand moet je hebben om je rijbak aan te vullen.
De rijbak is gedraineerd. Er zit nu minder goed zand in (maar dit blijft onderop liggen).

Ben benieuwd naar jullie advies!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:07

geel zand.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 15:09

Geel zand? Is dat dan ook echt geel, of wat is hier zo speciaal aan? Is dit makkelijk te verkrijgen?

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:45

Wij hebben nog van dat MC huppeldepup zand. Dat werd tot voor kort veel in rijbakken gebruikt. Ik heb begrepen dat Agterberg nu gewassen kwartszand gebruikt. Dat is volgens mij niet geel, maar meer wit.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:27

Is dat geen rond zand zodat het water beter weg loopt?

Ik dacht dat je "vierkant" zand nodig had als je geen eb en vloed bak hebt?

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:47

M3C heet dat speciale paardenbakkenzand volgens mij.

Kun je niet gewoon drainagezand gebruiken ? Dat bevalt hier goed. Maar ik neem aan dat de kokos-leverancier ook wel zou moeten weten welk zand goed met hun kokos werkt om te vermengen ?

Zou wel bij de service horen lijkt me :)

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:21

Ik heb het wel gevraagd aan ze maar ze zeggen dan "oh, dat zou ik niet precies weten" ik denk dat dit komt omdat je daar kokos besteld en that's it...........

Drainage zand, is dat net zoiets als zand waarop je straat?

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:24

Ik lees even mee want ik wil onze bak ook gaan doen over een tijdje.
Heb veel positieve verhalen gehoord over geel zand :j
Drainage zand ken ik niet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:26

nee
Drainagezand is grof zand, om te straten is fijner.

Drainagezand is M3D zand, vraag om de korrelgrootte "mu" Bij ons was het 350"mu", maar er wordt ook wel drainagezand met kleinere korrelgrootte aangeboden. Pas ook dat ze je niet te fijn zand als drainagezand verkopen, drainagezand is meestal prijzig (hoe groter de korrel hoe prijziger)
Je hebt ook nog "scherp zand", dat wordt wel gebruikt voor betonvloeren maken. Dat laat ook goed water door en is zwaar. Maar dat is nog veel duurder dan drainagezand. Je kunt het alleen af en toe gratis of goedkoop ophalen als iemand wat over heeft bij het bouwen.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:30

Wouw weet wat geleerd. Nooit gedacht dat je ook echt korrel waardes zou hebben.
350mu moet je dus wel een beetje aanhouden wil je een goede vocht doorlatende bodem hebben?
Ik wil onze bak 50 cm aflaten graven en dan zand er in storten.
Wij hebben namelijk een bollen/kleigrond als basis.
Is 50 cm dan genoeg?

@ TS. Waarom doen jullie er een kokosvezel doorheen?
Ik heb veel dingen er over gehoord maar weet nog steeds niet waar het nu precies goed voor is :Y)

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:36

Heb inderdaad gehoord van die "mu"
M3C zand is iets anders dan M3D zand?? Poei!

Nu ligt er in de bak "strandzand" nu prima te rijden maar in de zomer veeeeeeeeel te zwaar en stoffig, je krijgt het niet aangesproeid! Wel is ie gedraineerd, en als er heftige regenval is geweest is ie de volgende dag alweer berijdbaar!

Maar ze gaan straatwerk langs de stal aanleggen en de dak ligt dan ineens in een "kuil" dus er moet zand bij (ook omdat er nu geen hele dikke laag zand in ligt......)

De kokos komt er dan doorheen om hem stabiel/veerkrachtig te houden en dat ie niet meer zo zwaar is/wordt.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:45

Dat is ook het fijne van drainagezand , dat is lekker grof waardoor water makkelijk wegloopt , en het zand wat zwaarder is dus het stuift niet :)

Metselzand heeft ook een grove korrel , is ook erg fijn spul.

Maargoed , dan heb ik het over een kneuzenpaddockje hoor , als je je er niet echt in verdiept dan is dit een logische keuze.

Wij betalen er 10 - 15 euro per aanhangertje voor (drainagezand dan hè !) in Middelharnis bij Van Zanten , dan scheppen ze je aanhangertje vol en kun je op pad.

Is geloof ik dan anderhalve kuub wat op zo'n standaard aanhangertje past , dus dat schiet niet op voor een hele bak , maar is een stuk betaalbaarder dan veel andere aanbieders :)

Ik heb vorige zomer nog voor 2 kiepbakken van achter een tractor , 12 kuub per bak geloof ik , 600 euro betaald....dat is dan inclusief het transport en loon van de rijder , via R. Kort bij de grondbank op Melissant.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:56

@ Caballos: beetje offtopic maar sta je vlakbij katwijk/noordwijk toevallig?

Inderdaad even zitten kijken naar drainage zand. Word voor ons lekker prijzig klusje haha
Onze bak is 20x40 en ik denk, ivm klei, we hem toch 50 cm uit moeten graven. Of zou 30cm genoeg zijn?
Komt (50cm) uit op een 400m3 :P

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:22

Nee, ik zit lager hahahahahaha, Westvoorne............

Drainage zand dus............. Beetje verwarrend maar lijkt dit op het m3c zand of niet?

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:26


papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:37

Breker zand....wordt ook als drainagezand gebruikt en stoft niet door dat het vrij grof is

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:32

Brekerzand? Lijkt me niet echt geschikt voor in de rijbak.... Is echt scherp spul.

Jessie@off-topic ja dat is in Katwijk, ieder jaar hebben we daar een criollo ritje

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:42

_Jessie schreef:
@ Caballos: beetje offtopic maar sta je vlakbij katwijk/noordwijk toevallig?

Inderdaad even zitten kijken naar drainage zand. Word voor ons lekker prijzig klusje haha
Onze bak is 20x40 en ik denk, ivm klei, we hem toch 50 cm uit moeten graven. Of zou 30cm genoeg zijn?
Komt (50cm) uit op een 400m3 :P


Je moet niet je hele bak opvullen met drainage zand...

Of je doet een drainagelaag met buizen en zand, met daaroverheen een toplaag met gemengde korrelgrootte (bijv, de sleuven vullen met drainagezand en nog 10of 20 cm erboven op, dan een toplaag van 20 tot 30 centimeter met gemende korrel voor stabielere laag.

Drainagezand als toplaag moet je alleen doen met een stabiele onderlaag en dan niet te dik. Ook kun je het gebruiken om je toplaag beter waterdoorlatend te maken als die te fijn is en daardoor dichtslaat.
Zand slijt met de jaren en wordt dan fijner met stofdeeltjes. Door af en toe nieuw grover zand toe te voegen en dat te mengen met het oudere zand wordt het weer beter doorlatend. Bij leemhoudend zand (zoals bij ons) wil het ook wel helpen om dichtslaan te verminderen.

M3c zand, wat veel gebruikt wordt voor sportvelden en rijbakken heeft een gemengde korrelgrootte. Volgens mij tussen de 120 en 250mu, maar dan zou je beter even op kunnen zoeken op internet. Dat is ook goed waterdoorlatend, maar door de verschillende korrelgroottes wordt het een stabieler/steviger geheel zodat je fijner kunt rijden.

Geel zand heb je in verschillende soorten. De een is zwaarder dan de ander om in te rijden en de een laat meer of minder water door dan de ander. Je kunt het beste vragen naar de eigenschappen van dat specifieke zand.

Zand heeft heel veel verschillende namen, mede door het gebied waar het gewonnen is. Vraag daarom vooral naar de eigenschappen van dat zand. De korregrootte (1 grootte of gemend) is het rond zand, of hoekig, waar is het geschikt voor en hoe reageert het met droogte of juist met veel waterval... Een goede zandhandel kan je dat vertellen/uitleggen.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:00

Bedankt voor je antwoord joyce B
Had al op internet gezocht, maar kwam er niet meer uit..... Vandaar dat ik mijn vraag hier heb geplaatst omdat er hier genoeg persoonlijke ervaringen zijn denk ik zo