kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 23:30

Mijn kat, ca. 7,5 jaar oud, heb ik 6 jaar geleden uit een asiel gehaald.
Omdat ik in een flat woonde aan een drukke straat, kon ze niet naar buiten.
Wel kon ze op het balkon, waar ze ook graag zat.

Nu ben ik sinds een tijdje verhuisd naar een huis met een tuintje, en wil ik de kat graag buiten laten.
Ze laat duidelijk blijken dat ze dat graag wil.
Ik woon nu in een woonwijk waar het vrij rustig is qua verkeer, al is er 500m verderop een drukke weg.

Sinds enkele weken laat ik haar dagelijks in de tuin aan een lijn.
De tuin is redelijk omheind, maar ik ben er zeker van dat ze gauw meer ruimte nodig heeft dan de tuin.
Ze weet inmiddels ook al hoe ze zich van het tuigje kan bevrijden, mevrouw Houdini :D
Ik heb geen idee of ze bekend is met verkeer; ze is niet snel bang.
Nu wil ik graag dat ze een vaker buiten kan, zonder lijn.
Wie o wie heeft voor mij tips om mijn kat 'niet verkeersmak' en veilig naar buiten te laten?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:38

Mijn schoonzusje had ook twee 'balkonkatten' en verhuisde toen ook naar een huis met tuin. Zij heeft toen een soort schrikdraad gespannen langs haar schutting, en gezorgd dat de katten ook niet onder de schutting door kunnen.. Zo kunnen haar balkonkatten toch lekker naar buiten, maar niet verder dan de tuin, zodat ze ook niet in aanraking komen met verkeer enzo.. misschien voor jou ook een idee?

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:35

eventueel kan je er ook voor kiezen om aan de bovenkant van de schutting een stuk gaas oid te zetten, wat je naar binnen buigt, hier kunnen ze ook niet overheen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 12:40

Mijn tuin is rondom afgezet met planten (coniferen e.d.). Dus zal een stroomdraadje nergens langs kunnen. Er zit een strookje gaas aan de onderkant.
Misschien valt het reuze mee en blijft ze in de buurt van het huis. Maar ik heb geen idee hoe avontuurlijk mijn kat nou werkelijk is. Als er een vreemde kat is, gaat ze er naar toe en jaagt hem weg. (wanneer ik met haar wandel aan het lijntje)
Dus bang lijkt ze niet.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:54

Een kat die altijd binnen heeft gezeten weet niet wat verkeer is en kan de snelheid van auto's niet inschatten.
Realiseer je dus goed dat het kan gebeuren dat ze op een dag niet meer thuiskomt. Het zou kunnen meevallen omdat ze misschien vroeger wel buiten heeft gelopen omdat je haar uit het asiel hebt gehaald en haar geschiedenis niet weet....
Je zou de tuin kunnen afzetten of het proberen om haar los te laten, het kan meevallen. Persoonlijk laat ik mijn katten niet los buiten uit angst dat ik ze een keer van het asfalt moet schrapen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:26

Wat goed van je dat je je kat lekker buiten wil laten lopen, je zult een hele andere kat terugkrijgen onbetaalbaar :D

Ze moeten idd wennen aan het verkeer, maar je heb ook katten die gewoon niet zo ver weg gaan,
ik heb twee poezen die niet in de buurt van de weg komen dus daar geen omkijken naar, wel de kater.
Die heeft echt moeten leren kijken en dat doet hij nu inmiddels al weer 17 jaar.

Als ik jou was zou ik je kat gewoon goed in de gaten houden waar hij heengaat, daarna weet je haar/zijn wandelroute en komt het vanzelf wel goed.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:32

Door je kat onbeperkt de ruimte te geven, neem je wel een behoorlijk risico. Het verkeer is erg gevaarlijk, er vallen veel slachtoffers onder katten. Maar daarnaast heb je natuurlijk ook het gevaar op verdwalen, op vechtpartijen met andere katten, op het oplopen van ziekten, op contact met kattenhaters en op boze gezichten in de buurt als je kat de tuin van de buren gebruikt als bak of als je kat krassen maakt op de fijne warme moterkap van auto's.

Dat is de reden dat veel kattenliefhebbers hun kat liever in een beschermde en veilige omgeving willen houden. En er zijn legio mogelijkheden om je tuin goed af te zetten. Dat kost misschien wel wat geld, maar is m.i. wel de moeite waard versus alle eerder genoemde risico's.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:02

tuin goed katproof maken en hem in de tuin houden. ben het met chubby eens, je neemt een heel groot risico. snap ook persoonlijk niet hoe baasjes hun katten aan die risico's bloot willen stellen omdat ze ze nodig naar buiten moeten :n onder het mom van ze moeten hun vrijheid hebben :roll: totdat hij onder een auto loopt en ze hem van de weg af kunnen schrapen. en dan nog niet eens te spreken over de last die de buurt er van heeft. nee, ik zou hem binnenhouden. en zeker als je al aan geeft dat je kat niet snel bang is en dat je 500 meter van een drukke weg woont. grote kans dus dat je kat die weg op gaat zoeken. het is niet alleen risico voor je kat maar ook voor de automobilisten die uit moeten wijken of op de rem moeten gaan voor een kat die de weg op springt/loopt.
en nee, ik ben geen kattenhater, heb zelf ook katten en die komen niet buiten de tuin omdat ik ze ten eerste graag nog gezond en langer wil houden dan vandaag en omdat ik wil dat andere er geen last van hebben.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:41

Moderatoropmerking:
Het is prima om TS op de risico's te wijzen van het buiten laten lopen van een kat, maar het oprakelen van de discussie over of een kat wel of niet buiten loopt is hier offtopic.
Graag die discussie niet in dit topic dus.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:42

TS vraagt tips om haar kat veilig naar buiten te laten! daar hoort een omheinde tuin ook bij. Ik snap niet waarom deze tips "off topic" zouden zijn!

AkechetaJarig

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:50

Chubby schreef:
En er zijn legio mogelijkheden om je tuin goed af te zetten.


Hallo, ik meld me ook even in dit topic. Ik heb twee kittens en die mogen na de castratie en chippen ook naar buiten. Ik neem ze nu al mee aan een lijntje. Ik neus even in dit topic omdat ik ook benieuwd ben naar goede tips.

Heb al een tip gezien van gaas en stroomdraadje. Ben heel benieuwd welke andere mogelijkheden er nog zijn, zoals ik de quote lees zijn er nog veel mogelijkheden die ik nog niet ken....

rust zacht lief zusje van me, 2011

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:54

Ik zou haar naar buiten doen op een rustig moment, bijv. zondag ochtend. Na een min. of 10 (dan is ze waarschijnlijk nog in de buurt) zou ik haar roepen en het eten geven. Ze mag best met wat honger naar buiten, des te sneller komt ze weer terug. Ik zou het langzaam opbouwen en alleen naar buiten doen als je thuis bent en het eten geven nadat ze buiten is geweest.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:56

Mist, ik ben het met je eens hoor :o

Gooya, je kunt bijvoorbeeld een grote ren maken, je tuin overspannen met een speciaal net, je schuttingen aan de bovenzijde schuin naar binnen laten verlopen, een stroomdraadje (of beter 2) spannen, je kunt een lijn over je tuin spannen en je kat middels een lange lijn en tuigje daaraan laten rondlopen en er is ook nog zoiets als 'electric pet fence' maar ik weet niet zeker of dat alleen voor honden of ook voor katten gebruikt kan worden.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

AkechetaJarig

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:59

Dank je Chubby!

rust zacht lief zusje van me, 2011

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 00:10

Dank voor alle reakties.
Dat er verschillende meningen zijn over het al dan niet buiten laten van de kat, is mij bekend.
In deze wijk/straat lopen echt heel veel katten. Ik ben er zelf ook geen reuze voorstander van.

Maar mijn kat zit al 6 jaar smachtend naar buiten te kijken van achter het raam. En ook nu ik in de tuin met haar wandel, merk ik hoe sterk haar verlangen is om de wereld te ontdekken. Naast het verkeer is ook het bijzondere kleurtje van mijn kat een 'gevaar'. (ze ziet er apart en mooi uit... dus 'roofgoed')

En toch twijfel ik... een kat jarenlang binnen laten zitten voor 'mijn geluk'... of (ook) luisteren naar wat de kat aangeeft.
Ik neig dus tot het laatste. Maar dan het liefst zo veilig mogelijk. Vandaar dit topic.
De tuin afzetten is een mogelijkheid, maar mijn kat is behoorlijk inventief en klimvaardig. En in een kooi stoppen is niet zoveel anders als haar binnen houden.
Zijn er nog anderen die van hun kat een buitenkat hebben 'gemaakt'? En hoe is dat bevallen?

De suggestie van Bramasole lijkt me wel een mogelijkheid 'om te beginnen'.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:11

Ik heb na 4 jaar mijn pers naar buiten gedaan en is een van de beste keuzen die ik heb gemaakt,
heb een hele andere kat teruggekregen, veel gelukkiger!!!
Onbetaalbaar als ik dat gelukkige dier savonds weer binnenhaal en heerlijk opgekruld gaat slapen, ook eet ze veel beter.

Ik zou dr ook dus niet over twijfelen. Dat je bang wordt gemaakt met allerlei verhalen zou ik mij niets van aantrekken, dat is mode. Ik heb al meer dan 20 jaar katten, alles loopt buiten en gebeurt niets
woon aan een zeer drukke autoweg.
Ik zou me dr niet door laten weerhouden, ze moeten dr wel mee leren omgaan maar dat komt wel goed!

senna21 schreef:
De tuin afzetten is een mogelijkheid, maar mijn kat is behoorlijk inventief en klimvaardig. En in een kooi stoppen is niet zoveel anders als haar binnen houden.


precies, zo zie ik het ook je ontneemt ze ontzettend veel vrijheid en zitten ze opgesloten waar je een kat ongelukkig mee maakt.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:14


30-11-2015
03-07-2018

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:23

Mijn huiskat gaf ook duidelijk aan graag naar buiten te willen.
Na 3 jaar binnen, gingen we verhuizen, tuin afgezet en zij en de pers konden naar buiten.De pers bleef keurig in de tuin de HTK-kat niet. Na 3x onder een auto gelegen te hebben, werd de 3de x haar fataal. Helaas was ze niet op slag dood en we hebben alles geprobeerd om haar te redden. Wat 2 dagen vreselijk pijn lijden heeft opgeleverd.
De pers is 1x uit de tuin ontsnapt, deze vond ik doodgebeten in de bosjes. Ze was nou eenmaal niet bang voor honden en is dus blijven zitten toen er één op haar af kwam.Ook zij was niet op slag dood, geen idee hoe lang ze daar heeft gelegen voordat ze definitief haar ogen sloot.
Dat er nooit iets gebeurt is dus meer geluk dan wijsheid.
je zult begrijpen, bij mij nooit meer los buiten.
Ze zitten met mooi weer in een grote kattenren waar ze echt niet uit kunnen.
Natuurlijk zou ik ze alle vrijheid gunnen, maar of al die pijn en operaties het de kat nou waard zijn, vraag ik mij af.
3 verdiepingen in een groot huis en een kattenren en geen ongelukken, zo slecht hebben ze het dan niet.


Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:28

Ik volg dit even! Ik heb 2 katten op een flat. Nou gaan we binnenkort (als het goed is) verhuizen naar een huis met tuin in een rustige buurt. Ook ik wil de katten graag naar buiten hebben. Mijn eigen kat is eerder buiten geweest, toen we nog bij mijn ouders woonden. Zij bleef meestal in de tuin, of heel erg in de buurt. Ze vond het heerlijk om zich in de tuin lekker te wassen, op insecten te jagen enzo, lekker in het zonnetje te liggen. De andere kat is de kat van mijn man, en die is nog nooit buiten geweest. Het is nogal een avontuurlijke kat, en ik denk ook dat hij er erg veel plezier aan zou beleven om naar buiten te gaan. Ben dus ook benieuwd of mensen tips hebben om een kat langzaam te laten wennen om naar buiten te gaan. Binnenhouden vind ik geen optie, tenzij de katten ongelukkig worden van het naar buiten gaan, en dat kan ik me niet voorstellen ;)

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:33

persoonlijk zou ik tuin afzetten of grote ren.
maar dat is al aangedragen.

wat nieuw is.. maar heb nog zelf geen ervaring mee is een bandje om de kat.. die ervoor zorgt dat je kat niet verder gaat dan zoveel meter. (dat kan je dan instellen)
aangezien katten eigenwijs zijn geen idee of het werkt.
weet alleen dat het er is.. systeem is niet goedkoop.

maar tiss wel een idee..

Irritantje
*The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe is that it has never tried to contact us.
Onze Cattery site http://www.fylgievold.com

_AJ_
Berichten: 250
Geregistreerd: 10-02-06

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:36

Ten eerste, is je kat gechipt?

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:38

Onze kat heeft 11 jaar binnen gezeten (ook uit het asiel), na een halfjaar bij ons gewoond te hebben durfde ze wel eens de tuin in als wij daar ook waren, nooit verder dan een halve meter van de deur af.
Na een maand durfde ze al tot het hek.

Nu zijn we bijna een jaar verder en durft ze nog niet over het hek heen, en ik denk ook niet dat dat nog gaat komen.
Maar de kat is intens gelukkig met haar nieuw verworven vrijheid, zelfs in de regen gaat ze op onderzoek uit.

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: kat naar buiten na 6 jaar... graag tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:53

Ideaal Equidea!
Geen gedoe met afzetten en toch je kat gewoon in de tuin.
Kat heeft het gevoel van vrijheid maar loopt zo geen gevaar.

Het zou heerlijk zijn als alle katten veilig naar buiten zouden kunnen, maar helaas is dat een utopia.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:13

Mijn kat heb ik toen hij ongeveer 1 jaar was naar buiten gelaten. Mijn oude kat mocht altijd al naar buiten maar die kleine mocht niet mee. Heel hard mauwen en vervelend zijn, tegen de deur op staan.Hij wou ook zo graag naar buiten. Nu zwalkt hij heel wat af maar komt hij ook heel vaak even achter het huis. Savonds moet hij binnen zijn en dat weet hij ook. Zodra het schemert zit hij achter het huis en wil hij naar binnen.

Ik ben heel blij dat ik hem nu naar buiten kan laten, nu kunnen de deuren lekker open staan. En hoef ik niet meer te stressen als vliegt. En hij is heerlijk rustig en lief geworden, ligt nu vaak lief te slapen als hij in huis is.

Mijn kat is ook heel appart om te zien, maar hij zal zich absdoluut nooit door anderen laten pakken want hij is zo eenkennig als het maar kan.

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:32



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Liseef, Mnoonn, Selina, Wolken en 91 bezoekers