welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 23:46

He hafbokkers!

Je hoort soms van die verhalen over afstammelingen die je juist wel moet hebben en juist niet bij paarden vanwege vervelend erfelijk gedrag (wat je vaak over ferro hoort) of juist afstammeling wat wel fijn gedrag/lieve werkwillige paardjes opleverd. Hoe zit dit eigenlijk bij de haflingers?
Wat voor een afstammeling heeft jou haf en hoe is zijn karakter? Welke afstammeling staat er om bekend dat het karakter niet zo fijn is?
Ben erg benieuwd!

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:55

Ik heb een Allacher. Merrie met een zeer fijn werkwillig karakter maar wel weet wat ze wil

Dan heb ik er nog een van Alpruf staan, ook een merrie. Deze is nu 3 maanden onder het zadel en heeft geen stap verkeerd gedaan (gaat veels te goed allemaal).
Het is een pony die je echt aan het werk moet zetten en zeer consuquent bij moet zijn, wat de eigenaar helaas (nog) niet is.
De merrie is ook zeer dominant.

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 00:23

Ik heb een Wallenstein merrie uit een Star moeder. Een erg aanhankelijke dame met aardig wat pit onder het zadel. Wel zeer liergierig. Bomproof!
Wel af en toe lekker eigenwijs, wat zich uit in heerlijk uitproberen. Maar nooit gemeen!
Consequent lijkt me hoe dan ook het sleutelwoord bij elke haflinger! ( Eigenlijk bij elk paard )

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:09

Ik heb een zoon van Star. Kan soms erg eigenwijs zijn en wat dwars, maar heeft een hart van goud. Is altijd vrolijk en leergierig. Soms wel wat lui, maar daar hebben wel meer ruinen last van :+

Faringo
Berichten: 8200
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:02

Ik heb een zoon van Strizzi v/d Heksenketel. Heerlijk werkwillig, lekker nuchter, leergierig en een echte knuffelkont. Hij kan soms wel wat drammerig zijn, maar dit is goed te corrigeren.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:38

Ik heb een haflinger van de riga ranch. Er voorwaarts en werkwillende pony. Is erg betrouwbaar in omgang,

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:46

Ik heb een Allacher merrie uit m'n Marschal van de Klingelbeecke merrie.
Ontzettend fijne merrie om mee te werken. doet alles voor je en is zeer werkwillig en leert ook nog is supersnel!
Een Nassau uit dezelfde merrie is net zo, heeft dus ook absoluut het karakter mee van moeders.
De Marschal merrie is ook erg werkwillig maar wel een pittige tante. Wel 100 % betrouwbaar!

Daarnaast ben ik bezig met een Novembernebel merrie om in te rijden. kan ik nog niet veel over zeggen. Tot nu toe erg braaf en pakt het snel op.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:47

Marieke_K schreef:
Ik heb een zoon van Star. Kan soms erg eigenwijs zijn en wat dwars, maar heeft een hart van goud. Is altijd vrolijk en leergierig. Soms wel wat lui, maar daar hebben wel meer ruinen last van :+


haha zo 1 heb ik ook en ik heb ook een Star zoon haha,, ow wat grappig om te lezen

Maar star staat bekend om het door fokken van zijn goede karkater :)

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:50

Mijn haflinger is van Alcantara. Uit een Liz Afloyd moeder. Heel fijn paardje. Lief maar je moet niet zeggen dat ie per se iets moet. Want dan doet ie het echt niet. Natuurlijk is ie ook erg ondeugend en een echte vreetzak maar dat zijn de meeste haflingers.

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:16

Ik heb een 4jarige Allacher merrie...tikkeltje dominant, heel nieuwsgierig, wil graag werken, snel ongeduldig, vlug maar lief en eerlijk in de omgang....en heeft graag veel aandacht die ik haar met veel liefde geef...haha

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:57

Ik heb een 7 jarige Wreker van de Milt zoon. Heel nieuwschierig, werkt graag voor je, hij kan wel een beetje lui zijn. Zeer lief in omgang, nooit ongeduldig. en erg goede bewegingen

Herfterhoeve
Berichten: 260
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Overijssel

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:16

Ik heb een 3 jarige merrie van almfurst vh Groentenhof X Nordtirol.
Wat ik aan haar kan merken is de invloed van Liz.Nordtirol. Deze hengst geeft een wat dominant pittig karakter door. Afgelopen Juni werd dit zelfs door Sweissgut op de wereldtentoonstelling verteld.
Hiervan lopen veel nakomelingen rond, ook in NL.

Nu aan het inrijden maar haar dominante trekjes gecombineerd met behoorlijke dosis inteligentie maakt het niet de makkelijkste.

Almfurst (directe vader)zelf geeft fijne rustige werkwillige nakomelingen.

Hoor over Allachernakomelingen eigenlijk alleen maar positieve verhalen.
Natuurlijk heeft de moederlijn ook veel invloed.

Hoor nog wel eens wat wisselends over nakomelingen van Abel, Whetu, Stefan van het Hout, Wallenstein en Amarok.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:24

ik vind dat karakter echt niet alleen van vaders kant kan verhalen,wat denk je van moeder,omgeving van opgroeien,opvoeding en ervaring van de eigenaar die het paard beleerd?

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:26

casanova schreef:
ik vind dat karakter echt niet alleen van vaders kant kan verhalen,wat denk je van moeder,omgeving van opgroeien,opvoeding en ervaring van de eigenaar die het paard beleerd?

Helemaal mee eens....er zijn zoveel externe factoren die een karakter bepalen.
Onze beste haflinger is er juist eentje van Abel terwijl iedereen die als moeilijk omschrijft....

elvara
Berichten: 83
Geregistreerd: 10-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:42

Juiste opvoeding heeft inderdaad veel invloed.
Afstammelingen van Abel hebben over het algemeen een heel consequente aanpak nodig.
Afstammelingen van Wallenstein zijn vaak gevoeliger en heel werkwillig.
Zelf heb ik een merrie van Alcantara, brave merrie maar erg looplustig en ziet alles. (over het algemeen zijn ze van Alcantara trouwens rustiger).
Van Allacher heb ik ook een merrie staan, deze heeft een rustiger karakter, maar onder het zadel wel meer aan het uitproberen (niet stil willen staan, bokken..)

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:52

Mijn Allacher merrie heeft een goede opvoeding gehad. Zodra je onder het zadel ook maar iets fout doet dan laatz e het duidelijk merken. Bij te veel been krijg je een rodeo.

De andere merrie van Alpruf heeft altijd in een groep gestaan met weinig menselijk contact.
Een pony met twee gezichten. Heel erg lief en wil graag aandacht hebben (te) braaf met rijden. De andere kant is verschrikkelijk dominat.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:58

Ik heb een stradivari x amadeus merrie super lief harde werker maar soms ook lui super vriendelijk niet dominant maar eerder behulpzaam als ik het weer zou kunnen zou ik nog wel zon combi willen . Tevens heb ik een nogales x amadeus merrie super druk veel karakter werker maar ook goed in vluchten heel erg één kennig , ze heeft de zelden moeder als de stradivari merrie dus dit is duidelijk de invloed van de papa.

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:48

elvara schreef:
Juiste opvoeding heeft inderdaad veel invloed.
Afstammelingen van Abel hebben over het algemeen een heel consequente aanpak nodig.
Afstammelingen van Wallenstein zijn vaak gevoeliger en heel werkwillig.
Zelf heb ik een merrie van Alcantara, brave merrie maar erg looplustig en ziet alles. (over het algemeen zijn ze van Alcantara trouwens rustiger).
Van Allacher heb ik ook een merrie staan, deze heeft een rustiger karakter, maar onder het zadel wel meer aan het uitproberen (niet stil willen staan, bokken..)


Werkwillig is onze Wallensteinmerrie zeker! Op welk punt bedoel je gevoeliger?

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:53

Dat gevoelige bij een Wallenstein herken ik wel..
Heb zelf een Wallenstein staan uit dezelfde moeder waar mijn Nassau jaarling uit komt en de Nassau heeft veel van beide kanten, ook echt dingen van moeders.
De Wallenstein is erg rustig en ook toch wel gevoelig.
Hoe ze het straks doet onder het zadel of voor de wagen is nog even afwachten, volgend jaar wordt ze beleerd

_Karlijn
Berichten: 6453
Geregistreerd: 05-01-06

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:43

Mijn bijrijdhaflinger is van Abel, hij is erg werkwillig en kan heel leuk lopen, maar is wel erg eigenwijs, ziet álles en kan zich flink opfokken :')

orakel1962
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:11

Is het niet belangrijker dat welk doel je hebt
wil je de wedstrijd sport in heb je toch een fok product met pit en beweging nodig of makelijk kunnen springen
bij het kwpn zijn de moeilijke hengsten toch sport verervers
nu zijn de haflinger hengsten niet zo extreem als de Kwpn hengsten in karakter
Ver geet natuurlijk niet het karakter van de haf die ook steeds meer te gebruiken is in de sport
je kunt met een haflinger toch goed mee draaien op wedstrijden tussen de grote paarden
Wel moet je haflinger voldoende werk willig zijn
En dan zijn er best wel veel leuke hengsten ook tussen de jonge hengsten
ps De Kwpn paarden zijn een mengel moes van rassen door elkaar

Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:52

Wolder is ook van Wallenstein, ook hij heeft veel werklust. Hij is aardig cool in z'n kop, maar kan weer slecht tegen vlekjes :+ Maar voor de rest is hij wel aardig nuchter al. Wel is hij een paardje met flink wat pit, je moet het wel kunnen handelen dan kun je het prima gebruiken in werk. :j :)

Goldy komt uit een oudere afstamming (Neptun), met die afstamming wordt niet meer gefokt. Maar Goldy is een paardje met echt extreem veel werkwilligheid, ze stopt niet. Het is wel een erg fel en best nerveuze pony, maar hoe graag zij voor je werkt is soms echt gaaf om te zien :)

Het zijn 2 wakkere pony's, maar ik vind dat juist fijn :j

Verder ben ik het met andere eens, elk paard is anders (Ken juist fijne Ferro's), en opvoeding heeft ook nog inbreng.

Herfterhoeve
Berichten: 260
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:30

Zeker heeft de opvoeding inbreng.

Je kunt hier echter niet het eigenlijke karakter door veranderen. Dit is erfelijk en een veulen krijgt hiervan in eerste instantie meer van moederskant mee.
Echter zul je op den duur ook zeker bepaalde trekjes van vaderskant gaan zien. In meer of mindere mate.

Met het 'eigenlijke' karakter bedoel ik niet de band, vertrouwen ed wat je met een paard opbouwd met name door de opvoeding.
Kijkend naar een dier qua karakter zie je bijvoorbeeld een gecompiliceerd of ongecompliceerd dier. Dominant, gevoelig, inteligent, mentaal traag, leergierig.
Dit kun je door opvoeding zeker gebruiken en in goede banen leiden. Termen als werkwillig kunnen door een verkeerde benadering zelfs verkeerd uitpakken.

Heb diverse haflingers met diverse karakters gehad. Mijn aanpak is steeds dezelfde.
Toch blijft ieder dier zijn eigen karakter houden.
Ben destijds begonnen met 2 haflingerveulens die tot hun 5e bij elkaar hebben gelopen. De een gecompliceerd en de ander ongecompliceerd.

Denk dat de TS dat bedoeld. :)

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:24

elvara schreef:
Juiste opvoeding heeft inderdaad veel invloed.
Afstammelingen van Abel hebben over het algemeen een heel consequente aanpak nodig.
Afstammelingen van Wallenstein zijn vaak gevoeliger en heel werkwillig.
Zelf heb ik een merrie van Alcantara, brave merrie maar erg looplustig en ziet alles. (over het algemeen zijn ze van Alcantara trouwens rustiger).
Van Allacher heb ik ook een merrie staan, deze heeft een rustiger karakter, maar onder het zadel wel meer aan het uitproberen (niet stil willen staan, bokken..)


Ik kan mijn haflinger in boven staand stukje herkennen, hij heeft als vader Wallenstein en de moeder heeft als vader Abel, meneer is erg werkwillig alleen heeft de laatste tijd wel dat consequente nodig.

Lanita

Berichten: 548
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:47

mamendt schreef:
Ik heb een 4jarige Allacher merrie...tikkeltje dominant, heel nieuwsgierig, wil graag werken, snel ongeduldig, vlug maar lief en eerlijk in de omgang....en heeft graag veel aandacht die ik haar met veel liefde geef...haha

Hier herken ik Timo heel erg in.
Die heeft als vader ook allacher.