dood paard aan de wetenschap geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:55

De laatste tijd zijn hier op bokt veel berichten over slachten vs inspuiten. Vandaag was ik met mijn vriend aan het overleggen wat we zullen doen als het moment voor mijn oudje daar is (meer info; onderschrift) Het betreft een 27 jarige merrie.
Een spuitje krijgt mijn voorkeur echter zei mijn vriend plots ' en als je dr nu aan de wetenschap geeft? '
Graag zou ik haar aan de wetenschap schenken. Ik denk dat haar lichaam wel interessant is voor dierenartsen in opleiding of onderzoekers die meer te weten willen komen over cushing, over aftakelingsproces, ...
Mijn vraag is : wordt dit gedaan? Zijn er instituten die interesse hebben in een oudje met mankementen?
Op internet heb ik tot nu toe niets gevonden.

Liever wil ik dat er van haar geleerd wordt dan dat ze in een lijmpotje verdwijnt. En het liefst van al begraaf ik ze in de weide maar dat mag jammer genoeg niet meer...

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:25

een kennis van mij had een paard met vergroeide halswerveld. Was blijkbaar iets bijzonders en toen heeft Utrecht gevraagd of ze het paard/lichaam mochten gebruiken. De halswervels zijn nu geloof ik tentoongesteld.

floor44
Berichten: 13
Geregistreerd: 24-07-09

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:29

Ik zou contact opnemen met de faculteit in Utrecht, het wordt zeker wel gedaan.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:29

een vriendin van mij heeft haar paard ook in utrecht in laten slapen, pas bij sectie op het lichaam kwam aan het licht wat het paard mankeerde.(echo's en röntgenapparaten konden niets laten zien, maar het paard had zodanig artrose in de laatste halswervels dat daar een heel gat zat.paard had dus gruwelijk pijn bij het afbuigen van de hals)
dit paard is dus ook gebruikt voor de wetenschap.

ikzelf vind dit wel een mooi idee, dat jouw dier nog wat kan betekenen voor andere dieren, in de nabije of latere toekomst.
ik geloof wel dat het een eis is dat het paard daar levend word gebracht, maar zeker weten doe ik dat nieet.

showteam
Berichten: 3637
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:32

Je kunt het tegen de tijd gewoon overleggen met de paardenkliniek op de Uithof, mijn beide (te vroeg) overleden pony's zijn daar ingeslapen en door de studenten onderzocht. Dit was voor hun een leerproces en voor mij werd het duidelijk wat er precies mankeerde daardoor. (al wist ik dat bij de ene pony al wel maar bij de andere bleek er binnenin veel meer mis te zijn dan we dachten)

Ik vind het een goede keuze van je! Mensen kunnen er inderdaad een hoop van leren.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:32

Ik wist nooit wat ik wilde, tot mijn paard met ernstige medische klachten op Utrecht terecht kwam en daar uiteindelijk ook is ingeslapen. Ze wilde sowiezo graag wat onderzoekjes bij hem toen toen hij nog leefde (oa scan van zijn hele wervelkolom) en toen hij eenmaal ingeslapen was, hebben ze hem verder onderzocht... Ik ben trots op mijn paard omdat hij wellicht een positieve bijdrage aan dit onderzoek heeft kunnen leveren hopende dat er paarden met dezelfde aandoening in de toekomst kunnen worden geholpen.. ;(

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 10:27

Wat had je paard dan Patriciavt?

Ik zou dat graag doen, maar als ze levend tot daar moet gebracht worden zie ik ervan af.. Beestje heeft de laatste keer in de trailer gestaan toen ze naar ons kwam, 11 jaar geleden. Dus ik wil haar die stress besparen.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:20

Je hebt pb gehad Dorien ;)

Als je heel eerlijk mijn mening wil weten, dan zou ik voor een dier wat niet acuut ziek is oid maar gewoon op, kiezen voor slacht. Geen gedoe, je mag mee daarheen en het is voorbij voor ze er erg in hebben. Het liefste had ik dat ook gedaan als mijn paard toch het leven moest laten, maar helaas kon dat niet.

Ik hoop dat mijn merrie als ze oud en versleten is, net als hierboven ergens al is gezegt, op een mooie zomerse dag, gewoon dood in de wei ligt..

Ussiethree
Berichten: 105
Geregistreerd: 25-08-10

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:22

eigenlijk een hele goede vraag!
ik ben benieuwd wie hier meer over weet

mollypaardje
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-09-10

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:36

Wat een mooi idee! Ik zou inderdaad contact opnemen met de faculteit, die kunnen je vast verder helpen.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:43

Volgens mij worden er bij ons (Merelbeke) ook wel dode dieren gebracht hoor. Vooral als ze dus inderdaad overleden zijn aan een ziekte die niet veel voorkomt ofzo. Of ze ook paarden aannemen die al dood zijn weet ik niet, zit zelf nog maar in m'n bachelor, waar je alleen maar met kleine dieren te maken hebt. Maar je zou dus eventueel ook de kliniek in Merelbeke kunnen bellen.
Is allicht ook dichterbij dan Utrecht als je bij Leuven in de buurt woont.
Sterkte met je paard in ieder geval :)

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:24

@fargio: ik kan alvast wat info vragen, het zal ofwel voor deze winter als ze verzwakt en anders zal het voor later zijn. Ik wil gewoon niet alles op het laatste moment plannen. Ik weet nu niet of cushing zo vaak voorkomt, maar misschien voor de studenten interessant om slechtwerkende darmen-nieren-pancreas te onderzoeken, of een lekkende hartklep?

@patriciavt

pb ontvangen:)
de reden waarom ik haar niet meer levend met trailer wil vervoeren, is dat cushingpaarden gestressd worden door veranderingen. Dat zie ik bij haar ook wel. Als een paard weggaat kon haar dat tot enkele jaren terug niet schelen, nu staat ze nat in het zweet van haar druk te maken. Dus zo een trailerrit naar de slager zal nog stresserender zijn, want zij heeft al 11 jaar niet meer op een trailer gestaan. En ik wil dat haar laatste uren aangenaam zijn, dat ze niet badend in het zweet en panikerend roept naar de achtergebleven paarden. Gewoon lekker rustig in de weide zal ze een spuitje krijgen.

Criss

Berichten: 96
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:44

Ik vind het erg goed om een overleden paard aan de wetenschap te geven, studenten kunnen vaak veel leren van een overleden dier met medische problemen. Zo kunnen er andere paarden weer beter geholpen worden.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:58

Mijn pony wilden ze ook graag hebben, levend. I Utrecht en in Gent. Maarik heb er toch voor gekozen hem thuis in te laten slapen, het was levend, of niet. Dan maar niet...eenmaal dood mochten ze hem zo hebben.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:02

jury schreef:
een kennis van mij had een paard met vergroeide halswerveld. Was blijkbaar iets bijzonders en toen heeft Utrecht gevraagd of ze het paard/lichaam mochten gebruiken. De halswervels zijn nu geloof ik tentoongesteld.


Hier hetzelfde verhaal.
Met een gat ter grootte van een sleutelgat in de halswervel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:14

Criss schreef:
Ik vind het erg goed om een overleden paard aan de wetenschap te geven, studenten kunnen vaak veel leren van een overleden dier met medische problemen. Zo kunnen er andere paarden weer beter geholpen worden.



mee eens :j

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:30

Pauline schreef:
Mijn pony wilden ze ook graag hebben, levend. I Utrecht en in Gent. Maarik heb er toch voor gekozen hem thuis in te laten slapen, het was levend, of niet. Dan maar niet...eenmaal dood mochten ze hem zo hebben.


Hebben ze hem uiteindelijk gewild?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:35

Ze wilden hem levend en dan een aantal dagen testen doen, die voor hem erg pijnlijk zouden zijn. Dus heb ik hem thuis in laten slapen en via de rendac op laten halen...ik vond dat niet fair namelijk, hij was echt heel ziek.
Er zijn wel voordien een bende studenten gekomen en hem bekeken, bloed afgenomen en lucht enz. Maar ook met mate, ik vond dat niet zo nodig iedere keer.

Anoniem

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:52

ik zou ook zo mn eigen lichaam naar de wetenschap doen hoor! Dat is al door mn hoofd gegaan. Dus dat van mn paard mag ook

smarty

Berichten: 359
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Een lieflijk dorpje in Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:40

Tijden zijn veranderd, ik heb een paard wat een aandoening heeft en ook nog eens het enige (nu nog) levende paard ter wereld is met die aandoening, in Utrecht hadden ze het alleen in een boekje gezien... Ook ik heb utrecht aangeschreven of mijn paard wellicht interessant zou zijn voor de wetenschap.... Nu is het zo dat het budget daarvoor niet meer is zoals het was, en bij mijn paard zelfs gevraagd werd of ik "zijn been eraf zou kunnen zagen, en dat opsturen"... nu zie ik mezelf dat niet echt doen, had gedacht dat ze het paard dan in zijn geheel, liefst levend zouden willen.... dus ik geef je weinig kans.... maar proberen kan je altijd natuurlijk (het beste kan je prof. barneveld aanschrijven daarvoor, of even met je dierenarts overleggen, of hij contacten heeft in utrecht zodat hij jou in contact kan brengen. succes!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:26

Mijn veulen is overleden aan AM, maar hem wilden ze niet :n wilden wel autopsie voor me doen, maar enkel tegen betaling.. Ja daag...

pieteritus

Berichten: 1027
Geregistreerd: 14-04-10

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:30

Ik heb hierover contact met Utrecht gehad, ongeveer een maandje geleden. Echter wil de faculteit alleen kleine huisdieren hebben en ze hebben geen interesse in paarden voor het snijpracticum/onderzoek.
Hierover heb ik niet met de eerste de beste telefoniste gesproken, maar met de mensen van de laboratoria die over de inname van dieren gaan.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:17

Fangio schreef:
Volgens mij worden er bij ons (Merelbeke) ook wel dode dieren gebracht hoor. Vooral als ze dus inderdaad overleden zijn aan een ziekte die niet veel voorkomt ofzo. Of ze ook paarden aannemen die al dood zijn weet ik niet, zit zelf nog maar in m'n bachelor, waar je alleen maar met kleine dieren te maken hebt. Maar je zou dus eventueel ook de kliniek in Merelbeke kunnen bellen.
Is allicht ook dichterbij dan Utrecht als je bij Leuven in de buurt woont.
Sterkte met je paard in ieder geval :)


Ik heb hierover onlangs contact gehad met Merelbeke, en als antwoord gekregen dat "De studenten worden betrokken in de lijkschouwingen van paarden die voor autopsie aangeboden worden: dit maakt deel uit van hun klinische opleiding. Op dit moment hebben we ruim voldoende aanbod om kwalitatief goed onderwijs te geven."

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:18

ach ik kan altijd proberen. Anders wordt het het vilbeluik.
Gisteren zweefde mijn pony even op het randje van leven en dood maar ze heeft nogmaals bewezen wat een sterk gestel en ijzeren karakter ze heeft.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: dood paard aan de wetenschap geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:31

Ik had een 3jarige met het syndroom van Wobler, waarover studenten dus best wat kunnen leren. Heb gebeld naar de Universiteit van Gent, Merelbeke dus, en ik kreeg te horen dat ze het niet meer doen wegens te duur voor hen.. Is al weer een ander antwoord dan een paar posts hierboven :/
Jammer, want ik had 'm ook liever naar de wetenschap zien gaan dan naar het vilbeluik..