longeren; hoe omdraaien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:02

Omdat mijn halfpensionpaard wegens schoftwondjes tijdelijk niet mag rijden ben ik begonnen met longeren. De eigenaar doet dit niet vaak omdat ze erg lastig is, komt aanvallen, steigert, bokt etc.
Ik heb nooit echt leren longeren en doe het zo'n beetje op gevoel maar dit is erg lastig aangezien zij niet de gemakkelijkste is...
Het aanvallen, stijgeren en bokken heb ik er al uit gekregen, dit was puur uittesten. Nu gaat het al beter, ze ontspant soms ook en houdt haar aandacht vrij goed bij mij. Toch heb ik een probleem, ze wisselt erg lastig van kant. Heel soms doet ze het automatisch als ik m'n zweep van hand wissel en haar met mijn lichaamshouding de andere kant wijs maar meestal moet ik haar bij mij pakken en de andere kant optrekken. Als ik dat doe loopt ze mij altijd gewoon omver, vind het vrij gevaarlijk zo, want ze vertrekt echt gelijk in draf/galop waarbij ze tegen mijn schouder knalt.

Ik heb een iemand van stal om hulp gevraagd en zij zegt dat ik best de commando's 'halt' en 'om' kan leren. Zodat ze op stem stilstaat en omdraait. Ze wil mij hier opzich wel mee helpen maar zit momenteel in de gips. Heeft iemand tips voor mij om haar die commando's te leren?

Edit: ik zie net dat het verkeerd staat, sorry daarvoor, kan een moderator dit verplaatsen alsjeblieft?
Laatst bijgewerkt door Almeetje op 14-09-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:07

Dubbele longe gebruiken en buitenom laten wisselen. Ben je meteen overal van af.

Aan de enkele longe: halt laten houden op de cirkel. Als ze dat niet doet, helper gebruiken om haar op de cirkel te houden.
Met het commando 'kom' naar je toe laten komen, longe daarbij innemen, en opnieuw naast je halt laten houden. Zelf één pas naar achteren, zweep en longe wisselen en paard van je vandaan sturen. Knap paard dat je dan nog opzij kan rennen of niet van richting wil wisselen. Je hebt je paard dan immers naast je en tussen longe en zweep.
Later kan je het 'kom' na een of twee passen, zodra ze haaks op de cirkel staat, stoppen met opnieuw 'halt', en dán meteen van je af sturen de andere kant op.

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:16

Bedankt Ibbel, zal het zo eens proberen! Wat bedoel je met buitenom laten wisselen aan de dubbele longe?
En hoe laat je juist halt houden op de cirkel? Ze kent enkel lopen op de cirkel en staat pas stil als ze bij mij is.
Op Hooo vertraagt ze enkel en komt ze in stap naar mij.

Piloetje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 06-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:33

Nou ik heb gister even een lesje grondwerk gehad met mijn uber dominante tuiger. Die kwam ook veelste dicht in mijn persoonlijke ruimte en was alleen om te jagen als je van hand wilde veranderen.

De truuk is als ze niet luistert het paard naar je toe halen en haar dan omdraaien door naast haar schouder te gaan staan. Tussen haar kont en hoofd in, en haar dan de goede kant op sturen ( moet je wel aan de goede kant van je paard gaan staan ;) )

Als je daar niet bij kunt komen omdat ze steeds wegdraait of door je heen loopt, een ruk aan haar longerlijn (als die niet aan het bit zit tenminste) geven, een stap terug laten zetten en een stuk achteruit laten lopen.Tot ze weer uit jouw persoonlijke ruimte is. Dan nogmaals proberen. Krijg je weer zo'n onbeschofte reactie van je paard, weer een ruk aan het longeertouw ( harder nu) en weer achteruit sturen je ruimte uit. Uiteindelijk moet ze zich overgeven en zou je naast haar schouder kunnen gaan staan zonder dat ze ook maar een milimeter beweegt.

Het is gewoon dominantie. Niet pikken , heb ik ook veelste lang gedaan! Gewoon streng zijn en met overtuigingskracht je peerd op zijn nummer zetten als hij dat doet.

En commando Ho kent een paard al als hij nog melk bij zijn mammie drink. En ho vanuit stap betekent stoppen. Dit snappen ze bijna allemaal. Gewoon duidelijk maken wat je bedoeld en hem laten doen wat je wil dat hij doet, en daar mag hij jou niet bij ondersteboven lopen!

Klinkt wel makkelijk, maar ik deed het ook niet goed hoor,het is heel fijn als iemand je kan laten zien wat je fout doet. Zoek anders een instructeur/trice. Al doe je twee keer een uurtje. Het was voor mij echt een openbaring.

Succes!

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:45

Ho kent ze echt niet als stilstaan, enkel als vertragen... Als ik dat in stap zeg komt ze altijd gewoon naar mij, denkt dat het gedaan is dan... Hoe kan ik haar dan leren stilstaan?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:12

Met een helper die haar op de cirkel houdt en steeds meer afstand houdt. Je moet verschil hebben in commando's voor langzamer en halthouden. "Hohooo" kan bv langzamer betekenen, en "halt" echt halthouden.
Ik gebruik "easy" voor langzamer omdat ik Western rijd, en Ho voor halthouden, maar het is maar net wat je wilt.

Met een dubbele longe 'men' je je paard als het ware vanaf de zijkant. Bij van hand veranderen doe je dat door een S: je haalt de binnenlonge een paar lussen in, laat je paard dus iets naar binnenkomen, pakt dan de buitenlonge een paar lussen méér in dan je de binnenlonge hebt ingenomen, je paard draait dan dus de kont naar je toe (en draait dus buitenom ipv binnenom), je laat de ondertussen 'oude' binnenlonge en nu bijna buitenlonge direct die ingenomen paar lussen schieten, en je paard loopt de andere kant op, en vrijwel tegelijkertijd vier je de oorspronkelijke buitenlonge die nu de nieuwe binnenlonge is ook meteen weer, om weer op een grote volte uit te komen.

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:53

Zou het misschien helpen om haar eerst 'halt' en 'om' vanop de grond te leren?
Met die dubbele longe begin ik niet denk ik, voor dat even dat ik ze nog moet longeren... Toch bedankt voor je uitleg, altijd handig om te weten voor misschien in de toekomst. :)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:53

OPG-->GVL

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:21

De kunst is om het paard van voren te blokkeren door middel van lichaamstaal en je zweep, zodat het afremt.
Het paard loopt linksom, je pakt dan de zweep over met je linkerhand en de longe in je rechterhand. Dus dan blokkeer je het paard met je linkerarm en zweep zodat het stopt of gang vermindert. Met je rechterhand waar je nu de longe in hebt, wijs je goed de andere kant op. Tevens stap je zelf iets achteruit zodat het paard de ruimte heeft en kan keren, zodra het paard iets keert, kun je met je zweep je paard weer drijven ter hoogte van zijn middel/schouder en zelf naar voren stappen en zal het van hand veranderen en verder gaan op de rechterhand.

Grondwerk is een goede basis.
-Leer het paard te stoppen op afstand (zodat het op jouw houding stopt tijdens het longeren)
-Leer het paard te wijken voor druk op afstand (zodat het reageert op jouw houding wanneer het moet draaien en op jouw zweephulpen)

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 17:26

Bedankt Bojangles.
Het ging gisteren al iets beter, ik liet haar naar mij komen maar dan na een tijdje halthouden en blijven, dan zelf draaien en dan mocht ze vertrekken. Ze kende 'parkeren' al van toen ik nog VD met haar mocht doen, erg handig blijkbaar.
Heel af en toe lukt het zoals Bojangles beschreef. :)

Fenna_s

Berichten: 3186
Geregistreerd: 20-06-09
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:34

http://www.youtube.com/watch?v=b_XauaFYRcE
Bij 2:40 zie je hoe hij het paard omdraait aan de dubbele longe, mocht je het nog willen proberen.

Ik zeg altijd 'ho', loop naar haar toe, draai haar om en vervolgens mag ze pas gaan lopen op mijn commando.

Schuimpje
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-09-10

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:52

Ik heb de mijne geleerd dat ze moet stoppen als ik mijn hand (aan de kant van haar voorhand) omhoog doe. Doe ik mijn hand op de voorhand opzij, dan komt ze naar me toe. dit heb ik haar geleerd door haar te belonen met een snoepje (als ze komt) Daarna steeds afbouwen en alleen maar een klopje. Als dat er in zit kun je proberen haar te laten stopen door je hand omhoog te doen. Waarschijnlijk komt ze dan naar je toe omdat ze een snoepje wil. Je kunt haar dan op afstand houden met een zweepje. Zodra ze stil staat kun je haar belonen met je stem en kan ze weer verder lopen.

En inderdaad als ze rechtsom loopt heb je je zweep of halstertouw in je linkerhand en als je haar van hand wil laten veranderen verwissel je de zweep of touw naar haar voorhand, jou rechterhand als ze rechtsom gaat. Met je lichaam blokkeer je de weg voor haar zodat ze om moet draaien. Inmiddels is het bij mij nog maar 1 of 2 stappen en ze draait om. Ik zeg er wel altijd bij: ààààndere kant. Zorg dan wel dat ze naar buiten om draait en niet via jou naar binnen draait.

Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:56

Ik heb eerst toen ik zonder de lijn longeerde gezorgd dat hij op camando ging stoppen, naar mij toe richt en dat ik dan op er af loop beloon, mijn zweep omwissel en rustig de andere kant op sturen. Nu met de longeerlijn gaat dat ook prima :) Zo kan hij niet eens zijn kont richting mij zetten, en loopt ie gewoon rustig de goede kant op. Werkt prima! Succes :D

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: longeren; hoe omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:23

Bedankt allemaal voor de nuttige tips :)