Wanneer vinden jullie iemand normaal ???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wanneer vinden jullie iemand normaal ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 10:03

Ik loop momenteel stage in een psychiatrisch ziekenhuis en ben een artikel aan het schrijven (is een opdracht) met de titel: "normale mensen, betaan die wel?"

Ik wou graag van jullie weten wanneer je iemand normaal vind en wanneer je iemand juist niet normaal vind. Dus wat jullie definitie is van een "normaal" mens. Dit kan ik dan verwerken in het artikel.

Alvast bedankt.

Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:09

ik denk dat iemand die normaal kan functioneren in de maatschappij een normaal mens is. Iemand met een sociaal leven en zo.
Toch wil ik mensen die afwijken nog niet direct abnormaal noemen. Wel als je zodanig afwijkt dat je schade brengt aan de maatschappij door bijvoorbeeld kinderen of vrouwen aan te randen of, vernielingen pleegt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:42

Poei moeilijke vraag...wanneeer normaal...wat is normaal?
ik vind mezelf wel redelijk normaal, maar eh...daar zullen anderen vast anders over denken.....

Normaal is waarschijnlijk gemiddeld, dus van een gemiddeld, redelijk voorspelbaar gedrag met een set gemiddeld geaccepteerde waarden en normen (niet stelen, niet vloeken, weinig verslaving, familie in ere houden, sparen)...Zeg CDA (zonder erg fanatiek in geloof)....maar in Nederland wel met Calvanistische inslag Knipoog

Het lijken me niet de meest interessante mensen, ik houd wel van een beetje variatie....

Idee voor studie: bij het kwpn hebben ze scoringslijsten waarbij ze niet oordelen of iets goed of slecht is, maar in hoeverre het afwijkt van de gemiddelde populatie......als dat, wanneer toegepast op mensen, geen stof is voor psychologen }> !

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:09

Desiree schreef:
ik denk dat iemand die normaal kan functioneren in de maatschappij een normaal mens is. Iemand met een sociaal leven en zo.


Dat is volgens mij nou precies wat Manda vraagt.

Wat is normaal functioneren? Wat wordt er verstaan onder een sociaal leven?
Wel of niet normaal is imo niet uit te leggen, wat de een normaal vindt, is voor de ander onbespreekbaar.....Ook zo met normen en waarden. De een wordt opgevoed met (ik noem maar wat) U zeggen tegen ouderen en de ander zegt tegen iedereen jij, maar allebei de personen vinden hetgeen wat zij doen normaal....

Hetzelfde geldt voor de vraag: Wat is de waarheid?

Dat is volgens mij ook een vraag die je niet beantwoord kan krijgen....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:22

Heb je al literatuur gezocht?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:29

Als je een sociaal leven hebt, heb je toch sociale vaardigheden? Ik denk dat dat hoort bij normaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:40

Helemaal mee eens!
Dees schreef:
Poei moeilijke vraag...wanneeer normaal...wat is normaal?
ik vind mezelf wel redelijk normaal, maar eh...daar zullen anderen vast anders over denken.....

Normaal is waarschijnlijk gemiddeld, dus van een gemiddeld, redelijk voorspelbaar gedrag met een set gemiddeld geaccepteerde waarden en normen (niet stelen, niet vloeken, weinig verslaving, familie in ere houden, sparen)...Zeg CDA (zonder erg fanatiek in geloof)....maar in Nederland wel met Calvanistische inslag Knipoog

Het lijken me niet de meest interessante mensen, ik houd wel van een beetje variatie....

Idee voor studie: bij het kwpn hebben ze scoringslijsten waarbij ze niet oordelen of iets goed of slecht is, maar in hoeverre het afwijkt van de gemiddelde populatie......als dat, wanneer toegepast op mensen, geen stof is voor psychologen }> !

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:20

Wanneer ik iemand normaal vind?

WANNEER NIET?

Ik vind dat je niet kan zeggen wie normaal is en wie niet. In mijn ogen is iedereen normaal, maar iedereen is normaal op zijn eigen manier, en dat maakt ons allemaal anders. Gelukkig, anders zou het leven een stuk saaier worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:58

HELE normale mensen zijn vaak wel saai hoor. Ik vind mezelf redelijk normaal, grinnik!

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:02

Als hij of zij lekker zichzelf is , en daarbij niet opzettelijk iemand schaadt.