steeds 1 beugelriem verliezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wammus

Berichten: 231
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: op 't dak

steeds 1 beugelriem verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:28

Ik heb een beenafwijking waardoor op 1 stijgbeugel de druk minder is als bij het normale been

Heb het alleen bij mijn dressuurzadel ( niet bij springzadel, dus korte beugels)

eerst had ik "gewone beugelriemen" ging iedere keer de gesp los onder het rijden ( nieuwe kiefferbeugelriemen, riemen van kant wisselen had geen effect)
Nu dacht ik dan koop ik van die dressuurbeugelriemen
Nu valt de hele beugelriem eraf onder het rijden.
Omdat ik vrijwel geen gevoel in het been heb durf ik de veiligheidsluitingen niet dicht te doen ( heb deze sowieso altijd open staan)

Nu ben ik echt bang dat ik een keer van mijn paard afval, het gebeurt wel 2 a 3 x per uur!

Beugels gaatje korter is geen optie zit al vrij kort op mijn dressuurzadel

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: steeds 1 beugelriem verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:32

Ik heb inderdaad de veiligheid sluitingen ook altijd open staan, maar nog nooit mee gemaakt dat de beugelriemen er van af gaan!

En als je veiligheidsbeugels koopt en de sluitingen dicht maakt? Dus beugels met zo'n elastiekje of die open kunnen klappen?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: steeds 1 beugelriem verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:36

Wat apart dat ze open gaan. Bij mijn zadel moet daar toch wel aardig wat kracht op komen. Je zou evt kunnen kijken voor wat dikkere beugelriemen, die het schuiven moeilijker maken. Oplossing van Quir vind ik echter beter.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:37

Ik zal inderdaad je sluitingen dicht doen en dan speciale veiligheidsbeugels kopen.

Lijkt mij de prettigste en veiligste oplossing.

Wammus

Berichten: 231
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: op 't dak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:38

Quir schreef:
Ik heb inderdaad de veiligheid sluitingen ook altijd open staan, maar nog nooit mee gemaakt dat de beugelriemen er van af gaan!

En als je veiligheidsbeugels koopt en de sluitingen dicht maakt? Dus beugels met zo'n elastiekje of die open kunnen klappen?

'
Ik rijd met deze heerlijk verende beugels, maar dat comfort ( ook voor mijn been) ben ik dan kwijt, en dan vind ik met zo'n elastiekje nog vrij eng.
Zou ik eerder voor van die helemaal open beugels gaan, maar die veren/schokdemping is me ook wel wat waard.

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:39

Ga met het advies van Quir mee.

Ik zou de veiligheidsdingetjes aan je zadel dicht doen en of simpele beugels met een stiekje kopen (heb ik ook, 20 euro voor 1 set beugels) of Quick Out.
Quick Out zijn niet van gewone beugels te onderscheiden maar werken echt super (helaas ervaring mee).

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: steeds 1 beugelriem verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:41

Heb nog wel een paar quick outs liggen! Die klappen open.
Maar qua rijden zijn de beugels die je nu hebt heerlijk.

Beugels met elastiek zijn overigens niet eng ofzo, heb er jaren mee gereden, vond het altijd prima rijden! Wel handig om altijd reserve elastiekje op voorraad te hebben, soms knapt er een of gaat er een vliegen...

_AJ_
Berichten: 250
Geregistreerd: 10-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:43

Ik zou beginnen met zonder beugels te rijden... Is een goede manier om goed te leren zitten, goed je hulpen door te geven en... dan zit je ook niet met die beugel/beugelriemen ;)

Wammus

Berichten: 231
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: op 't dak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:44

_AJ_ schreef:
Ik zou beginnen met zonder beugels te rijden... Is een goede manier om goed te leren zitten, goed je hulpen door te geven en... dan zit je ook niet met die beugel/beugelriemen ;)


Dat doe ik ook veel, maar ik mis (letterlijk) een spier
Dus het zal NOOIT meer verbeteren
De kracht en druk is weg, al heb ik vrij zware beugels

Het kan zelfs zo zijn dat ik mijn been wat optil en dus de beugelriem een beetje help met eruit gaan??? Zal mijn instructeur eens vragen

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: steeds 1 beugelriem verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:49

en voor je eigen gevoel veiligheidskorfjes in de beugels doen>?
dan kan je voet er niet doorheen schieten en kan je het veiligheidshaakje dichtdoen.

Voet door de beugelschieten kan dan niet meer, dus veiliger en je kan gewoon je eigen beugels behouden

Wammus

Berichten: 231
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: op 't dak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:53

ma_rie_tje schreef:
en voor je eigen gevoel veiligheidskorfjes in de beugels doen>?
dan kan je voet er niet doorheen schieten en kan je het veiligheidshaakje dichtdoen.

Voet door de beugelschieten kan dan niet meer, dus veiliger en je kan gewoon je eigen beugels behouden


mag je daar wedstrijden mee rijden?
Gewoon KNHS ( geen aangepaste sport)

_AJ_
Berichten: 250
Geregistreerd: 10-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:55

Wammus schreef:
De kracht en druk is weg, al heb ik vrij zware beugels. Het kan zelfs zo zijn dat ik mijn been wat optil en dus de beugelriem een beetje help met eruit gaan??


Ik denk dat het inderdaad elkaar een beetje tegenwerkt... En zware beugels, en een open sluitinkje, en geen druk meer op de beugel en.....

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:02

Wammus schreef:
ma_rie_tje schreef:
en voor je eigen gevoel veiligheidskorfjes in de beugels doen>?
dan kan je voet er niet doorheen schieten en kan je het veiligheidshaakje dichtdoen.

Voet door de beugelschieten kan dan niet meer, dus veiliger en je kan gewoon je eigen beugels behouden


mag je daar wedstrijden mee rijden?
Gewoon KNHS ( geen aangepaste sport)


Dat zou ik niet weten :o
is vast wel ergens in het regelement terug te vinden :) (ik ben geen wedstrijdruiter en heb dus geen idee waar die te vinden zijn _O- )

Wammus

Berichten: 231
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: op 't dak

Re: steeds 1 beugelriem verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:10

heb hem alleen met dressuurrijden, met mijn andere zadel rijdt ik buiten en spring ik, geen probleem ( ook niet als ik dressuurmatig rijdt)
maar dan zijn de beugels veel korter en sta ik meer