[EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

[EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 18:04

Hallo allemaal!

Ik zou graag fokadvies willen voor mijn merrie (JetSetD x Houston x Lancet). Ze is nu 2 jaar oud en zal komend jaar naar de keuring gaan en gedekt worden. Graag zou ik jullie willen vragen om n.a.v. de foto's haar sterke en zwakke punten er uit te halen en daarbij een hengst te noemen die bepaalde punten eventueel kan verbeteren. Bovendien ben ik benieuwd of jullie haar exterieur ster-waardig vinden.

Ikzelf heb graag de wens om meer in het rechthoeksmodel te fokken..verder zou de schouder iets schuiner mogen, iets stijlere koten en wat meer front. Qua beweging ben ik goed over haar te spreken, al mag dat natuurlijk altijd verbeterd worden.

Mijn vader zou graag met Armani (v. United) fokken, zouden jullie dit aanraden? Waarom wel/waarom niet?

De foto's:

Afbeelding
ze lijkt hier niet veel grond te pakken, maar dat is het moment denk ik. Deze foto heb ik gekozen om het beengebruik te tonen.

http://94.100.122.37/1019200001-1019250 ... _vGaN.jpeg
stand voorkant

http://94.100.114.27/1019200001-1019250 ... _3ZIy.jpeg
hoofdje en hals

http://94.100.124.46/1019200001-1019250 ... _DTCz.jpeg
Deze foto gekozen voor de belijning

http://94.100.124.49/1023250001-1023300 ... _g0SM.jpeg
stand

Afbeelding
stand

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!

Edit: Karakter is erg lief en aanhankelijk, is op de wei als eerste van het stel bij me. Ook soms wel wat uitdagend.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-09-10 18:30, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:09

Heb je ook een foto wanneer ze geen zweefdraf met de staart op de rug laat zien..?

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 18:20

Alleen als 1-jarige maar misschien heb je er wat aan.

Afbeelding

Afbeelding

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:28

Nou dat ziet er wel al beter uit.

Ik denk dat je er in ieder geval een hengst op moet zetten die langgelijnde paarden fokt, front en een langer voorbeen, deze merrie lijkt nu nog erg neerwaarts gebouwd. Ook vind ik de rug iets week. Verder een leuke merrie met een mooi hoofd, maar persoonlijk denk ik dat het geen sterwaardige merrie is voor zover ik dat kan beoordelen aan deze foto's op deze leeftijd. :)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 18:32

Welke hengst(en) zou je aanraden?

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:48

Ik denk dat deze merrie over een jaar weleens een heel ander {sterwaardig!} beeld kan geven.

De schoft en hals gaan er nog wat meer uitgroeien,lengte in de rug zal zeker een aandachtspunt worden voor de hengst maar voor haar lengte genoeg.Van de zijkant afgezien heeft ze een mooi fundament en met die bloedlijn lijkt me de beweging en het achterbeengebruik me wel snor te zitten.Ze zou wel iets meer nek mogen hebben en ik kan niet goed zien hoe haar voorbeengbruik is vanaf deze foto's.

Armani zou ik zowiezo niet doen vanwege het United bloed wat zorgt voor korte ruggen en het Jazz bloed wat zorgt voor korte halzen.Een langelijnde hengst met een mooie hals en voldoende nek lijkt me beter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 19:20

Lante en Elisa bedankt! Goh..dat United zorgt voor korte ruggen..die ben ik nog niet echt tegengekomen dan..vind ze juist over het algemeen goed genoeg lengte hebben in de rug..maar dat kan dus anders zijn ;)

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

s0173957

Berichten: 5384
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:15

Dat is nochtans ook de reden waarom wij hem ook nog niet gebruikt hebben...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 08:44

wel zonde, maar goed om te weten!! Bedankt!

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:52

heee seabiscuitje ;)

ben het gedeeltelijk met elisa eens, ik vind haar dan niet genoeg lengte hebben in de rug, vind deze erg kort en lijkt zo ook erg strak.
ze heeft gelijk dat uniteds bijna allemaal kort in de rug zijn (maar niet kort in het lijf, misschien dat het jou daarom niet zo opvalt)
ze is neerwaarts gebouwd (mis door de leeftijd) en lijkt wat weinig voorbeen te hebben zo.
op stijlere koten zou ik nooit! fokken, tenzij ze met haar kogels zowat op de grond staat natuurlijk ;) maar je mag blij zijn dat ze zo mooi lengte in de koten heeft, wat de veer ten goede komt! zo op de eerste foto vind ik haar ook geen weke koten hebben in beweging dus pas daar mee op.
het belangrijkste bij deze merrie is lengte lengte, en souplesse, op iedere foto lijkt ze me strak
ik ga eens voor je denken, zo van de foto s vind ik haar niet sterwaardig MAAR! ik heb haar niet in real life gezien dus dat kan zomaar anders zijn natuurlijk

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:56

En ze is 2 dus een aantal punten groeien nog helemaal uit {hals,schoft en rug} daar valt nog weinig over te zeggen vind ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:23

nee, de rug word nooit lang.. bij een veulen zie je zelfs al of ze lengte hebben in de rug of niet..

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:47

Nee ik bedoel ook niet dat de rug langer word,en dat zal inderdaad een aandachtspunt blijven bij deze merrie.Maar als de schoft eruit groeit word het verloop schoft/rug nog wel anders.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 12:18

Nog mensen met een idee over welke hengst goed zou passen?

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:24

Ken je meer familieleden van deze merrie, zoals moeder, grootmoeder, broers, zussen enz?
Wat lijkt de familie sterk door te geven en welke punten daarvan wil je bevestigen danwel veranderen?

Kijk ook eens of er in de familie al eens leuke succesvolle combi's geweest zijn en zoek daar mogelijk aansluiting bij.

Concrete hengstentips heb ik niet direkt, maar dit zijn twee dingen die voor mij altijd als eerste een uitvoerig bekeken worden, voordat ik ga verder brainstormen.
:D

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:28


1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior


Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:55

Ik zou er geen hengsten opzetten met Jazz bloed,vind Vivaldi ook heel wisselend fokken.Ik zou trouwens ook wachten totdat ze 3.5 is en op de keuring is geweest voordat je haar laat dekken.En ik zou aan een duitse hengst denken,of 1 met duitse bloedlijnen voor de lengte in het lijf en in de hals.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:58

vivaldi wisselend fokken?? vind dat 1 van de hengsten die het meest in 1 lijn fokt..
waarom zou je niet met jazz bloed willen fokken? zowel vivaldi als tango hebben beide een heel goed karakter.. daar hoef je in iedergeval niet bang voor te zijn :)

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:02

Nee dat is het niet,van Tango ken ik te weinig nafok om er wat over te zeggen.Maar ik vind dat Jazz sabelbenig fokt met een korte hals en Houston kan ze ook wat sabelbenig geven en het lijkt me niet goed om dat te verankeren en ik vind dat de hals bij deze merrie ook niet korter moet worden.Ik vind de Vivaldi's op de nmk nogal wisselend eigenlijk,afgezien van een paar sterke stempelpunten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 22:20

Wat leuk om jullie verschillende visies te lezen.

Moeder was ook kort in haar rug en beknopt in de hals, dus denk dat het misschien aardig verankerd is. Verder weet ik van de merrielijn maar weinig helaas.

Zou de ontwikkeling (van een ruim half jr) nog zoveel verschil maken op de hengstenkeuze?

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:22

seabiscuitje schreef:
Wat leuk om jullie verschillende visies te lezen.

Moeder was ook kort in haar rug en beknopt in de hals, dus denk dat het misschien aardig verankerd is. Verder weet ik van de merrielijn maar weinig helaas.

Zou de ontwikkeling (van een ruim half jr) nog zoveel verschil maken op de hengstenkeuze?


nee dat denk ik niet, die lengte is en blijft een groot aandachtspunt

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 08:25

Dat denk ik ook, daar zullen we het allemaal over eens zijn. Dus ik kan sowieso alvast selecteren op hengsten die goed langelijnde veulens geven..

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:26

:j

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: [EH][KWPN] fokadvies JetSetD merrie (/sterwaardig ext?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 08:34

En is dat iets wat je simpelweg moet weten..of is er een mogelijkheid om rapporten oid in te zien?

Stal O'fields
AOH (v. United) B + 15, reserve regiokampioen outdoor, 4e regiokampioenschappen indoor L1 + 13, debuutwedstrijd gewonnen!! L2 +11

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:21

je kan via de kwpn site de rapporten van hengsten en evt afstammelingrapport bekijken. maar met eigen ogen bekijken vind ik altijd beter

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers