iMac

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

iMac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:29

Hallo,
ik zit eraan te denken om een iMac te kopen. Ik werk er op school veel mee en vind ze onwijs fijn!
Nu is een nieuwe iMac van €1000,- gewoon te duur. En aangezien er (weinig tot) geen
virussen zijn voor een imac wil ik ook wel een 2e hands halen opzich.
Mijn maximum budget ligt rond de €350,-.
Ik zie bijvoorbeeld op marktplaats ook wel iMac bolletjes staan. Deze zijn wel wat ouder, maar zijn die
nog gewoon goed of hebben die ook veel oude programma's ? Ik wil liefst wel gewoon de nieuwe word
enzo aangezien ik daar op school ook mee werk. (Word 2007 dacht ik) En ik zou er ook graag Photoshop,Illustrator etc.
op willen hebben.
Zijn iMac bolletjes goed of raden jullie het me af?

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:32

Oei. Op de imac bolletjes ga je geen photoshop kunnen draaien. Ofja. Ligt eraan welke versie? De nieuwste versie krijgen we zelfs niet op de imac of macbook van mij. Kun je beter een Macbook Pro ofzo kopen, heb je waar voor je geld, maarja, ik begrijp best dat je daar geen geld voor hebt. Ik denk verder niet dat je echt een macbook voor 350 euro gaat krijgen. :n

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:34

Op zich zou je hier alle programma's op moeten kunnen installeren, maar inderdaad, misschien niet altijd de nieuwste versie. Of je zou veel moeten upgraden enzo maar dat kost uiteindelijk ook een hoop geld. (Kun je bijna beter een nieuwe(re) kopen.

Over het algemeen worden mac's weinig tweede hands aangeboden (simpelweg omdat ze goed bevallen
en niet snel aan vervanging toe zijn). Dus het is altijd lastig te weten of ie helemaal in orde is.

Wat wel een nadeel kan zijn, wanneer je een mac in de winkel koopt sta je daar geregistreerd als eigenaar
en kun je ook terug gaan als er iets kapot is. (Veel valt onder garantie).
Als je hem tweedehands koopt is het laten repareren lastiger omdat de meeste computer-maak-bedrijfjes
geen macs maar alleen windows computers repareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:23

Die ouwe iMac G3's wil je echt niet meer. Ook de meeste G4's zijn niet meer echt geschikt om nog actief op te werken. Ik zou toch minimaal kijken naar een G5...

Ken je www.tweedehandsmac.nl al?

Moschino

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:34

iMac's behouden hun waarde heel goed. Dus zelfs voor een tweedehands mac betaal je nog veel.
Ik zou minimaal naar een G5 kijken, die je zelf nog zou kunnen upgraden door het geheugen uit te breiden.
Ik heb zelf een iBook G$ (1,2 Ghz, 1GB RAM) en daar kan ik Photoshop eigenlijk al niet op draaien, leuk voor internetten en tekstverwerken, maar Facebook spelletjes bijvoorbeeld gaat al net aan. Ibookje koste me overigens 180 euro.

Misschien zou je kunnen kijken voor een Mac mini. Die zijn er nieuw vanaf 800 euro.

Edit: zoiets zou leuk zijn om tweedehands te kopen, daar kun je nog wat mee. http://link.marktplaats.nl/376408515
geheugen kan je upgraden tot 2GB. Kost je ca. 40 euro.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:44

Bedankt voor de reacties! En ik zal kijken voor minimaal een G5 & zit nu op die site te kijken , kon ik nog niet, bedankt . :D

Als je als titel ; iMac G5 2.0 Ghz 20" heb , waar staat de 2.0 ghz voor dan ? :) En wat is 1 RAM geheugen? Hoeveel geheugen moet ik ongeveer minimaal hebben ? :)

En wat is Snow Leopard precies?

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:49

Ik heb mijn imac 22 inch gekocht voor 700 euro.
Dat was echt een koopje. Stond 1 dag op marktplaats, met garantie en die ben ik gelijk gaan halen.

Zoek minimaal naar een 2,6 ghz en liefste 2 gb intern geheugen.
2.0 GHZ staat voor de snelheid van de computer.
Het ram geheugen is het werk geheugen

Wat voor opleiding doe je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:58

xkimmx schreef:
Bedankt voor de reacties! En ik zal kijken voor minimaal een G5 & zit nu op die site te kijken , kon ik nog niet, bedankt . :D

Als je als titel ; iMac G5 2.0 Ghz 20" heb , waar staat de 2.0 ghz voor dan ? :) En wat is 1 RAM geheugen? Hoeveel geheugen moet ik ongeveer minimaal hebben ? :)

En wat is Snow Leopard precies?


- Aantal ghz is de processor. 2.0 is net te doen. Mijn Powerbook G4 had een processor van 1.67 ghz en dat is nét werkbaar.
- Geheugen: stukje ruimte dat je computer gebruikt om je programma's te draaien etc. Hoe zwaarder de programma's die je wil draaien, hoe meer geheugen gewenst is. Als je Photoshop wil kunnen gebruiken, is een minimum van 2 GB aan te raden. Eventueel kun je dit ook laten uitbreiden.
- Snow Leopard: het besturingssysteem. Enigszins recent zijn 10.4 (Tiger), 10.5 (Leopard) en 10.6 (Snow Leopard). Snow Leopard is de nieuwste van de drie.

Verder ook handig om te weten: voor sommige software is een recent besturingssysteem (doorgaans Leopard of Snow Leopard) vereist. Ook heb je voor sommige software een Intel Mac nodig (net de serie ná de G5).

Moschino

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:05

Ik heb in mijn iMac een processor van 2,2GhZ en 2GB RAM geheugen. Dat werkt eigenlijk prima met Photoshop (al weet ik niet goed welke versie ik nu heb, niet de nieuwste in elk geval).
Op een G5 kan je niet de nieuwste (CS5) photoshop draaien. Die draait namelijk alleen op een mac met een intel processor. Dus je moet een oude versie van Photoshop voor een G5 zoeken. CS3 draait prima op een G5, G4 wordt al een stuk moeizamer.

Voordeel van een mac met een intel processor, is dat je er bootcamp op kan zetten. Daarmee kan je booten in Windows. Dus als extra besturingssysteem kan je er Windows op zetten.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 18:23

Thanks, jullie helpen me enorm! :D Wat betekend ; Met mac OSX 10.5 (clean install) ?

Ik zit op de opleiding Mediamanagement op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. :) Daar werken we bijna elke dag met een iMac ( ook nieuwe met dat huge beeldscherm. :D ) Ik vind ze zo fijn! Heb er op mijn stage ook al mee gewerkt, dus kan er al een beetje mee overweg.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:28

OSX 10.5 is het besturingssysteem. clean install houdt in dat er verder geen progamma's op staan dan wat je er op krijgt als je de boel installeert.
Als je Word op een mac wilt draaien zul je dit via een extra programma moeten doen of via Bootcamp.

Zou persoonlijk even doorsparen en een nieuwe iMac aanschaffen, het geld echt dubbel en dwars waard :)

Anoniem

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:49

Inderdaad zonder software en dergelijke (bestanden van vorige eigenaar bijvoorbeeld), nieuw geïnstalleerd. Wat software betreft: waarschijnlijk kun je via Slim of Surfspot goedkoop bijvoorbeeld Office for Mac aanschaffen :j

Bonny
Berichten: 4731
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Twente

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:54

Een imac is echt het geld waard! Super ding!

Anoniem

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:21

Ik zou inderdaad, als je de nieuwe versies van photoshop wil draaien, gewoon sparen en er dan meer geld in investeren. Een Apple gaat erg lang mee, dus de kosten haal je er zo uit.

Zelf heb ik een MacbookPro, met 2GB aan werkgeheugen, en ik draai er CS5 op, gaat prima :)

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 13:43

Ik heb nu deze mac op tweedehandsmac.nl gezien voor €275,-. Is dit te doen? Of raden jullie het me af? En zal hier al Photoshop, Illustrator etc op zitten? (Kan het ook altijd vragen aan de adverteerder)

Citaat:
iMac G5 2.0 Ghz 17"

Processor: G5 - 2000 MHz Geheugen: 1 GB Harddisk: 150 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA
Nette witte iMac met airport. incl. Elecom webcam, wireless apple keyboard en mighty mouse.

Moschino

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-07-10

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:14

Ik denk niet dat al die programma's er op staan, want ze zitten niet standaard op OSX en lang niet eidereen werkt met die programma's. Sowieso zou ik je aanraden om met een clean install te beginnen, dus alles wissen en opnieuw het osx te installeren.
Geheugen is alleen een beetje weinig. Zou er wat extra geheugen bijkopen, kan als het goed is maximaal 2GB RAM in.

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:47

1 GB harddisk is erg weinig. Kun je geen programma's op draaien zoals PS, iig niet de iets nieuwere versies :n

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:30

Hebben er eigenlijk ook mensen ervaring hier met het kopen van een tweedehands mac Er staat op die site namelijk ook computers die nog helemaal niet zo oud zijn maar, enkele van net iets ouder dan een jaar. Er staan ook advertenties tussen van 2 bedrijven macbizz en condor computers, dan krijg je ook nog 1 tot 3 maanden garantie is dat betrouwbaar?

Het is eigenlijk wel de bedoeling om een nieuwe mac te kopen maar mijn geldboom groet niet goed momenteel :+ . Dus als je dat een beetje veilig kan doe zou een van 1 a 2 jaar ook wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:29

xkimmx schreef:
En zal hier al Photoshop, Illustrator etc op zitten?


Reken daar maar niet op, das software van honderden euro's en als de huidige eigenaar over die software beschikt zal 'ie echt niet zijn licentie aan je cadeau geven...

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:38

Moschino schreef:
Ik denk niet dat al die programma's er op staan, want ze zitten niet standaard op OSX en lang niet eidereen werkt met die programma's. Sowieso zou ik je aanraden om met een clean install te beginnen, dus alles wissen en opnieuw het osx te installeren.
Geheugen is alleen een beetje weinig. Zou er wat extra geheugen bijkopen, kan als het goed is maximaal 2GB RAM in.


Bedankt! :)
En hoe kan ik dan OSX installeren? Moet ik dat dan ook kopen of..?

En hoeveel kost dat geheugen ongeveer?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil goed geinformeerd zijn voordat ik zomaar iets koop!

Anoniem

Re: iMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:41

Geheugen laten upgraden naar 4 gig, dan gaan er 2 modules van 2 gig in, in Apeldoorn bij de Macinside kost dat 156 euro./

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:06

Dominique_96 schreef:
1 GB harddisk is erg weinig. Kun je geen programma's op draaien zoals PS, iig niet de iets nieuwere versies :n


Hoe kom je daar dan weer bij? 1GB geheugen is natuurlijk geen harddisk van 1 GB...

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:12

Jans schreef:
Geheugen laten upgraden naar 4 gig, dan gaan er 2 modules van 2 gig in, in Apeldoorn bij de Macinside kost dat 156 euro./

Daar heb je niets aan wat je kan met die processor maximaal 2GB benutten.

Waarschijnlijk zitten er nu 2x 512MB reepjes in. Die kan je vervangen voor 2x 1GB. Kost je wel alsnog zo'n 45 euro per stuk dus je moet bij de aanschafprijs toch wel 100 euro bijrekenen.
SODIMM PC3200 gaat er in.