hengst uitbrengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 13:37

Ik heb weer een praktijkvoorbeeld waar ik jullie mening als juryleden graag over wil horen. Lees maar eens!

Je jureert een B rubriek. Je krijgt een combinatie in de ring die zo bar slecht rijdt, dan je niet meer dan 155 punten kunt geven. Pas later hoor je dat het paard een hengst is. Een hengst uitbrengen mag, maar alleen als de ruiter/amazone zelf L2 is geweest. Aan de manier van rijden is niet af te zien dat dat ook echt zo geweest zal zijn. Wat doe je dan? Je hebt geen kans om naar de amazone te gaan omdat die er niet meer is en jij nog door moet jureren. Je kunt dus niets navragen. Aan de andere kant: de KNHS controleert dit soort dingen toch ook lijkt mij? Heeft die dan een fout gemaakt? Heeft deze amazone ten onrechte een startkaart met een hengst, of heeft ze op een of andere manier dispensatie gekregen? Er van uitgaande dat ze zelf niet L2 is geweest natuurlijk.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


mister_myagi

Berichten: 421
Geregistreerd: 20-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:41

Het lijkt mij (ben overigens geen jurylid, maar wil graag de cursus dit jaar gaan doen) dat de KNHS dit controleert. Zij zijn op de hoogte van de eerdere prestaties van de amazone. Wanneer dit je dit voor de rit had geconstateerd had je er nog iets mee gekund. Nu wordt het lastig.

Al mijn paardenspullen te koop!

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:46

Was het wel echt een hengst :+ de KNHS is nl meester in het maken van fouten.....

Voor het aanvragen van mijn startkaart was een duidelijk aanvraagfomulier ingevuld,
nou ze kregen het alsnog voor elkaar om hengst op mijn startkaart te zetten, met een stokmaat van 1.63 m :o
Mijn paard is inmiddels al vanaf zijn 3,5 ruin en meet inmiddels minimaal 1.76 m....
maar ze nemen bij het KNHS gewoon klakkeloos het stamboekpapier over |o

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 13:50

De schrijfster zei het, die kende de combinatie. Ik had het natuurlijk moeten controleren via het paspoort, alleen dat doe ik steekproefsgewijs en deze net niet...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:52

Op startcoupons staat inderdaad vaak hengst terwijl er echt geen ballen te ontdekken zijn, maar goed het zou nog een klophengst kunnen zijn :).

Je zou een opmerking op het rapport kunnen maken dat je het een gevaarlijke situatie vind (want dat is je bezwaar neem ik aan) en of ze het even extra zouden willen controleren, maar je hebt grote kans dat ze die ene winstpunt in het L2 best gehaald heeft.

Wat vond de betreffende amazone overigens van je bevinding?
Via het secretariaat kun je natuurlijk altijd regelen dat ze even bij je langs komt na het rijden om het hierover te hebben.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 13:56

Nee, ik vond het geen gevaarlijke situatie aangezien het op eigen terrein van die combinatie was en er maar weinig anderen waren. Wat ze van mijn bevindingen vond weet ik niet, zoals gezegd, ik zat nog te jureren en zij moest als eerste van de dag om 9 uur. Ik heb tot 13 uur gezeten en toen was ze weg. Heb wel de gegevens bij het secretariaat opgevraagd, en een mail naar de KNHS gestuurd. Het gaat mij er niet om dat ik het haar niet gun om te starten, maar het was zo bar slecht dat ik me afvroeg of er geen foutje gemaakt is ergens...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:59

dat moet gecontroleerd worden met de inschrijving als je je aan meld met het paspoort (denk ik). maar ze kan best voor een ander zijn gestart. bij ons kan dat ook heel makkelijk.


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 14:00

Wat bedoel je met voor een ander starten Alou? Dat iemand anders normaal gesproken die hengst start en zij het nu een keer deed?

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:02

kleinvosje schreef:
Wat bedoel je met voor een ander starten [***]? Dat iemand anders normaal gesproken die hengst start en zij het nu een keer deed?

Ja, ik ga altijd mee als groom. de eigenaresse schrijft zich in. maar ik zou hem dan best kunnen rijden voor haar. je kan makkelijk als iemand anders straten.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 14:04

Tja, het zal vast gebeuren. Maar ja, juryleden zijn geen politie-agenten, en ik ga altijd uit van de eerlijkheid van de mens. Als we dan ook al niet ervan uit kunnen gaan dat degene die erop zit, ook degene die de startkaart heeft, is het einde helemaal zoek denk ik. En daarbij, als in dit geval ook echt een ander erop zou zitten, zou diegene toch de echte ruiter ernstig slecht doen uitkomen...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:09

kleinvosje schreef:
Tja, het zal vast gebeuren. Maar ja, juryleden zijn geen politie-agenten, en ik ga altijd uit van de eerlijkheid van de mens. Als we dan ook al niet ervan uit kunnen gaan dat degene die erop zit, ook degene die de startkaart heeft, is het einde helemaal zoek denk ik. En daarbij, als in dit geval ook echt een ander erop zou zitten, zou diegene toch de echte ruiter ernstig slecht doen uitkomen...

Ik zeg niet dat het gebeurt is, maar het zou toch kunnen? misschien had die gene wel een keer L2 gestart maar een aantal jaren geleden? ik heb geen idee.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:14

Ik weet uit recente ervaring dat er bij de KNHS wel degelijk gecontroleerd wordt of je startgerechtigd bent om een hengst te mogen uitbrengen.

In dit geval kregen ze ook alles netjes retour met een begeleidendschrijven !

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:14

Ik ga in zo'n geval niet controleren of de amazone wel L2 geklasseerd is (geweest). Ik ga er van uit dat de KNHS die controle heeft uitgevoerd alvorens een startkaart af te geven.

Sometimes life is a fiets bitch...........

MizoanJarig

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:45

IMO ligt de taak van controle of de ruiter daadwerkelijk bevoegd is een hengt uit te brengen op wedstrijden bij de KNHS en niet bij de jury :n dat is voor ons juryleden nl een onbegonnen zaak :D

Jij word nooit vergeten vriend
Ik mis je, dag en nacht

Anoniem

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:59

Ik zou het als club zelf ook nog een keer controle. het gaat hier ook om een stukje veiligheid.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:05

Hoe wil je dit controleren dan Alou? Hoe moet een ruiter ter plaatse bewijzen dat hij L2 is geweest?

Ik ga er als jury van uit dat de combinatie in de klasse mag starten waar hij/zij zich voor heeft opgegeven. Ik ga toch ook niet bij bijvoorbeeld een L1 combinatie controleren of ze wel L1-startgerechtigd zijn? Dan blijf je bezig........

Sometimes life is a fiets bitch...........

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:48

Bayazo schreef:
Ik weet uit recente ervaring dat er bij de KNHS wel degelijk gecontroleerd wordt of je startgerechtigd bent om een hengst te mogen uitbrengen.

In dit geval kregen ze ook alles netjes retour met een begeleidendschrijven !

Is dat echt zo? Dan mogen ze dat ook wel wat verder door gaan voeren.
Ik had een paar jaar geleden op een conours in juni een paard in de ring van 3-jaar oud.
Startkaart en coupons worden dus blijkbaar gewoon uitgegeven op het moment dat een paard nog niet mag starten.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 17:52

Nou precies Karin, daarom heb ik ze toch maar een mailtje gestuurd om te checken of het wel goed gegaan is allemaal...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:04

KarinvdM schreef:
Bayazo schreef:
Ik weet uit recente ervaring dat er bij de KNHS wel degelijk gecontroleerd wordt of je startgerechtigd bent om een hengst te mogen uitbrengen.

In dit geval kregen ze ook alles netjes retour met een begeleidendschrijven !

Is dat echt zo? Dan mogen ze dat ook wel wat verder door gaan voeren.
Ik had een paar jaar geleden op een conours in juni een paard in de ring van 3-jaar oud.
Startkaart en coupons worden dus blijkbaar gewoon uitgegeven op het moment dat een paard nog niet mag starten.


Ja !
Betrof een combinatie voor de aangepaste sport.
Deze ruiter start niet "regulier" alleen in de Grade wedstrijden.
Volgens de FEI mag je wel met een hengst starten in de Grade als je zelf niet "regulier" geklassseerd bent.
Maar hier in Nederland heeft hij dan wel een startkaart nodig zoals iedereen.
En die werd dus op de letter van het KNHS regelement afgewezen.
Geen L2 of hoger geklasseerd geweest !

Zoals je wel begrijpt heeft desbetreffende ruiter dispensatie gekregen voor Grade rubrieken.
Maar niet voor regulier !

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Anoniem

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:18

weet ik niet. desnoods een protocol.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 19:24

Alou schreef:
weet ik niet. desnoods een protocol.


Ik maak uit je opmerkingen op dat je zelf geen jury bent? De tijden worden zo krap gepland dat er eigenlijk al geen tijd meer is om een paspoort grondig te controleren. Als je dan ook nog eens moet controleren of iedereen wel is wie ie zegt te zijn en of ze wel startgerechtigd zijn in die klasse, nee, dat is de verantwoordelijkheid van de ruiter. Daarnaast controleert de KNHS ook dmv steekproeven of alles wel klopt...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:32

Nee ik ben geen jury. en ik zeg ook niet dat de jury het moet doen. de vereniging.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 21:47

De vereniging kan er niets aan doen, het is de verantwoording van de ruiter. Een jury kan alleen iemand uitsluiten of diskwalificeren, dat kan een vereniging niet. En vaak weet iemand van het secretariaat ook niet precies waar ze op moeten letten...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:45

KarinvdM schreef:
Is dat echt zo? Dan mogen ze dat ook wel wat verder door gaan voeren.
Ik had een paar jaar geleden op een conours in juni een paard in de ring van 3-jaar oud.
Startkaart en coupons worden dus blijkbaar gewoon uitgegeven op het moment dat een paard nog niet mag starten.


Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. In mei een 3-jarige in de ring! Eerste jurylid had het niet gezien, ik heb de combinatie uitgesloten en die was niet blij.
Ik heb de maandag erna de KNHS gebeld dat ik het vreemd vond dat de KNHS zomaar startkaarten af geeft voor paarden die nog niet uit mogen komen.
Ik ben benieuwd of dat nu aangepast is.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:39

Bij mij had de eerste jury het ook niet gezien.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers