Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hannico09
Berichten: 229
Geregistreerd: 08-10-08

Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 12:54

Even een vraagje waar ik zelf geen antwoord op weet:
Stel bij verkoop paard krijg je een aanbetaling (5% van het bedrag), want er staat nog een belangrijke wedstrijd op de kalender en er moet nog gekeurd worden.
Nu is na de wedstrijd en goedkeuring contact opgenomen met de kopers, die geven aan blij te zijn dat het paard is goedgekeurd en dat ze het transport gaan regelen. Vervolgens gebeurd er niets, het resterende bedrag wordt nog niet overgemaakt en het vervoer wordt niet geregeld.
De kosten die in tussentijd gemaakt zijn, overtreffen nu de aanbetaling.
Kan de koop ongedaan gemaakt worden of kan er een bedrag (stallingskosten, smid etc. ) nog bovenop de destijds afgesproken prijs gezet worden?


kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:58

ik zou proberen te bellen.
Wanneer je geen bericht krijgt zou ik een aangetekende brief schrijven dat de aanbetaling per (datum) vervalt.
mochten ze het paard alsnog willen kopen, moeten ze kosten (stalling, smid e.d) betalen, met aftrek van de aanbetaling.

hannico09
Berichten: 229
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 13:10

Ik heb ze geprobeerd te bellen, maar krijg niemand te pakken, op de mailtjes reageren ze ook niet...

Maar kan ik de aanbetaling laten vervallen of moet ik die terugbetalen (terwijl de keuring op onze kosten is gedaan, klinisch+ foto's, dus dat was al meer dan de aanbetaling)

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:12

aanbetaling zou je inderdaad normaal terug moeten betalen. Hebben jullie vooraf afspraken gemaakt wie de keuring zou betalen? Als zij dat zouden doen, kun je dit met elkaar verrekenen, en zou dat dus betekenen dat jij nog geld van hen krijgt. Als dit verschil om een klein bedrag gaat zou ik daar verder niet over inzitten, maar dan hoef je dus zeker de aanbetaling niet terug te betalen!

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:13

het is niet gebruikelijk om een aanbetaling terug te betalen. Daar is het een aanbetaling voor, zo is het voor jou een soort zekerheid dat het paard uiteindelijk gekocht wordt, mocht het niet gebeuren dan zijn de kopers dat geld kwijt. Ik zou even een aangetekende brief naar ze sturen.


hannico09
Berichten: 229
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 13:13

keuringskosten zouden idd (bij goedkeuring) voor hun zijn...

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:14

Ik weet dat de eigenaar van de stalling waar ik sta bij de verkoop van zijn mini's ook handgeld vraagt, een gedeelte van het geld vooruit op het moment dat er besloten wordt dat iemand het paard koopt. Kopen ze uiteindelijk niet, dan zijn ze het handgeld kwijt.

Lijkt me ook logisch, anders gaat het hele idee van een aanbetaling verloren.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

hannico09
Berichten: 229
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 13:15

Een aangetekende brief is wel een goed idee.
Wat voor termijn na mondelinge verkoop zou ik kunnen hanteren dat het paard opgehaald zou moeten worden?
(paard wordt dus al vanaf begin augustus vastgehouden, en hij zou eind augustus na wedstrijd en keuring naar hun gaan)

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:15

hannico09 schreef:
Ik heb ze geprobeerd te bellen, maar krijg niemand te pakken, op de mailtjes reageren ze ook niet...

Maar kan ik de aanbetaling laten vervallen of moet ik die terugbetalen (terwijl de keuring op onze kosten is gedaan, klinisch+ foto's, dus dat was al meer dan de aanbetaling)



Volgens mij is een aanbetaling een soort garantie dat je terug komt voor datgene dat je gekocht hebt.
Komen ze niet, dan vervallen de rechten. Ik zou nog een aangetekende brief sturen waarin je aangeeft dat zij bv het paard ( als je het nog aan deze mensen wilt verkopen) tot een bepaalde datum kunnen ophalen. Zo niet dan vervallen de rechten van de kopen, inclusief de aanbetaling en geef je aan dat je nog een rekening dan stuurt van de gemaakte kosten van keuring etc.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:58

Een aanbetaling is voor het zekerstellen van de verkoop en gemaakte afspraken, er word dan ook een datum afgesproken waneer het paard opgehaald zal worden. In dit geval was dat eind aug. Inmiddels ben je nu al weer 2 weken verder en geven de kopers geen enkele reactie. Ik zou ze een aangetekendebrief sturen waarin je eist dat het paard na betalen van de afgesproken en extra kosten uiterlijk binnen een X aantal dagen opgehaald dient te worden, zoniet zal de afspraak vervallen en zal het handgeld niet terug betaald worden.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:21

Ik weet niet hoe hoog die aanbetaling was en welke termijn er inmiddels verstreken is. Maar heb het idee dat de kopers geen intresse meer in het paard zullen hebben omdat zij anders wel een keer kontakt opgenomen zouden hebben.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:28

Ik heb hier dus ook mee geworsteld.
Ik ben eens gaan horen bij een paarden handelaar hoe dit allemaal werkt. Hij zei daarover het volgende.
NOOIT handgeld aannemen. Als een persoon handgeld betaald heeft, is de koop daarmee gesloten. Komt de persoon niet op afspraak, ben je volgens de wet, een jaar lang verplicht om het dier voor hen vast te houden.
Wat kun je doen, vraag deze mensen per aangetekende brief, of per mail wat ze willen met het paard. Geven zij aan dat je het aan iemand anders mag verkopen, heb je dat zwart op wit, dan kan de koop ongedaan gemaakt worden.
Aldus advies van een paardenhandelaar, hier in de omgeving.

Wat je ook zou kunnen doen, bel eens naar je rechtsbijstand verzekering, en vraag daar eens hoe het zit. Zij kunnen je dat vast en zeker uitleggen.( of wet winkel)

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:38

volgens de wet verplicht een jaar vast te houden???? welke wet is dat dan?
Je hebt toch een termijn afgesproken dus waarom een jaar vasthouden, lijkt me niet helemaal juist....

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:39

Een mondelinge verkoop is al rechtsgeldig als verkoop. En al helemaal bij een aanbetaling. Het paard is nu al in hun bezit theoretisch gezien. Het paard is nu van hun. Zij zijn nog wel 'verplicht' het resterende bedrag over te maken (en ook de kosten te betalen die het paard in de tussentijd gemaakt heeft als dat is afgesproken) aangezien zij nu eigenaar zijn.

Ik kan me voorstellen dat jij het liefst alles terug draait maar je hebt het paard al verkocht en kan het dus alleen terug draaien als je het paard weer 'terug koopt' door de aanbetaling terug te betalen en dus goedkeuring te krijgen van deze mensen dat je het terug koopt. De gemaakte kosten kun je in dat geval moeilijk terug krijgen maar je kunt natuurlijk met deze mensen afspreken dat de aanbetaling de gemaakte kosten recht trekt en het daar dan bij laten. Maar nogmaals heb je dan wel hun goedkeuring nodig.

Wie los durft te laten, heeft twee handen vrij
Een ander kan je niet geven wat er in jezelf ontbreekt.
"Vertrouwen is als een gum, het wordt alsmaar kleiner na elke fout"...

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:00

maar hoelang mag dat dan duren? Als koper nooit meer van zich laat horen moet je er toch onderuit kunnen komen?
Je maakt ondertussen kosten en kunt het paard niet doorverkopen en wie gaat dat dan betalen?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:07

cissy schreef:
maar hoelang mag dat dan duren? Als koper nooit meer van zich laat horen moet je er toch onderuit kunnen komen?
Je maakt ondertussen kosten en kunt het paard niet doorverkopen en wie gaat dat dan betalen?


Dat snap ik en ik begrijp je gevoel echt volledig.
Het paard is nu van hun. Dus zij zijn verantwoordelijk voor de verzorging nu, tenzij jij hebt afgesproken dit te doen voor een bepaalde tijd. Wat heb je precies afgesproken? Als dat inderdaad tot eind augustus was dan kijken zij er dus niet naar om? Dan neigt dit naar verwaarlozing..? Beetje ingewikkelde zaak zo op deze manier. Probeer contact te krijgen en laat weten dat jij het paard weer toe eigend als zij binnen een bepaalde tijd niets van zich laten horen.

Wie los durft te laten, heeft twee handen vrij
Een ander kan je niet geven wat er in jezelf ontbreekt.
"Vertrouwen is als een gum, het wordt alsmaar kleiner na elke fout"...

hannico09
Berichten: 229
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Hoe lang is een aanbetaling geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 14:52

hallo,
bedankt voor het meedenken
De aanbetaling was 300 euro. Maar de keuring heb ik betaald natuurlijk en dat was al meer dan de aanbetaling en dan nog de stalling en hij moet volgende week weer naar de smid. Alles bij elkaar dus heel wat meer dan de aanbetaling.
En een jaar vasthouden lijkt me wat veel, dan zou ik 12 x 250 aan stalling en bijkomende kosten als het ware voor moeten schieten...
Maar ik ben bezig aan een brief. Het laatste contact was eind augustus dat ze het vervoer gingen regelen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers