Bit vastzetten; bit veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Bit vastzetten; bit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:42

Hallo :)
Mijn paard zet al een tijdje zijn bit vast aan 1 kant. Ik probeer het er al zeer lang uit te krijgen met oefeningen, ook met tips uit topics van anderen met hetzelfde probleem, maar ik heb het gevoel dat het er niet op vooruit gaat.
Mensen hebben me al aangeraden om van bit te veranderen. Ik rij nu met een enkelgebroken bustrensje.
Sommigen zeggen om over te schakelen naar een koperen bitje, omdat ze daar meer op kauwen. Anderen zeggen om over te schakelen naar een watertrens, dubbel of enkel gebroken.
Iemand ideeën, tips of ervaringen over of het iets zou helpen, en welk bit ik dan zou moeten nemen?
Alvast bedankt.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:45

In principe helpt het gebruiken van een ander bit niet om je probleem op te lossen. Maar een dubbelgebroken watertrensje is wel een stuk fijner voor je paard. Het probleem zit echter in je hand, en dat kun je oplossen door goed les te nemen van iemand die jou kan helpen om goed te leren voelen.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Bit vastzetten; bit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:48

zodra je paard het bit vast pakt moet jij loslaten.
vaak is het een teken wat hij je geeft.
het is moeilijk om los te laten maar als jij mee geeft heeft je paard niets om vast te houden.
een ander bit kan je proberen maar de fout ligt daar niet.
eventueel zou je eens een andere instructrice kunnen vragen om naar dit probleem te kijken zodat er dat een goede oplossing voor kan komen wat wel werkt.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: Bit vastzetten; bit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:49

Bit vast zetten ----> rijden veranderen.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:50

Hallo,

Meestal is het het probleem van de ruiter, maar soms ook gewoon het bit. Toen ik mijn paard kocht kreeg ik er een enkel gebroken bit bij. Hij liep hier gewoon niet lekker op. Had ook het gevoel dat ie het bit vastpakte. Na overleg met mijn instructrice heb ik een dubbelgebroken bit gekocht. Dit scheelde heel erg veel. Na enkele maanden toch nog een keer het enkel gebroken bit geprobeerd, en onmiddelijk had ik de zelfde problemen als in het begin. Meteen dus weer de dubbelgebroken erin gehangen.
Ik denk dat de enkel gebroken mijn paard echt zeer deed in zijn mond.

Het is de moeite waard omdat dus een keer te proberen.

Succes ermee!

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:55

Ik snap dat de fout helemaal bij mij ligt hoor, maar ik dacht dat het eventueel zou kunnen helpen om het gevoel te verbeteren tussen mijn paard en mij. Stel dat hij toch voor een deel gefrustreerd is op het bit, kan het misschien helpen om hem een 'soepeler' bitje te geven.
Ik heb inderdaad enkele weken geleden les genomen bij een andere instructrice, en zij heeft me goede tips gegeven die ik zeker voortzet.
Ik neem trouwens om de 2 dagen les en krijg ontzettend veel tips, maar soms heb ik gewoon het gevoel dat het niet helpt.

Ik denk toch dat ik me een dubbelgebroken watertrensje zal aanschaffen, misschien helpt het inderdaad, zoals Gooya zegt.
Wat denken jullie van een koperen bitje?

Ik blijf zowiezo m'n rijstijl aanpassen hoor, ik weet dat het voor een groot deel (en misschien wel helemaal) aan mezelf ligt, maar ik wil het toch graag proberen.

daegonna
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:06

Ik heb een dubbelgebroken watertrens van sprengler... Heel fijn bit in gebruik, merrie loopt er super op. Maar was ook 'vast' in de mond. Moeilijk op rechts. Mijn idee is eerst naar mezelf kijken, dan naar het paard, tanden, zadel en dan pas naar het bit.
Heb dit dus in die volgorde gedaan, wat bleek, ik ben te streng op mijn binnenhand, waardoor mijn paard haar kans ziet, om haar bit eventjes vast te nemen. Waarbij ook nog komt dat ze nu een tandarts behandeling heeft gehad. Welke uitwees dat mijn merrie serieuze haken op haar tanden had staan. Haar tanden zijn nu zo een week of 2 geleden gedaan en merk een enorme verbetering. Ik ben een stuk zachter, zij merkt dit, geeft een fijner gevoel door aan mij, waardoor ik weer zachter wordt.
Je kan er in principe een dubbelgebroken bitje aanhangen. Geen probleem. Maar wel moet je ook kijken naar de mogelijke achterliggende problemen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:15

Heb je het zadel ,rug en gebit al na laten kijken?
Denk ook dat het probleem niet bij het bit ligt maar bij je eigen techniek, wat voor oefeningen doe je om het paard soepel te maken?
Wat voor hulpen geef je aan het bit, probeer b.v eens met een combi te rijden, kaptoom met teugel en daarover een bakstuk met bit, vraag de stelling aan het kaptoom en buiging met je binnen been en laat de buiten teugel eens wat langer zodat het paard de kans heeft om de stelling juist aan te nemen en dus los kan laten in de kaken, speel heel zacht met je binnen hand en masseer als het waren de mondhoek zodat ze gaat kauwen, probeer het eerst eens in stilstand, als ze het daar wel doet en niet met b.v stap en draf kun je ook je eigen zit eens controleren , mits het zadel goed ligt natuurlijk, hou je hulpen heel klein , hoe groter je hulpen hoe groter de kans op vastpakken.
Zorg ook dat je heel onafhankelijk de hulpen kan geven en hou je eigen lijf ook heel ontspannen in die hulpen.
Maar wat ik al zei , eerst alle lichamelijke oorzaken even uit sluiten, een keer een massage beurt en je training daar op aanpassen kan ook wel eens wonderen doen.
Ze pakken niet voor niets vast en een ander bit helpt dan echt niet, vaak zit het probleem toch bij de ruiter zijn hulpgeving.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:47

Bedankt voor de tips.
Ik probeer vooral m'n binnenbeen er goed aan te houden in wendingen, zodat hij kan buigen zonder dat ik te veel met m'n teugels moet werken. Ook laat ik hem zeeeer vaak met langere teugel lopen, meestal een half uur of langer, zodat hij op z'n eigen benen loopt (ja, hij durft ook eens hangen aan m'n hand, wat ik zeker wil vermijden). Ik probeer echt zoveel mogelijk op m'n benen te rijden, ik gebruik helemaal niet graag m'n teugels. Zoals sommigen ook al zeiden: af en toe eens de 'harde' kant loslaten, waardoor hij niets heeft om vast te houden. Ik maak veel wendingen met buiging enzovoort.
Inderdaad, tandarts laat ik binnenkort zeker komen, ik ben nu net terug van reis, dus ga hem zo snel mogelijk bellen.
Ohja, zadel past, het is op maat gemaakt en ik heb het nogmaar een jaar ofzo :)
Deze middag ga ik een dubbelgebroken watertrensje halen, in afwachting van de tandarts en in de hoop dat hij toch iets ontspannender loopt op het bitje.

edit: typfout

Anoniem

Re: Bit vastzetten; bit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:07

Allereerst een tandarts laten komen. Wanneer je paard een haak (of meerdere haken) op de zijkant van z'n kiezen heeft, dan doet inbuigen vreselijk zeer. Bij een haak aan de buitenkant prikt deze in het wangslijmvlies en bij een haak aan de binnenkant prikt deze in de tong. Om dit te voorkomen, houdt je paard vast. Bij wat grotere haken kàn je paard ook niet anders dan vasthouden, omdat zo'n haak dan ahw achter de boven- of onderliggende kies klem zit.

Als het gebit in orde is, dan kan het ook aan je zadel liggen, het kan aan jou liggen (zit je zelf wel goed recht, ontspannen en in balans?) en je paard kan scheef zijn. Scheef betekent dat z'n spieren aan de ene kant langer zijn en aan de andere kant korter en dat hij één voorvoet/been/schouder meer belast dan de andere.
In deze gevallen lukt het inbuigen ook niet. Dus je zadel checken, je paard goed bekijken of hij scheef is (er zijn diverse websites met goede uitleg hierover), en goede zit- en rechtrichtlessen nemen.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Bit vastzetten; bit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:17

Aan het scheef zijn heb ik ook al zitten denken, want als ik rechtuit wandel heb ik soms het gevoel dat z'n nek en hoofd iets meer naar links buigt. Ik ga dit zeker laten nakijken.
Tandarts komt zowiezo binnenkort.

Oonax
Berichten: 1597
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:55

Koperen bit heb ik geen ervaring mee, maar ik heb idd ook positieve ervaringen met overschakelen naar dubbelgebroken bit in een gelijkaardige situatie. Daarna tandarts laten komen en daarna was het enkel nog kwestie van aan mezelf werken. Je moet inderdaad durven loslaten, het heeft bij mij effe geduurd voor ik echt dat gevoel in men vingers had, maar met veel trainen lukt het wel :) Succes!

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:38

Ik heb ondertussen al 2x gereden met een dubbelgebroken koperen watertrens. Hij neemt het heeel goed op, ik voel dat hij meer ontspannen loopt, maar hij zet nog steeds z'n rechterkant vast in de rechtergalop. Hij valt ontzettend naar binnen dan. In draf gaat het echt super.
Ik denk dat hij allesins liever een dubbelgebroken bitje in heeft dan en enkelgebroken, maar dat dit de oorzaak van het vastzetten niet zal wegnemen. Ik zal zowiezo kijken naar een andere oorzaak dan het bit, maar ik voel wel dat hij blijer is met dit dubbelgebroken bitje :j.