Slofteugel vraagje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Slofteugel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:17

Ik heb misschien een beetje een domme vraag :o Maar ik vroeg me af hoe je nou eigenlijk de slof opzij bevestigt ipv onderlangs? Heb je daar van die lusjes voor nodig oid? :o
Ik krijg het zelf namelijk niet helemaal uitgevogeld :P

Groetjes.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Slofteugel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:20

De musketons kan je bijvoorbeeld aan de gespen van je singel bevestigen(bij een dressuurzadel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:20

als je niet eens weet hoe je hem moet bevestige is het dan wel zo verstandig een te gebruiken?

Verder heb je dan idd lusjes nodig. Of je moet ringen op je singel hebben zitten

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:22

Een slof is als een scheermes in de handen van een aap... :o

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:22

Hangt van je type slof af. Sommige hebben gesp sluiting, ander klipsluiting.
De eerste is gewoon rond je singel en klaar. De tweede kan je inderdaad van die lusjes kopen, of gewoon rond de singel draaien en dan de sluiting openen en zoveel mogelijk of helemaal op het leder laten sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:25

Ik weet wel hoe ik hem moet bevestigen, althans onderlangs dan. Alleen als ik meer verzameld wil rijden is onderlangs niet zo handig. Verder weet ik wel hoe ik hem moet gebruiken hoor, en dat lijkt me belangrijker :P ;)

Dan zal ik idd eens op zoek gaan naar een paar lusjes aangezien ik met vzh zadel rijd.

@ dropje2, wat wil je daarmee zeggen? :?

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:27

Zwartsnoepje schreef:
@ dropje2, wat wil je daarmee zeggen? :?


Dat ze je niet kent maar wel een vooroordel heeft. ;)

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Slofteugel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:30

Waarom wil je met een slofteugel rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:48

Nou ja, laat het oordelen dan maar aangezien je me nooit hebt zien rijden, laat staan met slof :+

Ik wil mijn (verzorg)paard graag een keer in de week wat meer verzameld gaan trainen (nu rijd ik haar vooral laag en rond). Echter vindt ze dit nog erg moeilijk en met slof kan ik haar dan net iets meer begrenzen en is het voor haar ook makkelijker en duidelijker. Ik vraag haar maar kleine stukjes opgericht, zeker in het begin, en wil dat zo gaan opbouwen. Ik let dan natuurlijk wel op dat ik haar niet overvraag en dat ze over de rug blijft, anders heeft het geen nut. Ik weet dat het zonder kan, maar ik zal eerlijk zijn, dit is makkelijker. Bovendien ben ik van plan het te gaan doen met instructie, dus no worries :P

Maargoed ik heb mijn antwoord, dus bedankt :)

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:12

Ik weet dat je niet om advies mbt wel of niet rijden met slof vraagt maar toch wil ik even reageren. Je geeft aan dat je het paard graag meer verzameld wilt gaan rijden. Hiervoor heb je niets aan een slofteugel.

Verzameling komt vanuit de achterhand. Het paard gaat meer gewicht dragen op de achterhand en treedt beter onder met het achterbeen waardoor je van voren meer oprichting zult krijgen. Zoals je kunt lezen begint dit dus bij de achterkant en niet aan de voorkant. Dat is wel wat jij wilt doen met behulp van de slofteugel maar dat is dus simpelweg niet mogelijk.

Denk er nog eens goed over na of je dit echt zo wilt doen.

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:45

Helemaal mee eens; als je een paard meer wil verzamelen, zal dat echt voor 100% uit de achterhand moeten komen. Van voren vast zetten heeft geen enkele zin, behalve dat je een onderhals van hiet tot overmorgen aan 't kweken bent.
De meeste slofteugel-ruiters vergeten de achterhand, want het paard loopt toch "in de krul" :(:) ?
Dan hoef je toch niet meer te drijven? Je voelt toch niet hoe hij/zij lekker op de hand hangt.. ;)

Maar goed, ieder mag fijn zelf weten hoe je je (verzorg)paard rijdt, ik heb er gelukkig geen verstand van; ik rijdt pas 40 jaar :+

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Slofteugel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:47

Mensen, Ts vroeg gewoon hoe ze een slof best zijdellings kan bevestigen. Ik ben zelf ook verre van voorstaander, en zeker niet met wat Ts er mee beoogt te bereiken, maar bon dat zijn onze zaken niet.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:48

dropje2 schreef:
Een slof is als een scheermes in de handen van een aap... :o


Daarmee oordeelt ze niet over de TS, daarmee zegt ze iets wat gewoon heel erg waar is.
Zelf heb ik nog nooit met slof gereden, dus als ik er mee zou rijden zou ik waarschijnlijk
mijn paard ontzettend pijn gaan doen.
En dáár heeft Dropje het dus over. Niet of de TS wel of niet kan rijden met slof...

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:54

Weet je wat nou zo gek is? Dat het overgrote deel van Bokt zo'n grote mond heeft over het rijden met slof (lees: zijn tegen slofgebruik), maar dat ik tegelijkertijd zo ontzettend veel mensen met slof zie rijden......
Kortom, laat TS doen wat ze wil, of zoals ze bij ons thuis zeggen "bemoei je met de kippen en pik stront".

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:59

Dank je @JessandHope +:)+

Jij begrijpt het helemaal.. enne @hoogendroog: waarom is het op veel, heel veel manege's, waaronder degene waar ik sta, absoluut VERBODEN om met een slof te rijden?

En nogmaals, TS mag fijn doen wat ze zelf wil, maar als ik de eigenaar van haar verzorgpaard was, ging ik toch een heel stevig babbeltje met haar maken }:0

Verder: de groetjes!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Slofteugel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:04

Je zal inderdaad je paard hiermee alleen maar pijn doen.
Verzameling komt helemaal vanuit de achterhand, niet vanuit de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:19

:=
Ik snap uiteraard dat het uit de achterhand moet komen, daarom rijd ik ook ten alle tijden van achter naar voren.
Ja dat kan ook met slof :+
Echter heeft ze dan net een beetje extra begrenzing nodig. Ik ben niet zo goed in uitleggen daarvoor zou je het
moeten zien, maar geloof mij maar dat ik paardjelief niet pijnig en we alles heel rustig aan doen. En dat de slof er
zeker ook weer af gaat.

Anyway graag hierbij laten aangezien dit niet hier thuishoort en de discussie wel/niet slof al 100x gevoerd is.
Toevallig vind ik de slof wél een handig hulpmiddel, en ik snap dat de boktheiligen hier die mening niet delen, dat is prima.

Axel_Valerie

Berichten: 3039
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:23

Ik denk dat we hier beter geen antwoord op kunnen geven.
Als we dat wel doen gaat ze het waarschijnlijk uitvoeren.

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:24

bij een veelzuidigheidszadel zou je um ook eventueel aan die ijzeren uiteinden van je singel kunnen klikken. Maarr misschien is dat te hoog, dat is kwestie van uitproberen..

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:37

TS je zou het best wat meer mogen waarderen als mensen hun best doen jou en je paard te helpen in plaats van diegene voor "boktheiligen" uit te maken.

Het is goed dat je inziet dat je in ieder geval van achter naar voren moet rijden. Het is jammer dat je niet inziet dat je met de slofteugel te veel zal inwerken aan de voorkant (mond van het paard) waardoor geen sprake meer zal zijn van een licht contact tussen ruiterhand en paardenmond.

Zie het als uitdaging om dit zonder slofteugel voor elkaar te krijgen. Door je paard op juiste wijze dressuurmatig te trainen, dan kom je er echt wel. Ik hoop echt dat je er nog eens goed over nadenkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:06

Zodra zij nageeft op mijn weerstandbiedende hand, haal ik de (lichte) druk van mijn teugel af, laat de slof ''los'' en kan ik verder rijden met fijn licht contact. Mijn slof staat nooit strak, hij hangt altijd los, alleen op die momenten dat ik mijn weerstandbiedende hand moet ondersteunen pak ik hem er bij. Zodra ze dan nageeft gaat de druk er volledig vanaf. Het is dus absoluut niet de bedoeling dat ik het paard met zijn neus naar de borst trek of met heel veel contact op de slof rijd.
Maargoed dat is mijn manier van rijden en ik snap dat er mensen zijn die dat geen fijne manier vinden. Het paard reageert er echter goed op, ze is los door het lijf, haar achterhand treed goed onder en ze loopt mooi over de rug.
Ik probeer het zeker zonder slof, daar niet van, ik ben alleen van mening dat hij af en toe gewoon een beetje kan helpen.

Graag dit nu echt te laten voor wat het is want het hoort niet in dit forum ;) Heb een slotje aangevraagd.
Toch bedankt allemaal voor de goed bedoelde adviezen en geloof maar dat ik het beste voor heb met het paard.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Slofteugel vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:57

Aangezien e.e.a. behoorlijk offtopic is gegaan, de vragen zijn beantwoord en eigenlijk alles wat er te zeggen is gezegd is inmiddels plaats ik hier een slotje.