3-jarige merrie heeft moeilijkheden met eten...! :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

3-jarige merrie heeft moeilijkheden met eten...! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:57

Hallo bokkers!

Misschien kennen jullie het fenomeen, dus ik plaats het maar even in de hoop op tips/aanwijzingen: Mijn 3-jarige merrie eet sinds gisteren ineens niet meer zo goed. Krachtvoer, wortels, dat gaat er wel in, zij het met meer moeite dan voorheen, maar het probleem zit 'm vooral in het hooi: Ze neemt wat, kauwt en spuugt dan weer uit.

Ze heeft geen koorts en wil graag eten, maar kan dit schijnbaar gewoon niet goed. Ik heb er vandaag meteen een DA bijgehaald die haakjes op de tanden weg heeft gehaald (echter waren zede minimaal, de DA denkt dat het daar niet aan ligt) en we hebben ontdekt dat tussen twee kiezen een klein gaat zit, maar gezien het tandvlees is dit al geruime tijd zo (een spleet tussen de tanden zeg maar). Bovendien waren er geen tekens van mogelijke tandwissel....

Misschien reageer ik wel te vroeg en is morgen alles o.k., maar de tandbehandeling is een paar uur geleden en ze at net nog steeds niet (ze is overigens niet gesedeerd, was niet nodig, braaf beest :Y) ). Ergens maak ik me toch echt een beetje zorgen, omdat ze er gewoon een beetje apathisch bij staat (ze heeft geen koorts!)....

Iemand die het herkent en een mogelijke prognose geven kan?


Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: 3-jarige merrie heeft moeilijkheden met eten...! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:05

Zitten er misshcien prikkels in het hooi? Kan zijn dat ze dat niet prettig vind om te eten.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 22:06

Simmie schreef:
Zitten er misshcien prikkels in het hooi? Kan zijn dat ze dat niet prettig vind om te eten.


Hebben we gecheckt...maar het hooi wat ze krijgt komt van een baal die we woensdag al hebben aangebroken en ze eet sinds gisteren niet meer goed...De andere dagen was er geen probleem..

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: 3-jarige merrie heeft moeilijkheden met eten...! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:15

Staat ze ook op het land? Misschien de progressie-rups in de buurt? Of een plant wat haar blaasjes in de mond geeft? (waarschijnijk heeft de DA daar wel naar gekeken maar ik zeg het voor de zekerheid. Of last van haar keel? Darmgeluiden ok?
Nog ven een tip; als ze een behandelig heeft gehad kan het anderhalve dag ot 2 duren dat ze geen last meer heeft van de behandelig. We hebben hier eentje staan die 2 dagen lang geen appel kan doorbijten; spierpijn.

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:49

Eet ze wel gras? Of gaat dat ook lastig.. Misschien heeft ze toch gewoon een virusje onder leden en eet ze daarom zo slecht. Vaak zie je dan wel dat gras er beter ingaat...succes.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:59

Ja ik herken dit geloof ik.

Je hebt het over een spleet/ruimte tussen de kiezen toch?
Hiertussen blijft voedsel steken en dit gaan ontsteken en pijn doen.
Daarom wil ze niet eten.

Dit is op te lossen door een vlak van 1 of meerdere kiezen te zagen.
Hierdoor kan het voedsel er weer uit en zo lost het probleem vanzelf op.

Informeer maar even bij een tandarts.
Dit gebeurd vaak wel onder narcose.
Wij hebben het hier meerdele maken moeten doen met verschillende paarden uit onze opfok.

Afbeelding

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 10:16

Paintlinger schreef:
Ja ik herken dit geloof ik.

Je hebt het over een spleet/ruimte tussen de kiezen toch?
Hiertussen blijft voedsel steken en dit gaan ontsteken en pijn doen.
Daarom wil ze niet eten.

Dit is op te lossen door een vlak van 1 of meerdere kiezen te zagen.
Hierdoor kan het voedsel er weer uit en zo lost het probleem vanzelf op.

Informeer maar even bij een tandarts.
Dit gebeurd vaak wel onder narcose.
Wij hebben het hier meerdele maken moeten doen met verschillende paarden uit onze opfok.

Afbeelding


Dank voor de informatie! Inderdaad, toen we gisteren keken zaten er etensresten in de spleet die ik er met de vinger uit heb geduwd. het zou dus goed kunnen....Ik vraag me alleen af waarom gras, een wortel of krachtvoer wel gewoon gegeten wordt (zij het moeizamer dan ander, vooral bij wortels en krachtvoer) en hooi niet...Herken jij dit ook bij die paarden uit jullie opfok?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: spookyskippy, Wendy_Torre en 80 bezoekers

cron