Slof.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rolanda
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-08-10

Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 21:32

hoi allemaal!
ik weet niet zeker of dit topic hier hoort,
maar ik had een vraag over de slof,
wanneer vinden jullie dat je het beste een slof toe kan passen?


groetjes.


magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:39

Waar de kunde van de ruiter eindigt, beginnen de hulpteugels.

M.a.w. eerst bij jezelf het probleem zoeken, indien niets gevonden je harnachement en de gezondheid van je paard controlen. 9 van de 10 keer heb je het probleem daarbij gevonden.

[edit] Typfout.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-09-10 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:44

magda_90 schreef:
Waar de onkunde van de ruiter eindigt, beginnen de hulpteugels.

M.a.w. eerst bij jezelf het probleem zoeken, indien niets gevonden je harnachement en de gezondheid van je paard controlen. 9 van de 10 keer heb je het probleem daarbij gevonden.

waar de kunde van de ruiter eindigt vermoed ik.... :D
Ben ik niet geheel met je eens trouwens maar goed, die discussie ga ik niet meer aan.

Slof kan een fijne hulpteugel zijn voor paarden die het idee achter aanleuning niet snappen, voor zekerheid alstie graag gaat rennen zonder toestemming en ik heb hem ooit ook wel eens gebruikt zien worden voor een paard dat steigerde (kop laag = moeilijker om te steigeren) maar of dat nu de beste oplossing was weet ik niet.. Nog anderen gebruiken ze dan weer om te zorgen dat alstie gaat, ze hem op de rem kunnen trekken... Nu gaat dat meestal wel over paarden waar al eindeloos veel ruiters het zonder succes mee geprobeerd hebben... :) beetje hun "laatste kans" zeg maar. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_danieke_

Berichten: 2374
Geregistreerd: 07-11-08

Re: Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:45

de slof kan je het beste toe passen NADAT je de zoekfunctie eens gebruikt hebt ;)

Care about your personality, not about your reputation.
Cause your personality is who you are and your reputation is who people think you are...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:45

Klopt, blonT zullen we maar zeggen, van die typfout.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:47

In principe ben ik er helemaal op tegen. Het verstoord de goede houding van het paard omdat hij te vaak verkeerd gebruikt wordt.
Alleen als je er echt verstand van hebt en hem goed gebruikt vind ik het acceptabel.
Maar járen eerder deden mensen het ook zonder slofteugel, waarom nu dan wel? ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:49

Sja jaren geleden deden we het ook zonder internet, gsm enz dus waarom nu dan wel? :+ (om nog maar te zwijgen over allerhande medische nieuwtjes) Het antwoord is relatief simpel denk ik:
We evolueren nu eenmaal... :) Maken gebruik van nieuwe ontdekkingen. Deden we dat niet dan waren we nog altijd bosjesmannen/vrouwen die doodvroren want het vuur is ook een evolutie. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-09-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:50

marsyl schreef:
In principe ben ik er helemaal op tegen. Het verstoord de goede houding van het paard omdat hij te vaak verkeerd gebruikt wordt.
Alleen als je er echt verstand van hebt en hem goed gebruikt vind ik het acceptabel.
Maar járen eerder deden mensen het ook zonder slofteugel, waarom nu dan wel? ;)


Imo omdat het allemaal snel snel snel moet, resultaten behoren snel behaald te worden dus dan ga je er eerder dingen aan hangen zonder de daadwerkelijke oorzaak weg te nemen.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:52

Precies, als mensen vinden dat het niet snel of goed genoeg gaat, zoeken ze een andere oplossing.
En 9 van de 10 gevallen is dat op een incorrecte manier.

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:52

Tja sommige paarden vinden een oefening bijv moeilijk en breken aan de voorkant dan uit zodat ze er vervolgens onderuit kunnen
Naar mijn mening kun je er dan best even een slofteugel bij pakken zodat je eventjes heel simpel zonder al te veel moeilijkheid een grens op kan leggen zodat het gezeur meteen een beetje over is.
Ben meer voor een duidelijke consequente manier van dat eeuwige gezeur wat sommige mensen doen.

Rij zelf nooit met slof, maar heb er ook geen hekel aan als mensen het wel doen.

Of nouja, ik weet toevallig iemand die behoorlijk hard in dr hand is, en als dr paard dan wat te sterk wordt pakt ze die slof er weer bij 'omdat ie dan lastig is en hij aangepakt moet worden', tja dan zit er wel iets echt heel erg mis en dat soort vormen van paardrijden kan ik niet op prijs stellen.
Verder vind ik dat een slof ook niet gebruikt kan worden voor een juiste nageeflijkheid

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:16

Ik gebruikt hem soms bij de zijwaartse oefeningen (traver, renver, wijken, sb enz.) daar wil de shetlander graag omhoog lopen en zijn rug stevig wegdrukken. Zo houd ik hem laag en loopt hij gelijk losser. Zit eigenlijk bijna geen druk op, net dat beetje meer laat hem heerlijk lopen. Hoeft ook maar 5 minuten en hij loopt daarna alleen maar losser.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:48

persoonlijk vind ik dat je een slof beter kunt toepassen als ook je instructrice ermee instemt EN je er zelf goed mee om kunt gaan

heb genoeg paarden gezien met ruiters die de slofteugel verkeerd gebruiken...

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:55

Ben altijd zo tegen de slofteugel geweest, maar heb afgelopen woensdag er onder begeleiding van mijn instructeur eentje aangehangen. Ben eigenlijk helemaal om, alhoewel ik nog steeds van mening ben dat je het alleen moet gebruiken met goede begeleiding en genoeg ervaring en dus zeker niet als beginner (en al helemaal niet als je in je uppie bezig bent). Het is geen teugel om je paard naar beneden te houden als ze niet rond willen lopen, en helaas wordt hij daar maar al te vaak voor gebruikt..

Ik heb hem er om gehangen omdat we een paar probleempjes hadden die niet goed opgelost werden. Zo accepteerde het paard de zweep niet, gooide hoofd de lucht in en sprong dan aan. Door het hoofd laag te houden deed hij juist wel wat ik wilde bij de zweep (namelijk achterhand gebruiken en/of versnellen) en kon ik meer er aan rijden. Verder nog wat kleine dingetjes die we gewoon niet opgelost kregen, waarna ik uiteindelijk een slofteugel heb voorgesteld en echt, ik heb mijn paard nog nooit zo zien lopen als die ene keer. Heb lopen grappen dat ze mijn paard omgewisseld moesten hebben.

Ik denk dat het een van de beste hulpteugels is bij goed gebruik. Immers, je hebt zelf in de hand hoeveel en wanneer je hem gebruikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een thiedemann. En dat is tegelijkertijd ook het nadeel, want als je er onvoorzichtig mee om gaat kan je het al snel teveel toepassen en neemt het de functie over van de teugels. Komt daar nog bij dat je een tweede teugel in de hand hebt, wat ook een heel gedoe is.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:03


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

MrBojangles
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:56

slofteugel kan helpen (bijvoorbeeld als je paard heel sterk is), maar je moet hem wel in het begin
alleen onder goede begeleiding gebruiken!
las ooit ergens de uitsprak: een slofteugel in de hand van iemand die niet weet hoe je ermee om moet gaan is net als scheermesjes in de handen van een aap... of zoe iets. heeft wel indruk achtergelaten, ga er dus voorzichtig mee om.

succes :)

MrBojangles

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:12

Het zoveelste topic over de slof. Wordt tijd dat het onding wordt verboden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:36

Schangah schreef:
Het zoveelste topic over de slof. Wordt tijd dat het onding wordt verboden.

heb je daar ook een onderbouwing voor of roep je maar wat in het luchtledige?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:45

Ayasha schreef:
Schangah schreef:
Het zoveelste topic over de slof. Wordt tijd dat het onding wordt verboden.

heb je daar ook een onderbouwing voor of roep je maar wat in het luchtledige?


Omdat het in onkundige handen heel veel kwaad kan en ik zie dat om mij heen paarden compleet kapot gereden worden met de slof.
Ik roep overigens nooit iets in het luchtledige, vind ik nog al beledigende opmerking en dan kan ik er nog iets achter aan zeggen maar dat doe ik niet.

Jasterina
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-06-07

Re: Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:51

er zijn niet voor niks hulpmiddelen, dus waarom geen hulpteugels? Ik was eerst compleet tegen, en nu voor bepaalde dingen ben ik er erg ''voor'' voor.
mits je er goed mee omgaat.

youfirstbreath.youlastbreat.takecare

Benthe

Berichten: 1588
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:20

secricible schreef:
Ben altijd zo tegen de slofteugel geweest, maar heb afgelopen woensdag er onder begeleiding van mijn instructeur eentje aangehangen. Ben eigenlijk helemaal om, alhoewel ik nog steeds van mening ben dat je het alleen moet gebruiken met goede begeleiding en genoeg ervaring en dus zeker niet als beginner (en al helemaal niet als je in je uppie bezig bent). Het is geen teugel om je paard naar beneden te houden als ze niet rond willen lopen, en helaas wordt hij daar maar al te vaak voor gebruikt..

Ik heb hem er om gehangen omdat we een paar probleempjes hadden die niet goed opgelost werden. Zo accepteerde het paard de zweep niet, gooide hoofd de lucht in en sprong dan aan. Door het hoofd laag te houden deed hij juist wel wat ik wilde bij de zweep (namelijk achterhand gebruiken en/of versnellen) en kon ik meer er aan rijden. Verder nog wat kleine dingetjes die we gewoon niet opgelost kregen, waarna ik uiteindelijk een slofteugel heb voorgesteld en echt, ik heb mijn paard nog nooit zo zien lopen als die ene keer. Heb lopen grappen dat ze mijn paard omgewisseld moesten hebben.

Ik denk dat het een van de beste hulpteugels is bij goed gebruik. Immers, je hebt zelf in de hand hoeveel en wanneer je hem gebruikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een thiedemann. En dat is tegelijkertijd ook het nadeel, want als je er onvoorzichtig mee om gaat kan je het al snel teveel toepassen en neemt het de functie over van de teugels. Komt daar nog bij dat je een tweede teugel in de hand hebt, wat ook een heel gedoe is.


amen! Heb een soortgelijke ervaring!
Bovendien is dit bij alles zo, bij het hele paardrijden. Niets is bij voorbaat slecht of afgekeurd, het wordt vaak slecht gebruikt door mensen en daarom krijgt die hele slof zo'n slechte naam.
Bij goed gebruik is alles mogelijk.
Kijk bijvoorbeeld ook naar de bitten en sporen, je kunt het zo scherp maken als je zelf wil, is het daarom meteen slecht???? Nee! Het wordt pas slecht wanneer het slecht wordt gebruikt!


A_R

Berichten: 235
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Los altos de los monteros / Marbella

Re: Slof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:34

Hoe zal ik het zeggen... NOOIT!
Je kan beter les nemen van een goede instructie, ben altijd van mening dat je een probleem ook nog oplossen zonder hulpteugels.
En als je er een gebruikt doe het dan met goede begeleiding van iemand die er verstand van heeft, anders maakt het meer kapot dan goed.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:58

Schangah schreef:
Omdat het in onkundige handen heel veel kwaad kan en ik zie dat om mij heen paarden compleet kapot gereden worden met de slof.
Ik roep overigens nooit iets in het luchtledige, vind ik nog al beledigende opmerking en dan kan ik er nog iets achter aan zeggen maar dat doe ik niet.

Always and never are two words you should always remember never to use.
Zeker in dit geval, of jouw definitie van "roepen in het luchtledige" moet anders zijn dan de mijne. Kan ook nog.

Elke hulpteugel kan een paard compleet verkl**ten in foute handen. Dat ligt niet aan de hulpteugel maar aan de handen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:05

Ik ben ook nooit zo van de slof geweest. Ik heb een week op een proff. dressuurstal gewerkt. Daar werden alle paarden (B niveau of GP) op een trensje met slof gereden. Eerst keek ik heel raar op, ik ben hem sindsdien (na een week onderbegeleiding) soms ook thuis gaan gebruiken!

Ik zal eerst goed met je instructeur/instructrice er over hebben. Het is immers alleen een HULPteugel!!! En daar gaan veel mensen vaak de mist in!


A_R schreef:
Hoe zal ik het zeggen... NOOIT!
Je kan beter les nemen van een goede instructie, ben altijd van mening dat je een probleem ook nog oplossen zonder hulpteugels.
En als je er een gebruikt doe het dan met goede begeleiding van iemand die er verstand van heeft, anders maakt het meer kapot dan goed.


Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik snap je standpunt wel máár van veel GOEDE ruiters moet je vaak ook een slof gebruiken. Ik bedoel deze dingen zijn immers niet zomaar in het leven geroepen. Maar 9 vd 10 worden ze fout gebruikt!!! En daar ben ik het zeker mee eens!!!!

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:20

Een slof is NOOIT nodig. Elk rijtechnisch probleem kan opgelost worden zonder slof.

Daarbij: Alleen een goede ruiter kan met een slof goed omgaan, echter heeft een goede ruiter de slof niet nodig.

Je kunt beter goed les gaan zoeken en je probleem op die manier oplossen dan er een hulpteugel bij halen.

http://www.noorhorses.com
*I love listening to lies when i know the truth*

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:27

Een slof verdoezelt alleen het echte probleem. Nageven komt vanuit de achterhand in combinatie met een ontspannen rug, dat bereik je niet door er een slof aan te hangen :n


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, annaxmaex, Googlebot, kamsel, Miss_Mii21, paljaslaura, Thjalfy, Wiwabalia, xDaylight, xSannee en 49 bezoekers

cron