Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:13

Hallo!
Dit zijn Vivaldi en ik (Melissa).
Vivaldi is nu 4 weken bij ons.
En kende toen nog helemaal niks.
We zijn toen dus eerst begonnen met longeren.
Toen zadel er op, toen hangen.
Enzovoort enzovoort.
Nou ging ik vandaag voor de 3e keer los rijden :D
En mn stiefmoeder ging foto's maken. :D
Vivaldi is 3 jaar en erg leergierig! <3
Helaas deden de fotos het zo niet, dus moesten ze in een link.

haha, ik kreeg het een beetje warm, dus vandaar dat je me opeens met een blauw vest ziet, ipv een zwarte jas! :P


1. even een fototje van Viv! <3 (foto is gister gemaakt na het rijden , vandaar die zweetplek! :)
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2710.jpg

2. eventjes longeren voor het rijden.
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2728.jpg

3. opstappen.
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2731.jpg

4.
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2733.jpg

5.
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2736.jpg

6.
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2738.jpg

7. drafje!
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2746.jpg

8. deze foto vind ik zelf persoonlijk heel leuk! :D
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2747.jpg

9.
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2748.jpg

10. en nog een galopje :D (niet zo heel duidelijk)
http://i261.photobucket.com/albums/ii47 ... CN2750.jpg

dat waren ze!
hou het commentaar wel netjes alsjeblieft! :')

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:26

Leuke foto's hoor, je bent goed bezig. Hele leuke pony.

Je kan de foto's uploaden bij bv tinypic en dan als img plaatsen.
Denk dat je dan meer reacties krijgt.

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:53

dankje! :D


misschien had je het nog niet gelezen, maar ik zal het eventjes uitleggen! :)

mijn camera maakt de foto's te groot, want ze mogen hier maar 800 pixels breed zijn.
dus als ik ze als img doe, komt dat er te staan. :)

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:58

Hallo,

Leuk paardje heb je!
Er moet nog wel erg gewerkt worden aan stelling en buiging. Er is 1 foto (denk nr 4 maar weet het even niet meer), dan loopt je paard linksom aan de longe, en kijkt het paard helemaal naar buiten (ik zie dat jij hem erg helpt met naar buiten kijken ;) ) Verder geef ik je ook als tip mee om je handen wat mooier rechtop te houden. Je legt ze nu nogal plat, hierdoor kan je moeilijk soepel bewegen, en voel je de paardenmond ook niet zo erg.

Wat betreft pixelgrootte:
Als je foto's gaan opladen in photobucket zie je een groene regel waarin staat: Upload images en video's. Meteen onder deze regel staat: more options. Als je hierop klikt dan kan je de pixelgrootte aangeven waarmee je wilt oploaden. Als je deze dan op max 800 x 600 aanklikt, dan zijn de foto's niet meer te groot voor Bokt.

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:37

Gooya schreef:
Hallo,

Leuk paardje heb je!
Er moet nog wel erg gewerkt worden aan stelling en buiging. Er is 1 foto (denk nr 4 maar weet het even niet meer), dan loopt je paard linksom aan de longe, en kijkt het paard helemaal naar buiten (ik zie dat jij hem erg helpt met naar buiten kijken ;) ) Verder geef ik je ook als tip mee om je handen wat mooier rechtop te houden. Je legt ze nu nogal plat, hierdoor kan je moeilijk soepel bewegen, en voel je de paardenmond ook niet zo erg.

Wat betreft pixelgrootte:
Als je foto's gaan opladen in photobucket zie je een groene regel waarin staat: Upload images en video's. Meteen onder deze regel staat: more options. Als je hierop klikt dan kan je de pixelgrootte aangeven waarmee je wilt oploaden. Als je deze dan op max 800 x 600 aanklikt, dan zijn de foto's niet meer te groot voor Bokt.


Dankje,
Ik zal er aan werken. :')

Oke, dat is handig om te weten, haha!

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:40

ohja 9 doet het niet, weet ik, haha! :D
foutje.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:53

Gooya schreef:
Hallo,

Leuk paardje heb je!
Er moet nog wel erg gewerkt worden aan stelling en buiging. Er is 1 foto (denk nr 4 maar weet het even niet meer), dan loopt je paard linksom aan de longe, en kijkt het paard helemaal naar buiten (ik zie dat jij hem erg helpt met naar buiten kijken ;) )
Verder geef ik je ook als tip mee om je handen wat mooier rechtop te houden. Je legt ze nu nogal plat, hierdoor kan je moeilijk soepel bewegen, en voel je de paardenmond ook niet zo erg.

Wat betreft pixelgrootte:
Als je foto's gaan opladen in photobucket zie je een groene regel waarin staat: Upload images en video's. Meteen onder deze regel staat: more options. Als je hierop klikt dan kan je de pixelgrootte aangeven waarmee je wilt oploaden. Als je deze dan op max 800 x 600 aanklikt, dan zijn de foto's niet meer te groot voor Bokt.


Het beessie is 4 weken daar, krap aan onder het zadel en jij begint over stelling en buiging??
Allicht stuurt ze hem naar buiten, is zo knullig als ie over de longeerlijn struikelt niet?

Ts, ziet er vriendelijk en rustig uit!

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:55

Dankje! :)

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:35

kamsel schreef:
Allicht stuurt ze hem naar buiten, is zo knullig als ie over de longeerlijn struikelt niet?


Degene die op het paard zit kan het paard even rechtdoor laten lopen, dit voorkomt dat je het jonge paard helemaal naar rechts moet trekken wat hier gebeurt. Degene die de longeerlijn vast heeft is verantwoordelijk voor het korter/langer maken van de lijn, zodat het paard niet struikelt. Níet de ruiter die te paard zit.
Als de ruiter het paard even rechtdoor laat lopen, en de longeerlijn even korter gehouden wordt wordt het m.i. fijner opgelost voor het paard.

Door het paard rechtdoor te sturen, kan je al goed ingaan werken met gewichts/been hulp. Dit kan het paard op deze manier gaan leren. Door een paard naar rechts te trekken gaat dit niet lukken.

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:49

Ik heb ook les dus leren doe ik niet zo via bokt.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:32

CelinexM schreef:
Ik heb ook les dus leren doe ik niet zo via bokt.


Dan zal ik niet meer reageren als je wat bij HAW op Bokt zet. HAW is nl om tips te vragen, en daar kan je het natuurlijk mee eens zijn of niet.
Succes ermee!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:33

Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen om je paard op driejarige leeftijd in te rijden? :)

Rijtechnisch: je paard is nog jong en arm bespierd. Het is daarom veel verstandiger om met een krukje op te stappen in plaats van vanaf de grond. Verder ziet het er aardig uit. Let op dat je hem niet teveel overvraagd.

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:53

dorientjuh schreef:
Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen om je paard op driejarige leeftijd in te rijden? :)

Rijtechnisch: je paard is nog jong en arm bespierd. Het is daarom veel verstandiger om met een krukje op te stappen in plaats van vanaf de grond. Verder ziet het er aardig uit. Let op dat je hem niet teveel overvraagd.


Uhm, waarom niet? :)
Als hij 3 is mag hij worden ingereden. :)

Oke dankje! :D

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:03


tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:08

80% van alle paardenmensen leren hun paard op op 3 jaar dorientjuh

ik vind het er eigenlijk al erg goed uitzien.
dat naar rechts trekken is volgens mij een reactie om hem niet in de lijn te laten lopen, gewoon een fout momentje op de foto.

Ik denk wel dat je zadel net iets teveel naar voren ligt maar het kan natuurlijk dat het beeld wat vertekende.

Irene_vZ

Berichten: 136
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:14

Leuk hoor! Aan het koppie van je pony te zien vond hij het wel een beetje spannend.

Wel zou ik als ik jou was de sluiting mijn cap dichtdoen.. Anders kun je hem net zo goed niet opzetten! Is met het beleren van een pony geen overbodige luxe ;) !

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:18

tessyke schreef:
80% van alle paardenmensen leren hun paard op op 3 jaar dorientjuh


Precies. Dat is mijn hele punt. Die 80% doet dat omdat de rest dat ook doet, zonder zich bewust te zijn van de gevolgen voor het paard. Daarom vraag ik onder andere de TS om erover na te denken.

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:19

maar we zijn nu al begonnen. :)
maar internet liegt ook wel eens he :)

_melissaa

Berichten: 857
Geregistreerd: 03-05-08
Woonplaats: Friesland (Oldeberkoop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:22

Irene_vZ schreef:
Leuk hoor! Aan het koppie van je pony te zien vond hij het wel een beetje spannend.

Wel zou ik als ik jou was de sluiting mijn cap dichtdoen.. Anders kun je hem net zo goed niet opzetten! Is met het beleren van een pony geen overbodige luxe ;) !



Dankje! :)

Haha, met het longeren heb ik altijd mijn capbandje los.
Alleen toen ik er op ging, was ik helemaal vergeten mijn bandje los te doen! *bloosbloosbloos*
Dus toen ik er achter kwam, capbandje gauw vast te doen.
Dus voortaan met het longeren maar alvast mijn bandje vast doen!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:37

dorientjuh schreef:
Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen om je paard op driejarige leeftijd in te rijden? :)

Rijtechnisch: je paard is nog jong en arm bespierd. Het is daarom veel verstandiger om met een krukje op te stappen in plaats van vanaf de grond. Verder ziet het er aardig uit. Let op dat je hem niet teveel overvraagd.


Met het krukje ben ik met je eens. Zolang een 3-jarige met beleid gereden wordt, hoeft dit helemaal geen problemen op te leveren voor de groei en ontwikkeling van een paard. Daarvoor worden er al te lang te veel gezond oud (ook tig jaar geleden wist men trouwens dat een paard met 3 nog lang niet uitgegroeid was).

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:41

dorientjuh schreef:
tessyke schreef:
80% van alle paardenmensen leren hun paard op op 3 jaar dorientjuh


Precies. Dat is mijn hele punt. Die 80% doet dat omdat de rest dat ook doet, zonder zich bewust te zijn van de gevolgen voor het paard. Daarom vraag ik onder andere de TS om erover na te denken.


Tachtig procent doet het, omdat de rest het ook doek??
Hele grote onzin.
Het inrijden van een 3-jarige biedt de meeste voordelen. Meer, dan later later inrijden.
Als je veel paarden beleerd, kom je daar vanzelf achter.
Jong geleerd, is oud gedaan. Geldt voor alles wat leeft.
Je kan moeilijk wachten totdat hij volgroeid is. Dan wordt beleren een grotere inspanning, zowel geestelijk
als lichamelijk voor het paard.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:41

Ik vind je paard nogal jong en wiebelig ogen. Kun je niet even wachten?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:43

CelinexM schreef:
maar we zijn nu al begonnen. :)
maar internet liegt ook wel eens he :)



Maar zelf een skelet zien liegt niet,.
Geloof me... ik heb de binnenkant gezien van 4 jarige die kapotgereden waren wegens inrijden op 2.5... dus de spieren,botten e.d..
Schade... dat richt het aan..

Je bent begonnen, maar je kunt prima je paard nog even wegzetten en de tijd geven uit te groeien.
Je zadel ligt ook niet optimaal, wellicht kun je hier ook iets mee doen?
En voor de rug is het beter om vanaf een verhoging op te stappen, zeker als het dier nog zo jong is. Je trekt de rug scheef, en je kunt ze nu nog niet recht rijden.

Ik vind het op de foto's erg wiebelig eruit zien.
Enigste wat je hiermee kunt doen is oefenen, of je paard even paard laten zijn en het 'm zelf laten uitzoekn.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:26

Waar zien jullie het wiebelige dan in? Ik vind het er namelijk vrij goed en erg vriendelijk uitzien. Lekker lang teugeltje, niet te veel vragen. Prima hoor :)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:04

Johanna59 schreef:
Tachtig procent doet het, omdat de rest het ook doek??
Hele grote onzin.
Het inrijden van een 3-jarige biedt de meeste voordelen. Meer, dan later later inrijden.
Als je veel paarden beleerd, kom je daar vanzelf achter.
Jong geleerd, is oud gedaan. Geldt voor alles wat leeft.
Je kan moeilijk wachten totdat hij volgroeid is. Dan wordt beleren een grotere inspanning, zowel geestelijk
als lichamelijk voor het paard.


Fysiek gezien biedt het zo vroeg inrijden alleen maar nadelen. Als je het financieel bekijkt is het inderdaad handiger om eerder in te rijden dan dat het paard is uitgegroeid maar dat gaat ten koste van het paard.

Waarop baseer je de laatste zin? Eigen ervaring neem ik aan, of wetenschappelijk onderzoek?