Bultjes op rug van pony, erg gevoelig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anais96

Berichten: 1120
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Kerkwerve

Bultjes op rug van pony, erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 16:26

Hallo,

Mijn pony heeft hele rare bultjes op haar rug. Ze zijn niet hard, maar als ik er alleen al overheen heel zacht aai, drukt ze haar rug heel heftig weg. Het zijn niet een heleboel kleine bultjes, maar een paar ietsjes groter. Niet alleen de bult, maar ook het stuk er omheen is zeer gevoelig.
Ze heeft dit sinds Zondag. Mijn instructeur wist ook niet precies wat het waren, hij dacht dat het misschien voerbultjes (?) waren. Omdat we recent nieuw hooi hebben.
Weet iemand alsjeblieft wat dit is en wat ik eraan kan doen?
Alvast bedankt!


anais96

Berichten: 1120
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Bultjes op rug van pony, erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 17:12

niemand?

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Bultjes op rug van pony, erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:13

Voerbultjes? Drukkingen? Een soort allergie? Even je DA er naar laten kijken? :)

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.


anais96

Berichten: 1120
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 17:37

Chaos schreef:
Voerbultjes? Drukkingen? Een soort allergie? Even je DA er naar laten kijken? :)

Voerbultjes, hoelang blijven die? Kan ik er wat aan doen?
Drukkingen wat bedoel je daar precies mee? En over allergie; we gebruiken geen ander wasmiddel voor de dekjes, of bedoel je dat niet?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Bultjes op rug van pony, erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:06

Voerbultjes bedoelt je instructeur waarschijnlijk eiwitbulten mee. Maar die horen niet (zo) gevoelig te zijn.

Een allergie kan ook komen door voer (bijv. als ik iets eet waar ik allergisch voor ben krijg ik ook overal bultjes, maar die gaan juist weer jeuken). Een allergische reactie hoort ook niet te lang blijven hangen, meestal is het na een dag of 1 a 2 wel weg.

Drukkingen zijn een soort "blaren" als het ware, die komen door bijv. slecht passend (en dus drukkend) zadel...
k vind het enigzins rare symptomen, vooral omdat ze zo'n pijn doen. Ik zou er even een DA bij laten komen... En tot dan even niet rijden.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: Bultjes op rug van pony, erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:56

Bekend.. Die van mij krijgt net zulke bulten op haar rug op het moment dat ze haar afvalstoffen niet kwijt kan. Bij haar zijn niet zo zeer de bultjes gevoelig (ze vind het juist lekker als ik ze masseer) maar de spier eronder is keihard en heel erg gevoelig.
Vooral nu met de omslag van het weer naar wat kouder en natter moet ik haar onder een deken zetten en na het werk nog zo'n 20 minuten masseren op de rug en rekken en strekken. 's avonds smeer ik ze nu in met traumeel en merk dat de spier eronder dat erg goed doet.
Die van mij heeft ze af en aan, zodra het werk wat zwaarder wordt komen ze terug, zodra het kouder wordt, zodra er meer eiwitten in het gras zitten zijn ze terug.
Bij haar is het dus ook een spierirritatie.
Laat je dierenarts er even naar kijken, waarschijnlijk zegt hij talgbultjes (soort jeugdpuistjes), maar ik denk (ook omdat ze zo gevoelig is) dat het met de onderliggende spier te maken heeft. Staat ze 'snachts onder dek?

On a lovely night, I look at the stars, shining so bright. Bye my friends, we will meet again, someday, somehow!

anais96

Berichten: 1120
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Bultjes op rug van pony, erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 12:48

Ik kijk nog even hoe het vandaag gaat. Anders er toch de DA naar laten kijken. Gister stond te in de paddock, ging wel rollen, maar alleen op de linkerkant zegmaar, aan die kant zitten de bultjes niet.
Ja ze staat nu onder een zomerdekentje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anne77, FjeLOVER, Kirsha, Little_Gift, SentiBot en 115 bezoekers