hoefverzorging (en sokken )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zomer09
Berichten: 94
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Lochem

hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 22:39

Ik heb sinds ruim een half jaar een tinker. Er knapt nog wel eens een stuk(je) van zijn hoef af. Momenteel staat hij op ijzers, vanwege de vierdaagse, maar ik wil daar niet mee doorgaan.
De hoefsmid gaf aan dat ik de hoeven (bovenste rand ??) 3 keer per week moet invetten, zodat ze minder droog zijn en daardoor sterker zullen worden. Maar ik las dus ook dat je de hoef daardoor afsluit. Wat is nu verstandig?
En hoe hoeveel knippen jullie van de haren van de sokken af? Mogen ze de grond raken?
Ik heb al gezocht naar een boek over de verzorging van specifiek Tinkers, maar dat kan ik helaas niet vinden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:49

Ik vet de hoeven van mijn Tinker nooit in en ik knip de sokken ook niet.

Je kunt beter zorgen voor een goede zgn 'mustang-rol' zodat de hoefwand de grond niet raakt, waardoor brokkelen wordt voorkomen. Zorg daarnaast dat de hoeven van je paard niet uitdrogen, door ze dagelijks even af te spuiten of een modderige plaats op de wei te voorzien.

hermes

Berichten: 242
Geregistreerd: 13-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:19

wij knippen de sokken van onze tinkerruinen wel bij omdat ze zoveel sokken hebben dat deze over de grond slierten zodat ze er op gaan staan met hun andere voeten of zelfs gaan struikelen over hun sokken ;) Het hangt dus eigenlijk van de hoeveelheid sok af.

hoeven worden niet ingevet maar inderdaad is het handig om een natte plek bijvoorbeeld bij de drinkbak te hebben zodat ze daar regelmatig met hun hoeven in moeten staan.

marjolein__

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:33

Mijn tinker loopt nooit op ijzers (ook niet met de 4-daagse). Ik vet maar heel af en toe in, alleen als het lange tijd erg droog is (dan eerst lekker nat maken en dan flink 'insoppen' met vet). Sokken knip ik niet af hoor. Dat vind ik zonde. Slijten vanzelf wel af door het lopen. Hangen als ze nat zijn op de grond maar als ze opgedroogd zijn komen er van die mooie dreadlocks in.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:52

vetten zou ik niet aanraden sluit je idd de hoeven mee af waardoor ze geen vocht meer op kunnen nemen. zorgen dat ze dagelijks nat worden is idd goed. en de mustangrol is goed advies verder is als ze afbrokkelen niet heel slecht dat is natuurlijk wel in de gaten houden dat het niet te erg wordt en als je bang bent voor teveel slijtage met de vierdaagse zou je ook naar hoefschoenen kunnen kijken qua sokken zolang hij zijn nek er niet over breekt gewoon laten hangen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:55

Connors sokken knip ik een paar keer per jaar af omdat hij er anders op gaat staan en erover struikelt. Inolien doe ik alleen met hoefvocht end an de hele hoef boven en onderkant als ze erg droog zijn. Soms is het maanden niet nodig soms iedere dag.

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:58

Ik heb een haf geen tinker maar hetzelfde probleem als jij.

Heb de hoefsmid gevraagd of insmeren helpt qua droogheid.
Was volgens hem maar voor 1 ding goed: de portemonee van de producent.

Zorgen dat je ze vochtig houdt door een plek in de weide te maken waar ze veel door gaan helpt voor een deel wel. Net als zorgen dat de hoefwand niet te lang is waardoor het gaat stoten en dan brokkelen.

De sokken knip ik alleen als ze echt op de grond slepen. Dan gaat er het minimale af wat nodig is om ze net boven de grond te houden. Vind echt knippen zo vreselijk lelijk en zonde van de sokken.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:32

Ik knip de sokken nooit :n ze staan 24/7 op het land en wat te lang is slijt vanzelf weer af.

Invetten doe ik ook nooit. Flynn staat regelmatig in de sloot :+ en die heeft dus nooit te droge hoeven. Jessie doet dat niet, haar hoeven smeer ik ten tijde van extreme droogte in met hoefvocht van NAF. Dat sluit niet af maar brengt echt vocht in. Topspul is dat :j

zomer09
Berichten: 94
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 14:03

Wauw Berdien, dat zijn gave tinkers. Wat is hun schofthoogte? Die van mijn tinker is al 1.62, die van jou zijn ook geen kleintjes !
En ik zal eens kijken naar dat spul van NAF, dank je wel.
Het blijkt dus wel dat niet veel mensen de hoeven invetten......zucht....ik ook met mijn over ijverige gedrag.

marjolein__

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Oldebroek

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:52

@zomer09: ff off topic.........ben jij diegene die met de barchemse paarden4daagse mee heeft gedaan? grote zwart/witte tinker? je vertelde dat je hem net aantal maanden had.........................

Hermoso_13
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:00

hoi, ik heb een merens met sokken. Ik knip de sokken wel bij en de holtes knip ik helemaal uit. Dit voorkomt dat hij te veel mok krijgt en dat je het goed kan insmeren. Mijn paard heeft geen last van zijn hoeven, maak ze ook niet overdreven nat of zo om ze goed te houden.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:15

Dankjewel! :D
Ze zijn niet zo groot hoor :)) Jessie (zwartbonte) is 1.55m, haar zoon Flynn (bruinbonte) is een zo'n 5-10 cm groter.

NAF had eerst een wit potje, kon je gemakkelijk via de paardendrogist krijgen. Nu lijkt het van een ander merk te zijn, maar toen ik het potje in huis had stond er ergens in ene hoekje toch NAF op. Gebruik het al jaren als het dus écht droog is en het werkt echt super :j

zomer09
Berichten: 94
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:21

Yep Marjolein, dat ben ik. Het was spannend die vierdaagse (driedaagse voor mij). Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan, want veel van geleerd en veel van de omgeving gezien.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:56

brokkelhoeven, biotine voeren, goed nat houden! en vochtinbrengende creme smeren(meerdere merken mogelijk) en laurierzalf op de kroonrand. Ik knip verder nooit, als iemand met schaar in de buurt komt.....Dan is die nog niet jarig :P :S

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:10

de sokken kam ik heel af en toe goed door,maar verder blijf ik daar zo veel mogelijk van af.
goede voeten hebben alle tinkers bij ons, ze staan het hele jaar door buiten en krijgen wat brokken voor de aanvullende vitamines die ze uit gras of hooi tekort komen

zomer09
Berichten: 94
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 22:17

Wat die brokken betreft. Rascal kreeg voer wat ze ook de wedstrijdpaarden gaven, maar dat beviel niet zo goed...... :D
Ik overweeg nu de tinkerbrokken te kopen, schraal voer maar wel met de nodige voedingsstoffen schijnt.

Ik hoop op een milde winter zodat rascal veel naar buiten kan. Als het heel nat is, mag hij op deze stal niet in de wei helaas.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:42

pony brok is ook heel schraal. Is ook geschikt voor sobere paarden en zitten veel vit/minerale enz in.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:35

Ik knip geen sokken bij mijn tink (ze heeft ook niet zo heel veel sok), en het slijt wel af als ze te lang worden. Vetten doe ik nooit, afgeraden door mn bekapper aangezien het inderdaad afsluit. Verder rasp ik zelf af en toe de hoeven even zelf weer netjes rond (heb daarvoor een workshop gevolgd), waardoor ze niet heel snel brokkelen en afknappen. Ben er dan vaak zelf op tijd bij.

Ik geef mijn tink altijd Ponyc (brokken) van Besterly. Dat is ook speciaal voor sobere rassen, daarnaast krijgt ze zoals nu dat de herfst aanbreekt nog een schep snijmais extra erbij.

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: hoefverzorging (en sokken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:45

zou ook niet aan de sokken gaan knippen.
Geen hoefsmeersels genruiken aangezien dan idd de hoef geen vocht meer kan opnemen.
Zorgen voor een natte plek in de wei, af en toe afspuiten of door het water gaan rijden ;)

En ff off-topic: Wat is nou die "Mustang-rol"?
Heb er al vaker over gelezen, maar ben er nog steeds niet achter wat het nou precies is.