slechte eter!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 11:56

Mijn zoontje van 4 is qua eten een ramp... Aardappels gaan er niet in, behalve in de vorm van patatjes en aardappelpannekoek. Groente??? Nou hij durft er nog niet eens naar te kijken!!!
Vlees wel, dat lust ie, en hoe!!! :Y)
Dus het komt er op neer dat meneer best eenzijdig avond eet.
Vlees of vissticks, met aardappelpannekoek of patat , en appelmoes... Oja, en augurk vind ie ook heerlijk.. Maar thats it..

Nu vraag ik jullie hulp : welke truckjes en dingen zijn er om hem toch eens een gebakken aardappeltje of gekookt aardappeltje te laten eten. Een doperwtje of iets zou ook prettig zijn...
En ja, ik heb al eens met hem aan tafel gezeten met het motto 1 hapje groente en dan is het goed, maar uiteindelijk zaten we om 11 uur savonds nog aan tafel... En ook belonen na een hapje helpt niks....
Help!!

Once you Fjord , you can't stop

[SGW-ITP] Dexter @ Fjordencrossles Ede


Anoniem

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:58

Kun je de groenten niet verstoppen in iets, bv met een guacemole of salsa bij het vlees? Of bv een groentenstickje maken zodat hij een groentenstickje en een visstickje op z'n bordje krijgt?
Of groenten verwerken in een aardappel(pannen-)koekje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:01

Mijn broertje at vroeger alleen bonen.. dus hebben hem andere groentes leren eten door te zeggen, ja dat zijn boontjes, maar deze hebben zich vermomd. Of in het geval van spinazie; dit zijn donkergroene bonen. (En als je het dan prakt met gekookte aardappeltjes)

En verdraaid, meneer ik lust alleen bonen at het :+

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:01

Groentesoep?
Ik heb ook wel eens een hele hoop groenten vermalen in de bolognesesaus.

Of anders een groenteburger?

Helpt het als je hem in de winkel zelf groente laat uitkiezen en dat hij mee meg helpen schoonmaken/koken?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:17

Negeren, geen aandacht aan geven, en geen extra stukje vlees om het gebrek aan ander eten te compenseren zou ik zeggen!

En sla, tomaat en komkommer kunnen natuurlijk ook prima op een boterham met kaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:19

Brainless schreef:
Helpt het als je hem in de winkel zelf groente laat uitkiezen en dat hij mee meg helpen schoonmaken/koken?


Ik denk dat dit een héle goede tip is voor een heleboel kinderen +:)+
Dat maakt het eten veel interessanter.

Overigens ken ik ook mensen genoeg die zeggen "laten gaan, die van mij hebben 2 jaar op brood met pindakaas geleefd, komt vanzelf goed".


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:21

Dan ben ik het voorbeeld van het komt niet vanzelf goed. Ik heb nooit groentes gelust, ik werd naar bij het idee alleen al. Nu begint het langzaam maar zeker meer te komen, maar dan ook niet op traditionele gekookte wijze (ja alleen broccoli en zuurkool :9 ) maar geroerbakt (niet eens met saus) en met rijst komt het echt wel op. :j Maar ik moet het nu echt leren eten, blijven proberen zegmaar.

Sonja schreef:
Brainless schreef:
Helpt het als je hem in de winkel zelf groente laat uitkiezen en dat hij mee meg helpen schoonmaken/koken?


Ik denk dat dit een héle goede tip is voor een heleboel kinderen +:)+
Dat maakt het eten veel interessanter.

Overigens ken ik ook mensen genoeg die zeggen "laten gaan, die van mij hebben 2 jaar op brood met pindakaas geleefd, komt vanzelf goed".

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:29

Jans schreef:
Dan ben ik het voorbeeld van het komt niet vanzelf goed. Ik heb nooit groentes gelust, ik werd naar bij het idee alleen al. Nu begint het langzaam maar zeker meer te komen, maar dan ook niet op traditionele gekookte wijze (ja alleen broccoli en zuurkool :9 ) maar geroerbakt (niet eens met saus) en met rijst komt het echt wel op. :j Maar ik moet het nu echt leren eten, blijven proberen zegmaar.

Dat is de truc ook, blijven proberen :j Kinderen zijn pas na een keer of 10 aan een smaak gewend, dus in de basis moet het aanleren van de smaken ook goed gaan (daarom ben ik ook zo tegen potjesprut :o)

Pas veel later komt er een moment van machtsstrijd, maar als je niets geeft om mee te vechten valt er ook geen strijd te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:31

Klopt, daarom wil ik mijn kinderen in de toekomst ook rustig aan alles laten wennen, al nemen ze maar 1 hapje, ze moeten de smaken leren kennen. :) Ze moeten in ieder geval niet zoals ik worden :=

Wat bij mij wel helpt nu, bij alles wat ik niet 'lust' is het in sojasaus (wat je bij de sushi eet) dopen :=

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 12:45

ja maar ik krijg het dus absoluut niet voor elkaar om hem zelfs maar 1 doperwtje te laten eten..

Once you Fjord , you can't stop

[SGW-ITP] Dexter @ Fjordencrossles Ede

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:47

Tja bij mijn katten werkt het prima om ze in hun nekvelletje te pakken en het zo in hun strotje te kieperen, maar da's zeker niet de bedoeling met kinderen he?
(grapje)

Gaat 'ie wel eens mee boodschappen doen TonineS? En als je 'm daar dan laat kiezen op de groentenafdeling, wat kiest 'ie dan? Kunnen we daar iets mee verzinnen?
Eet 'ie bv wel iets van koude schotel ofzo? Dat laat zich zo lekker handig 'versieren'.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:48

Gewoon voorzetten wat je zelf eet, de hemel in prijzen als hij er toch een proeft en negeren als hij er moeilijk over doet.

Anoniem

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:51

Mijn nicht is vroeger wel eens met spruitjes en al op de gang gezet. De hemel in geprezen toen ze terugkwam met een leeg bord. Baat het niet dat vaders de volgende ochtend in schoenen vol spruiten stapte :=

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 12:51

hij zoekt in de winkel altijd standaart doperwtjes uit, en zogauw het op zijn bord ligt zegt ie glashard, maar je denkt toch niet dat ik die doperwtjes opeet???pff.. en van een koude schotel eet ie niets... volgens mijn moeder was ik ook zon moeilijke eter. Nu niet meer...

Once you Fjord , you can't stop

[SGW-ITP] Dexter @ Fjordencrossles Ede

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:51

En appelmoes / een ander sausje er bij?

TolineS schreef:
hij zoekt in de winkel altijd standaart doperwtjes uit, en zogauw het op zijn bord ligt zegt ie glashard, maar je denkt toch niet dat ik die doperwtjes opeet???pff.. en van een koude schotel eet ie niets... volgens mijn moeder was ik ook zon moeilijke eter. Nu niet meer...

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:52

Ik heb weliswaar geen kinderen, maar ik ben au pair geweest. Bij ons was het ook een drama, tot ik s'middags de groente gaf. Gewoon sugarsnaps, worteltjes, paprika, komkommer, en dan in de vorm van een beest of een gezicht leggen. Het ging er in als zoete koek

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:54


odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:54

Jans schreef:
En appelmoes / een ander sausje er bij?

Heb je alleen het risico dat je daarna de appelmoes weer moet afleren en er niets wordt gegeten zonder appelmoes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:55

TolineS schreef:
hij zoekt in de winkel altijd standaart doperwtjes uit, en zogauw het op zijn bord ligt zegt ie glashard, maar je denkt toch niet dat ik die doperwtjes opeet???


Is dat niet kwestie van duidelijke afspraken maken vóór je boodschappen gaat doen, en dat 's avonds ook doorvoeren? Dan maar een keer tot bedtijd met z'n bord in z'n eentje aan tafel (niet naar de kamer, zie spruitjesverhaal van Jans :D ) en niets anders te eten tot hij het op heeft. Hij heeft er immers zelf voor gekozen om erwtjes te eten. Had 'ie bv maar appels moeten kiezen en daar (samen met jou) appelmoes van moeten maken (peuleschil, gewoon in de magnetron doen).

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:55

ik lees mee, want ik heb er eentje van 3 die ook niks lust.
je kan hem uren laten zitten maar dat ene hapje proeven doet hij niet.
zelf laten helpen om het eten te kopen en klaar te maken werkt ook niet.
dat zijn grote broers het gerecht smakelijk opeten doet hem niks.
omgekeerde psychologie ("nee, jij mag hier niet van eten, je bent nog te klein") werkt ook niet.
soep wil hij niet, groente tussen de boterham stoppen lukt ook niet.
als je hem negeert stopt hij wel met zeuren, maar eten doet hij dan nog steeds niet.
hij wacht gewoon op de volgende maaltijd :Y)

Cry it out, talk it out and then get back on your horse and ride.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:55

Tenzij je suikervrije appelmoes neemt. :j

Ik ken ook iemand en die eet zelfs zijn nasi met appelmoes :=

Nee, dan is appelmoes misschien toch niet slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:56

En rauwe groenten als middagsnackje met een dipsausje erbij, lust 'ie dat ook niet?

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:16

Sonja schreef:
Is dat niet kwestie van duidelijke afspraken maken vóór je boodschappen gaat doen, en dat 's avonds ook doorvoeren? Dan maar een keer tot bedtijd met z'n bord in z'n eentje aan tafel (niet naar de kamer, zie spruitjesverhaal van Jans :D ) en niets anders te eten tot hij het op heeft. Hij heeft er immers zelf voor gekozen om erwtjes te eten. Had 'ie bv maar appels moeten kiezen en daar (samen met jou) appelmoes van moeten maken (peuleschil, gewoon in de magnetron doen).

Persoonlijk denk ik dat je daarmee de machtsstrijd alleen maar groter maakt.

Anoniem

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:18

Ik heb geen kinderen :D

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:22

Op boodschappen.nl en in de Allerhande staan vaak allerlei recepten om kinderen aan de groente te krijgen, miss kun je zoiets is proberen? :) En zou het misschien helpen om hem bij het hele proces van supermarkt tot bord te betrekken? Dus ook meehelpen met koken ed.. Ik was als kind ook een ramp, maar toen mn oma me op het aanrecht pootte en me aardappelschilletjes liet breken (en ik maar denken dat ik heeeel goed aan het helpen was hihi) ging er toch een stuk meer in... Nog steeds hoor, als ik het zelf heb klaargemaakt vertrouw ik het een stuk meer.. Mn vader laat nog wel is van die smerige vetrandjes enzo aan vlees zitten, moet het echt niet :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimphyl, GoogleAdsense, GrapeshotBot, JudithGigi, suus_toes en 59 bezoekers