Erop of eronder, poot eraf/overlijden -update jaar later-

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Erop of eronder, poot eraf/overlijden -update jaar later-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 09:42

Vandaag wordt een spannende dag voor onze oude hond en ons natuurlijk ook. Onze oude hond is kruising border collie/greyhound met toch wel voldoende mankementen die niet zijn levensplezier vergallen maar het voor ons duurder maken door zijn medicijngebruik. Hij heeft al sinds februari vorig jaar een steeds groter wordende tumor op de binnenkant van zijn enkel zitten. Er zat er ook een aan de buitenkant op zijn dij die in maart openknapte en in plaats van dat we hem moesten laten inslapen in friesland ver van huis besloot de tumor toen de dierenarts de spullen al had klaargelegd spontaan van zijn been te vallen. Hij is toen gehecht en hij kon er weer tegeaan.

Maar de tumor aan de binnenkant groeit helaas gestaag door. van een pingpongbal naar een kleine tennisbal naar sinds 3 weken een hele grote aardappel met een steeds dunner wordende huid waar veel spanning op staat. Vlak voor onze vakantie (nu 10 dagen geleden) begon de bult opeens spontaan te bloeden. Toen was al de vraag moeten we hem laten inslapen of niet. na overleg met de dierenarts even aangekeken wat de plek zou doen. En hoera hij ging dicht. Dus hij mocht mee op vakantie waar hij afgelopen week weer veel lol heeft gehad. Rotsen opklimmen, je jonge vriendjes bespringen schandalig schooien. Oftewel veel levenslust laten zien. maar helaas afgelopen vrijdag heeft het tumorweefsel de zwakke plek gevonden en is door de huid naar buiten gaan groeien.

Afgezien dat het er erg onsmakelijk uitziet en lekt heeft hij er nu ook flink last van maar omdat we in zuid Frankrijk zaten ben je niet zomaar thuis. Na overleg met de dierenarts besloten toch hem mee naar huis te nemen ipv hem daar te laten inslapen. Wel extra pijnstillers gegeven die ivm artrose die vooral in zijn rechterachterpoot en heup zit. Bedachten we zaterdag opeens dat opereren misschien toch een optie is nu. Dit is niet eerder gedaan omdat hij een verlamde stemband heeft waar hij goed mee overweg kan maar een groot risico geeft met intuberen. Daarnaast was niet bekend welke ravage ze zouden aantreffen bij het opensnijden van de tumor. En daardoor het risico op overlijden tijdens de operatie te groot was.

Maar nu is er geen keus meer, het is of in laten slapen vanwege de smerige tumor of een gok nemen en het risico nemen dat het tijdens de operatie alsnog fout gaat. Gisteravond de laatste controle gehad bij de dierenarts of hij echt fit genoeg is ondanks zijn mankementen. En ja hart en longen zijn van een jonge hond. Zijn linkerpoot is sterk genoeg om zijn gewicht te dragen omdat de dierenarts de mogelijkheid opeens bedacht van amputatie van zijn onderpoot. En zijn wilskracht en vechtlust zijn meer dan groot genoeg.

Dus vanmiddag om 3 uur is hij aan de beurt. Dan is het erop of eronder en heel hard duimen dat hij de operatie goed doorkomt onze oude lastige handenbindende vervelende maar o zo lieve man. En hij gaat voor zijn 5e levensverlenging inmiddles alweer omdat hij in mei vorig jaar al was opgegeven met een vaag iets in zijn darmen dat nu volledig onder controle is dankzij wat simpele medicijnen en aangepast voer.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 08-11-11 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast

Anoniem

Re: Vandaag erop of eronder, poot eraf of toch nog overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:44

Heeeel heeel heeel veel sterkte vanmiddag!

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:47

Wat spannend zeg. Ik duim ook mee voor een goede afloop!

Sterkte vanmiddag, houd je ons op de hoogte?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vandaag erop of eronder, poot eraf of toch nog overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 09:50

Ja doe ik, het was echt een rare vakantie wetende dat je hond bijna dood moet en op het laatste moment lijkt er toch een oplossing te zijn. Hopelijk mag ik vanmiddag bij de operatie zijn al is wel gewaarschuwd dat het niet zo'n heel fraai gezicht is. maar ja ik kan wel wat hebben. Wil er toch bij zijn voor het geval de narcose toch niet goed gaat en ben al vaker bij een operatie geweest.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:50

Gaat de hele poot eraf,of alleen de tumorbult?

Sterkte!

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:51

Duim, duim, duim, duim...!
Heel veel sterkte!

desy_kuiken
Berichten: 377
Geregistreerd: 19-09-07

Re: Vandaag erop of eronder, poot eraf of toch nog overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:54

Spannende dag zeg heel veel sterkte

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:56

Heel veel sterkte vandaag, ik zal voor je hond duimen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:58

Heel veel sterkte vandaag..Dat wordt een spannende middag.. :(:)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:00

Ik wil niet de hoop vergallen maar is er ook al eens gedacht wat die kanker van binnen allemaal aan het doen is.
Als die tumor al die tijd zo heeft kunnen groeien kun je de poot wel weghalen, maar het kan ook uitzaaingen naar binnen veroorzaakt hebben.
Daarbij weet ik niet of ik zo door was gegaan met deze hond die toch al op leefdtijd is zoals je aangeeft en al behoorlijk wat mankementen en medicijnen heeft.
Maar kan me ook heel erg voorstellen dat jullie je maatje nog willen houden, maar denk ook aan de herstelfase van de hond want dat zal niet niks zijn voor zo'n hond.
Heel veel sterkte.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:05

Heel veel sterkte!
Mijn oude hond heb ik ook laten opereren aan een vetbult [4kilo!] met tumor erin.En zij had geen goed hart en heeft de operatie perfect doorstaan,ze was bijna 12 jaar.
Helaas heeft zij een onsteking gekregen binnenin de wond.
Goed van je dat je je hond een kans geeft!
Ook een oude hond met mankementen verdient een kans.

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:06

Heel veel sterkte en we duimen dat hij er goed door komt!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:14

Jodi, het wordt de hele onderpoot waar de tumor opzit.

Jesito ik snap je post helemaal. je wil niet weten wat we allemaal hebben besproken de afgelopen anderhalf jaar. En helaas hebben we meer dan voldoende ervaring met het moeten laten inslapen van honden en paarden. En geloof me als een dier er ook maar iets onder lijdt zijn we heel duidelijk en de dierenarts ook. Lijden is geen optie. Onze jonge pony hebben we laten gaan 3 dagen na zijn 2e verjaardag. Ondanks dat een operatie mogelijk was en de verzekering hem wilde betalen. Maar daarvan was de kans en de weg ernaar toe in onze ogen veel te lang zwaar en pijnlijk.

Maar Wesley is een ander verhaal. ja hij is oud, ja hij heeft mankementen en ja het is al een wonder dat hij nu nog rondloopt. Maar dat wat hij toen had is volledig onder controle. Zijn stemband geeft hem geen problemen zolang hij niet met heel warm weer tig keer een berg op en af rent. En hij heeft ondanks zijn leeftijd een erg goede conditie, hart en longen dankzij zijn hele leven mee hardlopen.

En ja we weten de risico's en ja we lopen de kans dat hij inwendig tumoren heeft al waren die bij de laatste echo nergens te zien gelukkig. Maar iets geeft ons toch het advies dit te proberen. En ook de dierenarts is normaal erg duidelijk in niet doormodderen en een lijdensweg besparen. maar hij was gister erg duidelijk in zijn antwoord op de vraag wat als het zijn eigen hond was geweest. Dat was meteen de poot eraf. Hoelang daarna hij nog leeft weet geen mens, dat kan een week zijn maar ook moeiteloos nog een jaar. Gaat het geld kosten, ja zeker weten. Voor een jonge hond zou de keus veel gemakkelijker zijn.

Maar Wesley is Wesley in zijn hele doen en laten. Koppig en hardnekkig in alles. Laat zijn kopje nooit hangen terwijl hij al voldoende heeft meegemaakt in zijn leven. Heeft een erg snelle wondgenezing en is dusdanig slim dat hij zijn beperkingen weet te omzeilen door manieren te vinden dingen toch te doen. Maar je zou hem moeten kennen om te weten wat we daarmee bedoelen. En afgelopen anderhalf jaar komt hij iedere keer glansrijk door de testen en controles heen tot ieders verbazing en de enige beperkede factor die hij nu heeft is die rottumor.

Dus wie weet gaat hij ons weer allemaal verbazen en plakt er weer een tijd reserve tijd aan vast. En wie weet overlijdt hij tijdens de operatie. ook daar houden we rekening mee dan heeft het zo moeten zijn.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Vandaag erop of eronder, poot eraf of toch nog overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:21

he bah wat naar, hopelijk komt hij goed uit de operatie en kan hij nog even mee!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:21

Er is dus een echo gemaakt naar uitzaaingen, dat wist ik niet. Dat is al super dat daar niks gevonden is.
En ik begrijp jullie keuze maar wat goed, ik hoop dat alles goed komt en dat jullie hond nog een aantal jaren bij jullie mag zijn.
Heel veel sterkte.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:28

Jesito alles wat ongeveer aan onderzoeken mogelijk is, is op hem gedaan afgelopen jaar. Omdat we veel erger vermoeden gezien zijn pijnlijke buik en hoge koortsaanvallen die hij toen had. We dachten idd aan een vergevorderde tumor inwendig omdat hij die bulten toen al had. Ook is er een biopt genomen van de buitenste bult. Dat was idd tumorweefsel maar niet het soort dat sneluitzaaid naar binnen. Binnen zag alles er goed en normaal uit. Hij lijkt een chronische darmontsteking te hebben of iets wat te vergelijken is bij mensen met een spastische darm. Die heb ik zelf ook en als je je goed aan eetregels houdt en met de goede medicijnen heb je er niet zoveel last van.

Zijn geroggel en benauwd gedrag leek uit zijn longen te komen of hart maar worden dus veroorzaakt door een verlamde stemband. En zijn artrose heeft hij al ruim 7 jaar en daar heeft hij geen last van zolang we hem niet veel laten keren en draaien of zijn nek overbelasten, daar heeft hij marathons mee gerent zonder problemen tot vorig jaar februari. Welke hond van 11 doet dat nog?

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:45

Ik snap dat je er alles aan wilt doen om je hond bij je te houden en als jij denkt dat dit de goede beslissing is zal dat ook zo zijn, je kent hem zelf het best.
Vorig jaar had mijn labrador ook een kwaadaardige tumor, een mastocytoom, dat is een soort die heel snel uitzaait. Gelukkig was ik er heel snel bij en waren er nog geen uitzaaiingen. Ik heb hem ook gelijk de volgende dag laten opereren, ze hebben een heel stuk uit zijn zij weggehaald, dat moet heel ruim uitgesneden worden. Was ook best een zware operatie voor een hond van 10 jaar oud.
Het genezingsproces ging behoorlijk snel, mijn DA was er zelf verbaasd over, hij zei mij dat dat komt omdat de hond in uitstekende conditie is, ondanks zijn artrose en spondylose, dat schijnt heel veel te schelen.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw hond ook nog in goede conditie is dus daar mag je blij om zijn, valt het misschien best mee.
Heel veel sterkte gewenst vandaag!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:51

Fijn dat jullie oudje er ook zo goed overheen gekomen is.

Ondanks zijn mankementen is hij nog in vrij goede conditie voor zijn leeftijd en grootte. Het is geen jonge hond meer al denkt zijn koppie daar anders over. :+ We gaan gewoon heel hard duimen vanmiddag.

Lovepaints

Berichten: 996
Geregistreerd: 12-02-08
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:54

Allebei heel veel sterkte vandaag en hopen dat hij zich er goed doorheen slaat.
Laat nog wat weten!

bonte_bente

Berichten: 1061
Geregistreerd: 04-10-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:06

ik wil jou en je hond veel sterkte wensen.
het is een grote beslissing maar ook zeer risico vol.

hij is al wat ouder maar heeft een goede vecht lust.
ik hoop dat jullie nog van hem kunnen genieten na de operatie.

mijn herder leeft al vanaf 2004 op 3 poten. amputatie voorpoot ,heeft artrose en wordt dit jaar 10!
in utrecht hadden ze een levens verwachting van 6 jaar.

Afbeelding

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Vandaag erop of eronder, poot eraf of toch nog overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:08

Succes vanmiddag en hier duimen we mee op een goede afloop.

Talonius

Berichten: 1393
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:13

Succes ermee!
Kennissen van ons hebben een amputatie bij een achterbeen van hun Flatcoated laten doen en dat dier heeft afgelopen vakantie met een kleregang door de duinen heen gerend! Ging zelfs beter dan toen hij 4 poten had, waarvan 1 met tumor en aangetast weefsel.

Ik duim met je mee dat je hond er goed uitkomt en jullie nog een paar jaar van elkaar mogen genieten!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:22

Heel veel sterkte en succes!
Is een heftige tijd die jullie met Wesley al achter de rug hebben :(:) Mooi dat jullie deze moeite nemen om zo'n kranige opa nog een kans te geven

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:39

Bonte bente. Een voorpootoperatie is helemaal een erg zware geloof ik. Hoelang heeft ze nodig gehad om eraan te wennen? Mooie herder trouwens.

Talonius eigenlijk dezelfde vraag, weet je hoe snel die hond er aan heeft kunnen wennen. Wij hebben ook het idee dat ze met 3 gezonde poten meer kunnen dan met 4 waarvan er een niet meewerkt. En rennen kon hij altijd als de beste maar met zo'n gewicht aan een dun pootje zorgt voor onstabiel lopen omdat zijn poot niet normaal recht onder zijn lichaam kan vanwege die enorme bult.

Alleen hoe doen ze dat met poepen en hurken gewoon door 1 poot heen en weer omhoog? of is dat wennen in het begin?

Juut opa laat het hem maar niet horen. :') vanmorgen rook hij duidelijk een loops teefje en zijn interesses in poepen en plassen waren meteen weg. Heb hem maar aan de riem gedaan omdat hij neus omhoog en piepend en kwijlend achter de lucht aanging.

maar nu loop ik weer vooruit op de feiten. eerst maar de operatie afwachten.

Mijn mannetje is over een uur thuis. Dan gaan we heerlijk nog even naar de hei voor een wandeling (hopelijk niet zijn laatste) en dan naar de dierenarts.

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:51

Pfoe heftige beslissing... Ik wens jullie heel veel succes vanmiddag en hoop van harte met jullie mee dat dit inderdaad niet zijn laatste wandeling wordt!