'golvende' hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 10:42

Hoi,

Als ik bij mijn pony van boven naar beneden over de hoef ga dan zitten er allemaal golfjes in, is dit normaal??
Oh ja nog iets, de man bij wie ik nu sta heeft voor zijn andere dieren hooi gekocht en opgeslagen onder een zeil, maar het ligt helemaal te verstikken volgens mij, sommige plukken zijn al beschimmeld, ik zal dat nooit voeren maar hij gooit altijd gewoon een pluk over het hek, is het schadelijk voor mijn pony als het beschimmeld is??
Oh ja, een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over verzekeringen weet niemand daar een antwoord op??
Verward
Pol


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:55

Die golfjes zijn ontstaan doordat je pony ooit hoefbevangen is geweest. Naar mijn weten kunnen die golfjes zelf geen kwaad, maar let er wel op dat je pony niet nog een keer hoefbevangen raakt. Dus let erop dat je pony niet te veel eiwit binnenkrijgt: de hoeveelheid brokken afstemmen op het werk dat ze doet en haar nooit in een te 'vette' wei zetten (eerst maaien, of op een afgezet stukje zetten).

Vroeger bij ons op de manege zeiden ze altijd dat beschimmeld hooi geen kwaad kon. Volgens mij worden ze er niet ziek van, maar het lijkt me niet echt lekker, zo'n muffe pluk hooi in je mond...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 11:04

Hoi,

Het is een shet en ze staat nu op het land, ze krijgt wel een beetje bijvoer als ze heeft gelopen en dan dat hooi. Ik hoorde van verschillende mensen dat ze er windkoliek van kunnen krijgen maar een vriendin die ook een shet heeft zegt dat dat niet kan...

Pol

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 17:47

van beschimmeld hooi of stro kunnen ze gaan hoesten!!
ik voer het niet graag, maar ja het moet bij ons op de manege ook op dus...
meestal gooi ik het gewoon op de mesthoop.
en golvende hoeven duidt inderdaad op hoefbevangenheid.
let op met teveel eiwitten.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 21:07

kleine golfjes hoeven volgens mij niet meteen te duiden op hoefbevangenheid. vergelijk je eigen vinger en teennagels, die zijn ook niet altijd even glas (bij mij tenminste). Volgens mij heeft het mede te maken met verschil in groeitempo per periode... Verward

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 22:15

Hoi,

Kan het er ook mee te maken hebben dat ze een tijdje niet bekapt is i.v.m. mkz?? Ze mag volgend weekend eindelijk heen (i.v.m.) wachtlijsten).
Ik voer dat hooi ook liever niet maar ja, die man mikt het er gewoon in.

Groetjes Pol

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 22:16

oh ja, hoe zie je dat een pony hoefbevangen is?? Verward


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:20

Golvende hoeven is inderdaad niet altijd een teken dat een pony bevangen is geweest, kan van alles zijn....koorts, of voersverandering Lachen en zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen, die ik nu zo ff niet meer weet Pling

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 23:03

Ze heeft bij de oude eigenaar met kerst een veulen gehad, kan dat een van de oorzaken zijn?? Toen heeft e ook verhoging gehad maar ze hebben haar niet binnen gezet (vond ie niet nodig, l*l. Frusty

Pol

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:17

Hoefbevangenheid zie je aan de volgende dingen:
ribbels in de hoeven
de zool is minder hol (bij ernstige bevangenheid kan hij zelfs bol worden), en je kunt vaak aan de voorkant zien dat de punt van het hoefbeen de zool wat naar beneden gedrukt heeft (doordat deze bij bevangenheid kantelt).
De witte lijn is aan het toongedeelte breder.
Petra

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 23:28

Gaat ze ook anders staan??
kijk ff naar de foto's bij het plaatsjes forum (die ene waar staat dat ik het eindelijk snap) als ze zo staat is ze dan bevangen of niet????

Renee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 106 bezoekers