Overstappen mobiel abonnement?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:06

Hai bokkers,
ik heb een vraagje en kon er geen recent duidelijk topic over vinden.

Ik heb net met mijn huidige provider (HI) gebeld, om te informeren wanneer ik een nieuwe telefoon aan kan vragen.
Dit kan pas in januari (dan loopt mijn abonnement af), dan kan ik mijn abo verlengen en krijg ik dus een nieuwe.

Nu vind ik dit wel erg lang duren, en bovendien zit ik al langer te spelen met de gedachten om naar een andere provider te gaan (dit ivm actie's waarvan je dan ook gebruik van kan maken).

Mijn vraag is dus: kan ik naar een ander provider toe (zeg: T-mobile), aangeven dat ik graag naar hun toe wil overstappen, en kan dit dan zonder dubbele kosten? En dus wel met een nieuwe telefoon direct?

Ik ben benieuwd naar de reactie's, ik probeerde T-mobile al te bellen maar er was nogal een wachttijd.

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:07

Volgens mij moet je dan bij HI gewoon betalen tot de abbo is afgelopen, staat mij teminste wat van bij.

Weet niet hoe het nu is.

furious

Berichten: 7109
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:08

Je moet gewoon je Hi rekening blijven betalen tot januari. Als je overstap naar een andere provider krijg je dan dus dubbele kosten.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:13

Hmm.. Ok.

Op internet kan ik het volgende vinden:
Overstappen naar T-Mobile:
Stapt u over naar T-Mobile en uw abonnement is nog niet opgezegd, dan kan T-Mobile de opzegging voor u regelen. U sluit in dat geval een abonnement bij T-Mobile af dat ingaat op het moment dat uw nummer overgezet is. U krijgt tijdens het afsluiten van uw abonnement direct een simkaart en telefoon mee, die u pas kunt gaan gebruiken op het moment dat het nummer is overgezet. U betaalt in dit geval dus géén dubbele kosten. Heeft u uw abonnement alreeds opgezegd, dan kunt u op zijn minst 10 dagen voor het aflopen van uw huidige abonnement een abonnement bij T-Mobile afsluiten met nummerbehoud. T-Mobile regelt in dat geval voor u uw nummerbehoud.


Ik denk dat het in ieder geval de moeite waard van proberen is, ga T-mobile zo nog eens bellen.
Ik was nieuwsgierig of er mensen waren die dit ook echt gedaan/geprobeerd hebben.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:16

Voor ik dit topic naar TV verplaats, hier mijn ervaring.
Ik ben overgestapt van Hi naar Telfort en mijn abo is pas ingegaan op de dag dat mijn oude abo afliep. Ook per die datum ben ik pas bij Telfort gaan betalen, dus ik had geen dubbele kosten.
Maar ik had een Sim Only en nummerbehoud, geen idee of dat verschil maakt. Ik denk dat het per provider verschillend is, dat zou je even moeten onderzoeken.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:18

Ok dank je wel, ik zat al te twijfelen waar het precies moest.
Ik denk dat ik ze dan maar gewoon moet bellen of in de winkel langs moet gaan, dan krijg ik het vanzelf te horen ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:40

maar dan is alsnog je abbo pas in januari afgelopen...dan heb je wel je nieuwe telefoon maar die kun je dan alsnog nog niet gebruiken tot je abbo is omgezet.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:10

Ik weet niet of jullie het programma "Kassa" afgelopen zaterdag hebben gezien...maar zowel kpn/HI als vodafone gaan voortaan volle minuten in rekening brengen(bij verlenging of nieuw abonnement) ...dit betekend dat, als je 1 minuut en 3 seconden belt je provider 2 volle minuten afschrijft...
Dit kan grote gevolgen voor je bundel en je rekening hebben!!
Dus, vòòr je overstapt...even kijken bij welke maatschappij je de werkelijke kosten betaald.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:55

Als je abbo in januari is afgelopen kun je 4 maanden van te voren een overstappen en een nieuwe telefoon uitzoeken. Je betaalt dan nog wel tot januari je Hi, maar je nieuwe abonnement gaat ook pas in januari in dus dan heb je geen dubbele kosten. Of je de telefoon pas kunt gebruiken in januari hangt af waar je je telefoon haalt. Vaak als je je telefoon in een providerwinkel/website van de provider haalt (dus een echte KPN/Hi/Vodafone/T-mobilewinkel) heb je een gesimlockt toestel. Dan moet je inderdaad wachten tot januari voordat je je telefoon kan gebruiken. Als je naar een onafhankelijke winkel gaat heb je vaak wel simlockvrije toestellen! (BelCompany, Phonehouse ed). Bij BelCompany zijn ze sowieso simlockvrij. Dan kan je dus gewoon meteen je telefoon al gebruiken!

@Woofie, KPN en Hi hadden al een flinke tijd de volle minuten ;)

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:18

Heel erg bedankt Marije!
Ga ik het proberen ;).

@Woofie, ik had het inderdaad gehoord maar was in de veronderstelling dat dit altijd al werd gedaan eigenlijk :+

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:03

En natuurlijk je nummer mee verhuizen he :)

Anniicka_x
Berichten: 223
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:15

Bij Vodafone zijn de losse toestellen (geen prepaid) simlockvrij.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:07

Ik dacht dat het 4 maanden was bij je eigen provider en 3 wanneer je overstapte dat je je contract kon tekenen en je telefoon vast kreeg?

Ook bij belcompany ed zijn sommige toestellen wel gelockt je moet er wel even op letten of het toestel bij verschillende providers te verkrijgen is anders staat er gewoon een simlock op volgens mij.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:58

Er zijn er een paar gelockt inderdaad ,maar dat zijn er echt maar heel weinig :)

Het is altijd 4 maanden :)

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:03

En is het gelukt?

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 15:27

Ben nog niet heengeweest, denk volgende week ergens ;)

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 01:06

Ik zou als ik jou was via http://www.gsmtopdeal.nl je aanvraag indienen.. Zij sluiten dan jouw oude abbo af. Als het goed is krijg je dan ook geen dubbele kosten aangezien het over 4 maanden januari is. En anders heb je misschien kans dat je een halve maand extra moet betalen..
Momenteel is wel al een groot deel van het aanbod van toestellen uitverkocht..

Houd sowieso die site in de gaten, want daar zijn de aanbiedingen echt ontzettend scherp! Wil verder geen reclame maken ofzo, maar het is gewoon niet normaal goedkoop daar :P Ik heb zelf ook 2 abbo's van ze..

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:53

En toch moet je de winkels ook niet vergeten, die hebben vaak ook wel érg leuke acties! Voordeel is dat je meteen je telefoon krijgt en dat je wel kan terugvallen als er iets met abbo óf telefoon is! Mijn telefoon is gelukkig nog nooit kapot geweest, maar ik ken er zat die hem wel kapot hadden en dan is inleveren bij een winkel een stuk fijner dan opsturen naar een webshop. 1. je hebt geen verzendkosten en 2 je hebt geen verzendrisico := Bij mij zou er dan wel even 500 euro in de envelop gaan, tsja dat vind ik vrij eng :P

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:39

@ marije, dat wordt gewoon door een koerier afgeleverd hoor, waarbij je kunt pinnen.. In de winkels zul je nooit zulke aanbiedingen hebben als de inet aanbiedingen..

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:50

Bij internetwinkels kan je vaak ook terugvallen op garantie hoor ;) Kost alleen wat meer moeite omdat je vaak niet bij de winkel langs kan.
Ik heb altijd goede ervaringen met GoMobile.nl gehad.

Overigens, dat citaat van T-Mobile heeft alleen betrekking op contractsvrije abonnementen en abonnementen die binnen een korte tijd aan het eind van hun contractstermijn zitten. Over het algemeen kan je pas ergens tussen de 3 en 4 maanden voor het einde van je contractstermijn een nieuw abonnement aanvragen met nummerbehoud zonder dubbele kosten. De meeste aanbieders kunnen een nieuw abonnement activeren met een datum in de toekomst, maar niet verder weg dan 3/4 maanden. Wanneer je dus buiten die 3/4 maanden valt dan gaat je abonnement gewoon in met een tijdelijk nummer en wordt de nummerportering uitgevoerd zodra dat mogelijk is.

Aangezien je bij Hi pas in januari iets kan doen vermoed ik dat de einddatum van je contract ergens in april-mei ligt en dat je dus ook bij T-Mobile pas in januari iets kan doen. T-Mobile weet trouwens niet wanneer jou huidige contract precies eindigt dus die kan jou niet vertellen of het wel of niet mogelijk is. Je zal dus bij Hi na moeten vragen wat de exact einddatum is van je huidige contract, daarmee kan je dan wel naar de T-Mobile winkel om te vragen wat zij voor jou kunnen doen.

Als je je nummer wilt behouden zou ik zelf je abonnement bij Hi NIET beëindigen. Het beste wat je kan doen is nummerbehoud aanvragen, de opzegging wordt dan geregeld door je nieuwe abonnement. Wanneer je je eigen abonnement wel zelg opzegt loop je alleen het risico dat de nieuwe aanbieder net te laat is en dat je je nummer kwijt bent.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:15

miesie schreef:
@ marije, dat wordt gewoon door een koerier afgeleverd hoor, waarbij je kunt pinnen.. In de winkels zul je nooit zulke aanbiedingen hebben als de inet aanbiedingen..

Ik heb het nu niet over het afleveren, dat is altijd met een koerier.. Maar op het moment dat je je telefoon kapot hebt heb je wel een probleem ;)

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:04

ik sliep al half :Y)

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:20

__Marije__ schreef:
miesie schreef:
@ marije, dat wordt gewoon door een koerier afgeleverd hoor, waarbij je kunt pinnen.. In de winkels zul je nooit zulke aanbiedingen hebben als de inet aanbiedingen..

Ik heb het nu niet over het afleveren, dat is altijd met een koerier.. Maar op het moment dat je je telefoon kapot hebt heb je wel een probleem ;)

Nee hoor, gewoon contact opnemen met de betreffende website. Die hebben ook allemaal procedures om dat te regelen. Je hebt gewoon garantie en je hebt gewoon een factuur om die garantie aan te tonen dus je kan gewoon een reparatie aanvragen.
Dat het wat minder handig is dan naar een winkel lopen en daar inleveren is een ander verhaal. Maar je hebt absoluut geen probleem wanneer je telefoon die via een website hebt gekocht kapot gaat.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:29

Ik bedoel ook niet dat je een probleem hebt ermee, want ja je hebt gewoon garantie. Maar bij 9 van de 10 websites moet je dan je product gaan opsturen. En dát is waarom ik liever bij een winkel mijn telefoon koop (of op de website van een winkel zodat je wel de korting krijgt maar wel met je telefoon naar de winkel kan). Want ik vind het nogal wat om 500 euro mee te geven aan de postbode ;) Op het moment dat ik op die manier iets ontvang vind ik het minder erg, verantwoording van de desbetreffende winkel, tot het moment dat ik heb getekend voor ontvangst is het allemaal hun pakkie an. Maar op het moment dat het al mijn telefoon is en hij moet terug voor reparatie is het mijn verantwoordelijkheid..

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Overstappen mobiel abonnement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:39

Dan moet je niet zeggen dat je dan een probleem hebt. Dan insinueert dat je geen aanspraak kan maken op garantie oid.
JIJ vind dat een probleem, dat is wat anders dan dat het een probleem is.