Emotioneel afstand nemen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:58

Hallo,

In november wordt mijn lieveling naar de slacht gebracht. Het is een manegepaard die ik zo'n 6 jaar met veel liefde heb gereden. In een tijd dat het niet zo goed met me ging heeft hij me enorm geholpen. Hij zorgde voor een doel in mijn leven.. Ik kon altijd bij hem terecht en hij was altijd lief en voorzichtig met me. Als ik verdrietig was merkte hij dat direct en bleef hij muisstil staan zodat ik kon knuffelen.. Hij vrolijkte me op met zijn gekke acties en grappige kop. Hij betekend zo vreselijk veel voor mij wat ik bij geen één ander paard heb gevoeld.
Nu is helaas zijn tijd gekomen. Al 1.5 jaar doet hij nauwelijks iets op de manege, af en toe een kinderles. Verder was ik de enige die op hem reed. We zijn zover gekomen en ik heb zoveel van hem geleerd. Nu houd hij ook de kinderlesjes niet meer vol. Het is zo moeilijk.. hij is kreupel rechts voor.. maar dit komt mede door de stijfheid en de hoeven die niet meer worden bij gehouden.. hij is nog zo vrolijk en geniet zo van lekker zonder zadel en bitloos door de bak tuffen.. Ik ben nu nog de enige die met hem mag wandelen en poetsen e.d. af en toe mag hij een week op het land staan.. hij staat gewoon te wachten op de dood..
Vrijdag kreeg ik te horen dat hij in november 'weg' gaat.. De manege eigenares raadde me aan alvast emotioneel afstand te nemen. Ik mag altijd naar hem toe, maar misschien is dat niet meer zo'n goed plan omdat het dan alleen maar zwaarder wordt.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Op zich kan er best goed boven staan met het idee.. zijn tijd is nu eenmaal gekomen en zo gaat dat op manege's .. Ik voel me ook niet extreem verdrietig als ik bij hem ben.. gewoon fijn.. maar het is wel zo dat de band alleen maar sterker wordt.. en is dat nu juist goed of niet?

Ook wil ik misschien een stuk staart afknippen om daar een armband van te laten vlechten.. maar ook dat weet ik niet zo goed.. mijn ouders zijn bang dat ik dan in het gevoel blijf hangen.. dat het zo in je leven blijft zweven.. terwijl je toch verder moet .. maar aan de andere kant vind ik het respectloos tegenover het paard wanneer er helemaal niets van hem overblijft als herinnering..
Ik ben iig niet van plan de armband te dragen, maar wel om hem op een plank naast een foto ofzo te leggen.. En het is wel waar dat ik dan iedere keer wanneer ik dat zie met hem geconfronteerd wordt..

Ik vind het echt een moeilijke keus... Wat zouden jullie doen... hoe zijn jullie hier mee om gegaan?
Ik wil graag tips... |(

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:06

Wat zegt je gevoel? Ik denk dat niemand het voor je kan bepalen, dat moet je helemaal zelf doen.

Ikzelf zou wel nog veel bij het paard zijn, omdat je het paard na november nooit meer ziet.
Ik zou lekker knuffelen en poetsen en doen alsof er niks aan de hand is, een paard voelt dingen snel dus gewoon genieten, ookal zal dat erg moeilijk zijn.

Pas op 1 van de laatste dagen kun je een traantje wegpinken en afscheid nemen, en dat van een armbandje is een goed idee, ik heb er zelf ook 1tje en ik vind het fijn om hem om te hebben!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:13

Ik zou juist wel naar hem toe gaan en hem zoveel mogelijk te laten genieten van de tijd die hij nog heeft.

Want om nu afstand van te nemen dat is pas zielig, want je hebt nou eenmaal wel een band met hem en is eraan gehecht.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:39

Vraag de manege houder om een datum. Ik zie vaak bij mensen die weten dat hun dier "op" is dat als eenmaal de datum vast staat je ook ergens bewust naartoe kunt leven. Het ligt helemaal aan jezelf hoe je hier mee omgaat. Het blijft een vreselijk moeilijk iets, maar voor het paard zal het een opluchting zijn. 1,5 jaar pijn hebben en niet kunnen bewegen waarvoor ze gemaakt zijn is enorm frustrerend voor een dier. Het is heel naar voor jou natuurlijk, maar voor het paard is het beter...... Sterkte met het loslaten en verwerken, het is ook niet niks....

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:23

ehm, kun je hem niet overnemen en nog een tijdje laten leven totdat hij er echt klaar voor is?
Zo te lezen geniet hij nog van het leven.
Wel een raar idee, om zover vooruit te plannen om een paard naar de slacht te brengen.
Waarom niet eerder of waarom helemaal niet? maar goed dat zijn de 1e vragen die bij mij opkomen.
Ik denk dat ik als de situatie gewoon blijft zoals die nu is, ik juist nog zou zorgen voor veel plezier voor dit paard, ondanks dat jij zelf daarna veel verdriet zal hebben kan het je ook een fijn gevoel geven om zijn laatste tijd zo prettig mogelijk te laten zijn door leuke dingen met hem te doen.
Succes met je beslissing.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:29

ALs je voelt dat je bij hem wilt zijn nu het nog kan, gewoon doen!
Het is hetzelfde als je heel eenzaam voelen. Dat is ruk, en past bij een eenzame omgeving, alleen zijn. Je eenzaam voelen in gezelschap is dubbel zo zwaar. Dus afstand nemen als het niet hoeft is ook zwaarder en verdrietiger dan wanneer het gewoon niet anders is.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:35

Ik had waarschijnlijk alle tijd genomen die ik nog met hem had, ook al gaat dat pijn doen. Dat hoort er eenmaal bij, nog lekker genieten nu het nog kan. Je moet gewoon doen wat jouw gevoel zegt!

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:42

jammer dat hij niet de wei in mag om te genieten, maar ja daar heb jij niks aan.

Geniet van hem, en dat armbandje is echt een goed idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:48

Geen afstand nemen, want dan is hij de rest van zijn leven "alleen", zonder degene die van hem houdt. Zal voor jou moeilijk zijn, maar als je echt van hem houdt blijf je, laat je hem niet in de steek, dat zou pas echt erg zijn.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:06

Citaat:
maar aan de andere kant vind ik het respectloos tegenover het paard wanneer er helemaal niets van hem overblijft als herinnering..
maar dat is voor een paard denk ik echt ook al goed genoeg hoor. Wij mensen willen iets tastbaars maar een paard zegt dat niets. Wel het gevoel dat je altijd bij hem zult hebben.

Als je elke keer naar hem toe gaat van in november gaat hij weg, dan zul je het nog heel moeilijk krijgen. Maar als je naar hem toe gaat en tegen jezelf en hem zegt, dag mannetje, geniet ervan, zal het misschien makkelijker zijn.

Het klinkt hard maar ik snap niet dat als hij in november weggaat, dat hij dan niet nu al weg mag gaan. Als het niet meer gaat gaat het niet meer. Een paard leeft in het nu, die snapt er niets van als zijn pijn maar blijft duren. En omdat hij in het nu leeft hoop ik dat je het kunt opbrengen toch nog wat tijd met hem door te brengen.

Sterkte hiermee, dit is niet makkelijk.

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:19

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes.

Ik ga inderdaad gewoon nog naar hem toe zolang het me niet te veel pijn doet.. Het voelt inderdaad oneerlijk om hem daar te laten staan..
Als het kon zou ik hem kopen.. maar helaas heb ik daar en het geld en de ruimte niet voor...

Ik twijfel wel nog steeds over een armbandje of niet.. Ik zal binnenkort even vragen of ik uberhaupt wel een pluk staart af mag knippen..

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:19

em_papillon schreef:
Bedankt voor al jullie lieve berichtjes.

Ik ga inderdaad gewoon nog naar hem toe zolang het me niet te veel pijn doet.. Het voelt inderdaad oneerlijk om hem daar te laten staan..
Als het kon zou ik hem kopen.. maar helaas heb ik daar en het geld en de ruimte niet voor...

Ik twijfel wel nog steeds over een armbandje of niet.. Ik zal binnenkort even vragen of ik uberhaupt wel een pluk staart af mag knippen..

Die pluk mag vast wel! En dat overkopen, het is heel lief bedoeld maar het paardje is op en heeft pijn. Het is niet eerlijk om hem dan maar op een wei te zetten omdat wij mensen geen afscheid kunnen nemen. Meis heel veel sterkte, verwen hem tot aan de sterren en terug en denk maar dat het voor hem het allerbeste is......

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:15

:) dankje..

Ja dat is waar.. maar hij heeft alleen pijn bij het rijden.. en hij oogt gewoon nog zo gelukkig.. ook al weet ik dat hij ergens pijn moet voelen.. als het paard echt afstand begint te nemen enzo kan je het makkelijker accepteren..
Hij vind het nogzo lekker als ik bij hem kom en beetje gek doe met hem ..

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:05

Ik denk dat een armbandje een heel goed idee is, want dan heb je nog iets tastbaars naar het dier toe. Geniet van de tijd die je nog met hem hebt! Sterkte!

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:26

Ik vind het niet zo fair ( imo) om nu ineens al afstand te nemen van een paard, terwijl zijn einde nog niet daar is.
Probeer je je erin te berusten en hem zo tot aan het einde toe nog de knuffels en aandacht te geven die hij zo verdiend.
Je groeit er vanzelf naar toe. Makkelijk is het niet.
Maar als ik voor mezelf spreek, als je deze tijd gebruikt om er zeg maar voor hem te zijn ( net zoals hij er die tijd voor jou geweest is), dan heb je achteraf ook geen spijt van had ik maar...

Een armband als aandenken is erg mooi en blijvend.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:28

De enige tip die ik je kan geven is: volg je gevoel!

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:30

Persoonlijk zou ik proberen zijn laatste dagen op deze aardbol zo mooi mogelijk te maken. Dat heeft hij zo te horen dik verdiend.
Verdrietig zul je hoe dan ook zijn, maar het lijkt mij het mooiste om je deze periode te herinneren, als een periode waarin je je maatje door dik en dun gesteund hebt tot het einde, een einde dat hij helaas alleen moet afmaken.

Overigens is dit natuurlijk compleet je eigen beslissing, je kunt zelf het beste beslissen hoe je gevoelens hierbij zijn. Sterkte en succes ermee.

pieteritus

Berichten: 1027
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:11

Morgen moet ik mijn ouwetje in laten slapen. Een week wachten van het moment dat je het besluit tot het daadwerkelijke gebeuren vind ik al te lang. Het doet mijn enorm veel pijn om hem elke dag te zien en te weten wat er met hem gaat gebeuren.
Morgen ga ik hem lekker wassen, borstelen, staart invlechten en kroelen.
Als het gebeurd is, dan zal ik zijn staart afknippen en bewaren.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:13

Wat zegt je gevoel?

Ik zelf zou zeggen; geen afstand nemen, maar juist nog even samen genieten. Idd een datum vrage,n zodat je er naar toe kan leven. Ik heb het ook gedacht te proberen, afstand nemen, maar heb er juist voor gekozen de laatste weken volop te genieten en haar te verwennen. Ja, het is ontzettend zwaar geweest het afscheid, maar ik heb wel hele mooie herinneringen van onze tijd vooral de laatste samen. Iets afknippen als herinnering; doen. Misschien dat het te zwaar is en dat je het enkel ergens diep weg stopt, maar mocht je dan ooit van gedachte veranderen heb je wel een stuk staart liggen. Weggooien kan eventueel altijd, nog even een stuk afknippen omdat je het toch graag had gewild niet meer...Sterkte :(:)

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 09:30

Bedankt voor jullie reacties! Mijn gevoel zei inderdaad dat ik het niet kan maken om hem nu daar alleen te laten staan in zijn stalletje. Ik ga dan ook gewoon naar hem toe om lekker te poetsen en te kroelen en gewoon lekker gezellig samen zijn.
De exacte datum ga ik nog even navragen, maar die wisten ze nog niet precies.
Ik hoop dat het mag een stukje staart afknippen, durf het niet zo goed te vragen en om het nou gewoon te doen vind ik ook weer zo...
Vrijdag ga ik het even vragen. Maar in ieder geval heel erg bedankt voor de lieve reacties..!

Pieteritus, heel erg ontzettend veel sterkte vandaag.. ik leef met je mee!

pieteritus

Berichten: 1027
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:14

Het is voorbij, mijn paard is er niet meer.
't Is heel vreemd, ik voel een rollercoaster aan emoties voorbij komen. Van verdriet, pijn, woede tot aan machteloosheid en verslagenheid.
Gelukkig ging het afscheid erg rustig en mooi, de DA zei ook nog dat ik hem een prachtige 5 jaren kado heb gegeven en dat hij een bevoorrecht paard was. Zo voel ik het ook, ik prijs me ook met zo'n trouw paard.

ilona_selina

Berichten: 268
Geregistreerd: 02-04-09

Re: Emotioneel afstand nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:30

meid ik zou zeggen denk aan je gevoel en doe dat ook.
ik zou nog wel van het paardje genieten en lekker knuffelen.
meid en die armband vind ik een heel goed idee ik zou dat zeker doen, en ik zou ook zeker vragen of je een stukje staart mag, want ik zou denken als ze jouw vertellen dat ze hem in gaan laten slapen dat je ook vast wel een stuk staart mag hoor.
gewoon effe vragen joh je stoute schoenen aantrekken