Atactisch paard, ongezien kopen? *niet gekocht*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Atactisch paard, ongezien kopen? *niet gekocht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:21

Hallo!

Wie kan er mij helpen?
Ik zit met een groot probleem..

Ik ben bezig met het kopen van een paard.
Even wat informatie over het paard;

Ras: KPWN
Leeftijd: 5 jaar
Geslacht: Merrie
Spring gefokt
Stokmaat: 1.65 m

Nu hoorde ik later dat ze MISSCHIEN ligt atactisch is.
In April heeft ze haar laatste keuringen gehad.
Ze is toen klinisch- en röntgenlogisch goed gekeurd.

Aankomende week komt ze deze kant op en ga ik haar nogmaals klinisch keuren.
Nu wil ik jullie mening weten of dat uberhaupt de moeite waard is.
Ze staat nu nog in Friesland in training en er wordt nu ook mee gesprongen.
Voorlopig wil ik haar recreatief rijden en heel misschien in de toekomst beginnen met wedstrijden.

Ze loopt verder goed (wat ze zeggen), maar wanneer je iets te veel vraagt zoals wijken heeft ze hier moeite mee.
Kan dit ook omdat ze nog jong is? en dat ze nog in de knoop zit met haar benen?

En is dit eruit te trainen?

Ik hoor graag jullie mening!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 13-09-10 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:37

Als ze echt ataxie heeft is dat er niet uit te trainen. Dan zit er ergens (vaak rug of nek) een zenuw bekneld waardoor ze soms de controle verliest en bepaalde oefeningen niet aankan.

Ik zou dit goed uit laten zoeken want ataxie is niet zomaar iets en kan erg gevaarlijke situaties opleveren.




Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Thirty op 12-09-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:38

Als ze daadwerkelijk atactisch is komt dit met de keuring wel naar voren en zou ik haar weer terugbrengen. Succes!

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:40

Sancha schreef:
Als ze echt attactisch is is dat er niet uit te trainen. Dan zit er ergens (vaan rug of nek) een zenuw bekneld waardoor ze soms de controle verliest en bepaalde oefeningen niet aankan.

Ik zou dit goed uit laten zoeken want attactie is niet zomaar iets en kan erg gevaarlijke situaties opleveren.


Ja oke, maar waarom is dit zo gevaarlijk?
Ik heb hier helemaal niet mee bekent, vandaar mijn vragen.
Stel ze heeft het, wordt dit dan met de tijd erger?
Ik ga haar dan ook nogmaals laten keuren, maar dit is toch niet iets wat van de 1 op andere dag ontstaat?
Omdat ze het in April nog niet hadden gevonden namelijk..

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:43


Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:44

Mss heb je hier nog wat aan http://www.bokt.nl/wiki/Ataxie

Een paard van een exstalgenootje van mij had het ook, dat werd steeds erger en dat paard viel ook om. Ze heeft t uiteindelijk in moeten laten slapen omdat t ook voor haar gevaarlijk werd.
Ik zou iig wel bij de arts die haar keurt aangegeven dat ze er van 'verdacht' wordt en als het zo is, zou ik het paard niet kopen.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:45

Omdat ataxie zich uit in verlammingsverschijnselen. Heeft hij dit in de achterhand dan zou hij dus uiteindelijk misschien kunnen omvallen oid met rijden. Dat is gevaarlijk.

Ataxie kan zeker ineens op komen spelen, dus het is heel goed mogelijk dat ze het in april nog niet had. Je spreekt immers al over maanden nu.

En het kan volgens mij zeker erger worden!

Ik zou haar, indien de diagnose gesteld wordt, niet kopen. Want je kunt er mettertijd dan niet meer op rijden.

Heb zelf jaren geleden een paard met Ataxie door Rhino in laten slapen.

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:50

Maar het is dus ook goed mogelijk dat het paard nog in de knoop zit met haar benen tijdens zware oefeningen?
Het is echt alleen maar wanneer ze meer van haar vragen.
Springen e.d. gaat allemaal prima.

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:55

Kijk het punt is, het paard staat momenteel in Friesland in training.
Ik heb zelf geen vervoer en met o.v. is het moeilijk te bereiken.
Ik heb haar zelf nog niet gezien maar volgende week komt ze hierheen, dan bekijk ik haar en laat ik haar keuren.
Wanneer ze afgekeurd wordt, gaat ze weer terug, maar moet ik de benzine vergoeden. Als ze blijft hoef ik de reiskosten niet te vergoeden. Ook al wordt ze goedgekeurd, maar ik vind haar niks, dan gaat ze ook terug op mijn kosten.
Keuren moet ik ook allemaal zelf betalen, ook al wordt ze afgekeurd.
Daarom vraag ik jullie mening of het de moeite waard is allemaal.
Als het namelijk allemaal tegen zit kan ik bijna 200 euro kwijt zijn voor niks...

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:01

Tja, voor hetzelfde geldt mankeert ze niks en is het je droompaard.

Maar je kunt toch ook daar gaan kijken en dáar laten keuren? Ben je alleen je eigen benzinekosten kwijt, maar dat is een stuk minder als mét trailer. :)

En atactisch paard heeft last met rijden, dus ook met springen. Ook al is het in een zeer milde vorm, dan nog zou ik het risico absoluut niet nemen..

En ook afhankelijk van de vraagprijs natuurlijk, voor een paar 100 euri kun je kijken hoe het gaat, maar de vraagprijs ligt vast hoger..

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:02

Ataxie kun jer ook niet uit rijden, dit is lichamelijk en veelal blijvend.

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:10

Ik heb geen vervoer en het is met O.V. slecht bereikbaar.
Omdat ik dat meisje ken die haar verkoopt is dit paard voor mij nu 1600 euro (anders 2000).
Ik kan er dus zelf helaas niet heen en vandaar deze oplossing.
Het meisje (rond de 18 jr) die haar verkoopt kan zelf de keuring niet betalen, dus vandaar dat ik de keruing ook moet betalen als ze afgekeurd wordt.
Wanneer ze aan ataxie lijdt koop ik haar zoiezo niet.
Maar de kans dat het er is, is bij ieder paard en iedere keuring toch? Alleen bij haar is er meer kans omdat ze heel soms een beetje slingerd. Maar er kunnen toch ook meer redenen zijn?
Zoals een slappe achterhand, of zoals ik al eerder zei, misschien dat ze in de knoop raakt omdat ze het allemaal nog moet leren?

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:11

Ik zou nooit ongezien een paard kopen of een dusdanige afspraak maken. Paard kan in het echt tegenvallen, je hebt er geen klik mee of het rijden is niets. Dan ook nog kans op ataxie en je moet zowieso de kosten betalen. Zou het paard lekker in Friesland laten staan of iemand regelen die jou die kant op kan brengen zodat je haar eerst kan zien.

Anoniem

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:15

Ongezien een paard kopen is niet echt snugger, en al helemaal niet als er verhalen over dat dier de ronde gaan. Ik zou deze lekker voorbij laten gaan want zo te lezen koop je deze op prijs en op aanraden van de verkoper. Niet de allerslimste redenen.
Kijk gewoon verder naar een beestje bij je in de buurt waar je tenminste normaal proef kunt gaan rijden etc. Het is een PAARD dat je gaat kopen, geen fiets...

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:15

grauwman schreef:
Ik zou nooit ongezien een paard kopen of een dusdanige afspraak maken. Paard kan in het echt tegenvallen, je hebt er geen klik mee of het rijden is niets. Dan ook nog kans op ataxie en je moet zowieso de kosten betalen. Zou het paard lekker in Friesland laten staan of iemand regelen die jou die kant op kan brengen zodat je haar eerst kan zien.


Wanneer ze me niet bevalt ben ik 50 euro kwijt voor reiskosten.
Dat ben ik ook wanneer ik zelf vervoer moet gaan regelen.
Als ik haar daar laat keuren moet ik ook die 100 euro betalen.
Dus of ik het nou hier doe of daar, dat maakt geen verschil qwa kosten dan.
Wanneer ik haar hier laat keuren kan ik er ook nog eens bij zijn.
Wanneer ze goed gekeurd wordt en ze bevalt me, dan hoef ik ook geen reiskosten te betalen.
Dan kan ze gelijk blijven.

liess1
Berichten: 430
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:15

een 5 jarige KWPN voor 1600 euro?? dan ga ik al extra goed nadenken,zeker met dat ataxieverhaal erbij...sorry maar dat zou ik nooit kopen,er staan genoeg gezonde paarden te koop.Moet je misschien iets langer sparen.

Anoniem

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:17

En hoe groot denk je dat de kans is dat dit je klikpaard is??? Ik geloof dat ik er ergens tussen de 30 en 40 bekeken heb voor ik mijn laatste paard aankocht... ;)

Zoals je 't nu wilt doen gaat het alleen in de Penny goed, in de echte wereld werkt het anders.

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:20

Ja, wat Grauwman zegt.
Waarom dit paard ? Er staan zo ontzettend veel leuke paarden te koop. Ik denk dat je beter verder kunt kijken en anders op z'n minst het betreffende paard live bekijken. Nooit een paard ongezien kopen omdat hij qua prijsklasse past.

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:22

Wanneer ze hierheen komt is ze nog niet betaald!
Als ze volgende week hier is, bekijk ik haar, keur ik haar en als ze niet bevalt of niet door de keuring komt, gaat ze lekker terug naar Friesland

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:23

Dit is de enige optie om dit paard te zien.
Wanneer ik zelf daarheen ga ben ik net zoveel kwijt

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:38

Oei.

Na het lezen van jouw posts zou ik zeggen: AFBELLEN!!!

Ik zou er niet eens aan gaan beginnen. Het is een raar verhaal, een GOED paard vind je zelden voor die prijs. En icm met dit verhaal geloof ik er al helemaal niks van.

Verder zou dat meisje met mij vette pech gehad hebben. Of zij betaald bij afkeuring of maakt niet kans op een verkoop.

Ik zou hier nog maar eens 100x over na denken voor je besluit verder in zee te gaan met dit paard en eigenaar.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:43

Waarom 'n paard onnodig laten reizen TS? Zou 't niet fair vinden dat 't paard uren op de trailer staat keuring krijgt bij niet goed meteen weer terug.

Kon 2 jaar geleden ook 't paard waarmee ik werkte goedkoop kopen maar dit beestje had 'n kronkel in z'n hoofd en was liever lui dan moe. Dit wist ik omdat ik hem kende 'n ander zou het niet meteen te weten zijn gekomen en zit met 'n goedkoop onopgevoed paard opgescheept.(Onder goedkoop versta ik 'n paard van 4000,- euro)
Ben 4 jaar bezig geweest om 'n ander paard te vinden en daarvoor heb ik echt uren in de auto moeten zitten.

Voor 1600,- heb ik nog nooit iets goeds gezien zou daarom goed nadenken of je het wel echt wil.

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:00

Ik heb genoeg reacties van jullie, bedankt voor jullie eerlijke meningen!
Heb besloten om niet verder gaan met de koop.
Heb me hersentjes toch maar even goed laten kraken..
Dank jullie wel!!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:05

Kan me voorstellen dat dit moeilijk geweest is voor je, maar ik wil je wel complimenten geven!

Ik denk dat je de beste keus gemaakt hebt, toppie! :D
Je treft vast snel een ander leuk paard!

Norahtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:08

Nou dat vind ik toch wel leuk om te horen.
Is best moeilijk.
Als je besluit om een paard te kopen wil je vaak toch snel zijn.
Heb nu toch geleerd dat je niet meteen het eerste de beste moet nemen.