voltes in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koshja
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-03-10

voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 16:46

Hoi
ik heb een probleem met de galop, ik kan namelijk zoals de titel al zeg geen voltes in galop rijden.
tot de X lukt het maar daarna valt het paard terug in draf, ik weet dat het aan mijzelf ligt, maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen.
Ik rij op een manege, en elke instructeur/instructrice waarvan ik les krijgt zegt het zelfde goed met het (binnen) been blijven drijven en de teugel er bij houden, (dat doe ik ook)
En nu heb ik de vraag : hoe kan ik dit oplossen, en hebben jullie nog handige tips voor het rijden van voltes in galop?


Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:01

Goed aan de binnenkant van je paard blijven zitten, zelf duidelijk het ritme kennen en voelen. Drijven of tikje met je binnenbeen elke keer wanneer je de 'sprong' van de galop voelt.

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:25

Je kan het beste eerst een rondje goed door laten galloperen, goed bijdrijven etc. Daarna kun je bijvoorbeeld bij de A C B of E een volte maken, zorg dat je je paard nogsteeds goed bezig houdt met galloperen, als je paard voelt dat je paard langzamer gaat lopen, drijven, blijven drijven tot je paard blijft galloperen, valt hij/zij toch terug in draf, dan even opnieuw proberen. Je moet ook nooit opgeven!!

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

kayleigh02
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-07-10

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:16

Hm, mij is juist geleerd om de galopsprong met'je buitenbeen te onderhouden en met je binnenbeen buiging te vragen. Dus misschien juist meer je buitenbeen gebruiken?

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:17

Veel met je binnenbeen aandrijven.

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:19

Probeer gewoon eens om continu je been eraan te houden, zou genoeg moeten zijn. Als die vertraagd wat steviger been geven, geen reactie, tikje achter je been. Je moet hem vooral proberen voor te zijn, niet altijd terug in draf te laten vallen.

Anoniem

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:23

De truc is om je paard goed aan het been te hebben. Hij moet reageren als jij drijft, anders blijf je drijven tot je een ons weegt ;)
Veel overgangen rijden kan helpen, en als je paard niet vlot reageert op je been gelijk een tikje bijgeven. Daarna de overgang opnieuw maken en weer alleen zachtjes been geven, net zo lang tot hij/zij op een kleine hulp weggaat.

Specifiek in de galop kan je proberen om eerst over de hoefslag goed door te galloperen, en wat overgangen te rijden naar middengalop en weer terug naar arbeidsgalop. Als dat goed gaat rijd je een volte en probeer je de volte in galop te rijden, eventueel in middengalop als je bang bent dat hij/zij er alsnog uitvalt.

Je zou ook aan je instructeur kunnen vragen (eventueel na of voor je les) wat je nog meer kan doen omdat je het steeds probeert maar het nog niet lukt.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:29

Niet de binnenteugel vastzetten, daardoor kan het binnenachterbeen niet goed naar voren grijpen. En valt het paard inderdaad terug.
Gewoon verbinding houden.

Verder denk ik dat het een balanskwestie is waar jij helaas weinig aan kunt doen.

nicky_s
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:45

beging in de draf een goede volte bij de a of c,als ie lekker aan je been is. galoper je aan iets na de x, en galoper lekker vlot door. hou beide teugels goed in contact, zeker ook de buiten teugel. hou je benen op de juiste plaats, en blijf goed zitten (ga niet dauwen met je lijf) herhaal het vaak. moet ie toch terug vallen beging weer op nieuw, of galoper DIRECT weer aan. en consecuent blijven.

su 6

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:52

het 'gas' zit in galop op je buitenbeen. Je binnen been gebruik je om je paard (bijv. op de volte) omheen te buigen, of om hem goed de hoeken in te drukken.

Probeer de voorkant iets losser te laten, bijvoorbeeld door je handen wat naar voren te steken. Als jij al weet waar je paard terug valt moet je nét iets daarvoor even flink drijven, desnoods een klein schopje. Valt je paard toch terug? Gelijk weer aangalopperen :)

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:36

Je schrijft dat je weet dat het aan jezelf ligt. Heb je enig idee wat je dan doet waardoor het paard terug in draf valt? Ik denk dat het belangrijk is dat je het antwoord op deze vraag kent. Als je weet waar het misloopt, dan kan je daar aan gaan werken.

Het is goed mogelijk dat je paard nu ook terug in draf valt, omdat je verwacht dat hij dat gaat doen. Ik begrijp uit je verhaal dat je paard zeer regelmatig terug gaat draven als je bij de x bent. Omdat je paard dat herhaaldelijk heeft gedaan, ga je verwachten dat hij dat nu ook wel gaat doen. Het feit dat jij verwacht dat hij dat gaat doen, is soms al voldoende om ervoor te zorgen dat hij dat doet.

Mijn raad: probeer te achterhalen wat de oorzaak is van het terug in draf vallen. Probeer daar dan aan te werken en stel je bij het galloperen niet in op de verwachting dat je paard zal gaan draven.


Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:41

Longeert het paard normaal wel goed door?
Anders kun je dat aan de longeerlijn goed oefenen.

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

CharlotteMae

Berichten: 448
Geregistreerd: 29-06-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:48

Gebeurt dit met een manegepaard of je eigen paard?

Ik zou gewoon zeggen veel oefenen. In het begin vooral werken aan de voorwaartse drang en zo min mogelijk met je handen bezig zijn.
Misschien is het ook handig (als dat mogelijk is) om te beginnen met een grotere volte ergens op een grote vlakte. Dan kan het paard makkelijker aan zijn balans werken.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:51

Blijheid schreef:
De truc is om je paard goed aan het been te hebben. Hij moet reageren als jij drijft, anders blijf je drijven tot je een ons weegt ;)
Veel overgangen rijden kan helpen, en als je paard niet vlot reageert op je been gelijk een tikje bijgeven. Daarna de overgang opnieuw maken en weer alleen zachtjes been geven, net zo lang tot hij/zij op een kleine hulp weggaat.

Specifiek in de galop kan je proberen om eerst over de hoefslag goed door te galloperen, en wat overgangen te rijden naar middengalop en weer terug naar arbeidsgalop. Als dat goed gaat rijd je een volte en probeer je de volte in galop te rijden, eventueel in middengalop als je bang bent dat hij/zij er alsnog uitvalt.

Je zou ook aan je instructeur kunnen vragen (eventueel na of voor je les) wat je nog meer kan doen omdat je het steeds probeert maar het nog niet lukt.


Heel goed advies! Sluit ik me helemaal bij aan.

biancaa123
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:40

Mee gaan in zijn ritme, als je ook maar voelt dat je hij gaat 'stoppen'meteen been der aan of als het moet een tikje met je zweep xD

xxiloveyou!

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:41

Goed je been er bij houden zeker je binnen been want anders valt hij naar binnen! En evt je buitenbeen naar achteren houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers