Onzuiver lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Onzuiver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-02 22:22

Laiser is een tijdje geleden kreupel geweest aan zijn rechtervoorbeen. Hij heeft toen twee weken rust gehad en daarna ben ik langzaam weer begonnen en ging het goed.
Twee weken geleden heb ik wedstrijd gehad en toen stond er op mijn lijst dat hij niet helemaal zuiver liep achter.
En de dagen daarna was hij stijf in zijn achterbenen en zodra dat eenmaal los was met het rijden begon hij onregelmatig te lopen. Maar het was niet exact aan te wijzen waar het precies was, voor of achter. Maar naarmate dat ik Laiser meer aan het werk zette en meer van de achterhand vroeg ging het beter. En alleen in de wendingen niet op het rechte stuk.
Na overleg met een vrouw op stal die dierenarts is, heb ik Laiser toen alleen gestapt en gedraafd zodra hij los was en zijn achterhand gebruikte. Dit ging eigenlijk best aardig, ik reed hem telkens maar 20 tot 30 minuten. Maar echt zuiver was hij niet.
Gisteren ging het best goed alleen op het laatst op de linkerhand in de wendingen begon hij weer wat te kreupelen. Ik heb hem toen uitgestapt onder het zadel. Daarna heb ik hem los laten lopen in de bak. Tijdens de stap is er niets te zien. Toen heb ik hem ook nog eens even om mij heen laten draven (zonder lijn) en meneer liep zuiver op beide handen.
Vandaag heb ik hem aan de longe gezet en geen onzuivere gang gezien.

Ik heb er een beetje een vreemd gevoel bij. Is Laiser de boel aan het foppen en probeert hij zo onder zijn werk uit te komen, of is er wel iets aan de hand. Maar waarom is hij dan onzuiver onder het zadel en zuiver aan de longe?
Wie heeft er een idee?


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:38

Misschien een pijntje in de rug of elders dat geprikkeld wordt door het zadel of de ruiter (jij dus ! Haha! ) , vooral op een bepaald moment ?

Probeer 'm eens los nog beter te bekijken ,
als het met rijden bv. op de rechte stukken opviel en je laat 'm los rondjes lopen dan zie je het daardoor misschien niet ....

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 08:56

Persoonlijk zou ik je paard eens helemaal röntgenlogisch laten nakijken. Dat is ook voor je eigen gemoedsrust beter. Nu ga je misschien dingen wel of niet voelen doordat je er zo over nadenkt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 09:08

Ik heb het bij Marlou op het moment ook wel, dat ze onder het zadel wat onregelmatig wordt, maar dat zit meer in het feit dat ze zich nogal druk maakt en ik dan teveel van voren ga vasthouden, tegenhouden. Als ze meer ontspannen loopt, loopt ze weer regelmatig. Een paard fopt je volgens mij nooit, zover gaat de gedachten van een paard niet. Als ze onregelmatig lopen is er zeker een oorzaak voor, maar vind die maar eens. Als ze eerst goed lopen en daarna minder goed, zit er ergens toch iets niet goed, als je longeert, longeer je dan net zo lang als je rijdt? En dan blijft hij al die tijd goed lopen? Dan zou ik het toch in de rug, het zadel of de ruiter zoeken. Ook kan het zijn dat het belasten, wat je doet als je erop zit, na die blessure nu nog net teveel is. Ik zou of nu een dierenarts erbij halen en laten kijken, of een aantal weken alleen longeren en eventueel aan de hand stappen. Hoe is het trouwens als je op het land rijdt en langer stukken rechtuit kan, of als je buiten rijdt? Misschien kan hij die krappe wendingen nog niet helemaal verwerken die je in de bak hebt. Moeilijk om zo te zeggen wat het is, maar ik zou goed naar de signalen van je paard luisteren, er zal echt wel iets aan de hand zijn. Ik hoop voor je dat je snel weer lekker kunt rijden!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 21:31

Kan best dat dit na-weeen zijn van het eerdere pijntje...dat het paard zich tijdens de kreupelheid ergens in zijn lichaam heeft verhouden, en dat dat zich nu uit in een stijfheid...kan.

Maar met dit soort slepende probleempjes moet je een grondig onderzoek laten doen door je dierenarts...
Voor je het weet modder je tijden door en is het uiteindelijk niet meer te genezen. Ik zou het paard laten nakijken door een echte paardenarts, desnoods met rontgen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:10

Als je zo blijft kwakkelen kun je imo het beste eens een grondig kreupelheidsonderzoek laten doen bij een goede kliniek. DAt kan je een hoop informatie opleveren.

Carola, rontgenfoto's laten geen kraakbeen/weke delen zien, en geven dus maar een heel beperkt beeld. Het is de combinatie van klinisch onderzoek, scans en foto's die het beeld geven.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:18

Als je het niet vertrouwd, zou ik er de DA bij halen, als het niet in de benen maar in de rug zit een fysio, chiropractor of manueel therapeut...
Liever een keer te vaak na laten kijken dan te weinig.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:20

Idd wat orri zegt zo ging het bij mij ook in het achterbeen. Foto´s laten maken alles oke niets te vinden.

Later bij de fysio bleek het uit de rug tekomen en dus een rijtechnisch probleem. Al na een paar weken merkte ik verschil en wa sniet meer onregelmatig.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:35

Helemaal na laten kijken. het klinkt bij mij als rijtechnisch probleem, maar daarvoor moet je eerst al het medische kunnen uitsluiten

Daarbij wil ik even zeggen dat een paard niet denkt op een manier van ik zal haar effe lekker een oor aan naaien, of ik probeer onder het werk uit te komen door kreupel te gaan lopen, zo denken ze niet.


musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 14:03

nu moet ik zeggen dat ik zelf ook niet geloof dat paarden expres gaan kreupelen omdat ze ergens geen zin in hebben maar toch...mijn paard liep op een dag kreupel met longeren ik schrok me natuurlijk rot want het was best erg. ik een paar dagen stappen weer longeren nog steeds kreupel. dierenarts erbij zei overbelast? weer een paar dagen stappen en longeren nog kreupel ik er met mijn eigen wijze kop toch op gaan zitten niets aan de hand!!! paar dagen weer rustig gereden en toen weer longeren stok kreupel?? lijkt mij toch wel een geval van anti-longeerrittis?
gr marjolein Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 14:08

Nee, dat lijkt mij een geval van waarschijnlijk verstapt, en te snel weer gaan rijden, waardoor je het weer belast, en waardoor hij weer kreupel is geworden. Of het is teugelkreupel, dat is een rijtechnisch probleem, dierenarts en instructeur naar laten kijken.
musje schreef:
nu moet ik zeggen dat ik zelf ook niet geloof dat paarden expres gaan kreupelen omdat ze ergens geen zin in hebben maar toch...mijn paard liep op een dag kreupel met longeren ik schrok me natuurlijk rot want het was best erg. ik een paar dagen stappen weer longeren nog steeds kreupel. dierenarts erbij zei overbelast? weer een paar dagen stappen en longeren nog kreupel ik er met mijn eigen wijze kop toch op gaan zitten niets aan de hand!!! paar dagen weer rustig gereden en toen weer longeren stok kreupel?? lijkt mij toch wel een geval van anti-longeerrittis?
gr marjolein Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers