[MED] Paard mankt, wat doe je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

[MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 15:38

Beetje een vage titel, maar goed.

Stel: je zadelt je paard op, paard is lekker zoals altijd, en je maakt je klaar voor een buitenrit.
je stapt op, paardlief blijft deze keer wel netjes stilstaan (je denkt, oeh, mijn training werpt vruchten af :D )
je geeft been om te vertrekken, en je moet al vrij hard inkomen om ze te overtuigen te vertrekken.
goed, dat gebeurt wel vaker.

na enkele stappen voel je dat ze niet rad stapt, vraagt aan je mederuiters of ze iets zien, nee ze zien niks.
je draaft enkele passen aan, en voelt duidelijk dat ze niet rad loopt, eerst denk je, rechtervoorbeen, maar het hoofd beweegt niet, dus zit het wss ergens vanachter.
je stapt af, kijkt naar de benen, ziet niks, krabt de hoeven uit (is een trekpaard, dus geeft normaal geen hoeven, soms wel, meestal niet), zitten geen steentjes in, niks.
stijft weer op, draaft aan, en paard wipt je op een kant hoger op dan op de andere kant.
Mederuiters zien ook niks in draf, zeggen dat ze niet mankt.
ik laat mijn mederuiter opstijgen om ze aan te voelen in draf en zo zelf eens te kunnen kijken,
hij voelt ook dat ze niet rad loopt, maar je ziet ze niet manken.

Wat doen jullie in een dergelijke situatie?
rijden jullie door en kijken na een uur nog eens?
keer je terug naar stal? bel je dan de dierenarts of kijk je het even aan?

ikzelf ben dus teruggekeerd naar stal, heb haar achterhoeven (wonder boven wonder) kunnen uitkrabben, en heb de benen dan 10 minuten gekoeld met stromend water.
ik heb ez nu weer in de weide gezet, en kijk morgen nog eens.

ikzelf denk weer aan een hoefzweer (had ze een aantal jaar geleden ook) maar ik zie niks aan de hoeven of de onderkant ervan, ze is ook niet echt erg gevoelig als ik overal duw en druk.
de vorige keer zag ik er echter ook niks aan, en die is dan uitgebroken via de kroonrand.

toen ik ze uit de weide haalde heeft ze wel weer een raar manoevre gedaan in de stal, dus mss heeft ze zich ook wel verstapt.
zondag was ze nog 100 % rad.

Wat zou het kunnen zijn, en wat doe ik het best, iedere dag mee stappen, wat longeren, of gewoon binnen twee dagen er weer op kruipen en kijken of ze nog mankt?


franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:43

ik zou het in degaten houden en haar een paar dagen rust geven met stappen en koelen en kijken of het beter word zoniet toch 3even de dierenarts, wie weet heeft ze een heel klein beschadigingetje in haar voet waar toch vuil door komt, of ze is gezwikt.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:45

Wat de buitenrit betreft, zou ik dezelfde keuze hebben gemaakt als jij nu hebt gedaan.
Geen buitenrit met een paard dat niet zuiver loopt maar thuis blijven en zeker even de dierenarts bellen voor advies.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:46

ik stap af en zet terug in de wei om het vervolgens een paar dagen aan te kijken.
Toen mijn haf zich verstapte en ook hetzelfde liep (niet echt zichtbaar wel voelbaar) heb ik het een week aangekeken en ben begonnen met smeren (Linimint ofzo geloof ik) omdat ik erbij was en wist dat het door verstappen kwam. Als het dan nog niet beter zou zijn had ik de DA gebeld maar ging steeds iets beter.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:47

Niet rad lopen kan ook uit de rug komen.
En als een paard scheef is(en dat is ieder paard van nature) en daarmee rijtechnisch niet geholpen wordt kunnen ze ook onregelmatig gaan lopen.

Zou gewoon even een paar dagen rustig aandoen, of alleen in de wei laten staan en evt. wandelen, dan na een paar dagen weer proberen.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 15:49

het is natuurlijk op een heel slecht moment, normaal ging ik zondag meegaan met een rit van rond de 30 km in de bossen.
ik weet nog van de vorige keer dat ze eigenlijk maar een dag of 2-3 gemankt heeft, eenmaal het uitgebroken was liep ze weer als normaal, en had er ook geen pijn aan.
dus ik kijk het even aan, als het tegen het weekend niet beter is zeg ik de rit af, en als er na het weekend nog niks verandert is laat ik de hoefsmid en de dierenarts eens komen...

zou ik koelingsgel kunnen smeren?
kan dat kwaad voor het haar? ze heeft nogal dikke sokken :D

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 15:50

x_Marr schreef:
Niet rad lopen kan ook uit de rug komen.
En als een paard scheef is(en dat is ieder paard van nature) en daarmee rijtechnisch niet geholpen wordt kunnen ze ook onregelmatig gaan lopen.

Zou gewoon even een paar dagen rustig aandoen, of alleen in de wei laten staan en evt. wandelen, dan na een paar dagen weer proberen.

we trainen hard om ze recht te richten.
zondag liep ze zowel op het harde als in de piste 100 % normaal, heb dan ook heel licht getraind (mijn jonger broertje heeft er wat op gestapt en gedraafd, en ik heb ze in draf en galop gewoon wat losgewerkt en naar beneden gereden)
gisteren heeft ze niet gewerkt...

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:55

Ik ga dan ook niet verder, of hij moet al teugel-kreupel zijn. Dat voel ik wel duidelijk dat verschil. ;)

Meestal laat hij wel merken aan welk been het is en pak hem dan in met zeeklei :) Dat spul werkt echt super, ik doe dit dan preventief 2 dagen erop, en normaal loopt hij erna weer goed :)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:22

artrose? hoe oud is het paard.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 17:55

paard is 14 jaar, heeft tot haar 8 jaar amper iets gedaan (is wel beleerd voor de koets en op het land, maar was te gevaarlijk in de hand om te werken, dus na enkele pogingen hebben ze dat geloof ik gestaakt, anderhalfjaar voor ik begon sporadisch eens in de koets voor een uurtje, maar dat was ook geen onverdeeld succes, en vanaf haar 8 jaar recreatief onder het zadel dressuurmatig)

wat zijn de symptomen van arthrose?
de laatste 4 jaar heeft ze nooit gemankt...
en daarvoor 1 maal van die zweer
de keren ervoor enkel als ze beslagen was, maar ze loopt nu al ruim 8 jaar blootvoets

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:10

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een hoefzweer is. Dan zou de hoef warm aan moeten voelen en het paard ook echt zichtbaar kreupel lopen.
Je geeft nu aan dat de andere ruiters niets kunnen zien, dus is het meer het gevoel op het paard dat anders aanvoelt.
Wat ook nog wel eens voorkomt is dat het paard in het land met rollen over iets hards heen rolt en daardoor een soort kneuzing krijgt in zijn rug. Of iets te wild gespeeld met zijn vriendjes en een verkeerde beweging gemaakt?
Kijk het een paar dagen aan en als het verslechterd dan de dierenarts eens bellen.
Dat zou dan met een paar dagen wel over moeten zijn.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 18:18

de vorige keer met die hoefzweer was het wel hetzelfde gedrag dat ze vertoonde, enkel onder het zadel aanvoelend kreupel, aan de longe op het harde of het zachte geen krimp, het is een taaie tante :D

spelen doet ze niet in de weide, ze is daar iets te arrogant voor, zij is de koningin, en iedereen is bang van haar :D

het rollen kan inderdaad wel voorkomen, ik heb niet echt gekeken naar haar rug, maar ze deed wel niet raar op het zadel, terwijl ze anders een echte miep is als het op opzadelen aankomt.

ik kijk het inderdaad even een paar dagen aan, kan ik er bv wel even( na 3 minuten heb ik het al gevoeld hoor) opkruipen om te voelen of het verandert, of is dat af te raden?

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:13

Ik zou dan liever kijken hoe ze los beweegt, voordat je er op kruipt. En dan echt heel goed kijken.
Wat ik zelf altijd doe, is kijken of ik temperatuursverschillen kan waarnemen tussen de benen onderling, en zwellingen kan zien, of voelen.
Als daar niets uit komt, blijf ik dit controleren. Mocht ik denken, dat het uit de rug komt, dan krijgt het paard rust in de weide.
Zodra ik toch vermoed, dat er iets als een hoefzweer actief zou zijn, bel ik met de grootste spoed de smid.
Als ik zelf andere vermoedens heb, laat ik na een paar dagen de dierenarts komen.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:30

hoe voelt ze nu?
Ben het met aerdenhout eens trouwens.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 08:29

twee dgn erna liep ze weer gewoon ,heb er heel effe opgezeten om te voelen.
de dag erop heb ik dan een klein buitenritje gemaakt om te voelen of ze rad bleef lopen, mevrouw was weer vol van energie, en heeft geen pas onregelmatig gelopen (ook niet tijdens de eerste drafjes en het veranderen van been oid)
ik dacht er net aan dat ze dinsdag wel weer een raar manoevre deed in de stal (we hebben een oude koeienstal als schuilstal, maar er zitten verhoogjes in, en paardlief heeft nogal een verleden, dus zodra er iemand binnen komt "vlucht" ze naar buiten, om zich dan buiten de stal gewoon te laten pakken, en dinsdag heeft ze inderdaad weer een rare draai gemaakt, dus ik denk dat ze zich gewoon een beetje verstapt heeft oid

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:41

gelukkig is het weer goed!
Ze zal zich inderdaad verstapt hebben.
Ik zou wat kreupelheidsonderzoek ook maar niet teveel op de andere ruiters vertrouwen hoor....er zijn zelfs genoeg dierenartsen die nieteens zien aan welk been een paard kreupelt.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 12:05

geerke schreef:
gelukkig is het weer goed!
Ze zal zich inderdaad verstapt hebben.
Ik zou wat kreupelheidsonderzoek ook maar niet teveel op de andere ruiters vertrouwen hoor....er zijn zelfs genoeg dierenartsen die nieteens zien aan welk been een paard kreupelt.

daarom dat ik er ook de andere ruiter effe opgezet heb dat ik zelf kon kijken.
ik ben al 6 jaar bezig met dit paard, en ken ze dan ook door en door kwa beweging en regelmaat, dus ik zie het meestal wel als ze onregelmatig loopt, probleem is dat ze een bikkel is en het zelf niet toont


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:13

wat fijn dat het dan nu weer goed lijkt te zijn :)

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [MED] Paard mankt, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 21:52

Vandaag was het dus weer niet goed, een buitenritje gemaakt , 13 km, liep niet regelmatig op kiezels, maar deed ze altijd al, maar liep in het algemeen gewoon goed, na de rustpauze liep ze een honderd meter niet goed op het verharde, maar wel op het zachte, komen we weer op het verharde, loopt ze als een tierelier.
over het algemeen dus goed, maar bepaalde stukken minder goed of zelfs neiging tot echt mank
ik doe ze van de trailer af, ze loopt vlot naar de poetsplaats, en plots, passen bijna op drie benen, blijft effe staan, en loopt weer door zonder iets te tonen
ik snap het niet meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers