Weiland Tips gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Weiland Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:21

Hee,

Bij deze nogmaals een topic van mij, ik ben in de vorige al een stuk geholpen maar bij deze komen er foto's bij zodat jullie kunnen zien hoe het er nu uitziet.

het gaat om 2 weides van ong. 20 x 40 en een weide van ong. 30 x 40.
deze zijn nu nog aardig begroeit met onkruid, en k heb hiervan foto's gemaakt omdat ik niet zeker weet of ze giftig zijn en dus weg moeten, ook wil ik graag jullie mening horen over het volgende;
wat is beter? gewoon de paarden er zo op zetten en ze het kort laten eten? of het maaien en ze er dan op te zetten? of iets anders...?

Hier de foto's

De 'ingang';
Deze is vanuit het land gemaakt, het ijzerenhek + de planten buiten het hek zijn inmiddels weg!
http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... CF3684.jpg

20 x 40 landje;
De auto's staan aan de andere kant van een brede sloot; Deze word nog afgezet.
Afbeelding

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3654-1.jpg

30 x 40 landje;
De caravan die hier nog staat, word binnen nu en een week weg gehaald.
Afbeelding

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3650-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3652-1.jpg
Onkruid;
http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3670-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3669-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3668-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3667-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3666-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3665-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3664-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3663-1.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z94/ ... 3658-1.jpg


Sorry voor de hoeveelheid, ik hoop dat ze een normale grote hebben & Dat iemand ons kan helpen met uitvogelen hoe we het het beste kunnen aanpakken voor de paardjes komen.

Alvast bedankt!

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Revanches op 07-09-10 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max aantal foto's is 2. Rest omgezet in URL

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:48

ik zie distels en weegbree, de rest ken ik niet
alles omploegen en opnieuw inzaaien zou ik doen
anders, kort maaien en spuiten

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:50

Lynn_Nikita schreef:
ik zie distels en weegbree, de rest ken ik niet
alles omploegen en opnieuw inzaaien zou ik doen
anders, kort maaien en spuiten


ja de distels was ik ook achter, deze zijn niet schadelijk toch ? De weegbree weet ik persoonlijk zelf niet.

Oke bedankt voor de tip!

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:52

beide niet schadelijk, maar distels verspreiden zich vrij snel, er stsaat erg veel onkruid, en weinig gras volgens mij
ik zou het of maaien en spuiten,of opnieuw inzaaien, maar da kunnen ze er pas van het voorjaar weer op

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:53

Lynn_Nikita schreef:
beide niet schadelijk, maar distels verspreiden zich vrij snel, er stsaat erg veel onkruid, en weinig gras volgens mij
ik zou het of maaien en spuiten,of opnieuw inzaaien, maar da kunnen ze er pas van het voorjaar weer op



Haha ja er staat best veel onkruid, en ook wel aardig veel gras, dit zie je alleen niet omdat het heel lang is, en dus 'omvalt' tussen het onkruid helaas. dus ik denk maaien beter, wil ik ze dit jaar al hier hebben?

nvk
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:17

hey

spuiten met MCPA en MCPP helpt het beste de paarden, mogen dan 2 weken niet op het gespoten gras en als het doodgaat afmaaien
in het voorjaar weer herhalen

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Weiland Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:26

Ik zou het doodspuiten en opnieuw inzaaien. Zo te zien is het gras dat er tussen staat ook niet wat je het liefst hebt. Kweekgras, witbol, dat soort gras eten ze niet graag.

Qua onkruid staat er zo in de gauwigheid (fluitekruid, canadese fijnstraal, millefolium, zuring, wat brandnetel hier en daar) te zien niets giftigs tussen, behalve misschien die springbalsemien op de laatste foto.

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 08:45

nvk schreef:
hey

spuiten met MCPA en MCPP helpt het beste de paarden, mogen dan 2 weken niet op het gespoten gras en als het doodgaat afmaaien
in het voorjaar weer herhalen


Bedankt voor de tip!

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 08:46

Ibbel schreef:
Ik zou het doodspuiten en opnieuw inzaaien. Zo te zien is het gras dat er tussen staat ook niet wat je het liefst hebt. Kweekgras, witbol, dat soort gras eten ze niet graag.

Qua onkruid staat er zo in de gauwigheid (fluitekruid, canadese fijnstraal, millefolium, zuring, wat brandnetel hier en daar) te zien niets giftigs tussen, behalve misschien die springbalsemien op de laatste foto.



Oh super, iemand die alle plantjes weet (a) Die roze van de laatste foto staat alleen bij de ingang en is al allemaal zogoed als weg gehaald, wat er nog staat zouden we indd dood moeten spuiten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:14

essie190 schreef:
nvk schreef:
hey

spuiten met MCPA en MCPP helpt het beste de paarden, mogen dan 2 weken niet op het gespoten gras en als het doodgaat afmaaien
in het voorjaar weer herhalen


Bedankt voor de tip!


daar krijg je bv de canadese fijnstraal al niet mee weg
wat een pokke onkruid is dat zeg ( te zien op foto 8, dat pluizige lange stengeltje tussen de distels)

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:15

Lynn_Nikita schreef:
daar krijg je bv de canadese fijnstraal al niet mee weg
wat een pokke onkruid is dat zeg ( te zien op foto 8, dat pluizige lange stengeltje tussen de distels)



Oh oke :O Bedankt voor het melden, enig idee hoe ik ze wel weg krijg ?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:24

uitrekken
en ze staan op de foto al in bloei dus grote kans dat je ze volgens jaar weer terug krijgt

in een topic van mij werd ook een tip gegeven dat ik het moest maaien, maar daarna komt het ook gewoon terug

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:26

Lynn_Nikita schreef:
uitrekken
en ze staan op de foto al in bloei dus grote kans dat je ze volgens jaar weer terug krijgt

in een topic van mij werd ook een tip gegeven dat ik het moest maaien, maar daarna komt het ook gewoon terug


Maar je had het over die pluizige ' bloemen' uit de distels? Deze zijn dood ?:P

Nja ik hoop dat we snel een goede oplossing zullen vinden zodat de paarden iig. snel het land op kunnen (A)

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:30

nee, op diezelfde foto staat ook fijnstraal
lange stengels met lichtgroene/witte "bolletjes', die erna gaan bloeien, net zoals paardenbloemen

.............................................................................. hier ongeveer zie je die
Afbeelding

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:32

Lynn_Nikita schreef:
nee, op diezelfde foto staat ook fijnstraal
lange stengels met lichtgroene/witte "bolletjes', die erna gaan bloeien, net zoals paardenbloemen


Oh die dingen xD Daar zitten van die 'grote' bladeren aan, heb indd gehoord dat je die het beste dood kan spuiten, Mijn oude stagebegeleider heeft me dat eens laten doen met zeer goed spul, Ik zal het eens bij hem navragen :)

Oh en die 'dode' distels? kunnen die gemaaid worden, of komen die dan ook gewoon terug ?

Elmyh
Berichten: 163
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: yn it griene gers yn e greide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:58

Die grote bladeren is ridderzuring, dat eten paarden niet en voor je het weet staatje hele wei vol.
Dat spul moet je spuiten.
Laatste foto is springbalsemien, ( roze bloemetjes) die kun je zo uittrekken.
Ik vrees dat de distels zich al uitgezaaid hebben, die zijn nl al uitgebloeid, dus dan komen ze volgend jaar weer terug.
Als ik de wei zo bekijk staat er wel erg weinig gewoon gras, kort maaien en flink bemesten wil ook nog wel eens helpen om veel
onkruid om zeep te helpen.
Omploegen in inzaaien zou het beste zijn, en dan misschien eerst ook nog de boel doodspuiten, omdat er anders nog veel zaden van het onkruid overleven en dan ook gewoon weer boven komen, maar maakt wel dat je paarden er voorlopig niet in kunnen, want voordat het dan een redelijk stevige grasmat is die ze niet kapot trappen, ben je zo een jaar verder.
Misschien in gedeelten doen?

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 10:02

Elmyh schreef:
Die grote bladeren is ridderzuring, dat eten paarden niet en voor je het weet staatje hele wei vol.
Dat spul moet je spuiten.
Laatste foto is springbalsemien, ( roze bloemetjes) die kun je zo uittrekken.
Als ik de wei zo bekijk staat er wel erg weinig gewoon gras, kort maaien en flink bemesten wil ook nog wel eens helpen om veel
onkruid om zeep te helpen.
Omploegen in inzaaien zou het beste zijn, maakt wel dat je paarden er voorlopig niet in kunnen, want voordat het dan een redelijk stevige grasmat is
die ze niet kapot trappen, ben je zo een jaar verder.
Misschien in gedeelten doen?



Hee, bedankt!

Het bestaat nu uit 2 stukken, 1 van 20 x 40 waar we eigenlijk een rijbak van willen maken, een stuk van 30 x 40 land. en nog een stukje om de 'container & schuilstal' van 5 x 40 ? hierin staat wel de stal, dus hij is niet precies dat formaat.

dus we zopuden het in 2 keer kunnen doen maar dan zijn we een hoop geld + tijd 'kwijt'

de eigenaar van he t land vertelde os de paarden er gewoon op te zetten, als er niets giftigs staat en dan te kijken hoe ver we komen, hij heeft wel verstand van paarden maar ik denk dat jullie beter kunnen herlpen vandaar mijn vragen hier :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:38

essie190 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
nee, op diezelfde foto staat ook fijnstraal
lange stengels met lichtgroene/witte "bolletjes', die erna gaan bloeien, net zoals paardenbloemen


Oh die dingen xD Daar zitten van die 'grote' bladeren aan, heb indd gehoord dat je die het beste dood kan spuiten, Mijn oude stagebegeleider heeft me dat eens laten doen met zeer goed spul, Ik zal het eens bij hem navragen :)

Oh en die 'dode' distels? kunnen die gemaaid worden, of komen die dan ook gewoon terug ?



nee, zie hie rop de foto
die grote bladeren is zoals gezegd zuring
dit zijn grote stengels, zoals je op de foto ziet, met bovenin die witte bolletjes/ bloemetjes

als je weet waarmee je die kapot gespoten gekregen hebt hoor ik het graag
in elk geval niet met mcpp en mcpa, hier gaat het alleen van hangen maar gaat niet dood

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 11:41

Lynn_Nikita schreef:
nee, zie hie rop de foto
die grote bladeren is zoals gezegd zuring
dit zijn grote stengels, zoals je op de foto ziet, met bovenin die witte bolletjes/ bloemetjes

als je weet waarmee je die kapot gespoten gekregen hebt hoor ik het graag
in elk geval niet met mcpp en mcpa, hier gaat het alleen van hangen maar gaat niet dood



oke, komt goed ik ga het van de week even navragen bij hem dan zet ik het hier neer :P

ik weet voor nu alleen dat ut in een sproeiding zat en dat het stonk :P
en voor zo ver ik weet ging het echt dood want ze zijn nu allen uit de weides daar ;d

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:28

Helaas nog geen antwoord, het meeste hoge onkruid is nu redelijk weg, de roze bloemen zijn er indd makkelijk uit te trekken. En dat andere moet nog dood in hoop dat het weg blijft!
Ohja, nu het meeste onkruid voor een stuk weg is, is er wel goed gras te zien, meer dan in verwachte.
Dus mits dat andere plantje dood is, zouden ze er dan op kunnen? en dan kijken hoe het gaat, Dingen zoals opnieuw inzaaien kan toch altijd nog ?

Of is dit een heel slecht idee?

Heeft iemand nog tips ? :D

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:31

Wij hebben het hele jaar door een groep schapen op het land lopen. Die houden het keurig netjes bij. In de zomer komt er wat zwaarder geschut bij..... GEITEN.... dat zijn 1e klas onkruid vreters!

Wij hebben nauwelijks onderhoud aan de wei, het hele jaar door ligt het er prachtig bij.

Edit: dit geld alleen voor een wei die al in goede staat is. De schapen en geiten is een idee als je wei eenmaal in orde is.
Laatst bijgewerkt door Cahill op 12-09-10 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:33

Cahill schreef:
Wij hebben het hele jaar door een groep schapen op het land lopen. Die houden het keurig netjes bij. In de zomer komt er wat zwaarder geschut bij..... GEITEN.... dat zijn 1e klas onkruid vreters!

Wij hebben nauwelijks onderhoud aan de wei, het hele jaar door ligt het er prachtig bij.



Hee, oke dit is ook een handig iets indd. Schapen lopen bij de 'buren' deze hebben al aangeboden er een paar naar ons te doen, maar geiten word lastiger, vind ze zelf niet zo leuk na nare ervaring (A)

Dus schaapjes + Paarden erop of..?

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Re: Weiland Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:34

Schapen en paarden... dat kan. Maar als je ziet dat er wat onkruid gaat komen, zou ik er toch een geit bij zetten. Het scheelt je echt een hoop onderhoud.

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:35

Cahill schreef:
Schapen en paarden... dat kan. Maar als je ziet dat er wat onkruid gaat komen, zou ik er toch een geit bij zetten. Het scheelt je echt een hoop onderhoud.


Dus gewoon de schapen achterwegen laten en er paarden en geitjes opzetten ?

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Re: Weiland Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:41

Schapen kunnen het hele jaar door buiten blijven, een geit houd niet van regen en kou.
Bij ons lopen de schapen 365 dagen per jaar in de wei en de geiten alleen in de zomer voor ong. 2 maanden.

Als je er ruimte voor heb, houd het dan bij schapen. Kijk het dan aan tot juni/juli als je ziet dat er onkruid gaat komen dan zou je tijdelijk een geit ergens kunnen lenen.