verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 11:19

Ik rijdt altijd met thiedeman buiten op buitenrit nou is mijn vraag wat het verschil kwa werking zou geven als je met slofteugel opzij naar buiten zou gaan!hij is soms nog zo sterk door de thiedeman heen vandaar..wie rijdt nog meer met slofteugel buiten?

owja weet hoe ik de slof moet gebruiken heb er vaker mee gereden..
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 09-09-10 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt


QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:22

Ik rijd vooral de jonge paarden vrijwel altijd de eerste keren met slof buiten. Een slof kan ten alle tijden los gelaten worden, een thiedeman niet. Alleen in verkeerde handen brengt een slof veel meer schade aan, dan een Thiedeman teugel zou doen.

Ik ben absoluut geen voorstander voor een Thiedeman, maar voor de slof alleen voor mensen die er mee om kunnen gaan.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:18

de thiedeman of een slof tussen de benen bevestigd, werkt het hoofd naar beneden. Een slof aan de zijkant werkt het hoofd iets meer opwaarts en geeft meer kracht naar de zijkant.

Slof aan de zijkant zou ik niet gebruiken voor een buitenrit, omdat het paard daarmee makkelijk het hoofd omhoog kan steken en dan heb je niks meer te vertellen.

Waarschijnlijk gaan de meeste reacties over dat je thuis beter controle moet krijgen. Ik vind dat ik daar niet over kan oordelen, omdat ik je niet ken. Maar het is natuurlijk wel iets om aan te werken.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 17:14

schoentje schreef:
de thiedeman of een slof tussen de benen bevestigd, werkt het hoofd naar beneden. Een slof aan de zijkant werkt het hoofd iets meer opwaarts en geeft meer kracht naar de zijkant.

Slof aan de zijkant zou ik niet gebruiken voor een buitenrit, omdat het paard daarmee makkelijk het hoofd omhoog kan steken en dan heb je niks meer te vertellen.

Waarschijnlijk gaan de meeste reacties over dat je thuis beter controle moet krijgen. Ik vind dat ik daar niet over kan oordelen, omdat ik je niet ken. Maar het is natuurlijk wel iets om aan te werken.


heb je met thiedeman ook hoor dan kon de mijne ook gewoon het hoofd omhoog steken!alles heeft de voor en nadelen met thiedeman en slof maar ben blij dat ze er zijn...

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:16

Een thiedeman kan je maar tot een bepaald punt strak zetten.
De slof kan je altijd strakker pakken.....

Dat is het verschil..

Mijn mening geef ik er verder maar niet over.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:10

Die slof kan je ook weer los laten, heel erg los zelfs.... Vind ik een groot voordeel. Juist loslaten geeft vertrouwen aan je paard. Maar als het echt ff spannend is of als ze aan het rennen gaan kan je wel wat meer inbrengen.

Thiedeman is eerlijk, die werkt in zodra hoofd op bepaalde hoogte komt. Handig en betrouwbaar, zeker voor een minder handige ruiter. Slof niet, die moet je naar eigen inzicht bedienen, iets wat kennis en ervaring vraagt.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:04

De Thiedeman laat ook los! Hij komt nl pas in werking als het paard het hoofd te hoog brengt en je moet hem zo afstellen dat als het hoofd iets voor de loodlijn is, je op je eigen teugel rijdt.
Als je nu met je eigen teugel geeft, kan de thiedeman geven tot de klipjes bij het bit komen, het is niet zo dat het alleen de eigen lengte kan geven!

De werking is hetzelfde (als je een slof gewoon tussen de voorbenen door doet). Het werkt grote neerwaarste kracht uit in de mond als ze in werking komen.

Voordeel van de Thiedeman is dat je niet met dubbele teugel hoeft te rijden.

Want veel zeggen wel dat je de slof los kunt gooien, maar in de praktijk is het best lastig om dat even snel te doen terwijl je de gewone teugels op maat houd.

Er is bij een slof die lossig hangt het gevaar dat een paard er een voorbeen in zet. Een Thiedeman heeft een halsriem en dat neemt dat gevaar weg.

De Thiedeman is populair gemaakt door Thiedemann (even als het Thiedemann bit dat eigenlijk kimblewick heet), maar heet officieel Market Harborough, naar de plaats in Engeland waar hij vandaan komt...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:41

Als je met een thiedemand niet snel genoeg bent en een paard steigerd bijvoorbeeld dan zit hij vast. een slof heb je zelf vast en die trek hij makkelijker uit je hand.

Ik ben meer voor een slof als thiedeman.
Natuurlijk alleen met goed gebruik ;)


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:52

Als je niet weet wat het verschil in werking is kun je er dus ook niet mee rijden ;)

Een thiedemann kan een paard in gaan hangen en kun je maar beperkt beperkt aantrekken en loslaten, een slof heeft dat allemaal niet.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:58

Daar ben ik het volledig mee eens :j

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:04

__Elizabeth schreef:
Als je met een thiedemand niet snel genoeg bent en een paard steigerd bijvoorbeeld dan zit hij vast. een slof heb je zelf vast en die trek hij makkelijker uit je hand.

Ik ben meer voor een slof als thiedeman.
Natuurlijk alleen met goed gebruik ;)

Het is absoluut waar dat een paard uit evenwicht getrokken kan worden, maar toch kan een Thiedeman veel meer geven dan jullie doen vermoeden. Het is niet zo dat het een vast apparaat is op een bepaalde lengte. Als jij je teugels geeft, geeft de Thiedeman ook, en daarbij moet hij dus toch al zo afgesteld dat het hoofd voor de loodlijn kan.
Een paard met het hoofd min of meer naar beneden gedwongen zal zich trouwens ook niet zo snel hoog verheffen, eerder bokken.
Daarbij heb ik meer niet zo leuke ongelukken gezien waarbij de slof de oorzaak was of het paard in de weg zat.

Dat goed gebruik van de slof is een oximoron. Bij goed gebruik van de teugels (en andere hulpen)is geen slof nodig. De meeste niet pros die een slof gebruiken doen dat vanwege angst voor controle verlies of in hun woorden "voor de zekerheid" doen. dat is dus gebrek aan zelfvertrowuen en vaardigheid. Dat is anders dan een slof als trainingshulp gebruiken.
Daarbij is het best lastig om de slof en je eigen teugels totaal onafhankelijk van elkaar te bedienen en werkelijk te geven tewijl de teugels vast blijven.
Gevolg is dat de meeste ruiters de slof dus ook gewoon op een bepaalde lengte hebben en dan is het feitelijk net zo'n vast frame als de Thiedeman.
De Thiedeman is een slof voor beginners, het laat zelf los.

Voor alle hulpteugels geldt dat je moet werken naar het punt dat je zonder kunt. Het zijn de zijwieltjes. Je moet uiteindelijk normaal kunnen fietsen.
Ik zie veel te vaak dat dieren jaar in jaar uit met een hulpteugels gereden worden. Daar zijn ze nooit voor bedoeld geweest, behalve de martingaal.

Je kunt gewoon kiezen wat je prettig vindt. Voor het paard is het effect hetzelfde, gigantische druk naar beneden in de mond als het in werking komt. Aan de ruiter de taak om hem alleen in werking te laten komen als het hoofd in een ontoelaatbare hoge houding komt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:09

Het klopt wat je zegt maar ik heb iemand achterover zien vallen door de thiedeman. Ookal laat je de hele teugel los sommige paarden krijgen niet genoeg ruimte om hun hals te strekken als dat nodig is.

Ik vind het sindsdien fijner om met een slof te rijden. Ik rij er vrijwel nooit mee maar zo af en toe heb je hem wel eens in een training nodig. 1 of 2 keer met slof en dan weer zonder.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:13

ik gebruik eigenlijk nooit een slof, maar meer omdat ik het een gedoe vind om vast te houden! Thiedeman alleen in bijv de galop als hij sterk is, maar verder is dat op een hand te tellen!
nadeel van thiedeman is (als je het vaak gaat gebruiken) dat je paard stug word!

_elizabeth: dat kan ook wel met bijv een martingaal of met niks eraan en ook net zo goed met slof :)

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:19

En men denkt dat een paard niet achterover klapt als je hem vrijheid geeft? Dat is een misvatting. Achteroverklappen komt vaker door het inzakken van de achterbenen door te weinig kracht dan door evenwichtverlies door een gedwongen houding. Daarbij is het reageren op steigeren ook weer een kunst op zich, je moet een paard gewoon voorwaarts laten springen door gigantisch been of tik of spoor te geven.
Een paard kan met de kin op de borst steigeren en met zijn kin naast zijn schouder. Het is dus niet logisch om de oorzaak van achteroverklappen te zoeken in de Thiedeman. Er zijn zat paarden die zonder omklappen. Ik bedoel, als ze gaan dan gaan ze, of er nu wat aanhangt of niet.

Als je het fijner vindt om met een slof te rijden, dan moet je dat doen. Wat ik zeg, voor het paard maakt het niet uit, dus je moet kiezen wat je zelf prettig ligt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:25

Voordeel van de slof is idd dat hij "helemaal" los kan.
Voordeel van de thiedemanteugel is dat de lussen wanneer relatief los hangt niet snel ergens in kan komen. Bij de slof met lange teugel kan hij bij een vlieg wegjagen bijv in een struik belangen etc. Je moet naar mijn idee meer opletten met een losse slof.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:34

Lusitana: Oke, alleen nu is dat paard niet door zijn achterbenen gezakt. En ik heb meerdere keren zien gebeuren en dat kwam toch echt omdat ze vast zaten. Ik geloof het hoor dat een paard met de kin op de borst kan steigeren maar ik weet ook dat ze minder evenwicht hebben als die hals zo opgerold is.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:37

maar dan moet hij ook wel strak zitten..

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:39

nee dat zat hij niet maar als een paard steigerd en iemand houd te teugels vast kan hij in eerste in stantie nergens heen.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:40

Maar de Thiedeman zet je toch ook niet zo strak dat de hals in een 'krulletje' moet blijven?
Slof vind ik linker op buitenrit, je zou hem om wat voor reden te los laten en je paard komt er mijn zijn voorbenen in. Daarnaast moet je er echt goed mee om kunnen gaan. Een slof als noodrem gebruiken kan ook link zijn, je paard kan over de kop slaan.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:43

Ikzelf heb een tijd met een thiedemann gereden omdat mijn paard haar hoofd erg hoog deed en begon te rennen. Had totaal geen controle over haar, verder was ze braaf. Met de Thiedemann teugel kon ze haar hoofd wel omhoog doen, maar niet zo belachelijk hoog dat ik geen controle meer had. Haar neus kon ver buiten de loodlijn komen.

Ikzelf zou eerder een Thiedemann toepassen als een slof, heb zelf nog nooit met een slofteugel gereden. Vind de werking van beide ook wel totaal verschillend.
In mijn ogen is de Thiedemann puur voor veiligheid, en de slof meer voor dressuurmatig gebruik, tenminste bij goed gebruik!
Slof kan ook voor veiligheid, maar dan zou ik daar niet zo snel naar grijpen..
Dit omdat hij in verkeerde handen een totaal verkeerde werking heeft en het paard erg kan verpesten.
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 12-09-10 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is not like a box of chocolates unless there's a few turds in the box.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:44

Ik heb het zien gebeuren he dus ik heb er weinig mee te maken.
Maar met een thiedeman hoor je niet een paard in de krul te trekken (gebeurde ook niet)

Maar je kan heel goed zeggen dat het niet zo is hoor, ik geloof je dan ook wel. Maar eigenlijk sinds ik dat heb zien gebeuren rijd ik zelf gewoon liever met een slof. Als ik hem nodig heb. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad :)

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:59

__Elizabeth schreef:
Lusitana: Oke, alleen nu is dat paard niet door zijn achterbenen gezakt. En ik heb meerdere keren zien gebeuren en dat kwam toch echt omdat ze vast zaten. Ik geloof het hoor dat een paard met de kin op de borst kan steigeren maar ik weet ook dat ze minder evenwicht hebben als die hals zo opgerold is.

We kunnen hier geen discussie op gaan zetten over steigeren, maar ik hoop toch wel dat we het met elkaar eens zijn over het feit dat de oorzaak van het steigeren moet worden weggenomen en dat men op steigeren moet reageren voordat het paard hoog komt.
Daarbij is de Thiedeman dan waarschijnlijk te strak afgesteld en heeft de ruiter niet gegeven, als het de oorzaak van het vallen was, want een paard kán het hoofd omhoog/vooruit steken als je geeft.
Dus ik denk toch dat het veel meer met de vaardigheid van die ruiters te maken had.

Dat gezegd, alle hulpteugels zijn een gevaar als een paard zich buiten normaal beweegt. Ik heb idd ook mijn pony (gereden door een ander) voor mijn neus om zien klappen in galop, maar wel omdat amazonme aan 1 teugel trok, dus een ruiterfout.
Probleem is dat de kans op abnormaal bewegen groter is bij onkundige ruiters en dat het juist die zijn die hulpteugels willen voor controle.
In principe moet zo'n ruiter dus niet op een paard stappen dat hij niet zonder hulpteugels kan mannen... Maarja, soms is het hun eigen paard en willen ze het toch proberen.
Verder zijn het jonge en moeilijke paarden die buitengewoon bewegen en die horen niet door onkundige ruiters bereden te worden.

Dat is dus het hele ding met hulpteugels, dat je redelijk vaardig moet zijn om er mee om te gaan en als je dan zo vaardig bent, heb je ze gewoonlijk niet nodig.

Buiten dat is er een groep die er dus wel baat bij heeft om controle over hun paarden te krijgen tot het paard geleerd heeft ook die ruiter beter te gehoorzamen.

Nogmaals, het blijft gewoon een persoonlijke keuze wat je prefereert. Verschil in werking is er feitelijk niet, behalve dat de Thiedeman op een bepaald punt altijd buiten werking komt (naar hoe hij afgesteld is) en de slof door de ruiter geregeld waar die buiten werking komt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-09-10 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:00

een steigeren paard dat achterover klapt, dit is meestal een ruiter fout. dit kan zelf zonder hulpteugel of met een losse martingaal. paard steigert en/of gaat tegen de druk van de hulpteugel in - ruiter panikeert en blijft aan de teugels hangen => paard uit balans en valt.
Als een paard tegen een goed agfestelde thiedemann komt en zelfs wanneer die steigert, is het voldoende om je hand naar voren te brengen om de inwerking te stoppen.

ik gebruik zelf zowel losse martingaal slof en thiedemann tijdens de conditietraining op de galopbaan. omdat mijn paard er een krak in is om teugel te winnen en dan met de neus omhoog er vandoor te gaan, omdat ze dit kent van vroeger.
alle 3 geven controle over de hoofdhouding zodanig dat je meer controle hebt (rem). slof en thiedemann geven ook meer stuur. Met een slof kan je fijner werken, maar wanneer een paard echt hard gaat en steun zoekt op je hand, vind ik een thiedemann handiger en veiliger. contact houden op beide teugels is in zo'n gevallen bijna niet haalbaar en korter nemen zonder contactverlies op 1 ervan al helemaal niet.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: verschil tussen thiedeman en slofteugel opzij kwa werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:04

Ik heb ook niet gezegd dat het geen ruiterfout is. Wat ik bedoelde is dat een slof sneller volledig los is als een thiedeman.

Overigens kwam het steigeren door een haas die voorbij schoot daar is dus weinig aan te doen ;)

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:12

En ik bestrijd dat dus. Want een paard kan ook de gewone teugels uit de handen trekken en dan geeft een Thiedeman best flink.
afbeelding
Moet je een losse teugel voorstellen, dat het klipje helemaal tot het bit gaat. Dat is toch wel bijna een halve meter zou ik zeggen, dat bíj de stand waar het paard al in is bij deze afstelling, en hij kan zijn hoofd dus echt totaal vrij bewegen.
Ik denk dus dat de Thiedeman te strak stond en dat de ruiter niet losliet. Bij een slof had het dus hetzelfde resultaat gegeven, want die moet je ook loslaten.

Nogmaals, ik snap dat je zelf de schrik hebt en liever een slof gebruikt daarom, maar een Thiedeman kán heel veel geven.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ballard_L, Biscuitje, Dries1990, massiemas, MyChoice, Taartje, Theseus, U2andI, xLeoniee en 12 bezoekers