paardje kopen of niet

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sharika
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-09-10

paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 23:19

hoi hoi!

ik zit met een tweestrijd!

ik geef les op een manege, er staan een 20 tal paardjes
waar ik enorm veel van hou!
nu is er overlaatst een blauwshimmel merrie'tje
toegekomen van 5 jaar oud! ze zag er niet uit toen ze toekwam!
nu is het een pracht van een paardje! haar gangen zijn perfect!
het nadeel is wel dat niet veel ruiters haar kunnen berijden, enorm karakter
ze kiest zelf haar ruiters! nu met mij klikt het 300 procent en van het eerste ogenblik
ik ben dolverliefd op haar! en zou haar zo graag kopen! zelf heb ik nog geen eigen paard!
en zit zooooo in tweifel of ik het wel zou doen! nu zie ik iedere dag, ruiters die haar toch willen
berijden en trekken en snakken in die mond! het doet zo'n pijn om te zien!
aan de andere kant er komt zoveel bij kijken voor een eigen paard te onderhouden!
en ben bang dat er een dag zal komen dat ik haar ook niet meer zal aankunnen!
wat zouden jullie doen! ik weet het echt niet meer! zal ook wel zeggen ze is een hele grote D pony
dus om wedstrijden te gaan springen ermee valt ze net ook iets te groot om mee te springen met de pony's,
en weer te klein om bij de paarden te springn!


edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:25

ja, da's moeilijk! kijk, als je d'r koopt gaat ze in ieder geval een betere tijd tegemoet dan een manegepaard. wil niet zeggen dat je d'r tot haar oude dag "moet" houden. Als je d'r laat lopen, zal je het jezelf altijd af blijven vragen!!! als instructrice heb je wel enig idee wat een paard hebben inhoud, toch? je kan haar misschien op een wat minder luxe stalling zetten om je maandlasten te drukken, of een stukje salaris in de vorm van stalling. als deze echt de ware klik voor jou heeft, moet je het jezelf toch gunnen (om van het paard maar niet te spreken). sterkte met je beslissing

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:29

Hoe oud ben je?

Je geeft les op een manege...... dan kun je die kinderen toch juist leren hoe ze ermee om moeten gaan?

[edit] ben je echt 22? Waarom praat je dan over starten tussen de pony's? En studeer je nog, woon je thuis, wie gaat evt de pony betalen?

Sanne009
Berichten: 67
Geregistreerd: 07-09-10

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:24

Je kan het paard misschien ook leasen? Dan rij jij er voor een groot gedeelte op en misschien kan je dan later beslissen of je haar wilt kopen of niet.


LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:30

Als jij hem koopt zul je hem goed rijden en zorgen dat het paard goed gaat lopen, als het door manege kinderen blijft worden gereden blijft ze altijd dat vervelende manege paard omdat zoals jij zegt een paard is met karakter is en dat gaat er op een manege niet zomaar uit alleen door als 1 iemand er regelmatig op dezelfde manier mee aan de slag gaat! Als ze dan ooit word verkocht word ze niet naar een manege verkocht want het lijkt me dat ze dan daar te duur voor is kwa niveau enzo. Ook als je nu al pijn hebt om toe te zien hoe kinderen op haar rijden hoe ga je dit dan nog zolang volhouden, ik neem aan dat je nog gewoon les blijft geven op de manege en als de pony word verkocht zie je der waarschijnlijk noooit meer en krijg je waarschijnlijk spijt! Ik denk dat je het gewoon kunt proberen of op bruikleen kopen ofzo, ik denk dat je de pony altijd wel wweer kan verkopen! :D Succes met de keuze!

Bacardyx

Berichten: 849
Geregistreerd: 11-02-09

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:53

als jij hem kan betalen, zal ik het doen.
soms heb je zo een klik met een beestje,
dat als je het kan doen gewoon moet doen.

bacardy (L)

natwolters
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-09-10

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:23

Ik zou zeggen; ga ervoor, je krijgt mss spijt als je het niet doet!! Sterkte met beslissen...

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:14

En .....? Heb je al een besluit genomen?

brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:40

Misschien duurt het besluit ietsje langer omdat ze goed moet nadenken we weten tenslotte niet in wat voor situatie zij verkeert woont ze nog thuis enzo. Financieel moet ook het plaatje rond zijn er komt toch veel bij kijken eten stal hoefsmit enz en is het helemaal pijnlijk als ze hem daarna moet verkopen om die redenen dat doet nog veel meer pijn.
Ik zou zeggen denk goed na overweeg alles en neem dan je besluit.
Ik weet niet hoe oud je bent natuurlijk, maar als je de pony koopt en je hebt er de klik mee en goed overwogen dan moet je dat zeker doen je zal er ook zeer veel liefde voor terug krijgen.
En iemand/iets komt niet zomaar in je leven het heeft altijd zijn bestemming en misschien ben jij dat.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:00

Half pension is toch ook nog een optie? Dat ze bereden kan worden door een paar betere ruiters in de week en dat scheelt in de kosten.
Verder, bij dilemmas is er een prachtig systeem dat je kunt gebrukken.
Kop of munt gooien. Als je teleurgesteld bent met waar de munt op valt na je keuze, weet je meteen wat je eigenlijk wil...

Stel, je kiest kop voor kopen en munt voor niet. en hij valt op munt en het voelt niet goed, je zou het eigenlijk over willen doen, dan weet je dat je diep in je hart gewoon wilt kopen en de consequenties aanvaart.

Bijna niemand houdt het eerste paard dat ze kopen, het is geen schande om de pony later weer weg te moeten doen, en dan heb je wel inspraak in waar ze terecht komt, toch?

Aan de andere kant, als je het geheel rationeel wilt doen, huur dan eens voor een maand een paard ergens anders. Dan kun je zien wat het inhoudt en of een ander paard ook niet leuker is dan die D pony waar je nu zo gek van bent.
Misschien kun je haast niet wachten om het huurpaard weer gedag te zeggen en terug te gaan naar de pony. Dan weet je ook hoe diep het zit. Of je bent ineens doller op het huurpaard, dan weet je dat je met wel meer paarden zo'n klik zult hebben.
Soms is afstand nemen het beste om objectief te kijken.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

paschja

Berichten: 298
Geregistreerd: 26-03-08
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:04

Tja, laat het even een paar dagen (of misschien wel weken) bezinken in je gedachten, misschien weet je het daarna helemaal zeker.

Ondertussen een zo uitgebreid mogelijke lijst maken met de voor- en nadelen van het kopen van het paardje. Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Of misschien toch niet?

*We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden* Peter Gray - 1928
Ben ik blij dat mijn paard dit niet kan lezen...

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:07

Ik heb het gedaan,een manegepony gekocht,en nog geen seconde spijt van gehad :)
Enorm opgeknapt,en ik vind er veel minder werk aan dan gedacht,in het begin maakte ik me overal zorgen over,maar na een maandje is dat weg :)
Oplossing is les nemen,met les ben je meestal wel zeker dat je haar gaat aankunnen.
Ik zeg nu niet dat je haar direct moet kopen,maar laat het even bezinken in je gedachten,en als je dan alles op een rijtje gezet hebt,en je kunt het aan,én je bent zeker van je zaak,waarom niet? :)

Sometime it picks you,sometime it doesn't.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:50

Wel jammer dat ts geen reaktie meer geeft. ben benieuwd wat haar gedachten zijn

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:19

Paltley schreef:
Je kan het paard misschien ook leasen? Dan rij jij er voor een groot gedeelte op en misschien kan je dan later beslissen of je haar wilt kopen of niet.


Dit lijkt me een goede oplossing!

Laat ons nog even weten hoe het afloopt, dat is wel zo leuk voor de mensen die proberen je tips te geven. ;)

sopje0

Berichten: 796
Geregistreerd: 20-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:39

ik heb ook een keer een welsh cob gekocht en dat ging in het begin heel goed.
alleen na een tijdje kon ik hem al niet meer houden.
ik moest hem verkopen omdat het echt niet ging.

maar je moet er echt goed over denken want als die pony zo kieskeurig is en je op een dag niet meer met haar kan rijden. is het echt heel moeilijk om de pony te verkopen:s

mijn eigen website begonnen: http://2dehandsruitersport.jouwweb.nl
STÜBBEN COLOMBO DRESSUURZADEL te koop zie profiel!!

M__
Berichten: 274
Geregistreerd: 17-06-08

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:42

kleine paarden kunnen heus wel mee bij de paarden hangt gewoon van un vrmogen af

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: paardje kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:45

meestal blijft dit een droom van veel manege meiden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 5 bezoekers