Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 08:14

www.destentor.nl


Dat alleen Johan Hulsman gewond raakte bij het ongeluk mag een wonder heten. De koetsier vervoerde op de onheilsdag een groep van 45 dementerende bejaarden uit Nijmegen in zijn huifkar, waarvan drie in een rolstoel.
Hulsman: "Toen het ongeluk gebeurde reden we net op een diepe sloot af met een rij dikke eiken ernaast. Ik wilde eerst van de bok afspringen om de leidsels te pakken, naast de paarden, maar als ik zou komen te vallen, dan was ik de koets kwijt geweest met alle passagiers erin. Dat durfde ik dus niet en daarom ben ik op de dissel geklommen. Toen ik alsnog viel dacht ik alleen maar 'oh, die mensen'. Als de paarden op hol waren geslagen waren de gevolgen niet te overzien geweest. Nu had het merendeel van de ouderen eerst niet eens in de gaten dat ik onder de koets terecht was gekomen."

De begeleidster van de groep heeft eerste hulp verleend en de ambulance gebeld. De ouderen die het ongeluk wel zagen gebeuren waren flink geschrokken. De ouderen en begeleiders werden na het ongeluk bijgestaan door Slachtofferhulp.

Verwant artikel:

[VN] Koetsier uit Dalfsen zwaargewond na ongeluk met huifkar

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:05

Ik heb altijd geleerd om NOOIT alleen te gaan mennen, je hebt altijd een groom nodig die van de bok af kan om de paarden te begeleiden......
Ik ben niet zo van de insinuaties maar uit dit verhaal haal ik niet uit dat er een groom bij was. (tenzij ik eroverheen gelezen heb :o )

Wel sneu voor die koetsier en oudjes....

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:29

jeetje alweer een ongeluk, het gaat maar raar deze zomer....

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:21

Ik snap dus ook niet dat je alleen gaat mennen en zeker met zo'n groep neem je toch voor de zekerheid iemand extra's mee om te groomen.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:23

Dat is nu vaak net het probleem met huifkarbedrijven. Het levert al niet heel veel op en een extra groom kost ook weer extra geld. Reden dus om die groom thuis te laten...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 10:27

Er staat nergens dat de koetsier er alleen op zat.
Speculeren hierover lijkt me dus niet netjes en zeker niet op z'n plaats.

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:31

Cayenne schreef:
Er staat nergens dat de koetsier er alleen op zat.
Speculeren hierover lijkt me dus niet netjes en zeker niet op z'n plaats.


Er staat nergens dat hij er alleen op zat. Maar het feit dat er staat dat hij twijfelde om er af te springen om de paarden te kunnen pakken, maar hij dat niet deed omdat hij bang was dat hij de koets met passagiers erin kwijt zou raken is voor mij het bewijs dat hij dus alleen op de bok zat met niemand er naast. Was dit wel het geval geweest dan had hij zich hier niet druk over hoeven te maken omdat er altijd nog iemand op de bok had gezeten om in te kunnen grijpen.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:34

Mijn berichtje was gesproken vanuit eigen ervaring. De man waar ik paarden rijdt, is ook regelmatig koetsier bij een huifkarbedrijf.
Er gaat daar zo goed als nooit een groom mee. Ik ben wel eens mee geweest als groom, maar dat is dan vooral wanneer er bijv. een nieuw paard/jong paard mee is of wanneer er per persoon betaald dient te worden.
Die keren zijn dus ook in een jaar op 1 hand te tellen...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:19

Ook al zou er een groom mee zijn,een ongeluk kan je niet altijd voorkomen!Zelfs niet met een ervaren groom naast je.

Famke160301

Berichten: 705
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:10

Nee klopt, is niet altijd te voorkomen, maar je kunt als je zelf de leidsels vast hebt, nooit zelf van de kar afgaan. Een groom kan dat wel en zo nodig ingrijpen. Ook als je geen passagiers op je kar hebt en het paard of paarden komen verstrikt ergens in te zitten is het wel zo veilig dat de groom de paarden vast kan houden terwijl de koetsier het paard of paarden weer los kan maken, of andersom. Ook bij bv een strengen breuk kun je dit alleen moeilijk repareren, ook dan is het handig en veilig als de groom de paarden vast houd!

Ik vind dat het eigenlijk verplicht moet worden met groom te rijden als je passagiers vervoert, zeker als ze hulpbehoevend zijn. Dan de kosten van zo'n huifkartochtje maar omhoog, tis uiteindelijk in t belang vd passagiers en hun veiligheid!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:29

mensen, zelfs ijsbrand chardon lag op horse event ondersteboven.
Ik wordt die "ik weet het beter en maak nooit fouten" mentaliteit op VN zo verschrikkelijk schijt beu..
Wees blij dat het achteraf mee viel!

De beste stuurlui staan aan wal blijkt maar weer :r

Famke160301

Berichten: 705
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:12

stef schreef:
mensen, zelfs ijsbrand chardon lag op horse event ondersteboven.
Ik wordt die "ik weet het beter en maak nooit fouten" mentaliteit op VN zo verschrikkelijk schijt beu..
Wees blij dat het achteraf mee viel!

De beste stuurlui staan aan wal blijkt maar weer :r


Nee zeker niet! Iedereen maakt fouten :+
Om dan meteen zo bot te reageren heeft geen zin. Ik bedoel met mijn post, dat als je passagiers meeneemt je verantwoordelijk voor hun gezondheid bent. Om dit zo goed mogelijk te waarborgen is t van belang om een groom mee te nemen. En nee ik schreef al ongelukken kunnen gebeuren en zijn niet altijd te voorkomen helaas, maar je kunt wel proberen t zo veilig mogelijk te maken.

Ik denk dat iedere koetsier ooit in zijn leven meemaakt dat er problemen zijn tijdens t mennen. Hulp is dan wel kei handig en vaak ook veiliger.

Tuurlijk ben ik blij dat t achteraf mee is gevallen. Hoop dat de koetsier weer volledig herstelt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:02

Famke, en dat bedoel ik dus: Was je erbij? Zo niet, hoe weet je dan dat er geen groom aanwezig was?
Zo ja kan je bovenstaand als niet geschreven beschouwen.

Aannames, aannames, aannames, op niks gebaseerd

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Koetsier: 'Bejaarden zijn door wonder aan de dood ontsnapt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:52

Wat een dappere man, hij heeft een beetje geluk gehad dat hij alsnog zo het leidsel te pakken kreeg maar door zijn ingrijpen heeft hij een ramp kunnen voorkomen.
Hopelijk hersteld hij snel!