Het lot van de hengstenhouder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 23:03

Normaal ben ik niet zo van verslagen maar nu moet ik toch even mijn verhaal kwijt.

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een 6 jarige hengst. Het is werkelijk een schat van een paard, heel braaf en inmiddels zijn we hem aan het inrijden. Er hebben al kinderen van 5 jaar opgezeten en verschillende beginners hebben er rondjes op gestapt.
Toen ik hem kocht ben ik samen met mijn ruin naar een kleine pensionstal verhuist. Ik sta daar samen met een andere mevrouw, ik zal haar voor nu even B noemen, zij staat waarschijnlijk al bijna 10 jaar op deze stal. Er staan in totaal 3 paarden, twee van mij en 1 van B.

Ik was echt super blij dat ik een plekje had gevonden waar ik mijn hengst kon stallen. Want het is verschrikkelijk moeilijk om een plek te vinden waar hengsten op de weide mogen. Afgelopen jaar stond mijn hengst samen met mijn ruin op de ene weide. Terwijl het paard, een ruin, van B op de andere weide stond. Ze heeft vanaf het begin al aangegeven dat ze niet blij was met de komst van een hengst maar heeft daar verder niets op uitgedaan. We hebben elkaar eigenlijk altijd ontlopen.

Maar vandaag is het toch allemaal veranderd. Toen ik net de stallen aan het uitmesten was kwam de staleigenaar naar mij toe om te vertellen dat B haar ruin had verkocht en er een merrie voor had weer gekocht. Op zich zou dit geen problemen moeten opleveren. Mijn hengst is netjes opgevoed. Maar de staleigenaar heeft mij heel duidelijk gemaakt dat wanneer mijn hengst vervelend gedrag gaat vertonen hij geruind moet worden. Maar ook dat wanneer de merrie erg vervelend wordt tijdens haar hengstigheid zouden zijn ballen eraf moeten.
En dat wil ik dus niet, ik wil mijn hengst heel graag hengst laten. En ik ben bang dat dit de verkeerde kant op gaat.
B heeft het nooit geheim gehouden dat ze hem maar niets vind en dat ze hem liever nog vandaag dan morgen geruind ziet. En dus zal er al heel snel bezwaar gemaakt worden tegen mijn hengst. Daarnaast staat zij daar al jaren en ben ik in vergelijking met haar nog een broekie, de staleigenaar zal dus eerder voor haar kiezen dan voor mij.

Ik weet nu eigenlijk niet wat ik moet doen. Ik zal gewoon afwachten maar alhoewel ik met super veel plezier op de stal sta ga ik toch voorzichtig opzoek naar een andere stalling. Al ben ik bang dat dat bijna onmogelijk is, want de enige plekken waar ze hengsten toelaten, daar komen ze alleen in de bak en niet op de weide.
Oftewel als hengstenhouder ben je werkelijk gedoemd :+

Bedankt voor het lezen van mijn lange relaas, als jullie tips hebben zijn deze van harte welkom!

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:25

hhmmm...

gelukkig heb ik mijn hengsten en pony's bij huis!

dat maakt hetstukken makkelijker!

Gewon opzoek gaan naar een andere stal!

is de hengst ggk?


je hengst moet hengst blijven als jij dat wilt!

gewoon rustig opzoek gaan aar een andere stal enik zal ff voor je denken!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:46

Helaas trek je aan het kortste eind in dit geval. Wacht even af hoe het gaat.. Misschien levert het geen problemen op voor jouw hengst en haar merrie, maar misschien is het niet onverstandig om alvast om je heen te kijken naar een andere mogelijkheid.

Als hengstenhouder begrijp ik dat je liever niet wil laten ruinen en helemaal niet omdat het je wordt opgelegd. Als ik afhankelijk zou zijn van pensionstalling dan had ik nooit een hengst gehad/gehouden. Liever een ruin met een leuk sociaal leven wat welkom is op elke stal. Gelukkig heb ik thuis de ruimte.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:52

Mss kun je op eigen kosten het hekwerk verhogen/verstevigen met een alarm als er een paard door heen gaat? :(:)

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:53

Jessix schreef:
Als ik afhankelijk zou zijn van pensionstalling dan had ik nooit een hengst gehad/gehouden. Liever een ruin met een leuk sociaal leven wat welkom is op elke stal. Gelukkig heb ik thuis de ruimte.



Dat ben ik met je eens!

Zou ik een foto mogen zien van de hengst?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:58

Waarom wil je hem zo graag hengst houden? Dekt hij? Is hij ergens gekeurd bij een stamboek? Alleen dan heeft het nut om hem hengst te laten, anders heb je er alleen maar `last`van.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:02

Niet alle hengsten heb je last van hoor, maar je moet goed weten waar je mee bezig bent in ieder geval.

Inderdaad zoals eerder wordt gezegd, kijk om je heen, misschien valt het ook mee.
ook al hebben wij wel hengsten, we hebben ze zelf aan huis, als ik afhankelijk zou zijn van pensionstalling wist ik het wel in jouw geval denk ik.

quantana
Berichten: 75
Geregistreerd: 09-08-10

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:35

het is wel heel vervelend idd dat je in de situatie zoals je beschreef waarschijnlijk aan het korste eind trekt..
Ik zo hem zeker hengst laten als je dat zelf wilt! wat iemand anders daar van vind is zijn/haar probleem..

misschien niet onverstandig om toch al wat rond te gaan kijken naar een andere plek waar hij eventueel heenkan... want als ik het zo hoor dan escaleert de situatie vast binnenkort nog een keer..

wel heel vervelend voor je!

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:40

Waarom moet ie toch hengst blijven. Als er niet mee gedekt wordt compleet nutteloos. Als je van plan bent er wel mee te gaan dekken wordt het nog helemaal leuk. Dan worden de meeste hengsten toch wel stoer. Wat is voor jou het voordel dat hij hengst is ?

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:50

Het is heel hard zoeken, maar er is zeker stalling te vinden voor een brave hengst. Ik kon er zelfs voor kiezen om de mijne het jaar rond op het land te houden. En ik sta nu op een pensionstal met ruim 100 paarden en dus ook veel merries. Zoek een stalhouder die eerder hengsten heeft gehad en die niet direct zwicht voor onterecht klagende andere eigenaren.
Verder moet je voorbereid zijn om bij heel veel stallen nee te krijgen voor je een keer ja krijgt.

Volgens mij gaat het hier er niet om of ze hem hengst zou moeten laten of niet ik zou me ook niet laten dwingen door een stalhouder om mijn paard te ruinen. Nou dekt de mijne wel anders zou ik hem geen hengst laten, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen lijkt me.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:50

Ja er zijn ook zoveel vervelende mannen, die snoeren we ook niet af... beetje onzin zo..
als TS haar paard hengst wilt laten kan dat toch? haar paard moet zij zelf weten!
ik heb zelf ook een hengst gehad en bewust hengst gelaten, ja waarom? hij dekt niet hij is niet goed gekeurd.... maar wel braaf en eerlijk en een mooie hengste bouw daarom dus..
daarbij denk ik dat de pension houder eerder voor jou kiest aangezien jij 2 paarden hebt staan...
Ik zou mijn paard nooit laten ruinen voor ( een ander)

quantana
Berichten: 75
Geregistreerd: 09-08-10

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 01:24

ik zie ook het probleem eigenlijk niet..

het maakt toch niet uit of een hengst dekt of niet? gaat erom wat de eigenaar wil... en ik zou hem zeker niet laten castreren omdat de pensionhouder dat zou willen..

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:26

Tjee, wat maken ze er een probleem van zeg! Een hengst is gewoon een paard met ballen :?
Is dat gemuts iets van de laatste jaren? Kan me helemaal niet herinneren dat het vroeger zo'n issue was. De hengst van mijn zus heeft zelfs nog gewoon op de manege gestaan, zonder gezeur.
Ben zelf ook ergens moeten verhuizen omdat mensen ineens problemen gingen maken van hengsten, maar goed, die mensen zaten zelf nog te piepen over hun schaapmakke ruin, dus ja :+
Een andere stal zoeken was helemaal geen probleem toen trouwens.

OFFTOPIC
Wel zonde trouwens dat je beginners en kindjes zet op een paard wat je net aan het inrijden bent, kan ie alleen maar van afstompen imo. Maar daar gaat het hier niet over

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:31

Wie gaat de castratie dan betalen? De pensionhouder of de merrie eigenaar? :+

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:04

HippoLogic schreef:
Wie gaat de castratie dan betalen? De pensionhouder of de merrie eigenaar? :+



Die vind ik echt sterk!

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 14:37

TheHorseInn schreef:
hhmmm...
is de hengst ggk?


Nee hij is niet goedgekeurd. Maar ik ben ook niet van plan om met hem te gaan fokken.

Amalarab schreef:
Mss kun je op eigen kosten het hekwerk verhogen/verstevigen met een alarm als er een paard door heen gaat? :(:)


Het gaat ze niet zo zeer om het hekwerk maar meer om zijn gedrag op weg naar de weide en in de stal. De weides zijn door de bak gescheiden. En er heeft eerder een merrie in de andere weide gelopen wat eigenlijk niet tot problemen heeft geleid.
Natuurlijk elke hengst roept wel eens als er een hengstige merrie op een paar meter afstand staat te pissen. Maar dat is natuurlijk gedrag.

TheHorseInn schreef:
Zou ik een foto mogen zien van de hengst?


Ja hoor, op deze computer heb ik geen recente alleen van vorig jaar toen ik hem kocht. Inmiddels is hij goed opgeknapt en ziet er een stuk beter uit.

Afbeelding
Het is een Eurocommerce Washington x Hors La Loi II en ongeveer 170 cm

Pascha schreef:
Waarom wil je hem zo graag hengst houden? Dekt hij? Is hij ergens gekeurd bij een stamboek? Alleen dan heeft het nut om hem hengst te laten, anders heb je er alleen maar `last`van.


Ik wil hem hengst laten om 2 redenen.
- Toen ik hem kocht had hij een ernstig bekkenprobleem. (Waarschijnlijk een ongeluk) We zijn inmiddels een jaar verder en word regelmatig behandeld door fysiotherapeuten, osteopaten en chyropractie. Hij loopt een stuk beter, nog niet helemaal perfect maar ik ben bang dat wanneer ik hem nu ruin hij zijn achterhand weer gaat ontlasten en dus weer in zijn oude ritme van verkeerd lopen komt.
- Daarnaast hebben hengsten over het algemeen meer pit en doorzettingsvermogen en zijn ze gespierder. Voor de sport dus een pluspunt.

Urielle schreef:
Wel zonde trouwens dat je beginners en kindjes zet op een paard wat je net aan het inrijden bent, kan ie alleen maar van afstompen imo. Maar daar gaat het hier niet over


Hier wil ik toch even op reageren. Ik ben van mening dat je een dier beter vanaf het begin af aan overal aan kan laten wennen. Dus ook van vreemde en kinderen op hun rug.

HippoLogic schreef:
Wie gaat de castratie dan betalen? De pensionhouder of de merrie eigenaar? :+


Ja dat is een goede :P maar om zoiets te zeggen heb ik niet genoeg lef


In ieder geval super bedankt voor jullie tips en hulp! Ik ga gewoon kijken naar een andere plek in de buurt, mocht het dan zover komen dat hij echt geruind moet worden dan kan ik eventueel vertrekken. En als er nergens een plek is waar een hengst op de weide mag, zal ik hem denk ik toch laten ruinen. Zijn welzijn gaat voor.

Petpa

Berichten: 1678
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:54

Je zegt: "Mocht het dan zover komen dat hij echt geruimd moet worden dan kan ik eventueel vertrekken". Wil je daar uberhaupt blijven staan??? Waarom gaan de belangen van partij B voor die van jou?

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 15:01

De staleigenaar is een super lieve oude man. Ik kan het heel goed met hem vinden. En hij zorgt goed voor de dieren, ze staan in grote stallen, krijgen goed voer en staan op een dikke laag stro. Het is daarnaast een paar honderd meter van mijn huis, en ik betaal er super weinig.
Maar B loopt daar al minstens 10 jaar rond, en zij heeft een flinke vinger in de pap. Zij heeft in dat opzicht gewoon meer te zeggen dan ik die er pas 1 jaar staat. Hij zou haar sowieso nooit wegsturen, en mij in principe ook niet. Maar hij luistert wel naar haar als het om hengsten gaat.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:54

Ik wil even wat onderstrepen! Ik zeg absoluut niet dat je je paard zou moeten castreren voor een ander. Dat blijft altijd je eigen keus uiteraard. Wat ik aangaf is dat ik waarschijnlijk wel zou kiezen voor castratie wanneer ik afhankelijk zou zijn van pensionstallen. Dit omdat welzijn bij mij boven hengst zijn staat. En bij welzijn hoort in mijn ogen een sociaal leven met andere paarden op de wei.

Zoals TS hem nu heeft lopen met haar ruin is perfect! Ik hoop dat het zo goed blijft gaan en de merrie geen roet in het eten gooit straks. En als dat wel zo is en TS vertrekt met haar paarden dan hoop ik dat ze een soort gelijke stalling kan vinden. Want ik vind hengsten die ergens achterin de hele dag in een stal moeten staan erg zielig.. Dan liever een gelukkige ruin.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re: Het lot van de hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:29

Bekijk t eens van de andere kant. Als merriehouder ben je niet blij met een hengst op stal. Als degene die hem heeft, dan maar overwicht heeft, gaat het goed. Maar hoe vaak zie je niet hengsten met ruiters die niks te vertellen hebben. Als je dan met je merrie rijdt, wordt je daar niet blij van! Sta overigens zelf op een stal van een prof die dekhengsten, hengsten voor verrichting, enz enz rijdt, dus weet waarover ik praat.
Een hengst die nergens gekeurd is, waarom hengst laten?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:12

Pascha schreef:
Bekijk t eens van de andere kant. Als merriehouder ben je niet blij met een hengst op stal. Als degene die hem heeft, dan maar overwicht heeft, gaat het goed. Maar hoe vaak zie je niet hengsten met ruiters die niks te vertellen hebben. Als je dan met je merrie rijdt, wordt je daar niet blij van!


DIt is omgekeerd: hier staat de hengst al op stal en de eigenaar van het andere paard besluit haar ruin "in te wisselen" voor een merrie. M.a.w. de andere pensionklant koopt een merrie en wil deze ergens stallen waar ze al weet dat daar ook een hengst staat. Tja, als dat zo vervelend is, waarom dan een pensionstal met een hengst kiezen?

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:21

Citaat:
Een hengst die nergens gekeurd is, waarom hengst laten?


waarom begint iedereen hier toch over, ze vraagt alleen tips qua stalling, het is haar paard ze heeft er haar eigen redenen voor om haar paard hengst te laten.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:29

anoukkk. schreef:
Citaat:
Een hengst die nergens gekeurd is, waarom hengst laten?


waarom begint iedereen hier toch over, ze vraagt alleen tips qua stalling, het is haar paard ze heeft er haar eigen redenen voor om haar paard hengst te laten.

Tsja, dat vinden mensen leuk om te roepen... Het is gewoon een standaardzinnetje voor de niet-originele mensen op bokt geworden.


Mijn hengst is op vierjarige leeftijd geruind.
Er zijn meer reden dan fokken, ggk of wat dan ook. Mensen zijn kortzichtig.
Mijn hengst is gekocht met het oog op samengesteld en springen. Dan heb ik toch liever dat hij wat minder hoog wordt.
Dit bereik je hier namelijk ook mee. Verder is hij veel mooier uit gegroeid.

Heb nooit problemen met hem gehad, kon gewoon met een schrikdraadje naast merrie's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:30

Als die andere pensionklant een caravan gekocht had in plaats van haar ruin, had je dan ook weggemoeten OF caravans moeten kopen ipv je paarden?
Uitermate raar dat JIJ ineens andere dingen zou moeten doen omdat een andere klant een ander paard koopt.

Ik zou voorzichtig vast eens rond gaan kijken naar wat anders; het klinkt wel alsof er gedonder aan zit te komen. Zit er niet een westernstal bij je in de buurt? Westernruiters en - stalhouders zijn wat minder zeikerig vaak als het om (goed opgevoede) hengsten gaat.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:34

Bij ons staat een hengst op de manege, die op de weide van de eigenaaren mag geloof ik. Maar of een manege zo'n goed idee is? Meestal worden er geloof ik snoepjes gegeven (ookal is er duidelijk aangegeven dat het niet mag) en gaat je paard opeens tegen de deur trappen of iets dergelijks.. Ik zou denk ik wel opzoek gaan naar een andere stal ja, maar anders kun je het er misschien met de eigennaren over hebben, ik weet dat het misschien moeilijk is, ik ben me er ook bewust van wat voor extra problemen er zouden kunnen komen als ik ooit mijn verzorgpony zou kopen (als hij al verkocht wordt..). Hij is nl ook een hengst..