Koran verbranden mag niet worden verboden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Koran verbranden mag niet worden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:06

Naar aanleiding van verschillende nieuwsberichten over een Predikant in Amerika die deze week een Koran wil verbranden wil ik hierbij een topic openen waar mensen openlijk kunnen discussiëren over dit onderwerp.

1 van de vele nieuwsberichten hierover (Nederlands dagblad) = *klik*

Persoonlijk vind ik de reden waarom de predikant de koran wil verbranden niet correct.

Hieronder de verklaring van de Predikant
"De voorganger van de Dove World Outreach Center in Gainesville verklaarde ,,serieus'' nagedacht te hebben over de bezwaren van de generaal, maar uiteindelijk heeft hij toch besloten om het heilige boek van de moslims te verbranden. Dat gaat gebeuren op 11 september en is bedoeld om de slachtoffers van de aanslagen van 11 september 2001 te herdenken, aldus Jones. Ook is het een waarschuwing ,,aan de radicale elementen van de islam'' dat wij hun ,,bedreigingen niet tolereren''. "

Net zoals ik de reactie van de moslimwereld op het verbranden van de koran ook niet correct vind. Ik vind het van beide partijen een gevalletje van de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

ECHTER vind ik dat ieder persoon het recht heeft om de koran in de fik te steken, van een brug af te gooien, in de zee te dumpen of aan stukken te scheuren. Mensen moeten leren accepteren, en begrijpen dat een boek voor de 1 veel waarde kan hebben, en voor de andere niets waard is. Ik vind niet dat men hun eigen waarde bij iemand anders mogen opdringen.

(al is het verbranden van boeken altijd heel erg zonde :P)
Dit is ongeveer mijn mening, nu jullie!

Brand maar los :+

EDIT=typfout
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 10-09-10 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Re: Koran verbranden mag niet worden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:07

Dat is vragen om problemen :n

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:10

skyline schreef:
Dat is vragen om problemen :n


Dat vrees ik ook. Maar buiten dat, ben ik benieuwd wat Bokt te zeggen heeft. Ik vind : je mag zelf weten of je boeken in de fik steekt, dus de Koran, prima, maar de gedachte erachter, daar gaat het me meer om. En in dit geval vind ik het dan niet kunnen.

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Koran verbranden mag niet worden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:11

Ik vind de reactie van de moslimlanden (zoals altijd eigenlijk) weer erg overdreven.

Illusion

Berichten: 2592
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:12

ja, als je de koran in de fik wil zetten, moet dat imo kunnen net zoals iemand de bijbel wil verbranden.
het doel erachter zie ik alleen niet maargoed.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:13

Ik vind het opzich niet echt leuk, Ik steek toch ook niet de bijbel in de fik en ga die koekjes uit te kerk schaamteloos opeten? :P

Ach, Het is eigenlijk hun eigen probleem maar het gaat me inderdaad erg om de gedachte erachter.

Ieder mens heeft zo zn eigen hobby's :+

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:15

Merel___ schreef:
Maar buiten dat, ben ik benieuwd wat Bokt te zeggen heeft.

Nou daar kan ik me wel een voorstelling van maken

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:16

Zolang ze maar geen levende wezens verbranden om een statement te maken... :)

rockwitch

Berichten: 11728
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:17

Het ligt een beetje aan de achterliggende gedachte. Voor mij zijn de bijbel en de koran gewoon boeken die mensen gebruiken voor hun geloof, voor mij betekenen ze niks dus ik zou er ook niks mee bedoelen als ik ze in de fik zou steken.
Maar ja dit is natuurlijk wel vragen om problemen omdat hier wel degelijk een flinke betekenis achter zit.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:17

Je kan een geloofsboek verbranden maar daarmee verbrand je niet het innerlijke geloof.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:21

Zaina schreef:
Merel___ schreef:
Maar buiten dat, ben ik benieuwd wat Bokt te zeggen heeft.

Nou daar kan ik me wel een voorstelling van maken


Ik ook wel, maar toch stiekem wel benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:27

Merel___ schreef:
skyline schreef:
Dat is vragen om problemen :n


Dat vrees ik ook. Maar buiten dat, ben ik benieuwd wat Bokt te zeggen heeft. Ik vind : je mag zelf weten of je boeken in de fik steekt, dus de Koran, prima, maar de gedachte erachter, daar gaat het me meer om. En in dit geval vind ik het dan niet kunnen.

Precies. En ik las de reactie van een andere Amerikaanse predikant; door op deze manier met het heilige Boek van een andere religie om te gaan, breng je ook je eigen godsdienstvrijheid in gevaar. Nu gunnen 'wij' moslims die ruimte niet, straks gunt een ander de christenen geen ruimte.

Jusi schreef:
Verschil is volgens mij dat de moslims de koran echt als heilig boek zien, het boek opzich zou al heilig zijn. De Bijbel zelf als boek is niet waardevol, maar de inhoud. Correct me if i'm wrong.

I'll correct you then ;)
De bijbel is als boek voor sommige christenen ook zo heilig dat je het bijvoorbeeld niet op de grond mag leggen. Niet voor iedereen, maar ze zijn er zeker.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 10-09-10 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:28

Jusi schreef:
Illusion schreef:
ja, als je de koran in de fik wil zetten, moet dat imo kunnen net zoals iemand de bijbel wil verbranden.
het doel erachter zie ik alleen niet maargoed.


Verschil is volgens mij dat de moslims de koran echt als heilig boek zien, het boek opzich zou al heilig zijn. De Bijbel zelf als boek is niet waardevol, maar de inhoud. Correct me if i'm wrong. Maar daarom zit het volgens mij zo hoog in de moslimlanden. Mij gaat het idd om de gedachte erachter, en dat is natuurlijk waardeloos en imo ben je dan niet veel beter dan de partij die tegenover jou staat.



Dat klopt wel een beetje ja, Maar bij ons speelt de inhoud vooral ook een erg grote rol.
Ik ken geen enkele egyptenaar die de koran niet uit zijn hoofd kent _O-

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:28

Jusi schreef:
Illusion schreef:
ja, als je de koran in de fik wil zetten, moet dat imo kunnen net zoals iemand de bijbel wil verbranden.
het doel erachter zie ik alleen niet maargoed.


Verschil is volgens mij dat de moslims de koran echt als heilig boek zien, het boek opzich zou al heilig zijn. De Bijbel zelf als boek is niet waardevol, maar de inhoud. Correct me if i'm wrong. Maar daarom zit het volgens mij zo hoog in de moslimlanden. Mij gaat het idd om de gedachte erachter, en dat is natuurlijk waardeloos en imo ben je dan niet veel beter dan de partij die tegenover jou staat.


beetje jammer wel dat er daar net zo goed aan Bijbelverbrandingen en christenvervolging wordt gedaan :7
Maar daar hoor je nooit wat over...

Ik begrijp niet zo goed waarom hier zo'n ophef over wordt gemaakt, terwijl er dagelijks Bijbels op het vuur worden gegooid :=
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-09-10 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:28

christel1857 schreef:
Ik vind de reactie van de moslimlanden (zoals altijd eigenlijk) weer erg overdreven.

Ik vind het belachelijk dat iemand anderen opzettelijk en schaamteloos wilt kwetsen, en dat er zo veel zijn die dit maar onder vrijheid van meningsuiting scharen.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:29

De Koranverbranding gaat helemaal niet door. De reden waarom die kerel dat wilde doen was afdwingen dat de moskee niet in de buurt van Ground zero gebouwd mocht worden. Noem ik een flutreden. Om mensen zo te beledigen die hier niets aan kunnen doen.

Alle dingen die andere mensen enorm kunnen kwetsen moet je niet doen vind ik.

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:29

Jusi schreef:
Illusion schreef:
ja, als je de koran in de fik wil zetten, moet dat imo kunnen net zoals iemand de bijbel wil verbranden.
het doel erachter zie ik alleen niet maargoed.


Verschil is volgens mij dat de moslims de koran echt als heilig boek zien, het boek opzich zou al heilig zijn. De Bijbel zelf als boek is niet waardevol, maar de inhoud. Correct me if i'm wrong. Maar daarom zit het volgens mij zo hoog in de moslimlanden. Mij gaat het idd om de gedachte erachter, en dat is natuurlijk waardeloos en imo ben je dan niet veel beter dan de partij die tegenover jou staat.


eens. Echter vind ik de reactie van de moslims alsnog té extreem voor woorden. Als een zielig persoon de koran verbrand en er komt al zo'n reactie. Als er een tekening wordt gemaakt waar mohammed belachelijk lijkt dan spreken we over meer dan 15 doden tijdens de rellen die daarop volgden. Ik vraag me af en toe wel af waar dit allemaal heen gaan. Moeten we die man verbieden om dit te doen omdat de reacties van de andere partij zo fel zijn?

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:32

slimmerik schreef:
De Koranverbranding gaat helemaal niet door. De reden waarom die kerel dat wilde doen was afdwingen dat de moskee niet in de buurt van Ground zero gebouwd mocht worden. Noem ik een flutreden. Om mensen zo te beledigen die hier niets aan kunnen doen.

Alle dingen die andere mensen enorm kunnen kwetsen moet je niet doen vind ik.


Dus ik mag het boek van Harry Potter niet verbranden omdat er mensen zij die dat boek als 'heilig' beschouwen? Wat voor de een iets waard is, is voor de ander waardeloos. En al helemaal als het over boeken gaat.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:32

christel1857 schreef:
Als een zielig persoon de koran verbrand en er komt al zo'n reactie.

Even hypothetisch: ik (als zielig figuur) noem jou een domme kortzichtige ho*r die geen flauw idee heeft waar ze over discussieërt. Hoe zou jij reageren wanneer ik dat zou menen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:32

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:33

@Christel; nee, eerder omdat het onnodig kwetsend is. Hij heeft gezegd: ik doe dit om het moslimextremisme een halt toe te roepen. Hij vergeet dan en passant dat de koran ook voor de 99% van de moslims die gematigd/niet extremistisch of gewelddadig zijn, het heilige boek is.

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:33

Heino schreef:
christel1857 schreef:
Ik vind de reactie van de moslimlanden (zoals altijd eigenlijk) weer erg overdreven.

Ik vind het belachelijk dat iemand anderen opzettelijk en schaamteloos wilt kwetsen, en dat er zo veel zijn die dit maar onder vrijheid van meningsuiting scharen.


En de moslims geven die man toch precies wat ie wil? PRECIES wat ie wil. Ze spelen iedere islamofoob in de kaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:34

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:34

Blue_Eyes schreef:
@Christel; nee, eerder omdat het onnodig kwetsend is. Hij heeft gezegd: ik doe dit om het moslimextremisme een halt toe te roepen. Hij vergeet dan en passant dat de koran ook voor de 99% van de moslims die gematigd/niet extremistisch of gewelddadig zijn, het heilige boek is.


Ja dus? Wat voor jou een heilig boek is, hoeft dat voor mij niet te zijn. Ik zie niet in waarom ik niet iets zou mogen verbranden wat voor mij geen enkele waarde heeft.