[FOTO] Ruis weg te krijgen uit foto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

[FOTO] Ruis weg te krijgen uit foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 18:54

Hallo,

Vorig jaar had ik eens mazzel in de dierentuin en lagen de tijgers heel dichtbij in de grot (burgers zoo voor de kenners)
Helaas niet echt de juiste instelling genomen (omdat ik haast had met foto's schieten, stom stom stom) en ik baal van de ruis die goed te zien is.
Nou is dit voor iedereen weer anders natuurlijk en sommige zullen het misschien niet storend vinden.

Helaas vind ik het wel storend en wil graag weten of dit weg te werken valt met photoshop (cs4)
Kleuren en contrast heb ik al iets aangepast, want ik vond hem flets maar de ruis blijft storend voor mij. Helaas heb ik vrij weinig ervaring met photoshop dus is het vooral oefenen tot ik er bij neer val, en daarom hoop ik dat de mensen hier wat tips kunnen geven.

Gelieve de foto niet kopieëren aangezien er ondanks de slechte kwaliteit wel copyright op rust.

Afbeelding
Het orgineel

en de zelf bewerkte versie, waar ik nog niet tevreden over ben.

Afbeelding

In ieder geval heb ik geleerd volgende keer eerst beter op je instellingen te letten voor je een foto schiet :')

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:42

Afbeelding

Heb even een beetje wat geprobeert voor je.

Ik zie net dat mijn naam er op staat, sorry daar voor (automatisch).
Overigens gebruik ik Lightroom 3 dus kan je met cs4 niet helpen :)

Loontje_

Berichten: 1760
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: de Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:38

Ik heb ook wat geprobeerd:
blauwtinten
Afbeelding

normale kleuren
Afbeelding


De korrel krijg je er inderdaad haast niet uit. Met hoge ISO gefotografeerd?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: [FOTO] Ruis weg te krijgen uit foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:22

De TS geeft aan dat ze liever niet heeft dat de foto gekopieerd wordt. Het is niet duidelijk te lezen hoe ze precies denkt over het bewerken en hier plaatsen van de foto, maar vaak valt alles wat je met een foto doet onder dezelfde term(en). Bovendien geeft de TS aan dat ze graag wil weten hóé je de ruis kunt verminderen. Probeer die uitleg dan ook te geven. Als hier 30 bokkers een eigen photoshop variant gaan plaatsen dan gaat het meer een verzameltopic worden dan dat iemand echt uitleg geeft over hoe de ruis te verminderen is.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 12:55

Mireille schreef:
De TS geeft aan dat ze liever niet heeft dat de foto gekopieerd wordt. Het is niet duidelijk te lezen hoe ze precies denkt over het bewerken en hier plaatsen van de foto, maar vaak valt alles wat je met een foto doet onder dezelfde term(en). Bovendien geeft de TS aan dat ze graag wil weten hóé je de ruis kunt verminderen. Probeer die uitleg dan ook te geven. Als hier 30 bokkers een eigen photoshop variant gaan plaatsen dan gaat het meer een verzameltopic worden dan dat iemand echt uitleg geeft over hoe de ruis te verminderen is.


Dank je, ik vind het niet heel erg als iemand de foto probeerd te verbeteren, maar dan heb ik er graag ook uitleg bij, want ik wil hier van leren.

De rede dat ik aangaf "copyright" is dat _Elizabeth nu haar naam in de foto heeft staan, Niet dat ik haar gelijk verdenk van "jatwerk" maar op die manier is het wel heel makkelijk om mijn foto straks ergens anders tegen te komen op internet met de naam van iemand anders.

Ik heb dus liever dat ik tips krijg hóe ik de foto kan verbeteren, dan dat ik de voorbeelden zie.

@ loontje: dat durf ik uit mn hoofd niet te zeggen dan zou ik dat even moeten bekijken op de andere computer.

Blanket

Berichten: 3852
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: NLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:55

Probeer dit eens..

    Image > Mode > Lab Color.
    Ga nu naar je Channels (kanalen) venster.
    Je ziet daar vier niveau's staan waarvan je de 'Lightness' (lichtsterkte) aanklikt, de foto wordt nu Z/W.

    Vervolgens ga je naar Filter > Sharpen > Smart Sharpen.
    Stel de eerste waarde in op 150 en de tweede op 0,3.

    Zet nu je kleur weer terug in RGB mode. (Image > Mode > RGB)

Als het goed is is je beeld nu verscherpt. Je hebt op deze manier veel minder beeldverlies en minder ruisontwikkeling door het verscherpen omdat je slechts op 1 kanaal werkt. Maar ruis die al op de foto zelf zit is bijna niet weg te krijgen.

Probeer dit overigens te doen zonder de foto eerst te verkleinen. Daarna verklein je hem en doe je het nog een keer. Dit geeft mogelijk beter resultaat. :)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [FOTO] Ruis weg te krijgen uit foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:51

Het programmaatje NeatImage kan je foto ook van ruis verlossen... heel simpel iets maar het doet zijn werk goed!

http://www.neatimage.com/

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: [FOTO] Ruis weg te krijgen uit foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:59

@ blanket en horseydude: dank jullie wel!
Ga eens met deze tips aan de slag :D