Waarom denken mensen dat....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Waarom denken mensen dat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 15:02

Obesitas alleen maar komt van te veel eten???

De beste vriend van mijn vader is gisteren overleden bij het kantongerecht in Apeldoorn.
Hij was daar voor een rechtzaak omdat zijn werkgever van hem afwilde i.v.m. obesitas.
(staat stukje over in de krant, met informatie er bij die helemaal niet relevant zijn voor het artikel)
Hij kampte de laatste weken dus met stress vanwege zijn ontslag die via de rechter eventueel zou worden ontbonden. Afgelopen zondag was hij nog bij m'n vader geweest, gister kreeg ik dus te horen dat hij er niet meer is, zo onwerkelijk.
Tuurlijk was hij groot en stevig, maar dat kwam niet alleen van het eten.
al denken de meeste mensen van wel.
want iemand die zwaarlijvig is kan dat alleen maar zijn omdat ze zich zelf vol proppen met eten toch??
Ik weet dat dat niet zo is, en vind het ook erg vervelend dat ik nu berichten lees dat hij het aan zich zelf
te danken heeft. Dat ze een foto willen zien van die "Papzak" en dat hij nu de rust heeft gevonden om lekker ongegeneerd te eten. dat zijn berichten die werkelijk nergens opslaan en waar ik me zo boos over kan maken. Ze kennen die beste man niet eens.
Obesitas kan ook genetisch bepaald zijn of andere oorzaken hebben.
maar dat zien ze niet, het enige wat ze zien is een veel te dik persoon die dat aan zichzelf te danken heeft.

Herman, hoop dat je je rust nu gevonden hebt.
Je was een geweldige vriend voor m'n vader.

JuliaMaria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:05

Veel mensen oordelen graag zonder er iets van te weten, het gros is nou eenmaal zo kortzichtig......
Je wil niet weten hoe veel dat voorkomt als je een psychische aandoening hebt, daar is al helemaal geen begrip voor (maar ondertussen oordelen de mensen wel en ben je achterlijk/gestoord/een aandachttrekker).

Sterkte ermee, wat verschrikkelijk zeg :(:)

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:07

Allereerst gecondoleerd. :(:)
Ik denk dat mensen dat denken, voornamelijk uit onwetendheid. En daarnaast heeft maar een klein deel van de mensen met overgewicht het niet aan zichzelf te denken, ben ik bang.
Mensen schuilen vaak achter een 'langzaam werkende schildklier' of 'zware botten' en dit is in de meeste gevallen niet de reden van het overgewicht.

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:09

Wat vreselijk! Ik las het vanmorgen al in de krant.
Je hebt helemaal gelijk, sommige mensen zijn indd kortzichtig en oordelen er maar op los.

Heel veel sterkte! :(:)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Waarom denken mensen dat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:12

Ik hoorde het gisteren volgens mij. Wat vreselijk zeg!
Persoonlijk denk ik ook uit onwetendheid.

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:14

Saskiaatje schreef:
Allereerst gecondoleerd. :(:)
Ik denk dat mensen dat denken, voornamelijk uit onwetendheid. En daarnaast heeft maar een klein deel van de mensen met overgewicht het niet aan zichzelf te denken, ben ik bang.
Mensen schuilen vaak achter een 'langzaam werkende schildklier' of 'zware botten' en dit is in de meeste gevallen niet de reden van het overgewicht.


Ben het met het eerste stuk van je eens, het 2e gedeelte niet.
Idd het ligt niet direct aan een traag werkende schildklier, van die schildklier wordt je niet dik.
Het komt grotendeels dat je de energie er niet voor hebt om iets te ondernemen en doordat je niet de energie hebt om veel te sporten, daar wordt je dik van.
Heb er jammer genoeg zelf mee te maken. dus het schuilen achter een te trage schildklier vindt ik niet terecht.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:14

Ja, mensen wijzen nou eenmaal makkelijk naar iemand die steviger is.. Ik kan er altijd zo kwaad om worden! ;( Alsof iemand met een maatje meer ( of een paar maatjes meer ) een minder volwaardig mens zou zijn?

Ik vind het om van te kotsen..

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:15

Sterkte ermee zeg. Wat een nare opmerkingen, ik kan me daar echt zo boos om maken!
Ach ja, sommige mensen weten nou eenmaal niet beter. Laat ze maar de domme uithangen, toch?

Pinkey

Berichten: 1173
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Home@Amsterdam & Horse@Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:15

gecondoleerd, wat afgrijselijk zo'n werkgever. Niet naar een oplossing willen zoeken maar het gewoon afwijzen.

mensen die er geen last van hebben weten niet hoe het allemaal zit, waarom oordelen als je niet weet hoe het komt dat die persoon te dik is?
Als je bv door stress meer gaat eten, en je bent iemand die maar weinig nodig heeft dan komt het er al snel aan, dat hoeft nieteens snoepen te zijn.

Maargoed, kort door de bocht denken is makkelijk...

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:16

Ach als het zo simpel was om 'eens wat minder te eten', waren er alleen maar slanke mensen toch? Obesitas heeft meestal wel een dieper liggende oorzaak, vaak ook genetisch mijn inziens. Ik verschiet ervan hoe snel sommige van mijn vriendinnen aankomen, zonder zich 'vol te proppen'. Maar een medische oorzaak komt volgens mij niet zovaak voor.
Gecondoleerd :(:)

LisaD

Berichten: 2278
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Almere

Re: Waarom denken mensen dat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:20

Bah, wat een respectloze schoft die werkgever.
Ben het ook helemaal eens met tallie1979...

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:22

deflin schreef:
Saskiaatje schreef:
Allereerst gecondoleerd. :(:)
Ik denk dat mensen dat denken, voornamelijk uit onwetendheid. En daarnaast heeft maar een klein deel van de mensen met overgewicht het niet aan zichzelf te denken, ben ik bang.
Mensen schuilen vaak achter een 'langzaam werkende schildklier' of 'zware botten' en dit is in de meeste gevallen niet de reden van het overgewicht.


Ben het met het eerste stuk van je eens, het 2e gedeelte niet.
Idd het ligt niet direct aan een traag werkende schildklier, van die schildklier wordt je niet dik.
Het komt grotendeels dat je de energie er niet voor hebt om iets te ondernemen en doordat je niet de energie hebt om veel te sporten, daar wordt je dik van.
Heb er jammer genoeg zelf mee te maken. dus het schuilen achter een te trage schildklier vindt ik niet terecht.


Nee, ik bedoel dat mensen daarachter schuilen, zonder het zelf te hebben. :)

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: Waarom denken mensen dat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:22

ok, dan is het goed ;)

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:45

allereest, gecondoleerd.

Ook ik heb het vandaag horen vallen op het werk. en wat ik heb gehoord vonden die mensen ook dat die man ten eerste in zijn recht stond en dat obesitas, meerdere oorzaken kan hebben.

Ik ken meerdere mensen met overgewicht en zwaar overgewicht. En daar komt bij als ik gezellig met hun ga stappen dat ik een panlat ben die me achter de bezem kan verschuilen (bewijs van spreken dan). Tegenover mij word vaak gezecht van eet je wel goed?? Ik eet standaard drie maaltijden per dag, en kan zoveel eten wat ik wil maar aankomen doe ik niet, en dat komt puur omdat bij mij alles sneller verwerkt word dan bij een normaal persoon, en zelfs dat kan bij mij al heel hard aankomen.

Persoonlijk vind ik dat mensen niet zo snel voor oordelen moeten hebben, en het vaak gewoon moeten vragen als je iets denkt over die persoon voordat je bepaalde dingen uit gaat spreken, en zowiezo hoef je niet over een ander te praten, en al helemaal niet te oordelen.

Voor een paar maanden terug hadden we ook echt een hele dikke vrouw op het werk, en meerdere hadden het steeds over haar.. ik zat een keer alleen met haar in het rokershok, en heb het gewoon op de man af gevraagd. En ook dat was obesitas, en geloof me heb het er met haar goed overgehad, en ze vond het heel fijn dat ik vroeg hoe ze aan zoveel overgewicht kwam omdat er te snel over die mensen word geoordeeld... en geloof me als ik haar verhalen zo hoor, heb ik diep respect voor die mensen.

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:47

allereerst: topicstarter, gecondoleerd


ilovetrusha schreef:
Bah, wat een respectloze schoft die werkgever.
Ben het ook helemaal eens met tallie1979...

Ik vind het nogal kort door de bocht om nu te zeggen dat de werkgever een respectloze schoft is. We weten de oorzaak helemaal niet van de obesitas van degene die nu overleden is. Maar ik kan me voorstellen dat een werkgever problemen kan hebben met een obees. En dan niet om het feit dat die te dik is. Maar meer om het feit dat hij hierdoor wellicht wel (veel) minder presteert. Er is nu eenmaal niet altijd ruimte in een bedrijf voor werknemers die niet 100 procent inzetbaar zijn. Hoevaak vallen er wel niet ontslagen doordat iemand vaak ziek is of een beperking krijgt?

Nu weet ik de situatie van deze persoon niet, maar wat ik dus wil zeggen is dat ik niet vind dat de werkgever per definitie een schoft is. Pas als de werkgever puur en alleen op de dikheid en niet de gevolgen ervan wilt ontslaan vind ik het respectloos (en discriminatie)
(geen persoonlijke aanval naar jou, wou alleen even mijn visie uiten)

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:50

Pinkey schreef:
gecondoleerd, wat afgrijselijk zo'n werkgever. Niet naar een oplossing willen zoeken maar het gewoon afwijzen.

Makkelijk gezegd, als je als werkgever iemand in dienst hebt die niet 100% kan functioneren maar wel 100% betaald wil hebben ben je daar niet gelukkig mee. Vooral niet als het een probleem is dat niet van tijdelijke aard is. Hoe het in deze kwestie zit weet ik niet, maar als ik een personeelslid zou hebben dat maanden/jaren niet goed/volledig funtioneert op het niveau waar ik hem voor heb aangenomen en er een kans is om van hem af te komen zou ik het ook doen. Vooral als er geen uitzicht op verbetering is op korte termijn.

Vooral de kleine ondernemers hebben het vaak niet breed. Als je dan jaarlijks 20% teveel aan salaris betaald (omdat er maar voor 80% gefunctioneerd/gewerkt wordt) is dat heeeel erg zuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:50

Marja1988 schreef:
We weten de oorzaak helemaal niet van de obesitas van degene die nu overleden is.
Maar dat hoeven we toch ook helemaal niet te weten?
Het gaat toch om de mens die hij is, hoe hij andere mensen behandeld.. niet om hoe hij er van de buitenkant uitziet?

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:52

Gecondoleerd met jullie verlies, wat een vreselijk verhaal om mee te moeten maken.

Bedenk dat een kortzichtige reactie van zulke personen veel meer zegt over die personen dan over jullie vriend...

Sterkte.
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 10-09-10 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:55

Tallie1979 schreef:
Ja, mensen wijzen nou eenmaal makkelijk naar iemand die steviger is.. Ik kan er altijd zo kwaad om worden! ;( Alsof iemand met een maatje meer ( of een paar maatjes meer ) een minder volwaardig mens zou zijn?

Het kan iemand wel een minder volwaardig werknemer maken. Als je aangenomen bent voor magazijnwerkzaamheden, maar kunt niet meer goed bukken of tillen omdat je zo vele overgewicht hebt, dan heeft een werkgever daar enorm veel last van. Net zoals een werkgever enorm veel last kan hebben van iemand die zijn been gebroken heeft met voetbal of een hernia heeft, maar dat zijn vaak problemen van een meer tijdelijke aard en kunnen met hulp van rust/fysio of operatie opgelost worden.

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:58

KoudbloedKim schreef:
Marja1988 schreef:
We weten de oorzaak helemaal niet van de obesitas van degene die nu overleden is.
Maar dat hoeven we toch ook helemaal niet te weten?
Het gaat toch om de mens die hij is, hoe hij andere mensen behandeld.. niet om hoe hij er van de buitenkant uitziet?


Dat klopt, maar ik bedoel te zeggen dat ik me kan indenken dat hij voor een werkgever minder geschikt is. Eigenlijk net zo als odetteke na mij heeft gezegd :)

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:03

Wat een banketstaaf manier om ontslagen te worden zeg!
Maar als hij door stress nu overleden is, dan was hij toch niet helemaal gezond, of zie ik dat nou verkeerd?

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:06

@ts, gecondoleerd.

ik zie obesitas als een ziekte, net als suikerziekte, allergie voor gluten ga maar door. ze hebben de aanleg om dik te worden, ze moeten er dus uitermate om denken wat ze eten etc. maar dat moet iemand met een gluten allergie ook. en daar wordt dan niet naar gekeken. iemand met suikerziekte moet ook vaak prikken en alles in de gaten houden.

iemand met obesitas mag dus gewoon niet veel of vet eten. dat is funest. k heb zelf wel eens het idee dat deze mensen toch wel dat laatste hapje nemen etc. dat kan dus niet

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Waarom denken mensen dat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:17

Op je vraag ts, ik denk dat 99% inderdaad te dik is doordat diegene teveel eet. En ook denk ik dat de helft denkt bij die 1% te horen, en dus blind is voor de oorzaak en zwaarder blijven worden.

Maar de vraag had niet moeten zijn, waarom denken mensen dat iemand met obesitas dik is doordat diegene teveel eet.
De vraag had moeten zijn, waarom nemen mensen de moeite niet om verder te kijken...?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Waarom denken mensen dat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:20

er is een onderzoek geweest en dat heeft de BBC ooit uitgezonden ...dikke mensen eten inderdaad meer dan dunne.

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:21

geerke schreef:
er is een onderzoek geweest en dat heeft de BBC ooit uitgezonden ...dikke mensen eten inderdaad meer dan dunne.


Dat lijkt me logisch, want dikkere mensen hebben een grotere maag, dus hebben meer eten nodig om vol te zitten en om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. :)